Hallo BXers,
Ik ben nieuw op dit forum, ben in het bezit van een bx 16 tgi.
Op het moment krijg ik na een stukje rijden een brandend stoplampje en
de indicatie koelvloeistof brandend.
Ik heb niet het idee dat hij koelvloeistof verbruikt want dit peil blijft gelijk.
Ik denk dat de thermostaat kapot is.
Wie kan mij uitleggen hoe ik deze vervang?
groetjes,
Racing Green.
Dan zou er toch ook een temperatuur lampje moeten branden?
Is de indicator voor het vloeistofniveau in orde? Dat zijn twee stangetjes die in de vulbuis van de radiator steken. (stekkertje aan de andere kant)
Het koelvloeistofniveau van mijn TGI was laatst nét te laag, daardoor kon ik de twee stangetjes zien zitten als ik de radiatordop losdraaide en in de vulbuis keek. Bij drempels e.d. ging het stoplampje in combinatie met het koelvloeistofniveau lampje branden.
Hoi,
Het stekkertje op de buis heb ik net schoongemaakt, het viel me op
dat achterop de radiateur nog een stekker zit, nogal onderaan.
Ook schoonmaken?
De Groetjes,
R.G.
Racing Green schreef:Hoi,
Het stekkertje op de buis heb ik net schoongemaakt, het viel me op
dat achterop de radiateur nog een stekker zit, nogal onderaan.
Ook schoonmaken?
De Groetjes,R.G.
Dat is het thermocontact dat zorgt dat de fan op tijd aanslaat.
Als de thermostaat stuk is, zorgt dat ervoor dat de koelvloeistoftemperatuur snel oploopt. Fan zal niet aanslaan omdat er geen circulatie is. Dit kun je voelen doordat de slang van het motorblok naar de radiateur (dikke slang aan de chaufferszijde) koud blijft en niet warm wordt. Is dit het geval terwijl de temperatuur te hoog is, dan is de thermostaat stuk. Vervangen is vrij simpel. Een kwestie van twee boutjes los. Thermostaat zit in het thermostaathuis op het motorblok. Te vinden door de dikke slang aan chauffeurszijde te volgen vanaf de radiateur naar het motorblok. De slang eindigt op het thermostaathuis. Hieronder zit de thermostaat.
Controleer eerst of het thermocontact niet stuk is. Loopt de auto alleen warm bij stadsverkeer en stationair draaien? Als het thermocontact stuk is, dan is dat het geval, want dan krijgt ie tijdens het rijden op de snelweg voldoende rijwindkoeling. Loopt ie altijd warm, dan is het de thermostaat.
Succes.
Hoi Eric,
Ik heb net gebeld met twee Citroendealers, een ervan zei dat je buiten de
Thermostaat ook een pakking moet hebben.
Klopt dat?
R.G.
Racing Green schreef:Hoi Eric,
Ik heb net gebeld met twee Citroendealers, een ervan zei dat je buiten de
Thermostaat ook een pakking moet hebben.
Klopt dat?R.G.
Klopt, een rubber ringetje om de thermostaat heen. Auto onderdelen zaken kunnen soms de verkeerde ringen meegeven, bij de dealer krijg je wel de goede.
Succes
Racing Green schreef:Hoi Eric,
Ik heb net gebeld met twee Citroendealers, een ervan zei dat je buiten de
Thermostaat ook een pakking moet hebben.
Klopt dat?R.G.
Ja, maar die pakking (rubberen ring) wordt bij de thermostaat geleverd.
De oude is overigens nog vaak goed te gebruiken.
Kijk goed hoe de oude thermostaat er in zit, en zet de nieuwe hetzelfde in het gat.
Mannen van het BX leven,
Boven het plaatje met de twee schroeven {thermostaathuis} zit een
schroef met een zwarte handgreep. Is dit een ontluchtingspunt?
Het lijkt mij dat als de thermo niet opengaat en er dus geen circulatie is
dat er dan geen water uit moet komen als je hem open draait.
Is dit goed geconcludeerd?
Ik ga hem vandaag repareren, u hoort nog van mij.
R.G.
Racing Green schreef:Mannen van het BX leven,
Boven het plaatje met de twee schroeven {thermostaathuis} zit een
schroef met een zwarte handgreep. Is dit een ontluchtingspunt?
Het lijkt mij dat als de thermo niet opengaat en er dus geen circulatie is
dat er dan geen water uit moet komen als je hem open draait.Is dit goed geconcludeerd?
R.G.
Ik denk het niet. Normale procedure bij het legen van je koelsysteem is
radiateurdop los
het tuutje aan bestuurderszijde en onderkant van je radiateur loshalen met een emmer oid er onder
ontluchting boven op radiateur bestuurderszijde los
onltluchting thermostaat huis los
ontluchting kvs leiding achter motor (naar verwarming) los
Als je hem weer bijvult, komt de kvs eerst weer uit de kvs leiding achter de motor, dan uit het thermostaat huis (onafhankelijk van sluiten van thermostaat) en dan pas uit de radiateur. Zodra er kvs uit een van de ontluchtingspunten komt, dat ontluchtingspunt dichtdraaien. Tot slot de radiateur vullen tot de rand. Radiateurdop er nog niet op.
Motor warm laten draaien (kan wel 15 tot 20 minuten duren). Er loopt nu kvs uit de radiateur, dat is normaal. Af laten koelen, kvs bijvullen tot de rand, dop er op.
Als je nu gaat rijden, kan het zijn dat de niveaulamp nog eens gaat branden. Dop er voorzichtig af met een doek oid (kijk uit er kan kvs uit gaan spuiten) en bijvullen.
Dit staat trouwens ook allemaal in Haynes manual.
Voor vervangen van de thermostaat hoef je trouwens niet het hele kvs systeem af te tappen, met een liter of 3 kom je denk ik al een heel eind. Als je je netjes aan het onderhouds schema wilt houden: kvs dient elke 2 jaar ververst te worden.
Succes
Racing Green schreef:Mannen van het BX leven,
Boven het plaatje met de twee schroeven {thermostaathuis} zit een
schroef met een zwarte handgreep. Is dit een ontluchtingspunt?
Het lijkt mij dat als de thermo niet opengaat en er dus geen circulatie is
dat er dan geen water uit moet komen als je hem open draait.Is dit goed geconcludeerd?
Ik ga hem vandaag repareren, u hoort nog van mij.
R.G.
Klopt, dit is een ontluchtingspunt. Hier kan sowieso koelvloeistof uitkomen, ook als de thermostaat niet opengaat. Het koelsysteem is een gesloten circuit, d.w.z. dat er overal koelvloeistof in het systeem zit, dus ook aan de andere kant van de thermostaat.
Eric,
Ik ben nog op je site geweest, heel leuk.
Door drukte met de kinders is de auto nog niet lampjesvrij,
maandag haal ik de nieuwe thrmo.
P.S.
Het laatste ophangpunt van de uitlaat is van het chassis af,
als ik wil lassen aan de auto is het dan voldoende om de polen van de
accu los te halen of moet ik nog ergens rekening mee houden?
Racing Green John.
Racing Green schreef:Eric,
Ik ben nog op je site geweest, heel leuk.
Door drukte met de kinders is de auto nog niet lampjesvrij,
maandag haal ik de nieuwe thrmo.P.S.
Het laatste ophangpunt van de uitlaat is van het chassis af,
als ik wil lassen aan de auto is het dan voldoende om de polen van de
accu los te halen of moet ik nog ergens rekening mee houden?Racing Green John.
Ik neem aan dat je de hoek van de kofferbak bedoelt?
Goed de binnenbekleding en al dat plastic aan de kant houden, want bij het lassen komt heel wat warmte vrij.
Hou ook voldoende water bij de hand en eventueel een brandblusser. Het isolatiemateriaal tussen de platen vat namelijk heel snel vlam.
Na het lassen uiteraard even insmeren tegen roest.
André schreef:Wat je ook kan doen, is de haak aan een plaatje lassen en dat met 2
bouten en moeren weer aan de bak vastmaken.
Overal tectyl tussen spuiten en het zit weer voor lang vast.
Ik ben bang dat je de roest dan niet lang tegenhoud. Na een jaartje zal hij weer beginnen te roesten.
Haal met een slijptol de geroeste plaat er ook ruimschoots uit!
WYD schreef:André schreef:Wat je ook kan doen, is de haak aan een plaatje lassen en dat met 2
bouten en moeren weer aan de bak vastmaken.
Overal tectyl tussen spuiten en het zit weer voor lang vast.Ik ben bang dat je de roest dan niet lang tegenhoud. Na een jaartje zal hij weer beginnen te roesten.
Haal met een slijptol de geroeste plaat er ook ruimschoots uit!
Als je het allemaal netjes in de primer zet valt dat best wel mee hoor. Met lassen verleng je de levensduur van een plaat ook niet altijd.
Ik heb nu trouwens ook zo’n fröbelconstructie onder de Chic hangen en dat werkt nou alweer 2 APK’s lang. Wel van belang om rotte zooi eerst te verwijderen want dan houdt het het inderdaad niet lang uit.
De uitlaat hangt btw aan een omgebogen stuk beugel waarmee de ruitensproeiertanks vastzitten. Dikke moer met voldoende ringen door de plaat heen, plaatje voor het gat gekit, voldoende primer en tectyl toegepast: werkt prima als je zelf geen lasmiddelen hebt.
Ich bin ein Breaker
Hallo BXers,
Ik heb alvast een mooi kerstkadootje gekregen namelijk een
lampjesvrije auto.
Het lag uiteindelijk aan de sensor in de radiator, na hem schoongemaakt
te hebben is het lampje niet meer gaan branden.
Iedereen bedankt voor zijn suggesties en een prettige kerst.
Racing Green.
Racing Green schreef:Hallo BXers,
Ik heb alvast een mooi kerstkadootje gekregen namelijk een
lampjesvrije auto.Het lag uiteindelijk aan de sensor in de radiator, na hem schoongemaakt
te hebben is het lampje niet meer gaan branden.Iedereen bedankt voor zijn suggesties en een prettige kerst.
Racing Green.
jij ook prettige kerst zonder enge lampjes
:fijnsturen :17
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX