Zo, net m’n Bix weer teruggehaald van de garage. Hij lekte namelijk een klein beetje olie, niet veel maar de parkeerplaats wordt zo vies. Bovendien heb ik onlangs koelvloeistof moeten bijvullen, en dàt had ik een paar weken geleden ook al gedaan.
Heeft de garage er niks aan gedaan ! Maar ja, wel met reden… Koelvloeistof komt door poreuze slangen, niet veel bijzonders. Maar: de koppakking lekt èn de keerringen lekken. Motor moet er uit en uit elkaar. Dure grap Nou staat de km-teller op 282.000, maar ik had al gezien dat er niet meer een origineel dashboard inzat. Via de nationaleAutoPas kunnen achterhalen dat er in 1993 (toen de auto 2 jaar oud was) een nieuwe teller is geplaatst. De oude stond toen op 167.000 (ja, da’s doorrijden in twee jaar )
Eigenlijke stand is dus 450.000, eh, da’s best veel.
Maar goed, hoe nu verder… De auto is uit 1991 ziet er goed uit, heeft (bijna) geen roest (alleen wat oppervlakkige plekjes), linkerportierophanging lijkt wel eens opnieuw te zijn vastgezet, auto heeft ABS maar die moet werkend gemaakt worden (waarschijnlijk is er een bedradingsprobleem ontstaan bij het vervangen van het dashboard), auto veert goed, rijdt goed (gaat wel stoten bij constant 2100 tpm rijden, waarschijnlijk een vervuilde brandstofpomp).
Tja, de garage heeft het over eventueel een andere motor erin zetten.
HELP Hoe nu verder :
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
op zich is een blok omhangen niet heel idioot veel werk…...
‘k zou t oude beestje (lees:blokje) maar niet restaureren, gewoon een ruilmotor erin en nog jaren plezier….
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
DaanDus schreef:op zich is een blok omhangen niet heel idioot veel werk…...
‘k zou t oude beestje (lees:blokje) maar niet restaureren, gewoon een ruilmotor erin en nog jaren plezier….
Enig idee hoeveel dat kost ? (serieus, ik heb zelf geen idee waar we het dan over hebben)
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Peteryed schreef:Xantia (T) Diesel kopen.
Is een optie, maar je betaalt aanzienlijk meer wegenbelasting voor een xantia…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Klaarmaken die BX.
Altijd goedkoper dan een andere betrouwbare auto te kopen.
Motor overzetten is niet zo’n grote klus. Is in een dag te doen.
Begrijp Wilan wel, net als bij mij, ik zou het zelf absoluut niet kunnen, weet er te weinig van af, en ben dus volledig afhankelijk van een ander, en ja, wat dat dan kost?????? ops:
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Wilan schreef:DaanDus schreef:op zich is een blok omhangen niet heel idioot veel werk…...
‘k zou t oude beestje (lees:blokje) maar niet restaureren, gewoon een ruilmotor erin en nog jaren plezier….Enig idee hoeveel dat kost ? (serieus, ik heb zelf geen idee waar we het dan over hebben)
Tja, als je ‘t bij een BX-vriendelijke specialist laat doen, een dag werk dus:
- 8 maal, ruim nemen, 60 euro per uur = 480
- ruilmotor: zeg 350 euro voor een goeie
Totaal dus ergens rond de 850 euro, maar ‘t zal vast wel goedkoper kunnen
Maar dat zijn kale kosten, hou ook rekening met veel klein materiaal, misschien nieuwe d-riemset, waterpomp, dat soort dingen. En dat ‘t tegen kan zitten.
Re: Hoe nu verder ?!
Wilan schreef:Zo, net m’n Bix weer teruggehaald van de garage. Hij lekte namelijk een klein beetje olie, niet veel maar de parkeerplaats wordt zo vies. Bovendien heb ik onlangs koelvloeistof moeten bijvullen, en dàt had ik een paar weken geleden ook al gedaan.
Heeft de garage er niks aan gedaan ! Maar ja, wel met reden… Koelvloeistof komt door poreuze slangen, niet veel bijzonders. Maar: de koppakking lekt èn de keerringen lekken. Motor moet er uit en uit elkaar. Dure grap Nou staat de km-teller op 282.000, maar ik had al gezien dat er niet meer een origineel dashboard inzat. Via de nationaleAutoPas kunnen achterhalen dat er in 1993 (toen de auto 2 jaar oud was) een nieuwe teller is geplaatst. De oude stond toen op 167.000 (ja, da’s doorrijden in twee jaar )
Eigenlijke stand is dus 450.000, eh, da’s best veel.
Maar goed, hoe nu verder… De auto is uit 1991 ziet er goed uit, heeft (bijna) geen roest (alleen wat oppervlakkige plekjes), linkerportierophanging lijkt wel eens opnieuw te zijn vastgezet, auto heeft ABS maar die moet werkend gemaakt worden (waarschijnlijk is er een bedradingsprobleem ontstaan bij het vervangen van het dashboard), auto veert goed, rijdt goed (gaat wel stoten bij constant 2100 tpm rijden, waarschijnlijk een vervuilde brandstofpomp).
Tja, de garage heeft het over eventueel een andere motor erin zetten.
HELP Hoe nu verder :
Tsja….. ....ik herken dit wel, 3,5 jaar geleden had ik een TZD-turbo (berline) die lekte uit alles waar hij maar lekken kon, had ook nog airco en CC….wat allemaal kapot was, motor draaide nog wel goed en had iets van 380.000 gelopen
Ik heb hem uiteindelijk maar verkocht aan een handelaar want de reparatie’s waren het niet meer waard om er in te steken….je hebt namelijk nog meer zaken aan een BX die stuk kunnen (o.a. veersysteem) die nu misschien nog goed zijn….maar je zal net zien dat je er dan een frisse motor in laat zetten en na een paar maanden komen er andere (dure) problemen te voorschijn, het is en blijft wel een auto van 16 jaar oud.
Dus als ik jou was, zou ik er maar eens goed over na denken of je er nog wel geld in wilt steken.
Was je bij Jan geweest ?
Re: Hoe nu verder ?!
Bram schreef:
Tsja….. ....ik herken dit wel, 3,5 jaar geleden had ik een TZD-turbo (berline) die lekte uit alles waar hij maar lekken kon, had ook nog airco en CC….wat allemaal kapot was, motor draaide nog wel goed en had iets van 380.000 gelopen
Ik heb hem uiteindelijk maar verkocht aan een handelaar want de reparatie’s waren het niet meer waard om er in te steken….je hebt namelijk nog meer zaken aan een BX die stuk kunnen (o.a. veersysteem) die nu misschien nog goed zijn….maar je zal net zien dat je er dan een frisse motor in laat zetten en na een paar maanden komen er andere (dure) problemen te voorschijn, het is en blijft wel een auto van 16 jaar oud.
Dus als ik jou was, zou ik er maar eens goed over na denken of je er nog wel geld in wilt steken.
Was je bij Jan geweest ?
Uiteraard ben ik bij Jan geweest. Mede doordat hij de optie van een andere motor noemde is het ook een optie die ik serieus overweeg…
Mocht de motor er uitgaan, dan is opeens ook de octopus goed bereikbaar. Tsja, lijkt me handig om die dan ook gelijk maar te vervangen. Maarja, die brandstofpomp hè. Kan best zijn dat na een tijdje met reinigingsvloeistof rijden (of V-power) de pomp weer schoon wordt. Zo niet kost reviseren daarvan ook € 1000.
Voorlopig rijdt ‘ie nog (zelfs best lekker). Ik zal morgen een nieuw vaatje koelvloeistof kopen en er dan nog eens rustig over na denken (en dit http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie.php?id=874 is dan natuurlijk ook nog een alternatief… (en nee, een Xantia niet ))
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
En je wilt perse in een Break blijven rijden…of zou een TZD (of TRD) Turbo Berline ook goed zijn ?
Bram schreef:En je wilt perse in een Break blijven rijden…of zou een TZD (of TRD) Turbo Berline ook goed zijn ?
Mijn eerste bx was een berline. Was een fijne auto maar ik vind de extra ruimte van de break toch wel erg fijn: prettige laadruimte, extra hoofdruimte voor passagiers + ruimtelijker gevoel als je in je binnenspiegel kijkt. Kosten van een break liggen slechts een klein beetje hoger dan voor een berline, Vind ik het wel waard. Maar ja, wat is perse hè Ik laat ‘t nog even rustig bezinken wat ik ga doen. Ik hoef gelukkig niet op stel en sprong een beslissing te nemen…
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Tsja…...laat ik het dan zo zeggen, een TZD-turbo met al die kwalen die je in je aanhef beschreven hebt…plus nog andere zaken die er dan nog bijkomen als de motor eruit gaat (waar ze dan natuurlijk wel makkelijk bijkunnen)...zoals nieuwe D riem met spanrollen, koppeling, oktopus en zo nog wat zaken….zal je bij elkaar (vrees ik) tegen de 2000 euro gaan kosten (als het niet meer is) ?
Dan heb ik het nog niet over hoogteregelaars, veerpoten, wiellagers, aandrijfassen en noem maar op, hij heeft tenslotte al 4.5 ton voor z’n kiezen
Volgens mij kun je deze BX beter verkopen en naar een andere TZD-turbo gaan uitkijken. ops:
(Berline of Break.)
Ik ben het met bram eens,het is niet even een andere motor erin hangen.
De kans is groot dat het een bodemloze put word met 450000 km.
Ga op zoek naar een andere citroen (bx?).
Gr Raymond
Het was een cx of niks
ray schreef:Ik ben het met bram eens,het is niet even een andere motor erin hangen.
De kans is groot dat het een bodemloze put word met 450000 km.
Ga op zoek naar een andere citroen (bx?).
Gr Raymond
Een andere TZD Turbo break die beter is kun je gerust vergeten.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:ray schreef:Ik ben het met bram eens,het is niet even een andere motor erin hangen.
De kans is groot dat het een bodemloze put word met 450000 km.
Ga op zoek naar een andere citroen (bx?).
Gr RaymondEen andere TZD Turbo break die beter is kun je gerust vergeten.
hoe kom je daarbij er staat er momenteel 1 te koop van de eerste eigenaar met pas 180000km dus ze zijn nog gewoon te vinden