fjeroen schreef:ik had niet verwacht dat mijn vraag zoveel reacties te weeg zou brengen!
Bedankt!!Misschien is het ook wel een rare vergelijking maar het zijn beide auto’s die me aanspreken. En in tegenstelling van wat veel mensen zeggen vind ik de 440 (en helemaal de 460-) helemaal niet saai.. dat hoekige, tankachtige heeft mi. echt wat!
Maar toch neig ik meer en meer naar aanschaf van een bx. Het zal dan waarschijnlijk een 1.6 chic of progress worden. Dat anti-statussymbool spreekt me wel aan, en daarnaast vind ik hem heerlijk rijden (al hoop ik niet ooit een ongeluk er mee te krijgen, maar goed.. wie hoopt dat wel?)Als ik er één heb zal ik het jullie zeker laten weten!
Nogmaals bedankt voor de nuttige tips!
Ik vind het nog wel meevallen met dat antistatusobject qua BX. Dan zou ik voor een Austin Maestro, Lada Samara of een Skoda Favorit op zoek gaan
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:fjeroen schreef:ik had niet verwacht dat mijn vraag zoveel reacties te weeg zou brengen!
Bedankt!!Misschien is het ook wel een rare vergelijking maar het zijn beide auto’s die me aanspreken. En in tegenstelling van wat veel mensen zeggen vind ik de 440 (en helemaal de 460-) helemaal niet saai.. dat hoekige, tankachtige heeft mi. echt wat!
Maar toch neig ik meer en meer naar aanschaf van een bx. Het zal dan waarschijnlijk een 1.6 chic of progress worden. Dat anti-statussymbool spreekt me wel aan, en daarnaast vind ik hem heerlijk rijden (al hoop ik niet ooit een ongeluk er mee te krijgen, maar goed.. wie hoopt dat wel?)Als ik er één heb zal ik het jullie zeker laten weten!
Nogmaals bedankt voor de nuttige tips!Ik vind het nog wel meevallen met dat antistatusobject qua BX. Dan zou ik voor een Austin Maestro, Lada Samara of een Skoda Favorit op zoek gaan
Of wat recenter en nog wel verkrijgbaar, bijv. een Daewoo Matig, of zulk soort grut.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
stoterstangen90 schreef:fjeroen schreef:ik had niet verwacht dat mijn vraag zoveel reacties te weeg zou brengen!
Bedankt!!Misschien is het ook wel een rare vergelijking maar het zijn beide auto’s die me aanspreken. En in tegenstelling van wat veel mensen zeggen vind ik de 440 (en helemaal de 460-) helemaal niet saai.. dat hoekige, tankachtige heeft mi. echt wat!
Maar toch neig ik meer en meer naar aanschaf van een bx. Het zal dan waarschijnlijk een 1.6 chic of progress worden. Dat anti-statussymbool spreekt me wel aan, en daarnaast vind ik hem heerlijk rijden (al hoop ik niet ooit een ongeluk er mee te krijgen, maar goed.. wie hoopt dat wel?)Als ik er één heb zal ik het jullie zeker laten weten!
Nogmaals bedankt voor de nuttige tips!Ik vind het nog wel meevallen met dat antistatusobject qua BX. Dan zou ik voor een Austin Maestro, Lada Samara of een Skoda Favorit op zoek gaan
Of een Volvo 340
Peteryed schreef:stoterstangen90 schreef:fjeroen schreef:ik had niet verwacht dat mijn vraag zoveel reacties te weeg zou brengen!
Bedankt!!Misschien is het ook wel een rare vergelijking maar het zijn beide auto’s die me aanspreken. En in tegenstelling van wat veel mensen zeggen vind ik de 440 (en helemaal de 460-) helemaal niet saai.. dat hoekige, tankachtige heeft mi. echt wat!
Maar toch neig ik meer en meer naar aanschaf van een bx. Het zal dan waarschijnlijk een 1.6 chic of progress worden. Dat anti-statussymbool spreekt me wel aan, en daarnaast vind ik hem heerlijk rijden (al hoop ik niet ooit een ongeluk er mee te krijgen, maar goed.. wie hoopt dat wel?)Als ik er één heb zal ik het jullie zeker laten weten!
