Zat ik ‘m excel-autokostensheetje eens door te kijken, blijkt dat ik sinds begin maar mijn TD al weer 2 jaar en 50.000 km heb! Tijd voor een snelle terugblik dan maar!
In 2005 overleed mijn Renault 9 en moest ik op zoek naar een nieuwe auto, liefst een diesel. Na wat rondsnuffelen en rondvragen alhier een eind ‘90er 19 basisdiesel gekocht in met 319000 op de teller, kleur EMQcR Bleu Memphis, ORGA 5117. Voor 250 euro.
Na wat kleine aanpassingen (TZD stoelen, nieuwe radio, beurt bij Chyparse, nieuwe brandstofvlotter) loopt ‘ie als een trein.
Nu, 2 jaar later zit het ‘groene bloed’ er toch wel diep in bij mij. De BX is de zuinigste, betrouwbaarste, goedkoopste en meest comfortabele auto gebleken die ik tot nu toe gehad heb. Grote reparaties zijn er niet echt geweest, behalve van het vervangen van 4 stalen hydrauliekleidingen achter bij de APK vorig jaar - maar de dame was het waard!
Verder wat groter onderhoud, zoals D-riem en waterpomp (bij de Hegru), maar dat hoort er bij. Gisteren bij de kwikfit twee nieuwe voorbanden er op laten leggen (vorige paar had het 45000 km uitgehouden), en alle 4 banden laten balanceren. Tot mijn grote plezier blinkten de achterschijven me tegemoet, dus straks met de APK hopelijk voor het eerst geen gezeik met niet gangbare remklauwen?
Ik heb nog een hele lijst met kleine dingetjes, zoals daar zijn:
-Spiegel links is niet van binnen verstelbaar
-Deuren sluiten niet helemaal lekker meer
-Dagteller doet het niet
-Snelheidsmeter zwabbert (hoewel ‘ie zich de afgelopen maanden goed gedraagt)
-Bakolie moet nog steeds vervangen worden
-Er lekt soms ergens vandaan olie het versnellingsbakhuis in
-etc.
En als ik ooit tijd heb doe ik daar wat aan
Maar voor nu… Op naar de 4 ton!!!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Netjes ga zo door! 45000 met banden is toch niet zoveel trouwens?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Top dat je met een auto voor zo weinig geld zoveel plezier kan hebben, niet? 50.000km zonder ernstige kosten klinkt me echt helemaal niet verkeerd!
Leuk om te zien dat je ervan geniet. Wat mij betreft mag dat nog wel 100.000km duren
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Top dat je met een auto voor zo weinig geld zoveel plezier kan hebben, niet? 50.000km zonder ernstige kosten klinkt me echt helemaal niet verkeerd!
Leuk om te zien dat je ervan geniet. Wat mij betreft mag dat nog wel 100.000km duren
Ik ben met mijn huidige 19TGD break wel verwend; die heeft me al 100.000 km vervoerd zonder noemenswaardige boevenstreken. Toevallig liet ie me net gisteren weten dat ie ook nog wel eens wat aandacht nodig heeft, door even heel plagerig de gaskabel door te laten breken. In het afgelopen kalenderjaar 2006 (toch ook weer ruim 20K erbij) heeft hij ook geen onderhoud ondergaan, behalve een noodverbandje op de kleine octopus.
De laatste 5.5 jaar verder alleen olie/lhm/filters/remmerij, 1 keer het dekseltje van de brandstofpomp laten reviseren, een paar jaar terug in de winter één gloeibougie (voor de rest nog geen tijd gehad), en een setje revisieverstuivers en een nieuwe accu (de 1e zat er nog in) net na aanschaf in 2001. Ongelofelijk betrouwbaar. Ik zal er morgen wel anders over praten
Ich bin ein Breaker
Re: Robin’s BX19TD: 2 jaar en 50.000km later
Mooi verhaal en volhouden nu!
Robin schreef:
-Dagteller doet het niet
Dat heb ik ook, behoorlijk jammer, hoe denk je dat te kunnen maken?
Re: Robin’s BX19TD: 2 jaar en 50.000km later
B_iks schreef:Mooi verhaal en volhouden nu!
Robin schreef:
-Dagteller doet het niet
Dat heb ik ook, behoorlijk jammer, hoe denk je dat te kunnen maken?
Je kan het dagteller mechaniekje los vervangen. Men neme dus een mechaniek met een goede dagteller en haal het daar uit en zet het in je eigen tellerwerk zodat je oorspronkelijke km-stand behouden blijft.
Zie de stie van Roel Tiemersma (http://www.citroenbx.nl) voor een beschrijving hoe je het klokkenspel demonteert. Let wel op dat je donor dagteller van hetzelfde merk (veglia/jaeger) moet zijn.
Re: Robin’s BX19TD: 2 jaar en 50.000km later
B_iks schreef:Mooi verhaal en volhouden nu!
Robin schreef:
-Dagteller doet het niet
Dat heb ik ook, behoorlijk jammer, hoe denk je dat te kunnen maken?
Mja, in wezen doet de dagteller het wel, maar kan ik hem niet meer op nul stellen.
Ik erger me er niet aan, sinds de brandstofmeter het weer doet heb ik de dagteller niet nodig. Ik ga niet het klokkenspel openpielen voor zoiets kleins.
Daarnaast heb ik een magische gave om dingen uit elkaar te halen en daarna niet meer in elkaar te krijgen
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Re: Robin’s BX19TD: 2 jaar en 50.000km later
Robin schreef:
Mja, in wezen doet de dagteller het wel, maar kan ik hem niet meer op nul stellen.
Oh, dan is alleen het pinnetje intern afgebroken. Dat is nog eenvoudiger, maar noodzaakt niettemin het demonteren van het instrumentenpaneel.
Robin schreef:
Daarnaast heb ik een magische gave om dingen uit elkaar te halen en daarna niet meer in elkaar te krijgen
Dan zou ik er maar vanaf zien.
Bekend euvel…
2 oplossingen (bij 2 oorzaken)
- Teller reageert niet -> pin is gebroken (vervangen)
- Gaat zwaar en schiet niet op 0, rustig blijven drukken…tot dat hij wél werkt!
Ijs schreef:Bekend euvel…
2 oplossingen (bij 2 oorzaken)
- Teller reageert niet -> pin is gebroken (vervangen)
- Gaat zwaar en schiet niet op 0, rustig blijven drukken…tot dat hij wél werkt!
Ja, ik heb ook nog een 19D in de stalling
(kan dit misschien in een ander draadje verder?)
Ich bin ein Breaker
Ijs schreef:Bekend euvel…
2 oplossingen (bij 2 oorzaken)
- Teller reageert niet -> pin is gebroken (vervangen)
- Gaat zwaar en schiet niet op 0, rustig blijven drukken…tot dat hij wél werkt!
Rustig blijven drukken zei je ?
Die van mijn TZD heeft hetzelfde euvel…..je kunt drukken tot je een ons weegt, maar je kunt hem gewoon niet goed indrukken, net of er iets blokkeert of zo.
Maar inderdaad een bekende kwaal…ik los het op door er een paar km mee door te rijden en dan weer opnieuw proberen.
Ik heb met een vorige BX er ook al een keer met een zwaar voorwerp op zitten beuken….en verdomd, toen deed ie het weer
Tsja….ik laat me niet kennen door zo’n dun k#tknopje.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bram schreef:Ijs schreef:Bekend euvel…
2 oplossingen (bij 2 oorzaken)
- Teller reageert niet -> pin is gebroken (vervangen)
- Gaat zwaar en schiet niet op 0, rustig blijven drukken…tot dat hij wél werkt!Rustig blijven drukken zei je ?
Die van mijn TZD heeft hetzelfde euvel…..je kunt drukken tot je een ons weegt, maar je kunt hem gewoon niet goed indrukken, net of er iets blokkeert of zo.
Maar inderdaad een bekende kwaal…ik los het op door er een paar km mee door te rijden en dan weer opnieuw proberen.
Ik heb met een vorige BX er ook al een keer met een zwaar voorwerp op zitten beuken….en verdomd, toen deed ie het weer
Tsja….ik laat me niet kennen door zo’n dun k#tknopje.
En van hard drukken breekt meestal dat pinnetje af wat eerder in dit topic genoemd is
Eveneens ben ik tevens ook.
karel schreef:Ijs schreef:Bekend euvel…
2 oplossingen (bij 2 oorzaken)
- Teller reageert niet -> pin is gebroken (vervangen)
- Gaat zwaar en schiet niet op 0, rustig blijven drukken…tot dat hij wél werkt!Ja, ik heb ook nog een 19D in de stalling
(kan dit misschien in een ander draadje verder?)
Ik houd van de kleur rood…!
(heh?)
En morgenochtend mag de dame voor de APK. Straks even een rondje lopen voor alle lampjes en dergelijke. Toen ik laatst de banden liet balanceren bleek dat de achterschijven voor de verandering eens een keer niet onder de roest zaten… Morgen weet ik meer!
*spanning*
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Ik kreeg net nog steun uit onverwachte hoek:
Mijn vriendin, voorzichtig informerend: “Mocht hij niet door de APK komen… Ik weet wel dat ik niet veel te eisen heb… Maar dan wil ik wel graag weer een Citroen!”
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Ik kreeg net nog steun uit onverwachte hoek:
Mijn vriendin, voorzichtig informerend: “Mocht hij niet door de APK komen… Ik weet wel dat ik niet veel te eisen heb… Maar dan wil ik wel graag weer een Citroen!”
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville