Mechuccio schreef:Met de 8 kleppert gaat het eigenlijk best ok
Hij is afgekeurd, dat wel, maar alleen op een retourleidingkje van de rechtervoorpoot, de massa van het rechterachterlicht is niet goed, de accu moet vastgezet worden en de achterremschijven moeten ontroest worden.Dus er is feitelijk niets aan de hand, dat leidingkje fix ik morgen, dan gooi ik een waanzinnig gewicht in de kofferbak en ga ik eens een stukje rijden, dan check ik die massa nog even en zet ik een andere accu erin en dan istie klaar.
De achterremmen zaten muur en muur vast, die heb ik helemaal uit elkaar gehaad en weer gangbaar gemaakt, dus dat ontroesten van die schijven komt wel goed
Ah dat zijn inderdaad maar kleinigheden ja. Morgen ff heen en weer scheuren en flink remmen dus! Je voelt het ook echt wel als je ze los gereden hebt.
mpostma schreef:Je meet met een compressietest geen relatieve compressieverhouding, maar absolute druk. Uiteindelijk ligt het aan de buitendruk, klepoverlap en compressieverhouding hoe hoog de compressie einddruk wordt.
Die 15 bar kan dus best kloppen.
Bram schreef:Mechuccio schreef:Ik sta wel gigantisch van die compressie te kijken zeg
![]()
Voor zover ik weet is er aan de kop nog nooit iets gedaan bij die BX, en dan met zo’n kilometerstand zo’n compressie geven, dat stemt mij erg vrolijkEhhh….ik wil je niet ongerust maken, maar 15 bar druk is bijna 6 teveel, als je deze gegevens leest :
introductie december 1989
einde maart 1992
MOTOR
aantal cilinders 4
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1905 cm3
boring x slag 83,0 x 88,0 mm
compressieverh. 9,7:1
max. vermogen 109 kW (148 pk)Dat zal ook wel de oorzaak zijn van die knal…..vermoed ik ?
Overigens zou je met zo’n compressie bijna ermee kunnen gaan dieselen.
![]()
(die diesels zitten natuurlijk rond de 20 of hoger)
Hier sla je dus de plank compleet mee mis….
Een compressie test laat zien wat de maximum druk is welke de zuiger produceerd aan het einde van de compressieslag, gemeten met warme motor en gasklep geheel geopend.
De compressieverhouding van een verbrandingsmotor is de verhouding tussen het volume van de verbrandingskamer en die van de cilinder tussen het onderste en bovenste dode punt.
Emiel






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
jebbers schreef:
Ah dat zijn inderdaad maar kleinigheden ja. Morgen ff heen en weer scheuren en flink remmen dus! Je voelt het ook echt wel als je ze los gereden hebt.
Joa precies, losrijden hoef ik trouwens niet meer, ik heb ze helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt gisteravond, dat is ook duidelijk te zien, maar ze hanteren toch de heilige 50% roestvrij regeling. Maar ja, gezien de auto geschorst is op dit moment moest ik de kortste weg naar het APK station berijden vandaar dat ze nog niet schoongeremd zijn, zeker niet met lege kofferbak. Morgen wordt ie ontschorst, en dan zal ik eens een goed rondje gaan toeren met een lading stoeptegels ofzo in de kofferbal.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
BX19trs schreef:Hier sla je dus de plank compleet mee mis….
Een compressie test laat zien wat de maximum druk is welke de zuiger produceerd aan het einde van de compressieslag, gemeten met warme motor en gasklep geheel geopend.
De compressieverhouding van een verbrandingsmotor is de verhouding tussen het volume van de verbrandingskamer en die van de cilinder tussen het onderste en bovenste dode punt.Emiel
Dan heb ik het in al die 39 jaar blijkbaar niet goed begrepen…en had ik dus ook niet door (toen ik het zelf nog deed bij mijn benzineauto’s) dat die 11 op het kaartje dus niet hetzelfde is als wat de fabriek opgeeft.
Mechuccio schreef:Tsja, en kennelijk moet ik ze af en toe iig maar eens controleren, alleen de buitenste 2 heb ik ooit los gehad, de binnenste 2 daar ben ik verder niet aan geweest. Maar ja, af en toe eens goed doorjanken naar de 7000 toeren dan kan er natuurlijk eea gaan trillen.
Ik was ook wel wat bang voor allerlei doemscenario’s maar het is allemaal met een sisser afgelopen gelukkig
Het verhaal klinkt me redelijk bekend in de oren. Eind jaren ‘70 reed ik rond met een, schrik niet, Escort 1600. Tijdens een rit naar de kazerne waar ik werkte vloog onderweg ook zomaar een bougie eruit. Dat geeft idd een takkeherrie.
ik had het geluk dat ik de gereedschapkist achterin had staan en dat de bougie aan de kabel was blijven zitten.
Opnieuw erin gedraaid, en voila, het Escortje liep weer fatsoenlijk.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Meevallertje dus weer. Een beetje een erg misplaatste 1 april met verlengsnoer van je BX
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Bram schreef:BX19trs schreef:Hier sla je dus de plank compleet mee mis….
Een compressie test laat zien wat de maximum druk is welke de zuiger produceerd aan het einde van de compressieslag, gemeten met warme motor en gasklep geheel geopend.
De compressieverhouding van een verbrandingsmotor is de verhouding tussen het volume van de verbrandingskamer en die van de cilinder tussen het onderste en bovenste dode punt.Emiel
Dan heb ik het in al die 39 jaar blijkbaar niet goed begrepen…en had ik dus ook niet door (toen ik het zelf nog deed bij mijn benzineauto’s) dat die 11 op het kaartje dus niet hetzelfde is als wat de fabriek opgeeft.
Het is u uiteraard vergeven!
Als ik die vergelijking maakte van compressie verhouding en die van een compressietest op de MTS autotechniek moest ik namelijk op de gang gaan staan ops: .
Mechuccio, succes met je project!
Emiel
BX19trs schreef:Bram schreef:BX19trs schreef:Hier sla je dus de plank compleet mee mis….
Een compressie test laat zien wat de maximum druk is welke de zuiger produceerd aan het einde van de compressieslag, gemeten met warme motor en gasklep geheel geopend.
De compressieverhouding van een verbrandingsmotor is de verhouding tussen het volume van de verbrandingskamer en die van de cilinder tussen het onderste en bovenste dode punt.Emiel
Dan heb ik het in al die 39 jaar blijkbaar niet goed begrepen…en had ik dus ook niet door (toen ik het zelf nog deed bij mijn benzineauto’s) dat die 11 op het kaartje dus niet hetzelfde is als wat de fabriek opgeeft.
Het is u uiteraard vergeven!
Als ik die vergelijking maakte van compressie verhouding en die van een compressietest op de MTS autotechniek moest ik namelijk op de gang gaan staan
ops: .
Mechuccio, succes met je project!
Emiel
Als ik hier toch nog even op voort mag borduren; de uiteindelijke werkdruk in de zuiger zal nog wel hoger zijn dan de uitlezing van de compressietest, als gevolg van de ontbranding van het mengsel.
De rest van het verhaal waarom de druk zoveel hoger is dan de compressie in feite “voorschrijft” komt neer op de algemene gaswet. Verklein je het volume en stijgt de temperatuur (pak maar eens een net gebruikte fietspomp beet) dan neemt de druk meer toe dan alleen door de afname van het volume te verklaren is.
Ich bin ein Breaker






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De 16V stond alweer 2 weekjes stil wegens een heftig lekkende hoogteregelaar, die hebben mijn vader en ik gisteravond gereviseerd.
Klik hier voor een fotoreportage
Omdat de auto nu toch bij mijn ouders stond en daar hopen meer gereedschap en materiaal te vinden is dan in mijn bescheiden gereedschapsset hebben we ook meer even tijd genomen om mijn volledig aan flarden gescheurde en weer in elkaar geducktapede luchtslang te vervangen. Ik had al een tijdje een exemplaar liggen van een peugeot 405 MI16, maar die is een stuk korter dan de slang van de BX. Ook heb ik een openluchtfilter dus is er een beugeltje gemaakt om de luchtweger vast te houden. Dat beugeltje had ook behoorlijk zijn beste tijd gehad en was op 2 plaatsen gescheurd. Maar ik moest zowieso een nieuw beugeltje maken om de luchtweger aan op te hangen omdat die nu een stukje dichter bij de motor is komen te hangen.
Klik hier voor een fotoreportage
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX




























Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Mechuccio schreef:De 16V stond alweer 2 weekjes stil wegens een heftig lekkende hoogteregelaar, die hebben mijn vader en ik gisteravond gereviseerd.
Klik hier voor een fotoreportage
Omdat de auto nu toch bij mijn ouders stond en daar hopen meer gereedschap en materiaal te vinden is dan in mijn bescheiden gereedschapsset hebben we ook meer even tijd genomen om mijn volledig aan flarden gescheurde en weer in elkaar geducktapede luchtslang te vervangen. Ik had al een tijdje een exemplaar liggen van een peugeot 405 MI16, maar die is een stuk korter dan de slang van de BX. Ook heb ik een openluchtfilter dus is er een beugeltje gemaakt om de luchtweger vast te houden. Dat beugeltje had ook behoorlijk zijn beste tijd gehad en was op 2 plaatsen gescheurd. Maar ik moest zowieso een nieuw beugeltje maken om de luchtweger aan op te hangen omdat die nu een stukje dichter bij de motor is komen te hangen.
Klik op de foto’s voor grotere versies.
De nieuwe veel kleinere luchtslang.
![]()
Het Green filtertje weer schoongemaakt en een stuk beter in het zicht.
![]()
Het nieuwe beugeltje vervaardigd uit een aluminium hoekprofieltje.
![]()
Laatste plaatje, compleet overzicht van de motor: kan iemand mij vertellen waar je dan het LHM vloeistog moet bijvullen? of moet je dan niet onder de motorkap zijn ops: En het ontluchtings(ringetje?), waar zit die?
ops:
BVD Timo!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”




















Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
in dat groene vat linksonder(vanaf voor hoe je tegen de foto kijkt) moet je lhm bijvullen, zet hem lopend in de hoogste stand en dan pijlen met het kijkglaasje naast de vuldop
@ts, goed bezig met je 16v!
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004




























Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Daan88 schreef:in dat groene vat linksonder(vanaf voor hoe je tegen de foto kijkt) moet je lhm bijvullen, zet hem lopend in de hoogste stand en dan pijlen met het kijkglaasje naast de vuldop
![]()
@ts, goed bezig met je 16v!
De octopus is dat volgens mij heh? Okee, bedankt! , sorry, dat wou ik ff weten, zat me al een poosje dwars!
Grtz!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Timo-BX schreef:Daan88 schreef:in dat groene vat linksonder(vanaf voor hoe je tegen de foto kijkt) moet je lhm bijvullen, zet hem lopend in de hoogste stand en dan pijlen met het kijkglaasje naast de vuldop
![]()
@ts, goed bezig met je 16v!
De octopus is dat volgens mij heh? Okee, bedankt!
, sorry, dat wou ik ff weten, zat me al een poosje dwars!
Grtz!
De octopus is een retourbundel die aan het LHM vat vast zit. Dat vaatje is gewoon het LHM-vaatje De octopus dankt overigens zijn naam aan de vorm, een vierkant blokje met daaraan een aantal hydrauliek slangen (aantal afhankelijk van uitvoering)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Das dan nog maar de kleine octopus, moet je de grote maar eens zien…
(Niet dat je die niet kent )
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Citroenbx schreef:Das dan nog maar de kleine octopus, moet je de grote maar eens zien…
![]()
(Niet dat je die niet kent)
Die probeer ik juist zo min mogelijk te zien
tot nog toe gaat dat al een hele tijd goed.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX