Dit kan alleen bij een DS: startmotor
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 20 april 2007 02:09 AM

Vandaag een ervaring gehad die volgens mij alleen bij een DS mogelijk is…

Drie weken geleden begon het. De startmotor werkte niet bij elke druk op de startknop (alleen een klik), en als ze ging draaide ze te traag en klonk ze alsof Klaas Vaak was langsgekomen. Zwaar schurend dus. Diagnose: versleten. Gisteren gereviseerd exemplaar gehaald.

Maar voor ik die vanmiddag kon inbouwen moest ik even naar de bandenhal. Ze starte maar net, kreunend en wel.

(komisch intermezzo. Bij die bandenhal: stapels banden. Links en rechts: banden. Voor en achter, nog hogere stapels banden. Banden wat de klok sloeg. Komt een man naar me toe: “ah, u was degene die voor banden kwam?”)

Bij vertrek van de bandenhal starte ze nog een keer, maar na een bezoekje aan de supermarkt: helemaal niets meer. Even gaan zitten nadenken, want dit was nieuw. Eureka! Mijn bedrading loopt van + bobine -> startknop -> startrelais op de startmotor. De eerste verbinding, dus op de bobine, was los. Provisorisch gemaakt, en… de startmotor klonk als nieuw.

Vervolgens denk ik al de hele dag na maar kan het niet verklaren. Het gaat tenslotte om het draadje dat het relais schakelt. Aan de dikke pluskabel op de startmotor is niets veranderd.  Het enige wat ik kan bedenken is dat het draadje al een tijd op half zeven hing, waardoor het relais maar een beperkt stroompje kreeg en daardoor het electromagneetje van het relais wel nét deed bewegen, maar niet voldoende. Is dat reeel? Iemand anders een zinnige verklaring?

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 20 april 2007 03:34 AM
  [ # 1 ]

Klinkt vrij logisch: de dikke kabel van accu naar startrelais is geen continue verbinding (anders zou je startmotor continue joelen…).
Door een simpel stroompje bekrachtig je een spoeltje,wat als een electromagneet een verbinding tussen de twee dikke kabeleinden trekt -> startmotor joelt.
Tsja…moet die magneet wèl een aanstuurstroompje krijgen natuurlijk…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 20 april 2007 11:27 AM
  [ # 2 ]

Ja, zover was ik nog wel. Mijn verbazing gaat over het feit dat de startmotor traag draaide en slecht functioneerde. Ik zou denken dat het relais óf omslaat en daarmee de startmotor tot leven brengt, óf dat niet doet. Nu zat het er een beetje tussenin.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 april 2007 12:20 PM
  [ # 3 ]

Bedoel je dat na het repareren van het draadje de startmotor wer gewoon functioneert? Zonder haperen?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 20 april 2007 02:04 PM
  [ # 4 ]

Misschien zat het draadje zo los dat hij de hele tijd wel en geen contact maakte door het trillen van de auto tijdens het starten? Dan zou het relais voortdurend aan en uit zijn gegaan… Ik vind het ook een vreemd verhaal!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 21 april 2007 12:25 AM
  [ # 5 ]

Bogaard, ja, maar het was niet alleen haperen. dat zou ik ook nog begrijpen. Het was vooral kreunend, traag, slecht draaien.

De uitleg van Fluidfreak zou in theorie kunnen kloppen. Maar dat moet dan weken en honderden kilometers goed zijn gegaan, zonder dat het draadje verder losraakte. Heel erg maf dit! Ik houd het voorlopig op een deels geactiveerd relais, zodat de doorgegeven startstroom beperkt was. Maar dat klinkt eigenlijk ook raar. Overigens vandaag de hele dag getest, keer of 10 starten, steeds vlekkeloos….

Corrosion sympa!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 april 2007 01:34 PM
  [ # 6 ]

Hoe ziet de vlinder in je relais eruit? (koperen plaatjes erafschroeven)

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 23 april 2007 01:46 PM
  [ # 7 ]

Waarschijnlijk doel je op dat relais op de accu? Heb ik niet. Omdat mijn starter zelf een relais heeft heb ik het eerste relais laten vervallen. Het andere relais heb ik niet geopend, omdat de storing was opgelost voor ik aan sleutelen toekwam! Maar: zonder aan het relais te hebben gepield functioneert alles weer perfect. Het heeft toch echt aan dat aanstuurdraadje gelegen, hoe onverklaarbaar ook.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 april 2007 02:13 PM
  [ # 8 ]

Dan vervalt de optie van weinig stroom naar je motor! Die wordt in het relais op de startmotor geschakeld door een dikke koperen plaat en die die schakelt of schakelt niet. daar is geen tussenweg!  vreemd!

Zijn de dikke plus en dikke min draden in goede staat?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 23 april 2007 06:11 PM
  [ # 9 ]

Yep, immers nogmaals: na ALLEEN het goed vastzetten van het bekrachtigingsdraadje (d.w.z. van bobine naar startknop) was alles opgelost. Dit blijft een onopgeloste ben ik bang. Ik ben allang blij dat het weer werkt, blijf puur uit belangstelling geinteresseerd in verklaringen!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook