ZX1.4i schreef:dirkjec5 schreef:gloeibougies zijn getest, geven goed kontakt, volgens de gegevens die ik heb heeft de wagen laatste jaar maar 6000km gereden, motor vervuild ?
Ik neem aan dat je bedoelt dat ze van buitenaf zijn doorgemeten?
Dit zegt niet alles, gewoon eruit draaien en op de accu zetten mbv een startkabel, hij moet netjes bij de tip gaan beginnen om daarna over de gehele lengte te gaan gloeien. Gloeit hij alleen boven, onder of in het midden, dan is deze aan vervanging toe.Witte rook bij het starten is over het algemeen kapotte of slecht werkende gloeibougies.
De meeste gevallen van een slecht startende diesel hier op het forum zijn bijna altijd gevallen waarbij de gloeibougies overleden zijn.
Hier ga ik niet in mee. Het eerste waarbij ik aan denk ik zeker vanwege het opppompen dat er valse lucht wordt meegezogen. Recent geleden hebben we nog de ervaring van IJs gezien waarbij ook gelijk zonder te meten de gloeibougies werden vervangen: hielp niks, want dat was ook niet het probleem.
Bij die XMs gaat de warmtewisselaar tussen koelvloeistof en diesel op de cilinderkop (rechts op de kop: volg de brandstofleiding terug vanaf het filter) vaak lekken. Bypassen en het probleem is over. Ik rij zelf al iets van 3 winters (nja, 2.5: die laatste telt toch niet echt mee) ook met bypassed verwarmingselement en dat gaat nog steeds uitstekend.
startproblemen opgelost, waren toch de gloeibougies, 1 gloeide maar half 2de was schroefdraad kapot, eigenaardig dat ze bij gewoon testte alle vier goed waren niet ?
xm 21td 95’
dirkjec5 schreef:startproblemen opgelost, waren toch de gloeibougies, 1 gloeide maar half 2de was schroefdraad kapot, eigenaardig dat ze bij gewoon testte alle vier goed waren niet ?
Heb je ook getest met koude motor? De beste manier van testen is gewoon demonteren en dan kijken of ze daadwerkelijk gloeien als ze op de accu test.
In elk geval goed dat je ze getest hebt, want dan weet je zeker dat je ze niet voor niets vervangt. Ik hoop voor je dat daarmee het probleem is opgelost.
moet hij eigenlijk van de eerste klik starten, zoals mijn bx, of mag het iets langer duren?
xm 21td 95’
dirkjec5 schreef:moet hij eigenlijk van de eerste klik starten, zoals mijn bx, of mag het iets langer duren?
Bij koude motor start ie bij mij (turbo d12 dus) in 1x. Gelijk zodra je de sleutel omdraait na het slopen loopt ie op de eerste slag. Bij warme motor duurt het meestal een paar slagen.
ok bedankt, zal het morgen weten vertellen, vandaag heeft hij nieuwe bougies gekregen, en dan maar een paar uur stil gestaan en start ook na 3à4 maal rond gaan
xm 21td 95’
dirkjec5 schreef:ok bedankt, zal het morgen weten vertellen, vandaag heeft hij nieuwe bougies gekregen, en dan maar een paar uur stil gestaan en start ook na 3à4 maal rond gaan
GLOEI bougies neem ik aan?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:
GLOEI bougies neem ik aan?
Je mag aannemen van wel. VONKbougies passen zo rottig.
nu zit ik nog met 2 probleempjes, ten eerste km/puur plus km teller valt soms uit, en dan die zekeringen, kan er iemand een schema van de zekeringkast laten zien ?
xm 21td 95’
problemen allemaal bijna opgelost, zekering f11 eruit gehaald, display nu in het nederlands, gloeibougies en relais vervangen, start nu koud en warm na3a4 maal rond gaan, nu nog juist km teller die soms weg valt, bij automaat in r te zetten springt hij soms terug aan
xm 21td 95’
mpostma schreef:ZX1.4i schreef:dirkjec5 schreef:gloeibougies zijn getest, geven goed kontakt, volgens de gegevens die ik heb heeft de wagen laatste jaar maar 6000km gereden, motor vervuild ?
Ik neem aan dat je bedoelt dat ze van buitenaf zijn doorgemeten?
Dit zegt niet alles, gewoon eruit draaien en op de accu zetten mbv een startkabel, hij moet netjes bij de tip gaan beginnen om daarna over de gehele lengte te gaan gloeien. Gloeit hij alleen boven, onder of in het midden, dan is deze aan vervanging toe.Witte rook bij het starten is over het algemeen kapotte of slecht werkende gloeibougies.
De meeste gevallen van een slecht startende diesel hier op het forum zijn bijna altijd gevallen waarbij de gloeibougies overleden zijn.
Hier ga ik niet in mee. Het eerste waarbij ik aan denk ik zeker vanwege het opppompen dat er valse lucht wordt meegezogen. Recent geleden hebben we nog de ervaring van IJs gezien waarbij ook gelijk zonder te meten de gloeibougies werden vervangen: hielp niks, want dat was ook niet het probleem.
Bij die XMs gaat de warmtewisselaar tussen koelvloeistof en diesel op de cilinderkop (rechts op de kop: volg de brandstofleiding terug vanaf het filter) vaak lekken. Bypassen en het probleem is over. Ik rij zelf al iets van 3 winters (nja, 2.5: die laatste telt toch niet echt mee) ook met bypassed verwarmingselement en dat gaat nog steeds uitstekend.
Precies, ga die brandstof leidingen eens checken. Naar verloop van tijd word het steeds erger, houd er rekening mee!
zekering f11 eruit gehaald
Oh? in het gedownloade boekje dat ik heb, staat dat je er voor NL zekering 4 en 8 in moet laten zitten en 12 eruit. Maar op plaats 12 is helemaal niet eens een gat voor een zekering!
Maar 11 eruit dus?
ja, dat kan kloppen , dan heb ik de zelfde zekeringskast als u, probeer het eens en laat iets weten, want die handleiding klopt bij mij ook niet !
xm 21td 95’