Klaas, ik heb je PB gelezen en TOP!~
Ik hoop en gok dat jij idd snapt wat er nu voorbij is gekomen want ik zei de gek denkt enkel in 1 en 0.
Poortje staat open of poortje staat dicht. Wat ik niet begrijp is hoe het poortje nu op een kiertje kan staan.
cu later 2day!
thnc
Deze XM heeft geen one-touchbediening geloof ik?
Van die schakelaars heb ik er echt nog 20 liggen ofzo, als je er een paar moet hebben weet je me te vinden
Harm schreef:Deze XM heeft geen one-touchbediening geloof ik?
Van die schakelaars heb ik er echt nog 20 liggen ofzo, als je er een paar moet hebben weet je me te vinden
das fijn om te horen.
Denk dat wij overigens elkaar wel weten te vindne. Heb hier iets op de plank liggen joh, Jummie
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kan je meten bij de motor? Bij de SM, die vrijwel de zelfde schakeling heeft kan je bij de deur meten of er uberhaupt spanning ‘aankomt’. Dat sluit draadbreuk in de deur uit.
In de Sm heb ik de schakelaars ontlast door een dubbele set ompool relais te installeren. De schakelaars sturen alleen de relais.
schema op aanvraag
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zou niet gewoon ‘t relais kapot zijn? dat zou kunnen verklaren dat ze de vorige keer wel werkten na ‘t opnieuw inschakelen van contact.
Nee, ik denk niet dat er in de XM een relais zit voor de ramen.
Ik gok dat er 3 Ampere max loopt door z’n motor. Toch ?
Anyway, te weinig om echt een relais nodig te hebben…
Tenzij, je de schakelaar wil ontlasten.
Bogaard77 heeft dit denk ik gedaan, om de schakelaar te sparen.
Hij schakelt nu een relais, en er zal nu misschien door z’n schakelaar
iets van .... 300 tot 600 mA lopen.
Dus minder vonkjes in je schakelaar, en dus langer mee gaan.
Vanvond es kijken bij Gompy’s XM.
Ik heb hier een schakelaar die in iedergeval goed is.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Gompy is net langs geweest.
En guess what. Alles gewoon werken.
Ik heb zitten rommelen aan de zekerkingen terwijl we het raam up/down
lieten gaan. Geen hik up. Het zeflde met de zekeringsbox bij de accu/koplamp, die er niets mee van doen heeft overigens.
En ook de kabel doorvoer in het scharnier. Het bleef mooi netjes
werken. Kortom niets verder gekomen, wat ook niet erg is, zolang het
maar blijft werken natuurlijk.
(ps gompy, de schakelaar van mij had ik nog in mijn zak)
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
KlaasBaas schreef:Nee, ik denk niet dat er in de XM een relais zit voor de ramen.
Ik gok dat er 3 Ampere max loopt door z’n motor. Toch ?
Anyway, te weinig om echt een relais nodig te hebben…Tenzij, je de schakelaar wil ontlasten.
Geen relais om de schakelaars te ontlasten.. maar een relais gekoppeld aan het contactrelais, zodat de schakelaars alleen stroom krijgen bij ‘contact’. zodat ze alleen bediend kunnen worden met contact aan dus.
Bij mijn AX was dat relais ook kapot, en krijg je ook van die ‘soms wel’ ‘soms niet’ symptomen voor de elektrisch bedienbare ramen.
mmm, das opzich helemala niet zo’n gekke gedachte.
Grote rottigheid in dit geheel is; hoe wijs je de boosdoener aan met “soms wel soms niet” symptomen.
Kun je aan een relais zien dat het de boosdoener is ?
Als mijn linkerraam niks doet is mijn oplossing iets simpeler:
Ik doe de deur open, druk het knopje in, en trek de deur weer dicht…
en dan doet ie het weer.
Ik hoef niet te weten wat er mis is als ik het zo eenvoudig kan oplossen.
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gompy58 schreef:mmm, das opzich helemala niet zo’n gekke gedachte.
Grote rottigheid in dit geheel is; hoe wijs je de boosdoener aan met “soms wel soms niet” symptomen.
Kun je aan een relais zien dat het de boosdoener is ?
REelais vervuilen wel maar zijn meestal kapot of niet. De drie ampere icm een spoel die je schakelt(motortje) lever een hele behoorlijk vonk op…Schakelaars hebben daardoor vaak last van oxide op de contacten en doen het dan somswel soms niet.
plaatje staat hier:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ik vind het trouwens wel handig dat de ramen nog te bedienen zijn zonder contact aan.
Gompy,
Wat ik je PB’de over de mistlampen, de achter kant van de fusebox onder
je stuur. Deze bevat meen ik ook een of twee relais voor de ramen.
Dit is de reden dat ik gister tegelijkertijd het raam down deed, terwijl
ik aan de fusbox rammelde. Om een contact fout te ontdekken, oftewel
te forceren.
Dit vonden we dus niet.
Maar inderdaad, relais doet het of niet. En soms door corrosie is die
onbetrouwbaar (bij was dat de koplamp relais).
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Een xm heeft per definitie de ramen op contact geschakeld, althans volgens de Haynes. Met andere woorden, als een xm de ramen kan laten bedienen met het contact uit, dan heeft iemand ooit de voeding even gewijzigd.
In de Haynes staat overigens exact getekend hoe het hele circus is aangelegd, 10 minuten staren, 30 minuten denken en je hebt het helemaal door! ( de truc bij schema’s is, niet bij eerste opzicht afhaken maar doorzetten!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Zie hier voor een mogelijke oplossing
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=171454&highlight;=
Groeten,
Johan