Ik heb al even op het forum zitten neuzen naar informatie. Kon her en der wel wat vinden, maar om het nog even voor voor mij iets duidelijker te krijgen:
Ik heb het vermoeden dat de thermostaat van de ZX 1.4 uit 1993 kapot is. De motor wordt (volgens de temperatuurmeter op het dashboard) in no time (5 minuten) bloed heet. Tevens gooit hij er dan koelvloeistof uit.
Nu wil ik die thermostaat vervangen, maar weet niet goed hoe dit aan te pakken.
Kan iemand mij vertellen hoe ik te werk moet gaan? De thermostaat zit volgens mij aan de rechterkant op het blok, klopt dat (aan de kant van de distributie). Hoeveel schroefjes moet ik losdraaien om deze er uit te halen en kan ik die er zo uit halen? Verder zal ik de boel weer goed moeten ontluchten, wat ik elders op het forum lees. Hoeveel kraantjes moet ik openzetten om te ontluchten (met behulp van een colafles zonder bodem). Wat is de volgorde van het weer dichtdraaien van de kraantjes (van laagste niveau naar hoogste niveau?). En waar zitten die kraantjes vooral. Ik kan e.v.t. wel even een foto van het blok maken (of misschien heeft iemand anders al wel een foto van een 1.4 blok). Dan kan er op de foto de plaatsen van de kraantjes, schroeven e.d. aangegeven worden.
Het is de auto van een collega van mij, ik heb de auto dus niet fysiek in de buurt staan om even te kijken.
Ik hoop dat iemand mij hierover meer info kan geven, maar daar heb ik het volste vertrouwen in!
Groet,
Maarten Trilsbeek
Als je voor de auto staat met je neus naar het motorblok gericht dan zit de thermostaat aan de rechterkant op het blok. Te herkennen aan de koelwater slang die daar heen loopt. Schroef eerst het deel waar de slang op bevestigd is los.(2 bouten?) Verwijder dan, zonder de koelwater slangen te beschadigen, de behuizing en in het blok zie je de thermostaat. Let erop dat als je die eruit haalt dat de rubber ring meekomt. Je kunt hem daarna testen in een pannetje warm water. Breng dat aan de kook en kijk of de thermostaat open gaat. Sluiten doe je weer onder de koude kraan.
De ontluchtings ventielen lijken op de kunststof dopjes die je ook op je fiets ventiel hebt zitten.
Er zit er in ieder geval 1 op een van de twee slangen van de verwarming die door het schutbord naar binnen cq buiten gaan. Dat is volgens mij ook degene die je het laatst dichtdraait. Laat de motor na het vullen warmlopen met de verwarming open. Ontlucht daarna nog eens. Succes de klus is prima zelf te doen!
[edit] Ik denk dat er totaal 3 ventielen zouden moeten zijn.
1) bovenop de radiator aan de linkerkant
2) links hoog op het blok bij de koelwater slang
3) op de verwarming slang bij het schutbord.
Bedoel je de thermostaat die de fan schakelt die voor een geforceerde luchtstroom langs je radiator zorgt om je koelwater te koelen?
Mijn zx 1.4 heb ik in 1995 nieuw gekocht. Op een zonnige en warme dag in dat jaar (hij zat nog in de garantie) maakte ik een rit van Hengelo naar Den Bosch. Op de terugweg ´s middags kwam ik in de file terecht en toen ging mijn koelwatertemperatuur plots in de rode zone. Als noodmaatregel heb ik toen de kachel vol opengezet en de aanjager op de hoogste stand. Door deze truuk kreeg ik de koelwatertemperatuur weer op normaal niveau, maar het was wel zweten in de file. Toen de file over was en ik weer normaal kon rijden kreeg de radiator door de rijwind voldoende koeling zodat de kachel weer uit kon. Mijn garage heeft bij terugkomst de thermostaat vervangen.
Moraal van dit verhaal: Als je bij de huidige buitentemperaturen tijdens normaal rijden binnen 5 minuten heet water hebt, is het dan wel de thermostaat, of is de radiateur verstopt of zoiets?
Inderdaad goede vraag, gaat de ventilator op de radiator draaien als de auto zo heet wordt?
De sensor daarvoor zit aan de rechter bovenkant op de radiator. Als je de stekker daarvan lostrekt en de 2 poolen doorverbind met een draadje moet de ventilator gaan draaien. Zet wel voor de zekerheid het contact aan.
kilian schreef:is het dan wel de thermostaat, of is de radiateur verstopt of zoiets?
of de waterpomp er mee opgehouden
Jullie bedoelen waarschijnlijk de temperatuursensor die de ventilator stuurt. Die is, voor zover ik dat nu kan bekijken, niet kapot.
De waterpomp lijkt mij ook nog heel, deze gaan bijna nooit kapot bij een ZX 1.4. Zou theoretisch natuurlijk wel kunnen, maar lijkt mij niet.
Ik heb het idee dat er het volgende aan de hand is, mocht ik ergens een grote denkfout maken, dan hoor ik het graag!
Ik bedoel de thermostaat die de koelvloeistof stroom regelt. Als de motor koud is, is deze klep volledig gesloten. Dit om het opwarmen van de motor te bevorderen. Als de motor warmer word, opent deze klep zich
waardoor de koelvloeistof via de radiator stroomt. Deze klep regelt dus de temperatuur van de motor. Als deze klep volledig geopend is (dat is in het geval van de 1.4 ZX bij 89 graden celcius) en de motortemperatuur loopt nog steeds op, dan schakeld de ventilator in. Ik vermoed dat deze klep dus gesloten blijft, en hierdoor stroomt er geen warme koelvloeistof door de radiator. De temperatuursensor voor het aansturen van de ventilator zit op de radiator, waardoor die dus geen warmte krijgt.
Doordat de klep gesloten blijft, heeft de motor dus zo goed als geen koeling. Hij warmt dus het kleine beetje koelvloeistof op wat in de motor en pomp zit. Dit is echt binnen de 5 minuten 90+ graden celcius!
Nu heb ik vanmiddag een nieuwe thermostaat(klep) gehaalt (13 euro) en een rubber ringetje (2 euro). Die moet ik er alleen nog even in zetten, en daar heb ik een aantal vragen over (zie begin dit draadje). Ik hoop dat iemand mij(n collega) hiermee kan helpen.
W E schreef:Als je voor de auto staat met je neus naar het motorblok gericht dan zit de thermostaat aan de rechterkant op het blok. Te herkennen aan de koelwater slang die daar heen loopt. Schroef eerst het deel waar de slang op bevestigd is los.(2 bouten?) Verwijder dan, zonder de koelwater slangen te beschadigen, de behuizing en in het blok zie je de thermostaat. Let erop dat als je die eruit haalt dat de rubber ring meekomt. Je kunt hem daarna testen in een pannetje warm water. Breng dat aan de kook en kijk of de thermostaat open gaat. Sluiten doe je weer onder de koude kraan.
De ontluchtings ventielen lijken op de kunststof dopjes die je ook op je fiets ventiel hebt zitten.
Er zit er in ieder geval 1 op een van de twee slangen van de verwarming die door het schutbord naar binnen cq buiten gaan. Dat is volgens mij ook degene die je het laatst dichtdraait. Laat de motor na het vullen warmlopen met de verwarming open. Ontlucht daarna nog eens. Succes de klus is prima zelf te doen![edit] Ik denk dat er totaal 3 ventielen zouden moeten zijn.
1) bovenop de radiator aan de linkerkant
2) links hoog op het blok bij de koelwater slang
3) op de verwarming slang bij het schutbord.
Dank voor de informatie! Ik had connector van het stuurrelais voor de ventilator ook al doorverbonden, waarop de ventilator keurig ging draaien, maar de motor nog steeds erg snel warm werd.
Ik denk ook dat je in de richting van de thermostaat moet zoeken. Zoals je zelf al zegt kost het ook niet veel om dit eerst te onderzoeken.
Ergens is het wel vreemd dat de auto koelwater ophoest dat zou haast niet moeten kunnen met een gesloten thermostaat. Ik ben benieuwd naar het resultaat van de reparatie!
Nou, de andere thermostaat zit er in hoor. Ik heb de oude getest door deze in een pannetje met kokend water te leggen, maar hij bleef dicht. Kapot, dus dat gaf hoop.
De nieuwe zit er in. Alleen heb ik niet alle oude vloeistof uit het systeem gekregen. Het kraantje onder op de radiator zat vermoedelijk verstopt. Met het opnieuw vullen en ontluchten kwam er wel water uit het ventieltje op de slangen die door het schutbord gaan en er kwam water uit het ventiel dat bovenop het huis van de thermostaat zit. Het kraantje bovenop de radiator (zelfde soort kraantje als onder op de radiator) bleef angstvallig droog. Nou ja, dan maar zo proberen.
Nu wordt het blok niet meer zo snel heet als dat het deed, en ook niet zo heet als voorheen, maar nog steeds loopt de temperatuur op naar zo’n 110 graden (volgens meter op dashboard). Kan zijn dat er nog lucht in het systeem zit (kraantje bovenop radiator ontlucht niet) of de radiator zit verstopt. allebij volgens mij zalen die niet echt makkelijk op te lossen zijn.
Tevens slaat de ventilator niet automatisch aan. Ik heb tijdens testen van de temperatuur de ventilator zelf doorverbonden zodat die altijd draait. Zou kunenn dat die sensor ook kapot is, maar is het niet logisch dat er geen water/koelvloeistof bij die sensor komt doordat er lucht in zit of het verstopt zit?
tevens valt mij op dat de slang tussen radiator en thermostaat wel warm wordt, maar niet echt heeel heet (bij een temp van 110 graden op het metertje, zou je deze sl;ang toch niet vast moeten kunenn houden). Tevens wordt de radiator ook niet echt heel heet. Je voelt wel dat hij iets warm wordt (de lucht deie de vantilator er door blaast voelt ook wel iets warm) maar niet echt heet. Moeilijk te voelen trouwens, dat spruitstuk straalt ook wel veel warmte af.
Tevens valt mij op dat de interieurverwarming ook niet echt warm is. Wel iets wat warm, maar dat moet volgens mij beter kunnen.
Ik heb ook eens na zitten denken over de pomp. Wat kan er nu kapot gaan aan de pomp? Met de pompwerking kan eigenlijk toch niet echt veel mis zijn. Het is immers een waaierpomp. Als die waaier er af ligt, ja dan is ie kapot, maar dan zal hij wel niet meer zo mooi ronddraaien als dat ie nu doet. Meestal gaan ze lekken als ze kapot zijn. Of is er een lager uit, maar ook dan zouden we meer problemen moeten hebben, de pomp zit immers op de distributie.
Iemand van jullie een suggestie? Het enige dat ik nu nog ga proberen is een middeltje tegen verstopte koelsystemen. iemand daar ervaring mee, anders zal er een nieuwe radiator in moeten. En misschien is het daarmee ook nog wel niet opgelost.
Kan ook zijn dat ik de boel niet goed ontlucht krijg. Iemand nog een tip om de 2 kraantjes op de radiator open te krijgen?
Groet,
Maarten
m.a. trilsbeek schreef:Nu wordt het blok niet meer zo snel heet als dat het deed, en ook niet zo heet als voorheen, maar nog steeds loopt de temperatuur op naar zo’n 110 graden (volgens meter op dashboard). Kan zijn dat er nog lucht in het systeem zit (kraantje bovenop radiator ontlucht niet) of de radiator zit verstopt. allebij volgens mij zalen die niet echt makkelijk op te lossen zijn.
Tevens slaat de ventilator niet automatisch aan. Ik heb tijdens testen van de temperatuur de ventilator zelf doorverbonden zodat die altijd draait. Zou kunenn dat die sensor ook kapot is, maar is het niet logisch dat er geen water/koelvloeistof bij die sensor komt doordat er lucht in zit of het verstopt zit?
Je heb zeker een 89 graden thermostaat erin gedaan?
Dat is eigenlijk te weinig, een 83 graden thermostaat doet het veel beter, zeker als het straks zomer is.
Ontlucht je de boel met een trechter (om hoogte te maken) op de vulhals van de radiator? een doorgesneden cola-fles past precies in die opening.
Wat de waterpomp betref, die gaan echt wel stuk, meestal gaan ze lekken, heb er ooit eentje uit een AX1.4i gehaald waar er nog maar 2 schoepen aanzaten
Ik heb met onze ZX 1,4 hetzelfde probleem gehad als je collega. Ineens kwam de motor op bijna 120 graden. Daarop de thermostaat vervangen (eerst een normale later omgeruild voor een koudere) en de sensor van de ventilator want die sloeg bij mij ook steeds niet aan. Verder alle stekkerverbindingen nagelopen en ingespoten met kontaktspray. De temperatuur liep toen op de meter nog steeds op tot boven de 100 graden. De ventilator sloeg trouwens nog steeds niet aan. Daarop de radiator vervangen, die heb ik imitatie gekocht voor 120 euro. Nieuwe koelvloeistof en…...... de motor wordt nog steeds te heet maar ik had weer een paar graden gewonnen!
Ik heb er verder niks meer aan gedaan, onze ZX wordt ongeveer 95 graden bij stadsverkeer en 100 graden bij 140 km p/u op de snelweg. Volgens de dealer kan het allemaal geen kwaad, hij geeft de schuld aan de temperatuurmeter. Anders kwam de ventilator namelijk wel mee blazen is zijn redenering.
Ik blijf het persoonlijk vreemd vinden dat onze ZX vroeger wel de juiste waardes aangaf en toen ineens plotseling te heet werd. Er was wel degelijk iets aan de hand met de koeling want met het vervangen van de diverse onderdelen kreeg ik de temperatuur steeds verder naar beneden. Als het niet zo veel werk was geweest had ik al lang een meter uit een sloper gehaald om daar eens mee te testen. Maar helaas dat is me net iets teveel werk voor een auto die met dit ‘euvel’ al 2 jaar probleemloos rijdt.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaring. De thermostaat heb ik gewoon zonder kosten omgeruild voor een andere, daar maakte de dealer geen probleem van. Bij een imitatie radiator moet je nog wel zelf de oude ventilator met behuizing en de bevestiging punten overzetten.
Als je toch onzeker blijf kun je een keer de werkelijke temperatuur van het koelwater (laten) opmeten. Ik heb dat zelf nog nooit gedaan.
Ik heb er verder niks meer aan gedaan, onze ZX wordt ongeveer 95 graden bij stadsverkeer en 100 graden bij 140 km p/u op de snelweg. Volgens de dealer kan het allemaal geen kwaad, hij geeft de schuld aan de temperatuurmeter. Anders kwam de ventilator namelijk wel mee blazen is zijn redenering.
Dat is ook bij mij eerst netjes 90°C
nou loopt het beestje al een tijd op 100°C
Dit is wel nadat ik er ooit van die lekdichtings-troep ingegooid heb (werkt niet trouwens)
bij de 100°C is er geen fan te bekennen
update:
Gisteren maar een nieuwe thermostaat (83°C) en fanschakelaar geplaatst
Nou loopt ie weer mooi op 85-90°C (alt+shft+: = °)
thermostaat was waarschijnlijk kapot.
Bij kokend water mooi open bij iets kouder water gebeurde er niets.
kosten €23,—,makkelijke en goedkope reparatie.
vervolg….............
ik heb het systeem nog maals ontlucht. Nu merkte ik dat de temperatuur van de lucht in het interieur wel warm word. Verder vliel mij op dat de radiator (en de slang tussen radiator en blok) wel warm word. Dit was niet het geval. Vreemd blijft alleen dat de temperatuurmeter in het interieur nog wel erg hoge waarden blijft aangeven, apart! Ik heb er een heel stuk mee gereden, en regelmatig even langs de kant om onder de kap te kijken, maar ik heb niet het idee dat het blok zo warm is. Ik denk dus dat het een combinatie is geweest van verschillende onderdelen die kapot waren.
Verstopping (kennelijk opgelost door middeltje in de radiator tegen verstopping), de thermostaat was 100% zeker kapot, want ook in kokend water bleef hij gesloten. De ventilator heb ik nog steeds niet automatisch aan zien slaan. Nu is de kans dat er 5 zaken tegelijk kapot zijn wel erg klein, ik vermoed dat de temperatuurmeter op het dashboard niet dew juiste waarde aangeeft. Ik heb even bij mijn auto gekeken, maar die fan slaat ook niet aan met dit weer.
Ook was het zo dat de temperatuur tijdens het rijden op het metertje zo erg schommelde (tussen 95 en 115 graden). En dat waren snelle schommelingen. Kon zo zijn dat de temp in 10 seconden van 95 naar 105 opliep en net zo hard weer terug!
Verstopping dus verholpen, nieuwe thermostaat, goed ontlucht, en nog een hoge temperatuur op het metertje van het dashboard. Ik denk dat er verder niet veel meer mis is.
Ooh ja, aan het eind dacht ik nog even de ontluchtingsbout op de thermostaat even vast te draaien, want dat had ik nog niet goed gedaan…...............en ja hoor, die brak dus af. elukkig kreeg ik het schroefdraad er makkelijk uit. Nog even een nieuwe bout halen en weer vers koelmiddel er in, ontluchten en dan zou hij het weer moeten doen dus.
Mijn collega heeft echter niet zo veel vertrouwen meer in de auto, terwijl ik denk dat hij nog best goed is. Ze vertrouwd echter de temperatuur niet, maar ik denk dus dat het metertje kapot is. Om er nu een hele nieuwe klokkenwinkel in te zetten…...
Ze wil hem dus verkopen, als er nog iemand interesse heeft!!!!! Voor niet al te veel mag hij van eigenaar wisselen. De auto heeft 190.000 km gelopen. Het is een witte 1.4 3 deurs met strepen op de zijkant, jaja!!! De motor loopt ongelofelijk mooi, voor zo’n oud beestje. Banden zijn nog vrij nieuw (wel een buget merk trouwens). Uitlaat is ook niet al te oud.
iemand interesse, ik zal hem ook onder het kopje te koop zetten.
Groet,
Maarten Trilsbeek
Niemand interesse, mag weg voor bijna niets hoor!
tja die zxen blijven lopen he.
Laatste kans, gaat bijna weg!