Er is op dit forum al het 1 en ander geschreven over dit fenomeen en een aantal oplossingen die daar aangedragen werden heb ik al uitgeprobeert, maar het probleem is nog niet opgelost: sinds gisteren springen een aantal dashbordlampjes even kort aan als ik vlot door een bocht ga, of pittig rem. De lampjes die aangaan zijn: het rode lampje van de oliedrukmeter, de rode lamp van het hydraulisch systeem, het stop lampje en de rode lamp van de koelvloeistof. Ik heb de olie gepijlt en is ok, 3 druppels koelvloeistof bijgevuld, was dus ook ok en voor de rest weet ik het eigenlijk niet. Misschien het hydraulisch systeem? Hij remt echter prima en de stuurbekrachtiging is ook uitstekend, verder veert ie net zo lekker als de matrassen in het Hilton. Iemand een ander idee?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Hard remmen, snelle bocht: lampjes
Versleten remblokjes? Te laag LHM niveau?
Ik heb precies hetzelfde probleem
2 maanden geleden nog alle vloeistoffen vervangen.
Koelvloeistof van de week nog gecontroleerd en 3 drupjes bij gedaan. Remblokken achter zijn vervangen. Remblokken voor hadden nog een goede dikte.
Toch gaan bij mij de lampjes ook branden in bochten met enige snelheid en bij hard remmen.
De BX is een auto met karakter; als je hem verkeerd behandeld (te hard door de bocht of te hard remmen) protesteert ie door effe alle lampjes aan te doen…....communicatie noemt men dat :12
Ergens best wel handig, zo weet je of je te ruw een bocht neemt of te hard remt
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Er rijden al genoeg ouwe lullen citroëns rond!
De mijne is een progressieve zoals de typeaanduiding al aangeeft
Ik ga em niet behandelen als een oud wijf.
Ook een sierpaard hoort af en toe te galopperen
WYD schreef:Er rijden al genoeg ouwe lullen citroëns rond!
De mijne is een progressieve zoals de typeaanduiding al aangeeft
Ik ga em niet behandelen als een oud wijf.
Ook een sierpaard hoort af en toe te galopperen
LOL
Nou die progressieve zijn vaak het ergste !!
Maar huh; effe serieus nu (niet dus )
Range Rovers hebben een helling meter, Jumbojets een hoogtemeter en jij hebt dus snelle bochten lampjes…..
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
JustShootMe schreef:
LOL
Nou die progressieve zijn vaak het ergste !!Maar huh; effe serieus nu (niet dus )
Range Rovers hebben een helling meter, Jumbojets een hoogtemeter en jij hebt dus snelle bochten lampjes…..
Zoiets heet een adrenaline-meter!
“De BX is een auto met karakter; als je hem verkeerd behandeld (te hard door de bocht of te hard remmen) protesteert ie door effe alle lampjes aan te doen…....communicatie noemt men dat
Ergens best wel handig, zo weet je of je te ruw een bocht neemt of te hard remt”
Wel apart dat ie dan niet de hele kerstboomverlichting aandoet en maar een kleine selectie laat zien Dat de lampjes gaan branden omdat de schijven aan vervanging toe zijn, zou goed mogelijk zijn (nog niet gecheckt), maar dat verklaard niet waarom ze ook branden in een bocht. Ik heb toch het idee dat het iets met vloeistoffen moet zijn. Misschien idd de LHM. Maar wat ik me afvraag; het hydraulisch systeem is toch een afgesloten circuit!? Als er geen lekkage is, dan kan er toch geen LHM verdwijnen en kan het pijl dus ook niet te laag worden, of zie ik dat verkeerd?
Animal triste post coitum
Daarbij komt dat ik op een citrofiele BX site heb gelezen dat de stuurbekrachtiging nogal veel vergt van het hydraulische systeem; als er iets mee mis is, dan zul je dat meteen aan het sturen merken.
Animal triste post coitum
Er hoeft geen grote (lees: onrustwekkende) lekkage te zijn om LHM te verliezen…
wanneer heb je voor het laatst het peil bekeken?
elke week een drupje is na een tijd ook een liter.
FF off topic; ik las net in de kampioen van de ANWB dat in een test naar de kwaliteit van ‘grote beurten’ die garages uitvoeren, 2 Citroën dealers in de top 3 zitten. 1 op de 1ste plaats en 1 op de 3de! Daartussen zit een skoda garage. Misschien niet veel waard maar wel leuk
Animal triste post coitum
“Er hoeft geen grote (lees: onrustwekkende) lekkage te zijn om LHM te verliezen…
wanneer heb je voor het laatst het peil bekeken?
elke week een drupje is na een tijd ook een liter.”
Ik heb de BX net iets meer dan een maand en heb het peil nog nooit bekeken. Ik moet zelfs nog even opzoeken hoe je het peil moet controleren. Omdat alles wat met LHM werkt goed aanvoelt en functioneerd, ben ik er eigenlijk vanuit gegaan dat die controle ook niet nodig is.
Animal triste post coitum
Serge schreef:“Er hoeft geen grote (lees: onrustwekkende) lekkage te zijn om LHM te verliezen…
wanneer heb je voor het laatst het peil bekeken?
elke week een drupje is na een tijd ook een liter.”Ik heb de BX net iets meer dan een maand en heb het peil nog nooit bekeken. Ik moet zelfs nog even opzoeken hoe je het peil moet controleren. Omdat alles wat met LHM werkt goed aanvoelt en functioneerd, ben ik er eigenlijk vanuit gegaan dat die controle ook niet nodig is.
Als je voor de auto gaat staan en de motorkap omhoog doet, zie je links in het hoekje (aan de voorzijde van de auto) een ronde groene tank. Dit is je LHM reservoir. Zet je auto in de hoogste stand en kijk wat het streepje bovenop het LHM-reservoir aangeeft. Spreekt allemaal voor zich, maar vergeet niet de auto in de hoogste stand te zetten (dmv de handle naast je handrem )
WYD schreef:
Als je voor de auto gaat staan en de motorkap omhoog doet, zie je links in het hoekje (aan de voorzijde van de auto) een ronde groene tank. Dit is je LHM reservoir. Zet je auto in de hoogste stand en kijk wat het streepje bovenop het LHM-reservoir aangeeft. Spreekt allemaal voor zich, maar vergeet niet de auto in de hoogste stand te zetten (dmv de handle naast je handrem )
Kleine toevoeging: laat de motor draaien (zorg overigens dat de auto redelijk vlak staat, niet op een talud testen ) en het parapluutje op het LHM-reservoir moet dan tussen de beide streepjes in staan. In dat geval is je niveau OK. Te laag? Kleine beetjes LHM bijvullen en tussendoor checken totdat het peil in orde is.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
het kan ook een G-kracht meter zijn
ik was trouwens ook blij verrast toen ik zag dat er een Citroen-garagist op de 1e plek beland was.
(helemaal niet verwonderlijk trouwens dat er een VW-dealer een NUL als rapportcijfer heeft gekregen)
De uitkomsten zijn trouwens in het geheel niet merk-afhankelijk
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
bocht en roodlicht = te weinig lhm
Als je met 120km/u door een bocht gaat, bijv bij Arnhem rechts, richting Venlo oid, dan wordt er zwaar op de veerbollen gedrukt en wordt er extra lhm gepompt naar de linker bollen. Dus als het niveau net aan te laag is gaan de indicatoren hun werk doen (goed nieuws: je indicator voor lhm niveau werkt goed).
Je kan ook kijken of je lhm voldoende is door de auto even op de hoogste stand te zetten; handboek BX leert ons de lhm bij te vullen in die stand (het parapluutje yussen de lijntjes).
En kijk ook of je geen lhm lekt (waar je geparkeert hebt).
HEt is even wennen, maar het hoort bij het type auto.