aha!,
dus de vraag is: Heb ik een Kansloos Barrel of een Nette Auto
(heb me altijd afgevraagd wat er toch ebdoeld werd met een nette auto, nu weet ik het)
Feit is inderdaad dat ik deze nu een beetje ken, weet waar de zwakke plekken zitten en wat ik kan verwachten. Een beetje dan, want verrassingen kunnen altijd om de hoek komen.
en inderdaad, het is geloof ik vooral een emotionele kwestie. mijn allereerste auto…Missschiee meot ik er gewoon nog een paar nachtjes over slapen.
Overigens heb ik ook alle vertrouwen in het advies van Ordas hoor. Ik ging gewoon weer twijfelen omdat hij toch ook met me eens was dat ik voor 300 euro geen nieuwe bx had.
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Heren, het gaat hier over 10eke’s BX, en niet over een andere auto, en al helemaal niet op een Civic. (met alle respect…)
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
10eke schreef:aha!,
dus de vraag is: Heb ik een Kansloos Barrel of een Nette Auto
(heb me altijd afgevraagd wat er toch ebdoeld werd met een nette auto, nu weet ik het)
Feit is inderdaad dat ik deze nu een beetje ken, weet waar de zwakke plekken zitten en wat ik kan verwachten. Een beetje dan, want verrassingen kunnen altijd om de hoek komen.en inderdaad, het is geloof ik vooral een emotionele kwestie. mijn allereerste auto…Missschiee meot ik er gewoon nog een paar nachtjes over slapen.
Overigens heb ik ook alle vertrouwen in het advies van Ordas hoor. Ik ging gewoon weer twijfelen omdat hij toch ook met me eens was dat ik voor 300 euro geen nieuwe bx had.
Als ik jou was zou ik iig vast een afspraak voor onderhoud + apk maken, al of niet bij Ordas, om te voorkomen dat je pas over 3 maanden aan de beurt bent. Als je dan toch besluit deze BX weg te doen, kun je die afspraak altijd nog afzeggen.
dat was een goeie! Heb meteen de telefoon gepakt en een afspraak gemaakt voor 2 mei. Ik zei dat dat mooi was en dat ik dan van te voren nog een beetje kon sleutelen.
Hij stelde toen zelf al voor om hem voor die tijd nog even gratis op de brug te zetten om te bekijken of de leidingen en de dragers daarvoor wel in goed genoege staat waren. “anders doe je misschien moeite en geld voor niks er in stoppen”
zo aardig. Nou, dat ga ik dus meteen morgen doen.
Overigens dacht hij dat het niet nodig was om voor een paar weekjes de auto in de schorsing te doen. Maar zelf denk ik dat ik voor een paar tientjes liever dat risico niet neem.
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
10eke schreef:Overigens dacht hij dat het niet nodig was om voor een paar weekjes de auto in de schorsing te doen. Maar zelf denk ik dat ik voor een paar tientjes liever dat risico niet neem.
Robin schreef:Uit de folder ‘voertuigtechnische eisen personenauto’s en lichte aanhangwagens’ van de RDW:
Uw personenauto mag tot maximaal twee maanden na de vervaldatum vermeld op het keuringsbewijs op de openbare weg staan (dus niet rijden).
Hieruit maak ik toch op dat ‘t niet nodig is om ‘m onmiddelijk te schorsen hoor. Het is wat anders als een schorsing afloopt, want dan zit je tenslotte ruim buiten de 2 maanden na vervaldatum apk
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
10eke schreef:
Hij stelde toen zelf al voor om hem voor die tijd nog even gratis op de brug te zetten om te bekijken of de leidingen en de dragers daarvoor wel in goed genoege staat waren. “anders doe je misschien moeite en geld voor niks er in stoppen”
zo aardig. Nou, dat ga ik dus meteen morgen doen.
Ow, heeft ‘t dan nog wel zin en komt ‘t nog wel uit dat ik ‘m morgen kom bekijken?
ja, had je al een pb hierover gestuurd….
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Juist
Aha, het is toch het leukste om het hart te volgen
En nu lees ik ook dat het alleen om een uitlaatspruitstukpakking gaat. Dat is weer een stuk simpeler dan een complete uitlaat vervangen.
Dan zit je alleen nog met het koelingsprobleem.
Ik weet niet hoe lang de auto al APK heeft, maar ik zou em voor die paar weken niet meer schorsen. Bovendien, een geschorste auto mag je weer niet op de openbare weg parkeren.
Aha, het is toch het leukste om het hart te volgen
En nu lees ik ook dat het alleen om een uitlaatspruitstukpakking gaat. Dat is weer een stuk simpeler dan een complete uitlaat vervangen.
Dan zit je alleen nog met het koelingsprobleem.
Ik weet niet hoe lang de auto al geen APK heeft, maar ik zou em voor die paar weken niet meer schorsen. Bovendien, een geschorste auto mag je weer niet op de openbare weg parkeren.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Niet dat ik me wil mengen in een discussie of een auto het economisch waard is om op te knappen: dat zijn ze namelijk zelden…
Mijn ouders hebben in ‘85 een nieuwe (type I) BX1.4 gekocht die na 8 jaar niet door de APK kwam.
Reden: versleten Achter Draad Arm Lagers/rubbers.
Vroeg m’n pa nog aan de garagist;“maak je ze toch gewoon?”
Bleek dat de reparatie duurder zou uitvallen dan dat de dagwaarde van de wagen was….
Dit louter om aan te geven dat BX-en nooit veel waard zijn geweest.
Ikzelf heb een AX-je (ook Type I) ‘gered’ van de sloop, de ‘kenners’ hadden haar al opgegeven (er moest nogal wat aan worden gedaan,en dat strookte niet met de verkoopwaarde van 150 euri).
Na wat werk (best wel wat) rijdt ze perfect,ik kom ook regelmatig bij de verkopende partij terug…oogjes uitsteken hahaha.
Lang verhaal kort;
-een BX I wordt een zeldzaamheid….feit.
-opknappen moet je vooral voor jezelf doen….feit.
-uitgegeven kosten zie je niet terug bij verkoop..feit
Maar….wat zul jij een plezier hebben in die auto!!!
Succes met je keuze!
‘Spirit of avant-garde’
garages zeggen helemaal niet altijd dat een bx het niet meer waard is, en in het geval van Ordas is dat zeker niet zo. ik kom daar ook met mijn auto’s. gewoon even rustig op de brug om te kijken en dan een verstandige of emotionele keuze doen. bx-en zijn er heus nog wel, maar als je met deze reparaties weet dat je weer een tijd probleemloos verder kunt (voor zover je dat kunt weten natuurlijk) dan is dat toch een goede keuze… en als je helemaal verliefd bent op de auto, dan moet ie gewoon gerepareerd.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De discussie of een reparatie economisch gezien verantwoord is, is zeer grote onzin. Een auto rijden en onderhouden kost geld. Wat belangrijk is, is dat je eentje koopt waarvan de onkosten aan je wensen voldoen, en verder niet.
Ik ga ook veel te veel in de Spaanse dame steken, veel meer dan zgn. economisch verantwoord zou zijn. Echter vind ik het een fijne wagen en heb ik er een gevoel bij. Dit gevoel is niet in Euries uit te drukken. Echter is het ook niet alles waard natuurlijk.
Trouwens, nu zitten we hier te bakkelijen over een paar honder euro’s, terwijl er dagelijks nieuwe wagens de showroom uit rijden. Deze trotse bezitters schrijven in de eerste periode meer af per maand, dan dat de gemiddelde BX-rijder in een jaar aan onderhoud kwijt zou zijn. En dan wil je nog zeggen dat onderhoud aan een BX economisch onverantwoord is?
patje74 schreef:De discussie of een reparatie economisch gezien verantwoord is, is zeer grote onzin.
Ach, je moet de definitie wat aanpassen.
Je kunt gewoon bekijken hoeveel je aan onderhoud wil uitgeven en hoe lang je daar ong. voor denkt te kunnen rijden. Daarbij heb ik al lang geleden het principe overboord gezet dat de economische investering niet hoger zou mogen zijn dan de waarde.
Maar goed. Als je een investering doet van 100 EUR en je hebt er niet het vertrouwen in dat je daarmee ver komt (met andere woorden: je verwacht nog veel meer reparaties) dan kan die 100 EUR best de druppel zijn om em naar de sloop te brengen.
Als je nu 1000 EUR erin moet steken en je bent gezien de staat van de rest daarna vrij zeker dat je weer een jaar probleemloos kan rijden, dan is het geen gekke investering (al is de verkoopwaarde van de auto na reparatie nog steeds maar 300 EUR).
Ander voorbeeld:
Stel nu dat je een auto hebt die bijzonder roestig is (kan wel eens een APK punt worden de volgende keer), de koppeling is matig (hij doet het nog wel, maar hoe lang is de vraag) en de koppakking lekt ook nog eens (hij doet het nu nog wel, maar de kans dat het erger wordt is groot) EN je moet nog eens voor bijv. 500 EUR aan banden/remblokken en ander spul er tegenaan gooien om bijv. een APK te halen, dan krijg je al snel een soort bodemloze put gevoel. Dan kun je hem wel door de APK halen, maar voor hetzelfde geld gaat daarna de koppeling of koppakking kapot. En stel dat je dat laat maken, dan zit je daarna nog met een roestige auto die alleen al om die reden niet zo lang meer heeft. In zo’n geval komt toch de economische grens hard inzicht.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hel1 schreef:garages zeggen helemaal niet altijd dat een bx het niet meer waard is, en in het geval van Ordas is dat zeker niet zo. ik kom daar ook met mijn auto’s. gewoon even rustig op de brug om te kijken en dan een verstandige of emotionele keuze doen. bx-en zijn er heus nog wel, maar als je met deze reparaties weet dat je weer een tijd probleemloos verder kunt (voor zover je dat kunt weten natuurlijk) dan is dat toch een goede keuze… en als je helemaal verliefd bent op de auto, dan moet ie gewoon gerepareerd.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Als ze bij Ordas al twijfelen of de BX nog de moeite waard is, zie ik dat als een kundige én klantvriendelijke opmerking. je wil immers niet dat je klant baalt van vette reparatie rekeningen als die wagen na een half jaar als nog instort… Ordas is wat BX’en betreft echt goed op de hoogte
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste