hoi hoi allemaal,
ik heb weer es een probleempje
de voorkant van em bx stond te hoog en de achterkant iets te laag. soort van raket lanseerder ofzo. nu dacht ik nou dan gaan we die hoogte regelaars ff bijstellen. beetje sleutelen beetje frotten beetje prutsen…. alleen nu is het min of meer een stuiterbal op blokhakken geworden
ik heb niet de beschikking over een brug dus moet het met simpele bokken doen. betreffende kant omhoog. die klem om de stabilisatiestang beetje los en beetje draaien en weer vast. achterkant zelfde verhaal. wel allemaal met stilstaande motor en de hendel in de hoogste stand ivm krik onder de auto om em op die bokken te zetten.
maar goed waarschijnlijk bijde kanten de verkeerde kant op ge draaid en nu staat ie eigenlijk altijd op de hoogste stand. ook als je em gewoon in de rijstand zet en ik krijg em niet meer naar beneden alleen als je em in de slaapstand zet maar dan gaat ie ongeveer naar wat de rijstand zou moeten zijn.
iemand tips of advies hoe ik dit kan herstellen want ik stuiter nu over elk steentje of hobbeltje.
alvast bedankt
byung
Heb je wel eens eerder aan Hydrauliek gesleuteld ? of voor het eerst ? spelen met je hoogteregelaars is niet echt aan te bevelen, als je hem 1 mm verschuift zakt of stijgt je auto al een heel stuk, naar de garage ermee
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Regel twee krikken. Krik voor en achter op zo dat de auto op rijhoogte staat. Zoek in het boek op hoe hoog en waar te meten.
Nu draai je die klemmen flink los en nadat ze in hun rust stand zijn gekomen, ze zitten met veerstangetjes aan je hoogte regelaars, weer vast.
Dit is een basis afstelling. Nu motor starten en testen of et enigszins goed is.
Als het niet klopt zte je je krikken er weer onder op rijstand en verdraai de klemmen heeeel voorzichtig tot ie goed staat. door je krik kan de auto niet lager maar wel hoger . start de motor en verdraai de klem. gaat ie omhoog? weet je welke kant je em op moet zetten om et goed te krijgen.
suc7
ps alles met de binnen hoogte regelaar handle in rijstand!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
als ik het geld had dan had ie daar waarschijnlijk ook wel gestaan maar ik heb het geld niet dus vandaar…
iig moet je die klem nou schuiven of draaien???? want dat is me ook niet echt duidelijk ik lees verschillende dingen? ik dacht dat je die klem om de stab.stang behoorde te draaien??? of moe je em nou links-rechts schuiven?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
draaaien!
zie vorige post
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
byung schreef:als ik het geld had dan had ie daar waarschijnlijk ook wel gestaan maar ik heb het geld niet dus vandaar…
iig moet je die klem nou schuiven of draaien???? want dat is me ook niet echt duidelijk ik lees verschillende dingen? ik dacht dat je die klem om de stab.stang behoorde te draaien??? of moe je em nou links-rechts schuiven?
Koop een vraagbaak of Haynes of kijk eens op http://www.citroenbx.nl
Ik zou sowieso nooit onder de auto kruipen als ie op twee krikken staat, zeker niet als je aan de hoogteregelaars gaat prutsen.
Denk aan je veiligheid.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is waar. zet er voor de zekerheid assteunen onder zodat ie niet je hoofd verbrijzeld als ie per ongeluk naar beneden komt!
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
byung schreef:als ik het geld had dan had ie daar waarschijnlijk ook wel gestaan maar ik heb het geld niet dus vandaar…
Uhm,, hoezo?
Over wat voor een bedrag praten we dan?
Half uurtje werk in de garage maximaal.
Komen verder geen kosten bij!
En je hebt het gewoon goed.
Mvg Joost
hm… zal morgen nog es kijken… tis alweer te donker buiten.
ik gebruik van die assteunen idd “safety first”
misschien is het idd niet zo duur om het te laten doen.
maar ik ben op het moment echt een über-sloeber en alles is eigenlijk te veel op het moment. ops:
Idd. Lees eerst eens een vraagbaak na als je niet weet hoe het werkt.
Je moet de hoogteregeling ALTIJD afstellen in de neutrale stand met de vering belast (ofwel: wielen NIET vrijhangen). JE moet er rekening mee houden dat je in elk geval niet geplet wordt als de auto naar de laagste stand gaat. Dus oprijbrugjes zijn dan al te laag. Een brug of smeerput is het best.
Laat de motor draaien tijdens het afstellen.
Bepalen van de hoogte: eerst de auto aan de af te stellen zijde indrukken totdeze zich corrigeert, loslaten, wachten totdat de auto zich stabiliseert en dan opmeten. VERvolgens til je de auto op todat de hoogteregelaar het probeert te corrigeren (wordt ie ineen heel zwaar) dan loslaten, weer wachten tot het stabiel is en dan opmeten. Het gemiddelde vna deze 2 metingen is je wagenhoogte.
Nu moet je de klem (nog steeds met draaiende motor) losdraaien en net zolang met iets draaien de hoogte zo afstellen tot het goed lijkt. Dan zet je de klem vast en bepaal je met bovenstaande methode of de hoogte echt goed is.
Dat doe je zowel voor als achter en dan is de hoogte goed gesteld.
Groet,
Marten
@ marten: thx voor je info
ik ben in het bezit van een vraagbaak… maar daar staat het in slechts 2 zinnen zeer beknopt beschreven wat te doen.
byung schreef:@ marten: thx voor je info
ik ben in het bezit van een vraagbaak… maar daar staat het in slechts 2 zinnen zeer beknopt beschreven wat te doen.
Daar kun je ook de wagenhoogte in terugvinden. Er staat trouwens bijna hetzeflde als wat ik nu geschreven heb.
Gr.
Marten
ja der staat min of meer wel het zelfde maar veel beknopter. je krijgt hier op het forum meestal een wat practischere uitleg.
ik ga morgen weer aan de slag met je tips. thx
woohoo
auto staat weer goed!
best spannend trouwens als je onder die auto ligt en hij begint te zakken ops: maar goed alles is weer goed gekomen.
thx iedereen voor de hulp
byung schreef:best spannend trouwens als je onder die auto ligt en hij begint te zakken ops: maar goed alles is weer goed gekomen.
Niet spannend, maar levensgevaarlijk!
Als de druk om de een of andere reden weg zou vallen, raak je bekneld onder de auto. Nooit meer doen!
Eric Vertogen schreef:byung schreef:best spannend trouwens als je onder die auto ligt en hij begint te zakken ops: maar goed alles is weer goed gekomen.
Niet spannend, maar levensgevaarlijk!
Als de druk om de een of andere reden weg zou vallen, raak je bekneld onder de auto. Nooit meer doen!
Hij had assteunen zei hij, dus is het niet zo gevaarlijk