1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Alweer backfire
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 13 december 2004 07:09 PM

Hallo forumleden,

Nadat de verdeelkap, rotor en bougiekabels vervangen zijn, liep mijn BX16V weer als het spreekwoordelijke zonnetje. Starten was geen probleem meer en het stationaire toerental was prima.
Vanmiddag startte ik de auto, nadat ik gisteren op en neer naar Alkmaar was geweest, en meteen kreeg de auto een flinke terugslag.
Bij controle was in ieder geval de dikke luchtslang losgesprongen (deze had ik vorige week losgemaakt), maar ook zag ik dat de LPG-aanvoerslang los was gesprongen. Het knietje dat op de verdamper zit en waar de aanvoerslang op vast zou moeten zitten, was kapot gesprongen.
Gelukkig startte mijn auto wel nog op benzine en met veel spelen met het gaspedaal, ben ik toch op mijn werk gekomen.
Maar wat is wijsheid. Wat zou de oorzaak zijn? Het lange inlaattraject van de LPG? Voortaan proberen te starten op benzine en even later pas overschakelen op LPG? Oplossingen?

Eric Vertogen (BX rijden blijft veel te veel een avontuur)

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 13 december 2004 10:46 PM
  [ # 1 ]

Denk ook eens aan het afstellen van de klepspeling; zeker bij wat oudere motoren op LPG wil dit ook wel eens de oorzaak zijn. Eventueel kun je voor de zekerheid de map-sensor eens vervangen. Dit is de sensor die met een slangetje is verbonden aan het inlaatspruitstuk en die ondermeer de vooronsteking verzorgt.

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 13 december 2004 11:18 PM
  [ # 2 ]

start jouw auto op gas dan?
is volgens mij inderdaad beter om op benzine te starten en daarna pas op gas over te gaan.
beter is om je kleppen te laten stellen aangezien dit de nr1 veroorzaker van backfires is….

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 14 december 2004 01:16 AM
  [ # 3 ]
JanS schreef:

Denk ook eens aan het afstellen van de klepspeling; zeker bij wat oudere motoren op LPG wil dit ook wel eens de oorzaak zijn. Eventueel kun je voor de zekerheid de map-sensor eens vervangen. Dit is de sensor die met een slangetje is verbonden aan het inlaatspruitstuk en die ondermeer de vooronsteking verzorgt.

Euh, een BX16V heetf hydraulische klepstoters dus daar zit het probleem niet en een map-sensor zit er ook niet op….

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 16 december 2004 09:51 PM
  [ # 4 ]

waar word het gas ingespoten ? op welke plaats ?
heb je misschien een foto van je blok ?

omdat het blok heel heet word, kan het zijn dat als het gas te ver van de kop word ingespoten dat het in het inlaat spruitstuk tot ontbranding word.
Wat ook kan gebeuren is dat de verdamper misschien niet helemaal optimaal is.
starten gebeurt normaal overigens gewoon op benzine. later gaat ie over op gas.

ow ja, 16V motoren staan trouwens ook niet bekend om hun Gas-prestaties…... Confused
de xantia’s 1.8 8V hebbener ook heel veel problemen mee. misschien een goed argument om de gas installatie te verwijderen.

Idea Gas is om te koken, niet om te rijden Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 17 december 2004 02:06 AM
  [ # 5 ]
vortex schreef:

waar word het gas ingespoten ? op welke plaats ?
heb je misschien een foto van je blok ?

omdat het blok heel heet word, kan het zijn dat als het gas te ver van de kop word ingespoten dat het in het inlaat spruitstuk tot ontbranding word.
Wat ook kan gebeuren is dat de verdamper misschien niet helemaal optimaal is.
starten gebeurt normaal overigens gewoon op benzine. later gaat ie over op gas.

ow ja, 16V motoren staan trouwens ook niet bekend om hun Gas-prestaties…... Confused
de xantia’s 1.8 8V hebbener ook heel veel problemen mee. misschien een goed argument om de gas installatie te verwijderen.

Idea Gas is om te koken, niet om te rijden Wink

Eh alweer - of is hier een oude draad gereanimeerd?

“Change a winning team”, mmm, wat klopt er ook al weer niet aan deze leuze? Wink

En oja, benzine was volgens mij nooit bedoeld om op te rijden; dhr. Benz haalde het tijdens zijn proefnemingen bij de apotheker, al heette het toen nog anders.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 17 december 2004 11:56 AM
  [ # 6 ]
vortex schreef:

waar word het gas ingespoten ? op welke plaats ?

Idea Gas is om te koken, niet om te rijden Wink

zeg je dat nog als ik voor 15 euro mijn 44 liter tank weer vol heb Twisted Evil
dan rij ik weer lachend weg Cool

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 17 december 2004 12:47 PM
  [ # 7 ]
vortex schreef:

Idea Gas is om te koken, niet om te rijden Wink

Ben bang dat binnenkort (10-20 jaar) iedereen aan een gas moet gaan geloven. Is dan waarschijnlijk waterstof, maar als je een verbrandingsmotor er op laat lopen, dan scheelt het niet zoveel met LPG… Met fuel cells weer wat anders… maar toch op gas… Smile maar dan moeten onze geliefde verbrandingsmotoren toch de deur uit.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 02-09-2004

Gepost: 17 december 2004 05:03 PM
  [ # 8 ]

backfire

Probeer eens het volgende:

Kijk goed of alle bougiedoppen er diep genoeg op zitten. Een mm maakt al verschil. Ik heb het ooit gehad met een BX Leader op gas. Continue backfire. Nwe bougiekabels gekocht, nwe bougies, nwe ontsteking, gasverdamper vervangen, laten afstellen, andere carb. , niets hielp.
Toen bleek uiteindelijk dat 1 van de bougiekabels iets minder diep zat dan de rest, scheelde bijna niets, maar schijnbaar genoeg voor wat vonkverlies. Na goed aandrukken was het probleem over en is niet meer teruggekeerd. Dus kijk eerst naar de simpele zaken voordat je euro’s gaat uitgeven.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 17 december 2004 05:19 PM
  [ # 9 ]
vortex schreef:

waar word het gas ingespoten ? op welke plaats ?
heb je misschien een foto van je blok ?

omdat het blok heel heet word, kan het zijn dat als het gas te ver van de kop word ingespoten dat het in het inlaat spruitstuk tot ontbranding word.
Wat ook kan gebeuren is dat de verdamper misschien niet helemaal optimaal is.
starten gebeurt normaal overigens gewoon op benzine. later gaat ie over op gas.

ow ja, 16V motoren staan trouwens ook niet bekend om hun Gas-prestaties…... Confused
de xantia’s 1.8 8V hebbener ook heel veel problemen mee. misschien een goed argument om de gas installatie te verwijderen.

Idea Gas is om te koken, niet om te rijden Wink

Een motorblok op LPG wordt bijna niet heter dan een motorblok op benzine. Dat heb ik nu vaak genoeg uitgetest met mijn BX-en. Dat heeft met vooroordelen te maken dat LPG warmer zou ontbranden. Hier is een tijdje geleden een hele discussie op het Xantia-forum over geweest.
En dat heet worden, zou niets met het starten te maken kunnen hebben, want het gebeurt dus net met koude motor. Overigens wordt het LPG al voor de luchtweger ingebracht, dus de weg is lang die het moet afleggen.
Mijn BX16V heeft nog een oude LPG-installatie waardoor die op LPG start, zoals dat ‘vroeger’ gebruikelijk was bij carburateur-motoren.

Momenteel is het probleem opgelost en start ik handmatig op benzine en schakel daarna zelf over op LPG.

Waar haal je overigens de logica vandaan dat de 16V-motoren problemen zouden hebben met LPG-rijden net zoals het 1.8 8V Xantia-motorblok. Het probleem dat het Xantia-motorblok heeft, is de klepspeling die snel verdwijnt waardoor je vaak moet kleppen stellen en de cilinderkop na zo’n 150.000 km op is omdat de kleppen niet meer gesteld kunnen worden. Iedere BX-cilinderkop kan heel erg goed tegen gasrijden, dus die vergelijking kan ik niet maken. Sowieso vraag ik me af waarom je het 16V BX-blok qua prestaties vergelijkt met een 1.8i 8V Xantia-blok? Dat is net zoiets als een V6 met een 1400 cc motorblok vergelijken, oftwel het heetf niets met elkaar te maken behalve dat het beide motorblokken zijn.
Overigens is LPG niet zo geschikt om op te koken en kun je er beter mee rijden. Maar ja, vooroordelen houdt je altijd. Vroeger hebben mensen ook heel lang volgehouden dat de aarde plat was totdat mensen hun horizon eens gingen verbreden Smile

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 17 december 2004 05:38 PM
  [ # 10 ]

...en daarbij slijt een verbrandingsmotor op LPG veel minder omdat de oliefilm op de cilinderwand beter intact blijft als gevolg van het feit dat lpg gasvormig is. Benzine daarentegen is weliswaar verstoven, maar nog steeds vloeibaar, zal dus de oliefilm verdunnen.

Bovendien vervuilt de motorolie nauwelijks bij LPG, dit i.t.t. het rijden op benzine. Een goed afgestelde LPG installatie i.c.m. een geschikte motor (klepzetels!!) kan zelfs een 2 keer zo hoge levensduur bereiken. Dus op gas is het prima rijden, al geef ik zelf toch meer de voorkeur aan diesel!  Wink

En nog een leuk voordeel: de uitlaatgassen zijn een stuk schoner, dus de milieukeuring is geen probleem meer, zelfs als je motor reeds wat versleten is.  Very Happy

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 17 december 2004 05:40 PM
  [ # 11 ]

het is niet zozeer dat gas heter is bij ontbranding maar vooral dat het trager ontbrandt als benzine.
hierdoor kan het, zeker bij een lang inlaattraject, voorkomen dat de inlaatklep al opengaat terwijl er nog gas in aanwezig is. doordat het inlaattraject ook heet wordt ontbrandt het daar en krijg je een backfire.

zo heb ik het altijd gelezen en geleerd tenminste Wink

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 17 december 2004 06:54 PM
  [ # 12 ]
metro2005 schreef:

het is niet zozeer dat gas heter is bij ontbranding maar vooral dat het trager ontbrandt als benzine.
hierdoor kan het, zeker bij een lang inlaattraject, voorkomen dat de inlaatklep al opengaat terwijl er nog gas in aanwezig is. doordat het inlaattraject ook heet wordt ontbrandt het daar en krijg je een backfire.

zo heb ik het altijd gelezen en geleerd tenminste Wink


mmmmmjahneeykweetnie…  Gas ontbrandt inderdaad trager (octaangetal ongeveer 107 dacht ik, dus perfect voor motoren met hoge compressie), maar daardoor zou je toch juist minder snel last hebben van backfire?! Het is inderdaad wel zo dat backfire vooral voorkomt als de inlaat-klepspeling niet meer optimaal is afgesteld. Maar dat is puur slijtage en/of afstelling, heeft niet direct iets met LPG te maken. Waarom het dan eerder voorkomt bij het rijden op LPG dan bij het rijden op benzine is me eerlijk gezegd ook niet duidelijk, ik kan het zo niet logisch beredeneren…  Confused Ik dacht namelijk dat het juist de inlaatkleppen waren die niet zo’n last hebben van verhoogde slijtage bij rijden op LPG.

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 17 december 2004 07:02 PM
  [ # 13 ]

Re: Alweer backfire

Eric Vertogen schreef:

Hallo forumleden,


Vanmiddag startte ik de auto, nadat ik gisteren op en neer naar Alkmaar was geweest, en meteen kreeg de auto een flinke terugslag.

gewoon naar alkmaar gaan en geen bakkie komen doen bij de webmaster…..ktsss… Shocked

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 17 december 2004 07:12 PM
  [ # 14 ]

oeps Surprisedops: ik was afgelopen zaterdag ook in alkmaar, een AX GT ophalen voor een maat van me volgende keer kom ik wel ffe langs

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 17 december 2004 09:15 PM
  [ # 15 ]

Re: Alweer backfire

erik wijngaarden schreef:
Eric Vertogen schreef:

Hallo forumleden,


Vanmiddag startte ik de auto, nadat ik gisteren op en neer naar Alkmaar was geweest, en meteen kreeg de auto een flinke terugslag.

gewoon naar alkmaar gaan en geen bakkie komen doen bij de webmaster…..ktsss… Shocked

Hmm, zou mijn auto dat geweten hebben? Smile

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook