Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
6205?
Het eerste cijfer geeft het soort lager aan. 6 betekent 1-rijig groefkogellager. Laatste 2 cijfers geven (in code) de binnendiameter aan. Vanaf 05 moet je die met 5 vermenigvuldigen. 05 betekent dus binnendiameter 25 mm.
Kijk oof ff op http://www.skf.com onder Online Catalogue. Typ 6205 in, dan zie je dat 6205 eigenlijk altijd binnendiameter 25 mm heeft, behalve voor sommige aftermarket toepassingen (lees: grote afnemers, zoals autofabrieken kunnen speciale eisen stellen, ook aan de binnendiameter…..).
Groeten van DriverD, die net zijn hele voortrein (subframe, motor, bak) onder zijn GSA heeft uitgehaald en nu een spit gaat maken om de carrosserie om de langsas te kunnen draaien
Citroen!
DriverD schreef:6205?
Het eerste cijfer geeft het soort lager aan. 6 betekent 1-rijig groefkogellager. Laatste 2 cijfers geven (in code) de binnendiameter aan. Vanaf 05 moet je die met 5 vermenigvuldigen. 05 betekent dus binnendiameter 25 mm.
Kijk oof ff op http://www.skf.com onder Online Catalogue. Typ 6205 in, dan zie je dat 6205 eigenlijk altijd binnendiameter 25 mm heeft, behalve voor sommige aftermarket toepassingen (lees: grote afnemers, zoals autofabrieken kunnen speciale eisen stellen, ook aan de binnendiameter…..).Groeten van DriverD, die net zijn hele voortrein (subframe, motor, bak) onder zijn GSA heeft uitgehaald en nu een spit gaat maken om de carrosserie om de langsas te kunnen draaien
Bedankt voor je technische info. Ik heb idd ook nog eens wat online gesnuffeld en het lijkt er absoluut sterk op dat 6205 een volstrekt gestandaardiseerd geval is met maar 1 maat. De enige dingen die verschillen zijn de kwaliteit van het lager en de afdichtingen.
Het zou me niks verbazen als het hier idd een speciale uitvoering voor Citroen betreft. Het verbaast me alleen dat dan nog steeds dat nummer op het lager staat. Of zouden ze die lagers in de fabriek gewoon hebben staan uitdraaien, zodat de binnendiameter wat groter is geworden?
Citroën zou ook eens iets standaards gebruiken
krimpringen—- behoorlijk heet stoken en dan eraf werken met een schaaltrekker.
als er geen nieuwe te krijgen zijn, dan voor hergebruik roodheet stoken , af laten koelen in een oliebad,, (harden), dan voor het monteren op 350 tot 450 graden brengen…
een verfbrander is dus afdoende,,,,
wederom snel afkoelen na plaatsen, met olie of desnoods een plens water, maar schrikken moet het.
het koelprocces is om de hardheid in het materiaal te behouden, doe je dit niet , kan het net zo zacht worden als Fe 37. (pisbakkenstaal in de volksmond.
de assen zijn niet na te draaien, maar wel te slijpen.
edoch een lager leverancier zou toch een passend lager moeten kunnen leveren, aangezien ik diverse GSen van die dingen heb voorzien…
dan je Pignon as.
die moet je wel degenlijk uit mekaar werken,, er zitten kunstof drukbussen in, die vrij ver versleten kunnen zijn,, grappige is, er is zelfs plaats voor meer van die drukbusjes,, als je die plaatst gaat eea nog soepeler schakelen en rijden…
daarnaast zijn je synchro ringen gekartelt, en die hebben vaak bramen plus dat afgebroken bramen in die groeven blijven zitten..
dus pignon as uit mekaar halen en voorzichtig met de snapringen,, want het is glijmateriaal,, dito aan glijlagers dus…
mvgr wupke: ik was toch echt de eerste GS/A specialist in NL (ooit)..
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
mpostma schreef:DriverD schreef:6205?
Het eerste cijfer geeft het soort lager aan. 6 betekent 1-rijig groefkogellager. Laatste 2 cijfers geven (in code) de binnendiameter aan. Vanaf 05 moet je die met 5 vermenigvuldigen. 05 betekent dus binnendiameter 25 mm.
Kijk oof ff op http://www.skf.com onder Online Catalogue. Typ 6205 in, dan zie je dat 6205 eigenlijk altijd binnendiameter 25 mm heeft, behalve voor sommige aftermarket toepassingen (lees: grote afnemers, zoals autofabrieken kunnen speciale eisen stellen, ook aan de binnendiameter…..).Groeten van DriverD, die net zijn hele voortrein (subframe, motor, bak) onder zijn GSA heeft uitgehaald en nu een spit gaat maken om de carrosserie om de langsas te kunnen draaien
Bedankt voor je technische info. Ik heb idd ook nog eens wat online gesnuffeld en het lijkt er absoluut sterk op dat 6205 een volstrekt gestandaardiseerd geval is met maar 1 maat. De enige dingen die verschillen zijn de kwaliteit van het lager en de afdichtingen.
Het zou me niks verbazen als het hier idd een speciale uitvoering voor Citroen betreft. Het verbaast me alleen dat dan nog steeds dat nummer op het lager staat. Of zouden ze die lagers in de fabriek gewoon hebben staan uitdraaien, zodat de binnendiameter wat groter is geworden?
Citroën zou ook eens iets standaards gebruiken
Binnenringen van lagers uitdraaien? Nope, die zijn gehard. Kunnen geslepen worden, maar dan zou ik eerder de as gaan slijpen.
Waarschijnlijk werden de lagers speciaal voor Citroen geleverd…
Citroen!
DriverD schreef:mpostma schreef:DriverD schreef:6205?
Het eerste cijfer geeft het soort lager aan. 6 betekent 1-rijig groefkogellager. Laatste 2 cijfers geven (in code) de binnendiameter aan. Vanaf 05 moet je die met 5 vermenigvuldigen. 05 betekent dus binnendiameter 25 mm.
Kijk oof ff op http://www.skf.com onder Online Catalogue. Typ 6205 in, dan zie je dat 6205 eigenlijk altijd binnendiameter 25 mm heeft, behalve voor sommige aftermarket toepassingen (lees: grote afnemers, zoals autofabrieken kunnen speciale eisen stellen, ook aan de binnendiameter…..).Citroën zou ook eens iets standaards gebruiken
Binnenringen van lagers uitdraaien? Nope, die zijn gehard. Kunnen geslepen worden, maar dan zou ik eerder de as gaan slijpen.
Waarschijnlijk werden de lagers speciaal voor Citroen geleverd…
slijpen zou ik niet doen, ik zou eerder een vulring laten draaien met een perspassing.
maar je kunt die lagers volgens mij nog wel aankomen, het kost alleen wat meer moeite dan ff naar de supermarkt een bierje halen, hehe.
mvgr wupke:
DriverD schreef:Binnenringen van lagers uitdraaien? Nope, die zijn gehard. Kunnen geslepen worden, maar dan zou ik eerder de as gaan slijpen.
Waarschijnlijk werden de lagers speciaal voor Citroen geleverd…
Dan passen die krimpringen weer niet, dus dan zit ik daar weer mee.
Ik zoude de lagers trouwens wel bij Chevronics moeten kunnen bestellen. OF iemand moet nog een adres in Nederland weten.
Beetje jammer dat ze dat typenummer op het lager niet aanpassen als ze de maten aanpassen.
Morgen maar eens kijken of ze bij de automaterialenzaak nog wat weten.
ok dan,, hier haal ik mn lagers, en meer van die dingen…
BIESHEUVEL Eindhoven…
ik stuur ze een mail met de maatvoering en alle details,, vraag wat ze kunnen leveren en wat het kost,, meestal binnen 24 uur reactie, en hup ff opbellen, bestelnummers opgeven, en ff later ophalen, hetzij na een bel dat het binnen is, hetzij direct als ze op voorraad zijn.
mvgr wupke [/url]
kreazyV8wuppo schreef:ok dan,, hier haal ik mn lagers, en meer van die dingen…
BIESHEUVEL Eindhoven…ik stuur ze een mail met de maatvoering en alle details,, vraag wat ze kunnen leveren en wat het kost,, meestal binnen 24 uur reactie, en hup ff opbellen, bestelnummers opgeven, en ff later ophalen, hetzij na een bel dat het binnen is, hetzij direct als ze op voorraad zijn.
mvgr wupke [/url]
Bedankt voor de tip. Ik zal eens bij hun informeren.
mpostma schreef:kreazyV8wuppo schreef:ok dan,, hier haal ik mn lagers, en meer van die dingen…
BIESHEUVEL Eindhoven…ik stuur ze een mail met de maatvoering en alle details,, vraag wat ze kunnen leveren en wat het kost,, meestal binnen 24 uur reactie, en hup ff opbellen, bestelnummers opgeven, en ff later ophalen, hetzij na een bel dat het binnen is, hetzij direct als ze op voorraad zijn.
mvgr wupke [/url]
Bedankt voor de tip. Ik zal eens bij hun informeren.
volg mn andere tip nu ook maar , en haal die pignonas uit elkaar.
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
kreazyV8wuppo schreef:
mvgr wupke: ik was toch echt de eerste GS/A specialist in NL (ooit)..
Vertel , ben nieuwsgierig , al is het wel een beetje off topic…
kreazyV8wuppo schreef:
volg mn andere tip nu ook maar , en haal die pignonas uit elkaar.
mvgr wupke:
Hmm. Ik mis helaas wel de dop (36 geloof ik: wat net een mm groter is dan de BX aandrijfasmoerdop 35 die ik voor de BX heb) om die moer van de pignonas te demonteren. Zijn die kunststof drukbussen waar je het over hebt ook nog te krijgen via bijv. Biesheuvel
die drukbussen zijn van een soort bakkeliet, die kun je niet meer krijgen, maar ik kan me wel voorstellen dat je zelf of via wat creativiteit enkele stiften aan kunt komen uit sloopbakken, of zelfgemaakte,,jah heb ik ook al eens gedaan.. een bezoek aan een lokale bakken revisie bedrijf, met een voorbeeld wil ook wel eens helpen.
en op de vraag why ik de 1e GS/A specialist ben,, u heeft PM.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
kreazyVwuppo schreef:
slijpen zou ik niet doen, ik zou eerder een vulring laten draaien met een perspassing.
maar je kunt die lagers volgens mij nog wel aankomen, het kost alleen wat meer moeite dan ff naar de supermarkt een bierje halen, hehe.
mvgr wupke:
Biertjes halen ging blijkbaar toch beter dan GS’sen reparen, anders was je vast nog wel GS specialist geweest….....
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
CEE-IKS schreef:kreazyVwuppo schreef:
slijpen zou ik niet doen, ik zou eerder een vulring laten draaien met een perspassing.
maar je kunt die lagers volgens mij nog wel aankomen, het kost alleen wat meer moeite dan ff naar de supermarkt een bierje halen, hehe.
mvgr wupke:Biertjes halen ging blijkbaar toch beter dan GS’sen reparen, anders was je vast nog wel GS specialist geweest….....
neup, ook dan was ik gestopt.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
CEE-IKS schreef:
Biertjes halen ging blijkbaar toch beter dan GS’sen reparen, anders was je vast nog wel GS specialist geweest….....
Lekker on toppic….