Re: bocht en roodlicht = te weinig lhm
mcvdberg schreef:Als je met 120km/u door een bocht gaat, bijv bij Arnhem rechts, richting Venlo oid, dan wordt er zwaar op de veerbollen gedrukt en wordt er extra lhm gepompt naar de linker bollen. Dus als het niveau net aan te laag is gaan de indicatoren hun werk doen (goed nieuws: je indicator voor lhm niveau werkt goed).
Je kan ook kijken of je lhm voldoende is door de auto even op de hoogste stand te zetten; handboek BX leert ons de lhm bij te vullen in die stand (het parapluutje yussen de lijntjes).
Kijk wel uit, iets teveel bijvullen zoals jij het voorstelt kan leiden tot overstromingen als de auto ooit drukloos wordt gemaakt. Vergis je niet in de liters LHM die in de veerbollen zitten. “Nogal aan de lage kant” is precies genoeg in de hoogste stand - waarin je toch niet mag rijden.
Vul je iets teveel bij en maak je de auto drukloos (via de ontlastschroef) dan stroomt de boel over; een enorme knoeiboel dus.
Ich bin ein Breaker
Re: bocht en roodlicht = te weinig lhm
karel schreef:mcvdberg schreef:Als je met 120km/u door een bocht gaat, bijv bij Arnhem rechts, richting Venlo oid, dan wordt er zwaar op de veerbollen gedrukt en wordt er extra lhm gepompt naar de linker bollen. Dus als het niveau net aan te laag is gaan de indicatoren hun werk doen (goed nieuws: je indicator voor lhm niveau werkt goed).
Je kan ook kijken of je lhm voldoende is door de auto even op de hoogste stand te zetten; handboek BX leert ons de lhm bij te vullen in die stand (het parapluutje yussen de lijntjes).Kijk wel uit, iets teveel bijvullen zoals jij het voorstelt kan leiden tot overstromingen als de auto ooit drukloos wordt gemaakt. Vergis je niet in de liters LHM die in de veerbollen zitten. “Nogal aan de lage kant” is precies genoeg in de hoogste stand - waarin je toch niet mag rijden.
Vul je iets teveel bij en maak je de auto drukloos (via de ontlastschroef) dan stroomt de boel over; een enorme knoeiboel dus.
Als je in de hoge stand geneog bijvult (Dus tot het max. merkstreepje) krijg je geen last met drukloos maken. Nooit last mee gehad (en ik heb lange bollen). Jet moet er wel voor uitkijken dat je vlotter niet blijft haken en dus niet meekomt met het LHM peil want dan kan je wel teveel bijvullen.
Gr.
Marten
WYD schreef:Er rijden al genoeg ouwe lullen citroëns rond!
De mijne is een progressieve zoals de typeaanduiding al aangeeft
Ik ga em niet behandelen als een oud wijf.
Ook een sierpaard hoort af en toe te galopperen
Juist… ik schop echt herrie met mijn BX en iedereen kijkt (wat af en toe wel irritant is)
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Re: bocht en roodlicht = te weinig lhm
mcvdberg schreef:Als je met 120km/u door een bocht gaat, bijv bij Arnhem rechts, richting Venlo oid, dan wordt er zwaar op de veerbollen gedrukt en wordt er extra lhm gepompt naar de linker bollen. Dus als het niveau net aan te laag is gaan de indicatoren hun werk doen (goed nieuws: je indicator voor lhm niveau werkt goed).
Je kan ook kijken of je lhm voldoende is door de auto even op de hoogste stand te zetten; handboek BX leert ons de lhm bij te vullen in die stand (het parapluutje yussen de lijntjes).En kijk ook of je geen lhm lekt (waar je geparkeert hebt).
HEt is even wennen, maar het hoort bij het type auto.
yep.. als ik ook met hoge snelheden door een bocht ga waardoor de auto vrij veel helt, krijg ik ook stop voor mijn kiezen
ik heb dit probleem gehad toen ik net van chyparse vandaan kwam.
LHM peil was te laag, even bijvullen en tada. opgelost
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik ga zo direct even kijken. iig bedankt voor de tips allemaal!
Animal triste post coitum
Met de LHM is alles in orde; het schijfje onder de paraplu staat bijna gelijk met het bovenste streepje. Maar het lampjesprobleem is toch opgelost. Het bleek uiteindelijk toch de motorolie te zijn. Toen ik eergisteren even peilde, heb ik kennelijk toch niet goed gekeken. Misschien omdat de meter op m’n dashboard ook aangaf dat ie vol zat. Ik heb vandaag nog eens gepeilt nadat ik de LHM gecheckt had en er bleek geen druppel olie aan het stokje te zitten. Uiteindelijk heb ik 4 liter moeten bijvullen Sinds de laatste keer dat ik ‘m volgegooid heb, heb ik iets meer dan 2000km gereden. Dat is een liter olie op 500km. Lijkt me niet helemaal gezond of wel? Hij lekt trouwens niks, tenminste; ik zie geen olieplekken bij mij voor de deur.
Animal triste post coitum
Serge schreef:Met de LHM is alles in orde; het schijfje onder de paraplu staat bijna gelijk met het bovenste streepje. Maar het lampjesprobleem is toch opgelost. Het bleek uiteindelijk toch de motorolie te zijn. Toen ik eergisteren even pijlde, heb ik kennelijk toch niet goed gekeken. Misschien omdat de meter op m’n dashboard ook aangaf dat ie vol zat. Ik heb vandaag nog eens gepijlt nadat ik de LHM gecheckt had en er bleek geen druppel olie aan het stokje te zitten. Uiteindelijk heb ik 4 liter moeten bijvullen Sinds de laatste keer dat ik ‘m volgegooid heb, heb ik iets meer dan 2000km gereden. Dat is een liter olie op 500km. Lijkt me niet helemaal gezond of wel? Hij lekt trouwens niks, tenminste; ik zie geen olieplekken bij mij voor de deur.
heel goed is het niet voor je blok maargoed, je hebt het nu weer bijgevuld.
het is normaal dat franse auto’s wat olie gebruiken. kwestie van regelmatig het oliepeil controleren.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
tja…... door schade en schande wordt men wijs…..
Animal triste post coitum
metro2005 schreef:Serge schreef:Met de LHM is alles in orde; het schijfje onder de paraplu staat bijna gelijk met het bovenste streepje. Maar het lampjesprobleem is toch opgelost. Het bleek uiteindelijk toch de motorolie te zijn. Toen ik eergisteren even pijlde, heb ik kennelijk toch niet goed gekeken. Misschien omdat de meter op m’n dashboard ook aangaf dat ie vol zat. Ik heb vandaag nog eens gepijlt nadat ik de LHM gecheckt had en er bleek geen druppel olie aan het stokje te zitten. Uiteindelijk heb ik 4 liter moeten bijvullen Sinds de laatste keer dat ik ‘m volgegooid heb, heb ik iets meer dan 2000km gereden. Dat is een liter olie op 500km. Lijkt me niet helemaal gezond of wel? Hij lekt trouwens niks, tenminste; ik zie geen olieplekken bij mij voor de deur.
heel goed is het niet voor je blok maargoed, je hebt het nu weer bijgevuld.
het is normaal dat franse auto’s wat olie gebruiken. kwestie van regelmatig het oliepeil controleren.
Grapjas.. Alle oude motoren gaan olie verbruiken, neit zo zeer alle franse motoren. De 1600/1900 benzine motoren zijn gevoelig voor lekkage van de klepseals en kunnen daardoor olie aanzuigen en verbruiken. Met 500 km per liter olie wordt het hoog tijd om er wat aan te doen.
Gr,
Marten
Is het vervangen van die klepseals een klus die relatief makkelijk zelf te doen is, of kun je dat beter uitbesteden? Wat zou het laten vervangen ± kosten?
Animal triste post coitum
Ik denk niet dat je die zelf even vervangt. De cilinderkop gaat eraf dus er moet zowiezo een niet koppakking op, kost volgens mij een tientje.
De kleppen loshalen heb je speciaal gereedschap voor nodig. Anders is het nogal een gepruts. Door een garage laten doen kost je denk ik 100 euro.
WYD schreef:Ik denk niet dat je die zelf even vervangt. De cilinderkop gaat eraf dus er moet zowiezo een niet koppakking op, kost volgens mij een tientje.
De kleppen loshalen heb je speciaal gereedschap voor nodig. Anders is het nogal een gepruts. Door een garage laten doen kost je denk ik 100 euro.
Bij de 1600 en 1900 motorblokken hoeft de cilinderkop niet gedemonteerd te worden voor het vervangen van de klepsteelrubbers.
Door het op druk zetten van de cilinder m.b.v. een compressor kun je van bovenaf de kleppen loshalen en de rubbers vervangen.
Voordat je hieraan gaat beginnen, controleer eerst eens of het wel de klepsteelrubbers zijn.
Als je BX rookt uit de uitlaat na enige tijd stationair draaien of na een tijdlang afdalen zonder gasgeven dan zijn de klepsteelrubbers versleten. Rook komt uit de uitlaat op het moment dat je gasgeeft. Laat dit door iemand anders bekijken, want zelf zie je dit niet.
Rookt de motor tijdens hoge toeren of onder zware belasting, dan zijn de zuigerveren versleten. Dit vergt een andere operatie.
Succes
mijn bxie rookt ook behoorlijk, dat duidt er dus op dat de klepsteelrubbers vervangen moeten worden? is dat erg als je dat niet doet? is het nodig voor de apk enz?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik heb het idee dat ie nadat de motor enigzins warm is, niet of nauwelijks rookt. Misschien houdt de katalysator wel veel tegen… de rook is ook gewoon wit ipv blauw. Maar ik zal je aanwijzingen even nagaan. Bedankt voor de tip!
Animal triste post coitum