koppelingspedaal kraakt
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 17 december 2004 11:43 AM

jeej ik heb WEER iets met de BX.
niet zo ernstig dit keer maar wel erg irritant.
als ik de koppeling intrap dan hoor je een skwiek geluid. ik heb de veer al met wd40 ingespoten maar behalve dat de koppeling nu soepeler gaat is het probleem niet opgelost.

iemand dit ook gehad en zo ja wat kan ik er aan doen Rolling Eyes

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352

Gepost: 17 december 2004 12:41 PM
  [ # 1 ]

Re: koppelingspedaal kraakt

metro2005 schreef:

als ik de koppeling intrap dan hoor je een skwiek geluid. ik heb de veer al met wd40 ingespoten maar behalve dat de koppeling nu soepeler gaat is het probleem niet opgelost.

Hahaha… het lijkt wel een slopel die bx, slopels hebben ook altijd last van een krakende koppeling Wink Misschien een druklager die niet helemaal goed meer zit…

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 17 december 2004 12:47 PM
  [ # 2 ]

lijkt me sterk, die is pas vervangen.
het geluid komt echt van onder mijn dashboard dus ik vermoed dat het ergens bij het pedaal zelf kraakt

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 17 december 2004 01:18 PM
  [ # 3 ]

Ik heb ook een hele lichte “swiek” onder m’n pedaal, ik zie ‘t gewoon als een van de vele bijgeluiden Smile

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 17 december 2004 02:44 PM
  [ # 4 ]

metro2005 schreef:

Heb je dat ook bij het pedaalstel gedaan ??
Bij BX’en is dat nog weleens een kwaal…dat bij een wat zwaarder werkende koppeling (omdat de drukgroep wat minder wordt)....het pedaal soms zelfs kan afbreken.
Ik heb dat bij 87 en 88’ers gehad.

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten

Gepost: 17 december 2004 03:02 PM
  [ # 5 ]

Bram schreef:
metro2005 schreef:

Heb je dat ook bij het pedaalstel gedaan ??
Bij BX’en is dat nog weleens een kwaal…dat bij een wat zwaarder werkende koppeling (omdat de drukgroep wat minder wordt)....het pedaal soms zelfs kan afbreken.
Ik heb dat bij 87 en 88’ers gehad.

waar zit dat?

Profiel  

NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622

Gepost: 17 december 2004 03:20 PM
  [ # 6 ]

ach niets om je druk over te maken.

Ik had zon piep geluid bij mijn gaspedaal. Dat is gewoon de veer die eraan zit om het gaspedaal weer omhoog te laten komen wanneer je je voet eraf haalt.
Ik heb er een andere veer aan gemaakt en het is over.
Maar ja je kan het ook gewoon laten. is niet schadelijk ofzo.
Maar als het je irriteert dan kan je het dus gewoon simpel verhelpen.

Goed alternatief is je radio hard zetten.. Hoor je elke piepje of gekraak niet meer.

Dit zelfde heb ik ook met mijn dashboard.. Als al dat plastic warm word begint dat zooitje ook te kraken. Maar ja dat is typisch frans want dat probleem had ik ook bij mijn peugeot.

Mvg Joost

Profiel  

gti_styling84
> 1300 berichten
Totaal aantal Berichten: 1352

Gepost: 17 december 2004 03:31 PM
  [ # 7 ]

Gelukkig geen last van, en mijn pedalen gaan heel soepel Smile

Profiel  

BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 761

Gepost: 17 december 2004 03:51 PM
  [ # 8 ]

Ik heb het zelf sinds kort, en mijn koppeling plus drukgroep is 8 maanden oud.
Ik was zelf een beetje bang dat de kabel aan het stuk gaan was, maar als het een veertje is….. :27

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 17 december 2004 04:31 PM
  [ # 9 ]

Och, misschien dat het scharnierpunt van het koppelingspedaal gewoon een likje vet of een klein spuitje olie nodig heeft.

Overigens herinner ik me wel dat vroegere BX-en wel eens last hadden van een afgebroken koppelingssteun. Ik kan er zo 1-2-3 even niets van terugvinden. Misschien dat een van de meer ervaren techneuten hier iets over kan zeggen? Heb er zelf nooit mee te maken gehad.

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 17 december 2004 05:06 PM
  [ # 10 ]
winnetou schreef:

Och, misschien dat het scharnierpunt van het koppelingspedaal gewoon een likje vet of een klein spuitje olie nodig heeft.

Overigens herinner ik me wel dat vroegere BX-en wel eens last hadden van een afgebroken koppelingssteun. Ik kan er zo 1-2-3 even niets van terugvinden. Misschien dat een van de meer ervaren techneuten hier iets over kan zeggen? Heb er zelf nooit mee te maken gehad.

De BX-en met koppelingshevel van voor, ik dacht, 88 hadden zo’n afbrekende hevel. Deze is later gemodificeerd door er een klein dwars stangetje op te lassen/
Pedaal goed in het vet of olie zetten (geen wd40) dan gaat het kraken en piepen over. Dit is een smeerpunt dat officieel tijdens beurten gesmeerd zou moeten worden.

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 17 december 2004 07:16 PM
  [ # 11 ]

Gelukkig heb ik van piepjes en rammeltjes geen last.  Very Happy

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 18 december 2004 02:26 AM
  [ # 12 ]
Eric Vertogen schreef:

De BX-en met koppelingshevel van voor, ik dacht, 88 hadden zo’n afbrekende hevel. Deze is later gemodificeerd door er een klein dwars stangetje op te lassen

Pedaal goed in het vet of olie zetten (geen wd40) dan gaat het kraken en piepen over. Dit is een smeerpunt dat officieel tijdens beurten gesmeerd zou moeten worden.

Dat bedoelde ik ook hierboven. Wink

Profiel  

karel
> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 18 december 2004 02:35 AM
  [ # 13 ]
Eric Vertogen schreef:

Mijn garagist spoot er een middeltje genaamd “80 - twice as good” op en dat werkte inderdaad prima tegen een uitgelubberd en krakend pedaal.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1055

- BX 16V
Gepost: 18 december 2004 10:26 PM
  [ # 14 ]

de koppelingspedaals van de bx willen inderdaad nog wel eesn afbreken. bij mij is het al 2 keer gebeurd onderhand. standaard zit het pedaal met een paar hechtjes vast op het scharnierbusje. na 2 keer gebroken te zijn en nieuwe gekocht te hebben, heb ik deze gewoon helemaal afgelast, en niets geen problemen meer.

de hevels breken inderdaad ook nog wel eens af, daar heb ik toen aan alllebei de kanten een paatje op gelast. die is nu ook beresterk.  Cool

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook