Mijn XM TD12 zakt zo af en toe (echt heel sporadisch, sinds nov ‘06 5 keer ofzo) door z’n achterveren als ik na een lange rit bij een stoplicht stilsta. Is dit iets om z.s.m. mee naar de garage te gaan, of hebben meer XM-bezitters hier last van?
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Is dat alleen maar bij lange ritten? Het zou goed de hoogteregelaar achter kunnen zijn. Zal vuil kunnen zijn. Komt de zaak wel netjes omhoog na een koude start?
See, buy, fly C5 V6
Yep, verder alles prima, hij komt redelijk snel omhoog na het starten van de motor (10-20 seconden ofzo) en zakt ook goed in na het uitzetten (dan zakt ie na 30 seconden een centimeter of 10-15). Hetzelfde wat er gebeurt ná het uitzetten van de motor, gebeurt dus zeer sporadisch ook tijdens het rijden en dan met name als ik na een lange rit voor een stoplicht stilsta. Hij gaat dan vrij snel ook weer uit zichzelf omhoog, tijdens het rijden of als ik nog voor het stoplicht sta.
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
De zaak stijgt netjes, je hebt het alleen bij lange afstanden…
Ik denk toch dat het de hoogteregelaar is. Je rijdt een stuk op 1 hoogte, weinig variatie. Op een gegeven moment rem je, kont gaat iets omhoog…de regelaar moet de zaak laten zaken, maar zakt te diep. Een veel voorkomend euvel. Schoonmaken is de beste remedie.
Is niet iets om je druk over te maken.
See, buy, fly C5 V6
xm_turbo schreef:De zaak stijgt netjes, je hebt het alleen bij lange afstanden…
Ik denk toch dat het de hoogteregelaar is. Je rijdt een stuk op 1 hoogte, weinig variatie. Op een gegeven moment rem je, kont gaat iets omhoog…de regelaar moet de zaak laten zaken, maar zakt te diep. Een veel voorkomend euvel. Schoonmaken is de beste remedie.
Is niet iets om je druk over te maken.
Nee, ik was ook niet echt bang
Maar ik neem ‘t dan wel mee naar de volgende grote beurt. Thanks voor je reply iig!
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Smultie schreef:xm_turbo schreef:De zaak stijgt netjes, je hebt het alleen bij lange afstanden…
Ik denk toch dat het de hoogteregelaar is. Je rijdt een stuk op 1 hoogte, weinig variatie. Op een gegeven moment rem je, kont gaat iets omhoog…de regelaar moet de zaak laten zaken, maar zakt te diep. Een veel voorkomend euvel. Schoonmaken is de beste remedie.
Is niet iets om je druk over te maken.Nee, ik was ook niet echt bang
Maar ik neem ‘t dan wel mee naar de volgende grote beurt. Thanks voor je reply iig!
Succes!
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Heb je misschien een automaat?
Dit is een typisch automatenverschijnsel. Met een automaat sta je meestal met de voet op de rem bij een stoplicht. Rem je met een lange aanloop, dan staat de auto achter te hoog, met de rem er op blijft dat zo.
Laat je de rem los, dat valt de auto achter een heel stuk naar beneden, omdat de hoogteregelaar dacht dat hij te hoog stond en die laat dan de achtervering leeglopen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
en zakt ook goed in na het uitzetten (dan zakt ie na 30 seconden een centimeter of 10-15)
Euh…? 10-15 cm vind ik nogal een flink eind om in te zakken. Ik weet wel dat ie corrigeert als je net uitstapt, dan zakt ie een centimetertje ofzo.
Inzakken XM.
Oudere types XM (zonder “veer-slot” tegen het inzakken) gaan net als de BX sneller inzakken als de hoofdremcylinder een dagje ouder wordt. Helemaal niet erg, maar als het centimeters per minuut zijn zou ik denken dat er meer aan de hand is. Hoe is de stuurbekrachtiging? Als die voelbaar minder is geworden kan je HD-pomp aan vervanging toe zijn. Je zou dan de druk moeten meten om het zeker te weten.
Interne lekkages van het stuurhuis komen volgens mij niet veel voor, dus daar zou ik het niet zoeken.
Kijk eens naar de kleur van je LHM. Die moet helder groen zijn. Een donkere kleur duidt op vervuiling en daar kan de hoofdremcylinder niet zo goed tegen.
Mijn type I XM zakt ongeveer 2 á 3 cm per uur. Achter zakt hij heel iets sneller dan de voorkant sinds ik er een toch vrij zware gastank heb ingebouwd. Alleen als je er let, is het te zien.
Succes met de zoek tocht.
Citroën SM
French show, Italian go…
Het verhaal van JanSr komt me heel bekend voor.
Vanwege de automaat, en je stapt op de rem bij een stoplicht.
Achterkant komt dan na 20 seconden behoorlijk omhoog soms.
Je laat de rem los, geeft gas, en soms dondert die naar benenden,
meestal heel smooth.
Ik zeg altijd, ja die auto leeft.
Rij ik weer in mijn andere auto (Skoda Ocatvia) dan ben
ik soms verbaasd over het feit dat alles zo saai is bij een
stoplicht. Er gebeurd gewoon niets. Saai dus.
Ik vergeet dan ook soms wel eens het koppelingspedaal.
Maar dat is een ander verhaal natuurlijk.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!