Nogmaals bedankt voor de nuttige tips!Ik vind het nog wel meevallen met dat antistatusobject qua BX. Dan zou ik voor een Austin Maestro, Lada Samara of een Skoda Favorit op zoek gaan
Of een Volvo 340
Haha, ja, neem er dan eentje met de oeroude DAF “jarretelaandrijving”, ik geloof een 343DL ofzo, dan heb je nog reden genoeg om andere mensen uit te lachen voor het stoplicht. Dat is zó ontzettend leuk stadsrijden (maar niet s voor op de snelweg…).
Maar ook allang uit het dagelijkse straatbeeld verdwenen.
Ich bin ein Breaker
Re: bx of 440?
Peteryed schreef:waterman771 schreef:
een 440 is niet degelijk, de 440 is technisch een renault 21. In de tijd dat ik bij de anwb werkte gingen er van 100 440’s die in het buitenland reden 71 per vrachtwagen terug naar nederland. Dat zegt meer dan genoeg.
Alleen motor en bak volgens mij.
Die eerste series 440 en 460 gebruikten de F2N 1.7 motor van Renault, die niet alleen in de 21 zat, maar ook in de 5/9/11/19. De carburateurversie hiervan had bij Renault grote problemen met de carburateurpakkingen, hitteschilden en verbuigende carburateurvoeten.
Het is jammer dat de Renault 1.4 C2J die in de 340 zat nooit gebruikt is in de 440, dat is een oerdegelijk blok.
Maar goed, terug ontopic
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Peteryed schreef:
Alleen motor en bak volgens mij. Onderstel, besturing en alles is een voort borduursel van de 300 serie. Laat dat genoeg zeggen. Starre achteras is niet bepaald het toonbeeld van techniek ook niet in de jaren 80. Nee dan maar wat minder veilig en dan maar een BX of een Seirra of een passat.
Haha, een Sierra was anders technisch gezien ook niet bepaald modern, want de techniek kwam vrijwel rechtstreeks van de Taunus. Heb ik als Ford-fan geen enkel probleem mee (achterwielaandrijving kan heel vermakelijk zijn ), maar het sterke punt van de Sierra zat ‘m toch vooral in het voor die tijd behoorlijk futuristische ontwerp. Ik vind de eerste Sierra’s nog steeds niet echt verouderd ogen.
Peteryed schreef:...Of een Volvo 340
Let op he, is ook al een neo-klassieker geworden, de afgetrapte exemplaren liggen voor een groot deel al lang op de sloop.
wilde eigenlijk nog een bak aan opmerkingen uitstorten in het voordeel van de BX ten opzicht van de opa-bak…...
Maar dat heeft iedereen al gedaan
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
winnetou schreef:Peteryed schreef:
Alleen motor en bak volgens mij. Onderstel, besturing en alles is een voort borduursel van de 300 serie. Laat dat genoeg zeggen. Starre achteras is niet bepaald het toonbeeld van techniek ook niet in de jaren 80. Nee dan maar wat minder veilig en dan maar een BX of een Seirra of een passat.
Haha, een Sierra was anders technisch gezien ook niet bepaald modern, want de techniek kwam vrijwel rechtstreeks van de Taunus. Heb ik als Ford-fan geen enkel probleem mee (achterwielaandrijving kan heel vermakelijk zijn ), maar het sterke punt van de Sierra zat ‘m toch vooral in het voor die tijd behoorlijk futuristische ontwerp. Ik vind de eerste Sierra’s nog steeds niet echt verouderd ogen.
Peteryed schreef:...Of een Volvo 340
Let op he, is ook al een neo-klassieker geworden, de afgetrapte exemplaren liggen voor een groot deel al lang op de sloop.
Haha ben niet echt een Volvo man. Mijn ouders hebben ooit nog een een oer 343 DL gehad. Echte rampenbak. Deze is op gevolgd door een Visa Super E met verrekijker dashboard.
winnetou schreef:Haha, een Sierra was anders technisch gezien ook niet bepaald modern, want de techniek kwam vrijwel rechtstreeks van de Taunus. Heb ik als Ford-fan geen enkel probleem mee (achterwielaandrijving kan heel vermakelijk zijn ),
De grap is dat pas de latere Taunussen (va 1973) achterwielaandrijving hadden; de 1963er 12M zoals we die thuis hadden was notabene de voorloper op gebied van veiligheid, met voorwielaandrijving en (ik denk optioneel, megoed) een gelaagde voorruit!
maar het sterke punt van de Sierra zat ‘m toch vooral in het voor die tijd behoorlijk futuristische ontwerp. Ik vind de eerste Sierra’s nog steeds niet echt verouderd ogen.
Inderdaad; iets wat je toen gruwelijk vond ziet er nu heel redelijk uit. Maar zo gaat dat met meer dingen. Ik reed gister achter een Fiat Multivlaai en bedacht me dat ik daar best een paar minuten naar kon kijken zonder misselijk te worden; dat was me 5 jaar geleden echt nog niet gelukt
Ich bin ein Breaker
Als ik een Volvo zou kopen, zou ik voor een Zweedse gaan. Sorry voor de nationalisten onder ons, maar die NL Volvo’s zijn het toch net niet.
Behalve de 480, dat was ook een NL, en die vind ik wel cool.
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Klopt, een keus tussen een BX en een 480 wordt veel moeilijker. 480 is wel een gave bak. Al schijnt dat ook een rampenbak te zijn.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Mulder schreef:Klopt, een keus tussen een BX en een 480 wordt veel moeilijker. 480 is wel een gave bak. Al schijnt dat ook een rampenbak te zijn.
schijnt niet alleen een rampenbak, het IS een rampenbak. Weet ik uit eerste hand.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: bx of 440?
Peteryed schreef:waterman771 schreef:
een 440 is niet degelijk, de 440 is technisch een renault 21. In de tijd dat ik bij de anwb werkte gingen er van 100 440’s die in het buitenland reden 71 per vrachtwagen terug naar nederland. Dat zegt meer dan genoeg.
Alleen motor en bak volgens mij. Onderstel, besturing en alles is een voort borduursel van de 300 serie. Laat dat genoeg zeggen. Starre achteras is niet bepaald het toonbeeld van techniek ook niet in de jaren 80. Nee dan maar wat minder veilig en dan maar een BX of een Seirra of een passat.
Nee, een 340-360 is een achterwiel aangedreven auto met starre achteras met bladveren. De voortrein en achteras van een 440 zijn gebaseerd op de renault 21 met dwarsgeplaatst blok. ( die 21 is ook gemaakt met een in lengterichting geplaatst blok, maar heeft dan een renault 25 voortrein). De 440 is qua techniek grotendeels op een renault gebaseerd en echt niet te vergelijken met een ECHTE volvo uit zweden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
winnetou schreef:Peteryed schreef:
Alleen motor en bak volgens mij. Onderstel, besturing en alles is een voort borduursel van de 300 serie. Laat dat genoeg zeggen. Starre achteras is niet bepaald het toonbeeld van techniek ook niet in de jaren 80. Nee dan maar wat minder veilig en dan maar een BX of een Seirra of een passat.
Haha, een Sierra was anders technisch gezien ook niet bepaald modern, want de techniek kwam vrijwel rechtstreeks van de Taunus. Heb ik als Ford-fan geen enkel probleem mee (achterwielaandrijving kan heel vermakelijk zijn ), maar het sterke punt van de Sierra zat ‘m toch vooral in het voor die tijd behoorlijk futuristische ontwerp. Ik vind de eerste Sierra’s nog steeds niet echt verouderd ogen.
[
Zelf heb ik 5 jaar in een Sierra 2.0 GL uit ‘87 gereden en dat was goed toeven.
Allen bij zijwind waren die dingen flink windgevoelig. Verder prima auto’s met een zeer goed zitcomfort.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.