Hallo,
Afgelopen week reedt ik aan het eind van een schooldag in mijn Dspecial uit 1974 uit vanuit het pittoreske Hoorn naar huis. Op de snelweg reed ik een acceptabele snelheid van 110km/h tot opeens de snelheid op mijn teller zakte naar 90Km/h. Het lag niet aan de teller of dat ik te weinig gas hield..het was duidelijk waarneembaar .
Bij het verlaten van de snelweg en ik moest afslaan hoorde ik de motor tikken en hij verbruikt motorolie. Dit laatste merkte ik pas na het afstellen van de kleppen toen ik weer ging rijden. Grote rookpluimen bij het loslaten van het gaspendaal op hoge toeren . Het afstellen van de kleppen heeft dus geen nut gehad alhoewel hij wel mooier loopt.
Een garagehouder vertelde mij dat het waarschijnlijk een warmloper was, dat er een cilinder en een zuiger vervangen mag worden.
Ik zou graag een analyse van jullie horen en of, als het zo is, dat je het kan repareren zonder het complete motorblok eruit te liften.
Alvast dank en groeten,
Nick
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Structureel roken bij het van de snelweg afkomen is denk ik eerder een klepgeleider die een stukkie ruimer is geworden. Zuigers en bussen vervangen kan niet met de motor in de auto want de carterpan kan er niet af.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
hm.. er komt ook een beetje rook onder de kleppendeksel vandaan als je de oliedop eraf trekt. maar dat ie tikt en opeens 20km zakt in snelheid kan dus door die klepgeleider komen?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Kwam je er laatst (bij kleppenstelen) pas achter dat hij olie verbruikt?
Dan zou,door een laag oliepeil,een warmloper goed kunnen.
En dat tikken,waar komt dat precies weg?
Bovenin een blok is waarschijnlijk een klep (-geleider),onderin kon wel eens een bigend zijn…
‘Spirit of avant-garde’
Het oliepijl was goed afgelopen vrijdag dat ik weg ging en toen ik terug kwam was er niet veel veranderd. Toen ik afgelopen zaterdag na het stellen van de kleppen op zich wel aardig wat gereden had was daarna het oliepijl tot het minimum gezakt.
Een vriend van me reedt trouwens achter me die vrijdag dat het gebeurde en die zag toen al veel rook vertelde hij vandaag.
Waar het tikken vandaan komt is moeilijk te zeggen maar het klinkt niet naar kleppen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tsja, van een warmloper gaat ie niet tikken. Heb je je vermogen eigenlijk na kleppenstellen weer terug?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Tsja, van een warmloper gaat ie niet tikken. Heb je je vermogen eigenlijk na kleppenstellen weer terug?
Echt wel!!!! als je een vastlopertje hebt gehad, dan gaat je zuiger mega tikken/rammellen. Dus, tikken na vastlopen kan heel goed. Compressie laten meten is weten…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Beetje tegenstrijdig.. Hij gaat niet meer van harte boven de 100km/h maar hij trekt tot dat punt nog niet eens echt slechter
Ik zal dus een compressiemeter erop moeten zetten?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
yep, dat is het beste. Waterman, kan het een verbrande klep zijn die een beetje in de geleider blijft hangen?
Al met al wordt je niet blij van de reparatie als je het moet laten doen…. Op zoek naar een goed 2 litertje lijkt me de juiste weg….( shit, heb ik er net een weggegooid…. )
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hij staat nu bij een garage en die zou de compressie doormeten.
Even wachten wat daar uit komt…
Hoezo gooi je zoiets weg vraag ik me dan af bogaard is het geen cent waard afzo?
Maar mocht het een beetje te duur worden allemaal dan lijkt mij een andere motor helemaal geen slecht idee..
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Smakman schreef:Hoezo gooi je zoiets weg vraag ik me dan af bogaard is het geen cent waard afzo?..
Het is idd weinig waard en het wrak moest opeens heel snel van het terrein af waar hij stond.. alleen de motor en 4-bak zaten er nog in.. Ik kreeg die er niet zo snel uit en wist niet waar er mee naar toe te gaan.. Heb zelf een 23 5bak dus voor mij geen handel…. Soms gaan die dingen zo…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
oké..de compressie was niks op aan te merken.. hij dacht zelf een lager tussen de drijfstang en de zuiger. ik zit alleen te denken aan die rook, hoe dat dan kan? het motortje mag er in ieder geval uit dus dat is een aardig klusje..
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Small-end lager dreunt… tikt niet. Toch Waterman? Veroorzaakt geen roken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik zou nog wel even wat zoeken hoor. misschien heb je plots geen ontsteking meer op 1 van de zuigers. dan krijg je ook rook en minder trekkracht. dus wellicht even gewoon vanaf de basis zoeken voor je begint de kop eraf te trekken en haar uit elkaar trekt.
succes!
.komma
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dirkman schreef:ik zou nog wel even wat zoeken hoor. misschien heb je plots geen ontsteking meer op 1 van de zuigers. dan krijg je ook rook en minder trekkracht. dus wellicht even gewoon vanaf de basis zoeken voor je begint de kop eraf te trekken en haar uit elkaar trekt.
succes!
IDD! Beginnen met bougie check.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
klinkt logisch alleen van een bougie die het niet doet gaat ie toch niet tikken? hij loopt best aardig en start prima.. jullie bedoelen dat ie misschien op 3 cilinders loopt begrijp ik dat goed?