Tja, Citroen C5 op LPG.
Ik heb er ook een en ook al het gezeik. Na 9 bezoeken aan de garage lijkt het probleem nu opgelost. Ik leg even de nadruk op lijken, want ik heb al eerder gedacht dat ik er van af was. De Citroen garage wist zoals bijna alle eerdere keren weer niet wat ze ermee moesten en de LPG specialist kwam erachter dat de AGR klep defect was. Deze is vervangen en inderdaad al een tijdje geen problemen. Kosten ca 170 euro.
En dus weer niet LPG gerelateerd. En met name dat stoort me dan ook behoorlijk, want bij Citroen zie ik ze al achter de balie wegduiken als ik aankom en hier op het forum lijkt het al niet anders. De “opgasmoetjekokencultuur” en alle afschuiftactieken gaan er bij mij dan ook slecht in.
Ik ben er nu ook achter gekomen dat er in Frankrijk zelfs auto’s op LPG installaties van AG rijden die af fabriek zijn gemonteerd.
Ik heb zelfs hier op het forum iemand een aantal van ca 4000 auto’s op LPG horen schatten en dat zou dan niet de moeite zijn voor Citroen om er iets aan te doen. Tja, ik zou willen dat ik die luxe had dat ik 4000 klanten gewoon lukraak kon negeren!!
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
EvE schreef:Tja, Citroen C5 op LPG.
Hoi EvE, ik meen enige frustratie van jouw kant te kunnen lezen in dit oude draadje en ik kan het me voorstellen!
Mag ik een aantal dingen kwijt ?
1. Ik ben een blije gasrijder, geen problemen. Ik heb zelfs zoveel vertrouwen in gas en C5 dat ik over 2 weken mijn speciaal daarvoor aangeschafte C5 V6 op Vaille LPG laat zetten. MIjn 2.0 LPG is te koop, maar dit terzijde.
2. Citroen NL heeft een contract met AG als gasleverancier. Dus als je bij C gas laat inbouwen, wordt het een AG installatie.
3. Citroen NL en AG hebben er samen voor gezorgd dat de 1.8 en 2.0 motoren gehomologeerd zijn. Dit betekent dat je in aanmerking komt voor de G3 korting op de wegenbelasting. Dit betekent ook dat je via C alleen maar AG kan krijgen en niks anders.
4. De overlevering vertelt ons dat met name de combinatie C5 en AG in de eerste twee jaar van de C5 (2001-2002) relatief veel problemen hebben opgeleverd. Deze auto’s zijn nu volop beschikbaar op de 2e hands markt.
5. Punt 4 lijkt met name te wijten aan de AG gasinstallatie van die tijd. Ook bij mijn auto (2002) is bij de vorige (lease-) eigenaar de gasinstalltie (injectoren en verdamper) vrij snel vervangen door een verbeterde versie. Sindsdien gelukkig geen problemen meer.
6. C-dealers hebben van punt 4 en 5 natuurlijk last. De klant komt met problemen als eerste bij hen en de diagnose is op zichzelf al een hele klus. Moeten ze het bij hun eigen techniek zoeken, bij de gastechniek of nog moeilijker bij de software. Er bestaat bij mij de indruk dat C-dealers wel eens te lang doorzoeken om hun klant tevreden te houden en misschien eerder door hadden kunnen verwijzen naar een gasspecialist. Soms is dus nee zeggen beter voor de klant dan maar door gaan, maar ja voor elke goede garage/monteur blijft het natuurlijk moeilijk om nee te verkopen.
7. C-onderdelen kunnen kapot, bij benizne, LPG en diesel. De door jouw genoemde EGR-klep kan kapot, kan blijven hangen, etc. Dit komt gedocumenteerd voor bij alle brandstofsoorten, zo ook de luchtmotor/pomp die eerder deze week genoemd is. Om dit enkel en alleen aan LPG toe te schrijven zou niet tercht zijn.
Kortom LPG als add-on installatie maakt de auto nog complexer dan die tegenwoordig al is en dus een verhoogte kans op storing, maar het maakt vooral de probleemdiagnose moeilijker. Dit is en blijft een probleem voor zowel de klant als Citroen als de gasspecialist.
Wens me aub veel geluk met mijn ‘6-pits camping-gaz stel’ zoals een fijne, dieselende mede-forummer mijn nieuwe voiture laatst noemde!
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Hallo Ronald,
Eerst dan maar even veel succes wensen, maar met een Vialle installatie komt het denk ik wel goed. Het systeem van Vialle is toch een beter systeem dan AG en met de directe inspuiting zal het allemaal vast een heel stuk leuker worden.
Ik ben inderdaad niet erg gelukkig met deze auto en hoop dat ik er snel genoeg kilometers op heb staan om hem weer op te mogen ruimen. Om heel eerlijk te zijn is de auto eigenlijk nog niet eens zo heel belabberd, maar door het getrut er omheen is de lol er wel af.
Als iets me is gaan storen aan auto’s dan is het wel de onbetrouwbaarheid ervan. Zo heb ik vorig jaar al eens een vliegtuig gemist en is mijn vakantie de soep in gedraaid door mankementen waarvan ik vind dat die gewoon niet mogen gebeuren.
Belachelijk als je zulke bedragen neerteld en iedereen elke verantwoording afschuift. Maar ik denk dat vroeg of laat (zoals ook in het echte leven) er afgerekend moet worden en dat zal wel gebeuren als de Fransen zelf ook massaal de eigen auto-industrie de rug toekeren.
Je kan tegenwoordig mijns inziens gewoon niet zulke slechte producten ongestraft op de markt gooien. Kijk maar naar Engeland, waar bijna alle merken hun bestaansrecht hebben verloren.
Kwaliteit heeft een prijs en zelfs ik (die werkelijk niets heeft met Japanse auto’s) heb serieus overwogen om een Toyota of Honda te kopen. En nu dus spijt als haren op mijn hoofd