Dirkman schreef:maar wat zijn nu de merken en maten voor het oude type?
Michelin X. Verkrijgbaar in 165SR400 en 155SR400. Verkrijgbaar via de officiële importeur van de Michelin retrobanden oldtimerbv.nl voor resp. 143 en 127 € excl. BTW per stuk.
400 mm diameter is niet te vertalen naar een huidige standaard in inches. 380 mm (vanaf 1965 standaard op de ID/DS) komt exact overeen met 15 inch.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
hier in België hangt ook alles af van welk model je hebt!! mijn 21 i.e. is verplicht met 185 rondom te rijden volgens de technische controle!! carb modellen mogen dan weer 165’ers hebben achter de oorspronkelijke hoogte van de wang van een DS band,was da niet 80?
Ik kan het even niet zo snel vinden op het forum maar welke maten zitten eronder een break normaal gesproken voor en achter ?
68—> 185 r15 voor en achter
.komma
Dirkman schreef:68—> 185 r15 voor en achter
Was eigenlijk 180, maar dan heb je tegenwoordig alleen nog maar keus uit de Michelin XAS. Zoals intussen wel duidelijk mag zijn heb je met 185 vééééél meer keus. Maakt in afmetingen natuurlijk bijna niks uit,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
hallo ik ben nieuw op dit forum en heb met veel belangstelling de discussie over banden gevolgd. ik ben zelf binnenkort aan een setje nieuwe voorbanden toe. Heb er nu Vredesteins op liggen die best goed bevallen, maar eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met andere banden.
ben van plan Michelins te monteren. ik dacht zelf dat er oorspronkelijk X-as en onder horen. wat is het verschil tussen XVS en X-as behalve dat de eersten wel leverbaar zijn in 185 en dat ze er ander uit zien?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat ik er van begrijp is dat de XVS de opvolger is van de XAS. De XAS is ooit ook leverbaar geweest in 185.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
maar is er ook bij iemand bekend of een van de twee betere eigenschappen heeft. zoals meer grip, langere levensduur, meer confort?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DSuper5 73 schreef:maar is er ook bij iemand bekend of een van de twee betere eigenschappen heeft. zoals meer grip, langere levensduur, meer confort?
Ben na twintig jaar DS rijden op michelin 180 en 185, en later op vredesteins en marchals nooit op grote verschillen gestuit.
Wel twee keer losgeraakt loopvlak achter bij 100 km/u en 120 km/u meegemaakt, de veroudering is groter probleem dan wordt onderkend, denk ik.
Liever dus nieuwe (bijna nieuwe dan) dan oude, ongeacht merk.
Profieldiepte betekent gewoon aanpassen aan de weersomstandigheden, er zijn momenten dat ik gewoon even bij de benzinepomp stop omdat de regenval dusdanig is dat ik me niet meer veilig voel: dit ligt trouwens meer aan mijn medeweggebruikers die rustig met 120 of meer voorbij komen (of achterin duiken) dan aan de toestand van mijn DS of de banden die eronder liggen.
Verder ingaand op je vraag: de veerbollen geven meer confort dan de banden, lijkt me. De slijtage wordt vooral bepaald door je kruissnelheid op de snelweg, bij 120 misschien wel twee keer zo hoog als bij 90…
Levensduur: na een jaar of vijf gaan ze eraf, en dan zijn ze ook 40.000 km verder: voor ongeveer 7.500 km/mm, achter ongeveer 15.000 km/mm (die liggen dus vaak te lang eronder…)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De verhalen vertellen dat de XAS het comfortabelst rijdt (zelf geen verschil gemerkt), de XVS had naar mijn mening meer grip!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43266
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
vlietmansje schreef:DSuper5 73 schreef:maar is er ook bij iemand bekend of een van de twee betere eigenschappen heeft. zoals meer grip, langere levensduur, meer confort?
Ben na twintig jaar DS rijden op michelin 180 en 185, en later op vredesteins en marchals nooit op grote verschillen gestuit.
