Hallo,
Weet iemand of je het hydropneumatisch veersysteem van een BX dusdanig kunt afstellen/modificeren dat je een grotere grondspeling krijgt zonder dat-ie gaat stuiteren (wat dus gebeurt als je een standaardversie in de hogere standen zet).
Alvast bedankt!
| GSA ‘82 - overleden
| Visa 11 RE ‘84 - total loss
| Xantia Break 1.8 ‘96 - verkocht
| XM 2.1 TD12 ‘95 - verkocht
| XM Break 2.1 TD12 ‘98 - verkocht
| Xsara Break 1.9D ‘98 - verkocht
| CX Limousine ‘87 - motor overleden / wacht op donor
| Citroen Berlingo 1.9D ‘97 - rijdt nog!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik heb geen idee voor wat betreft het anwoord op je vraag.. maar een reliant scimitar vind ik ook wel enorm gaaf. heb je daar ook wat info en of foto’s van? de vriend van mijn moeder ( een engelsman ) had ooit een redelijk opgevoerde scimitar.
Re: Verhogen BX
jeanhup schreef:Hallo,
Weet iemand of je het hydropneumatisch veersysteem van een BX dusdanig kunt afstellen/modificeren dat je een grotere grondspeling krijgt zonder dat-ie gaat stuiteren (wat dus gebeurt als je een standaardversie in de hogere standen zet).
Alvast bedankt!
Ja, stel de hoogte gewoon hoger af.
erik wijngaarden schreef:ik heb geen idee voor wat betreft het anwoord op je vraag.. maar een reliant scimitar vind ik ook wel enorm gaaf. heb je daar ook wat info en of foto’s van? de vriend van mijn moeder ( een engelsman ) had ooit een redelijk opgevoerde scimitar.
In de avondspits op de A2 tussen Holendrecht en Utrecht rijd ik iedere avond zo’n ding voorbij. Leuk hoor. Wat er precies zo bijzonder aan het model is weet ik niet (technisch dan) maar het ding ziet er wel erg stoer uit iig,
Ich bin ein Breaker
Re: Verhogen BX
mpostma schreef:jeanhup schreef:Hallo,
Weet iemand of je het hydropneumatisch veersysteem van een BX dusdanig kunt afstellen/modificeren dat je een grotere grondspeling krijgt zonder dat-ie gaat stuiteren (wat dus gebeurt als je een standaardversie in de hogere standen zet).
Alvast bedankt!
Ja, stel de hoogte gewoon hoger af.
misschien handig als je even uitlegt hoe je dat doet…
ik denk zelf dat wanneer je de hoogte veranderd je altijd een meer stuiterende auto krijgt. Wat je dan nog kan doen is de veerbollen laten “opboren” zodat hij de korte schokken beter opvangt…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Re: Verhogen BX
Simpele Ziel schreef:mpostma schreef:jeanhup schreef:Hallo,
Weet iemand of je het hydropneumatisch veersysteem van een BX dusdanig kunt afstellen/modificeren dat je een grotere grondspeling krijgt zonder dat-ie gaat stuiteren (wat dus gebeurt als je een standaardversie in de hogere standen zet).
Alvast bedankt!
Ja, stel de hoogte gewoon hoger af.
misschien handig als je even uitlegt hoe je dat doet…
ik denk zelf dat wanneer je de hoogte veranderd je altijd een meer stuiterende auto krijgt. Wat je dan nog kan doen is de veerbollen laten “opboren” zodat hij de korte schokken beter opvangt…
Eh. zie diverse handboeken - op een brug of in een smeerput en dan maar prutsen aan de stropjes om de stabustang heen.
De vering blijft exact gelijk - de hoogte verandert alleen maar en daardoor gaat ie wat meer zwabberen; een “kleef-effect” bij hoge snelheden kun je dan wel vergeten.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Het probleem zit ‘m in het feit dat de draagarmen in een hogere stand een ongunstige hoek beginnen te maken. De opwaartse kracht (inveren) gaat dan steeds meer richting het subframe ipv de veerpoten. Als je je vingertoppen op de rand van een tafel legt met je onderarm horizontaal en je duwt naar beneden, gaat je elleboog makkelijk naar beneden. Hou je je elleboog op schouderhoogte en duw je weer, gaat dat duidelijk lastiger.
Als je handmatig de hoogteregelaars afstelt, is dat bijna hetzelfde als de stang van de hoogteregeling een stukje verschuiven. Je regelt dus alleen maar de hoeveelheid LHM. De auto hoger afstellen zal dus altijd ten koste gaan van het veercomfort en dat gaat progressief: des te hoger, des te stugger.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Drastische oplossing. Veerpoten losslijpen en lager weer vastlassen. Don’t try this at home kids… heeft denk ik wel het beoogde effect behalve dat je wiel nog steeds verkeerd gaat staan. Niet echt heel praktisch en uitvooerbaar denk ik alleen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
blijft de grote vraag:
WAAROM :
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
waarom
Het waarom:
Omdat een vriend van me een woning heeft in Portugal met een 4km lange zandweg als hoofdverbinding naar het dichtstbijzijnde dorp. Ik had hem al een Citroen aangeraden ivm veercomfort op dit soort wegen. Hij heeft een BX 19RD gekocht maar komt nog te vaak met de bodem op de grond (zeker als hij haast heeft).
| GSA ‘82 - overleden
| Visa 11 RE ‘84 - total loss
| Xantia Break 1.8 ‘96 - verkocht
| XM 2.1 TD12 ‘95 - verkocht
| XM Break 2.1 TD12 ‘98 - verkocht
| Xsara Break 1.9D ‘98 - verkocht
| CX Limousine ‘87 - motor overleden / wacht op donor
| Citroen Berlingo 1.9D ‘97 - rijdt nog!
tsja… koop dan een hummer zou ik zeggen…
erik wijngaarden schreef:ik heb geen idee voor wat betreft het anwoord op je vraag.. maar een reliant scimitar vind ik ook wel enorm gaaf. heb je daar ook wat info en of foto’s van? de vriend van mijn moeder ( een engelsman ) had ooit een redelijk opgevoerde scimitar.
Hoi Erik,
Ik heb helaas nog geen digitale afbeeldingen van de Scimitar.
| GSA ‘82 - overleden
| Visa 11 RE ‘84 - total loss
| Xantia Break 1.8 ‘96 - verkocht
| XM 2.1 TD12 ‘95 - verkocht
| XM Break 2.1 TD12 ‘98 - verkocht
| Xsara Break 1.9D ‘98 - verkocht
| CX Limousine ‘87 - motor overleden / wacht op donor
| Citroen Berlingo 1.9D ‘97 - rijdt nog!
Re: waarom
jeanhup schreef:Het waarom:
Omdat een vriend van me een woning heeft in Portugal met een 4km lange zandweg als hoofdverbinding naar het dichtstbijzijnde dorp. Ik had hem al een Citroen aangeraden ivm veercomfort op dit soort wegen. Hij heeft een BX 19RD gekocht maar komt nog te vaak met de bodem op de grond (zeker als hij haast heeft).
dan moet ie hem in de verhoogde rijstand zetten of een 4x4 kopen.
een auto met een nog grote bodemspeling als een BX is bijna niet te vinden
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
*kuch* Eend *kuch*
(kan je ook makkelijk omhoog schroeven )
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:*kuch* Eend *kuch*
(kan je ook makkelijk omhoog schroeven )
Ja, gewoon een A-type kopen en scheuren maar over die slechte wegen. Een 2CV, Acadiane, Dyane of een Ami kunnen daar ook veel beter tegen dan een BX.
Lelijke Eend schreef:*kuch* Eend *kuch*
(kan je ook makkelijk omhoog schroeven )
Het ging om comfort ops:
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI