Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Han S schreef:Het zijn toch redelijke drama’s die je kunt meemaken hoor. Ik begon aan deze escapade omdar ik een kapotte binnenhoes had op de rechter aandrijfas en ik hoorde een kraakje als ik met gas er op een bocht naar links maakte.
Die as er uit halen is geen groot probleem, zoals gezegd moest de motorsteun waar het tussenlager in zit even verwarmd worden met de verfbrander en hij ging er makkelijk uit.
Nieuwe hoes besteld bij de Citroen dealer, identificatienummer van de auto opgegeven en gelijk een nieuwe oliekeerring voor de bak.
Het hoesje staat voor U klaar meneer en de oliekeerring is op voorraad.
Maar zowel de keerring als het hoesje waren wel de verkeerde, dus nog maar een keer rijden en de oude spullen voor de zekerheid meegenomen.Verdomd, ze hebben de goede hoes te pakken, €46 voor een stukkie rubber. De keerring was weer een andere verkeerde, goed dat ik de oude er uit had gehaald.
Hoeveel kost een homokineet meester? Ah, die kost nog meer dan een ruilas en die kost €270.-
Laat maar, ik ga even langs een ander adres, (Cartal, een onderdelenhandel). Die hadden een nieuwe homokineet voor de XM voor €95, dus die meegenomen. Thuis de oude er af gehaald, die kun je er zo aftikken met een ferme klap op de juiste plek, maar de nieuwe paste niet op de as.
Terug naar Cartal, heel aardige mensen en de goede besteld, die er de volgende morgen was.
Maar die was dus exact gelijk aan die andere nieuwe en de slotconclusie was dat de mijne niet leverbaar is.
Ik had ondertussen een vraag geplaats op onderdelenzoeker en verdomd, drie assen werden me aangeboden, gebruikte assen waarvan je maar moet hopen dat ze in goede staat zijn en ook de juiste.
De goedkoopste was €75, pokkeneind rijden, in de Haag een voor €100 en in België iemand (een sloper) die wel €125 durft te vragen voor een tweedehands as.
Nou was ik van de week al eens bij een sloper geweest waar een series 2 staat, een break met een V6, maar die rechter as had wat ruimte op de homokineet. Hij zit een kilometer of 10 bij me vandaan en vannacht dacht ik: verrek, ik heb helemaal niet aan de linkerkant zitten voelen.
Dus vanmorgen daar weer heen en de linkeras er uit gesleuteld, dat is een fluitje van een cent. De asmoeren halen ze daar al standaard los bij elke auto die binnenkomt en de vloeistoffen worden afgetapt.
Dus fuseekogelmoer los, krik onder dat draadeind van de fusee, klap met de moker op de draagarm en los.
Remschijf naar je toe trekken en de as pak je er zo uit. Geen druppeltje olie gemorst en een goede linker as met ook nog prima stofhoezen, maar ik heb al een nieuwe.
De hele as kostte €30 euro, dertig harde euro’s en 10 kilometer rijden, het hele sloopterrein netjes geasfalteerd en je kunt er goed bij omdat die auto’s allemaal op een stapeltje wielen staan.
Thuis de homokineet er af getikt, op mijn rechteras gezet, nieuw vet er in, hoesjes vast met nieuwe klemmen en op de auto gezet, paar uurtjes werk. Bakolie ververst, even naar de garage om de asmoer vast te zetten met 320newton/meter en de XM rijdt weer als nieuw, kraakje weg, helemaal super de super.
Het is een XM turbo van juni 1994 en dat is kennelijk een apparaat waar al onderdelen aan zitten van de serie 2, zodoende klopt er geen reet van de computergegevens bij de dealer.
Mooi, maar ik lees dit zo net en ik heb 3 weken geleden een gereviseerde as voor mijn TCT besteld, een dezer dagen moet hij binnenkomen voor het luttele bedrag van 95 euro ex btw….....
Ik had overigens ook het probleem dat de dealer mij niks kon vertellen over het type as dat eronder gaat. Ik heb nu overal wat vandaan moeten sprokkelen om het type te kunnen identificeren
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Raar eigenlijk hé? Bij de officiële Citroen dealer in Hoorn kost een ruilas €270.
Waar haal je hem dan voor €95 en is dat kwalitatief gelijkwaardig?
Han S schreef:Raar eigenlijk hé? Bij de officiële Citroen dealer in Hoorn kost een ruilas €270.
Waar haal je hem dan voor €95 en is dat kwalitatief gelijkwaardig?
winstmarge’s van 60% en soms zelfs meer komen geregeld voor in de automarkt.
bv een uitlaatdemper van bosal.
netto 17 euro bruto 55 euro en dat is beide EX de 19 % btw.
mvgr wupke:
klopt helemaal.
Ik heb even een middagje rondgelopen bij ABS brake systems.
Ik zag toen de prijzen die de garage bedrijven voor schijven moesten betalen… Daar werd ik ff stil van toen ik bedacht wat de eindgebruiker moet aftikken…
ja, en toch wil ik ertegenover zetten, dat je niet moet vergeten wat een garagehouder allemaal moet aftikken aan milieu belasting en meer van datte.
daarnaast de aanschaf en jaarlijkse keuring van een brug, en een beetje gereedschapwagen kost al gauw 3000 euro.
dan nog het vele speciale gereedschap, en bv de 4 gastester van 18,000 euro enz enz enz….
das best moeilijk bij elkaar te halen als het uurtarief maar 50 euro per uur is, en je elke dag op minimaal 4 verliesuren moet tellen..
garantie ,en of uren die je domweg niet in rekening kunt brengen…..
dus tja, dat het ergens vandaan moet komen moge duidelijk zijn.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:ja, en toch wil ik ertegenover zetten, dat je niet moet vergeten wat een garagehouder allemaal moet aftikken aan milieu belasting en meer van datte.
daarnaast de aanschaf en jaarlijkse keuring van een brug, en een beetje gereedschapwagen kost al gauw 3000 euro.
dan nog het vele speciale gereedschap, en bv de 4 gastester van 18,000 euro enz enz enz….
das best moeilijk bij elkaar te halen als het uurtarief maar 50 euro per uur is, en je elke dag op minimaal 4 verliesuren moet tellen..
garantie ,en of uren die je domweg niet in rekening kunt brengen…..dus tja, dat het ergens vandaan moet komen moge duidelijk zijn.
mvgr wupke
Helemaal mee eens, maar niet uit mijn spaarpot!
Malle pietje, die de stijl van wupke tijdelijk pikt en uit pricipe nooit meer naar de garage gaat uitzonderingen daargelaten
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Han S schreef:Raar eigenlijk hé? Bij de officiële Citroen dealer in Hoorn kost een ruilas €270.
Waar haal je hem dan voor €95 en is dat kwalitatief gelijkwaardig?
Ik kreeg 340 euro bij de dealer te horen, nu 95 euro bij een groothandel in Peugeot/Citroën onderdelen in Barendrecht….... Het adres en telefoonnummer staat in een oud XM-onderwerp over een tussenlager
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Han S schreef:Raar eigenlijk hé? Bij de officiële Citroen dealer in Hoorn kost een ruilas €270.
Waar haal je hem dan voor €95 en is dat kwalitatief gelijkwaardig?
Ik kreeg 340 euro bij de dealer te horen, nu 95 euro bij een groothandel in Peugeot/Citroën onderdelen in Barendrecht….... Het adres en telefoonnummer staat in een oud XM-onderwerp over een tussenlager
Hehehe, mooi adres is dat he
Automatrialen, M v.d.Woude
Zuidereinde 136
2991 LK Barendrecht
0180-699350
Dit adres gaat het toch over? Als je op deze manier 245 euro kan besparen op een fokking as, dan mag dit adres nog wel een keer gepost worden, dat vind ik geen spam.
Han S schreef:Automatrialen, M v.d.Woude
Zuidereinde 136
2991 LK Barendrecht
0180-699350Dit adres gaat het toch over? Als je op deze manier 245 euro kan besparen op een fokking as, dan mag dit adres nog wel een keer gepost worden, dat vind ik geen spam.
Klopt het is dat adres, dit bedrijf is gespecialiseerd in gereviseerde assen voor Franse automobielen
Dit adres heb ik ooit gehad van Gerard Maas, bij deze nogmaals mijn dank en credit aan hem
Ik heb vandaag een nieuwe (!) rechteras voor m’n XM gekocht voor 165 euro. De andere as heb ik (ook nieuw) voor 135 euro gekocht. Die nieuwe heb ik vandaag opgehaald in Duitsland, http://www.citropart.de
Hij verstuurt ook
BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010