Wel twee keer losgeraakt loopvlak achter bij 100 km/u en 120 km/u meegemaakt, de veroudering is groter probleem dan wordt onderkend, denk ik.
Liever dus nieuwe (bijna nieuwe dan) dan oude, ongeacht merk.Profieldiepte betekent gewoon aanpassen aan de weersomstandigheden, er zijn momenten dat ik gewoon even bij de benzinepomp stop omdat de regenval dusdanig is dat ik me niet meer veilig voel: dit ligt trouwens meer aan mijn medeweggebruikers die rustig met 120 of meer voorbij komen (of achterin duiken) dan aan de toestand van mijn DS of de banden die eronder liggen.
Verder ingaand op je vraag: de veerbollen geven meer confort dan de banden, lijkt me. De slijtage wordt vooral bepaald door je kruissnelheid op de snelweg, bij 120 misschien wel twee keer zo hoog als bij 90…
Levensduur: na een jaar of vijf gaan ze eraf, en dan zijn ze ook 40.000 km verder: voor ongeveer 7.500 km/mm, achter ongeveer 15.000 km/mm (die liggen dus vaak te lang eronder…)
De Xas band is wat ronder van vorm, en heeft wat minder contact oppervlakte met de weg. De wang is wat zachter, dus er zou enigszins meer comfort kunnen zijn tenopzichte van de XVS. Die XVS is wat stugger, heeft een duidelijk groter contactoppervlakte en heeft dus ook meer grip. Slijtage van banden wordt in mijn ogen vooral veroorzaakt door bochten en de snelheid waarmee deze genomen worden. Ik reed met mijn DS 21 injectie op de snelweg toch wel vaak 130-170 km/h, en een paar banden gingen zo 40.000 km mee. De achterbanden deden het 80.000. Maar als we een weekend rally gingen rijden dan kon het zomaar gebeuren dat een set banden in 5000 km gaar was….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Salam Aleikum ! Rijdt nu met de DS in Iran met nieuwe bandenervaring. Voorbanden een rommeltje zoals gewoonlijk; links Vredestein, rechts Marchall.
Achter heb ik Firestones 185R15 gemonteerd. Zien er heerlijk stoer en robuust uit, mooi hoog, geen zachte wangen. Ogen als voor de eeuwigheid, maar dat moet nog blijken want ze hebben pas 10.000 km meegerolt. Optisch nog geen slijtage. Weet niet of ze nog verkrijgbaar zijn, ook niet wat ze kosten. Komen van een donorbreak.
Misschien een nieuwe aanwinst in het bandenscala van Michelin, Vredestein, Continental , Marchall en Kumho??
groeten
Ton
Ok bedankt allemaal voor de info. Ik denk dat ik voor de X-assen ga, maar eerst van de zomer die Vredesteins die er nu op liggens eens verder kaalrijden.
groeten, Paul
P.S. hoe krijg ik meer van die steeksleuteltjes bij mijn naam, want zo onhandig ben ik nou ook weer niet…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DSuper5 73 schreef:OkP.S. hoe krijg ik meer van die steeksleuteltjes bij mijn naam, want zo onhandig ben ik nou ook weer niet…
Meer posten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Na hier alle posten te hebben gelezen, ben ik dan toch voor 2 nieuwe XVS’sen gegaan. Deze heb ik voor gemonteerd en de voorste ( +/- 20.000km oude XVS’sen ) heb ik vanachter gezet.
Nu heb ik enkele vraagjes ;
1/ Hoe komt het dat ik nog XVS’sen heb zonder parking rand ‘P’ ?
( die zitten nu van achter + heb nog 1nieuwe band staan )
2/ Ik heb DS21 carbu model, de hoogte zou ik graag terug brengen naar een IE model, nu zeker de banden achteraan groter zijn.
Hoe moet ik hieraan beginnen en wat is de hoogte ? Van waar tot waar gemeten ?
Thanks
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige