Zie het niet als een aanval of zo hoor, maar we kunnen het onbestuurbaar gedrag niet plaatsen
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Het feit dat je met stuurmanskunst de botsing hebt kunnen vermijden, betekent dat de auto niet stuurloos was.
Mij is geleerd 2 handen aan het stuur te houden, om bij uitvallen van de stuurbekrachtiging de auto te kunnen blijven sturen. Als de poelie er mee ophoudt, valt slechts de assistentie uit, niet het vermogen tot sturen…
Kortom…erg veel lucht om iets wat eens kan gebeuren….
Pfffffffffffffff (geluid van een leeglopende ballon)
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
om het gemiddelde(helaas) wat te verlagen de mijne is vandaag bij 120dkm vervangen evil twisted
Citroen C1 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
Kan me voorstellen dat je even denkt dat je niet meer kunt sturen als de vrij directe (want bekrachtigde) besturing opeens niet meer bekrachtigd wordt; ik heb hetzelfde weleens meegemaakt met een auto waarbij op een rotonde de motor afsloeg. Echter, volledig stuurloos wordt een auto dan niet, maar het sturen gaat dan wel erg zwaar.
Wat betreft die krukaspoelie: uit dit topic blijkt toch wel dat het ding eigenlijk altijd zijn eigen falen tevoren aankondigt met diverse bijgeluiden; bij sommigen begint het ding te piepen, bij anderen (waaronder mezelf) ontstaat er een variabel getik, in ieder geval, het klinkt abnormaal. De adviezen die ik kreeg zijn ook duidelijk: niet mee doorrijden, als hij stukgaat loopt ook je distributie een serieus risico.
Overigens is dat laatste niet uniek voor PSA producten; ook bij Renault diesels komt het meer dan sporadisch voor dat de multieriem sneuvelt (daar wel zonder waarschuwing vooraf…) en dat de stukken van die riem in de distributie belanden en zo een motorische totaalschade veroorzaken…
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Re: ....piepende krukaspoelie
Hans1959 schreef:Waarom een productiefout ( dit is ook door de Citroen erkend ! ) Als het nl een onderdeel is wat bv na 150.000 km of 2 jaar etc vervangen moet worden, dan behoort dit ook bij de revisies te gebeuren maar dit onderdeel staat niet in de lijst van de te vervangen onderdelen. En dit omdat het geacht wordt niet stuk te gaan ....vandaar.
Sorry, maar hier kan ik me echt niet in vinden. Me dunkt dat er twee zaken door elkaar gehaald worden, te weten onderhoud en reparatie. Je kunt er van uit gaan dat ook de koppeling het een keer gaat begeven, en die staat ook niet in het onderhoudslijsten, evenals de uitlaat die echt een keer kapot gaat… Na 180.000 kilometer mag men er gevoegelijk vanuit gaan dat er eens iets te repareren valt. Omdat iedere auto verschillend gebruikt wordt kun je eenvoudigweg voor een aantal onderdelen geen levensduur vaststellen. Overigens wordt het rubberdeel van deze poulie’s vooral belast bij stationair en lage toerentallen.
Ik begrijp dat het wellicht een gebeurtenis is geweest die je heeft doen schrikken, maar m.i. is HOOGUIT de garage waar de auto onlangs is geweest iets kwalijk te nemen. Maar zelfs dat… Er is (gelukkig) niemand die heeeel ver in de toekomst kan kijken.
Gr Martijn
Re: ....piepende krukaspoelie
Martijn de Ruijter schreef:
Sorry, maar hier kan ik me echt niet in vinden. Me dunkt dat er twee zaken door elkaar gehaald worden, te weten onderhoud en reparatie. Je kunt er van uit gaan dat ook de koppeling het een keer gaat begeven, en die staat ook niet in het onderhoudslijsten, evenals de uitlaat die echt een keer kapot gaat…
Toch staan uitlaat of koppeling absoluut als slijtage deel bekend. Evenals banden of remblokken. Hierbij is de slijtage goed te beoordelen. Een krukaspoelie als extra slijtagedeel. Sja, praktisch moet je het blijkbaar zo zien. Persoonlijk vind ik het een beetje triest. Het lijkt onderhand wel alsof wagens tegenwoordig geheel uit slijtagedelen bestaan.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Één ding is zeker: Ze gaan er vroeg of laat allemaal aan die HDI krukaspoulies. Uiteraard is dit bij Peugeot ook het geval. Bij het onderhoud kun je 9 van de 10 keer NIET zien dat de poulie aan z’n eind is. En klakkeloos v.v. is natuurlijk ook niet de bedoeling. Dus beste HDI rijders: Houdt de oren gescherpt, de poulie laat wel van zich horen!
Alleen HDI? niet de peutbakken?
René van Maren schreef:Alleen HDI? niet de peutbakken?
Daar gaan ze ook…
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
235k…..paar maandjes terug…
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: Hoe gevaarlijk is een krukaspoelie ?
Zie bijgaande text welke een briefwisseling met de Citroen Importeur betreft inzake een (bijna) dodelijk ongeluk wat me deze week is overkomen.
Dat is een vervelende ervaring,
De C5 raakte volledig stuurloos nadat plotseling de krukaspoelie het begaf. Met veel geluk en enige behendigheid kon ik een frontale botsing vermijden omdat de sturing volledig wegviel .
Onmogelijk, de bekrachtiging valt weg, maar de auto blijft bestuurbaar.
Ik vroeg me hierna af toen de garagehouder me bekende dat er meerdere gevallen bekend waren of mijn maatschappelijke plicht en die van de Citroen ons niet moet dwingen in te grijpen. Dit onderdeel staat nl niet op de lijst van de te vervangen onderdelen tijdens het onderhoud.
Ik kan en (wil heel graag) dat lijstje wel aanvullen met onderdelen.
Men heeft inmiddels ook al toegegevn dat het om een fabricagefout gaat en dat inmiddels in de nieuwere series dit onderdeel vervangen is door een ander. De vraag echter rijst , hoeveel meer mensen rijden met deze tijdbom rondt en moeten die niet gewaarschuwd worden ?
Lijkt me sterk dat er is toe gegeven dat het een fabricagefout is…
Graag jullie commentaar
.
De soep moet niet zo heet gegeten worden als ze wordt opgediend.
(ik denk dat dity een deel van de briefwisseling is?)
“Maar ze mogen de auto verder nog niet repareren omdat de de technische recherche de zaak gaat overnemen. Ik ben van mening dat een auto welke netjes is bijgehouden ( de laatste grote beurt op 8 maart jl ) niet zo’n ernstig defect mag hebben. De auto heeft 179.000 km gelopen en bij deze km stand mag een auto dit gedrag op de weg niet plotseling tonen.Dit is levensgevaarlijk ! Het gaat volgens de dealer dan ook om “materiaal moeheid” hetgeen betekent dat het verkeerde materiaal is gebruikt bij de constructie met een dusdanig slechte kwaliteit, dat we niet anders kunnen denken dat het hier om een zeer serieuze constructiefout gaat. Ik ben er met mijn kinderen goed afgekomen maar ik moet niet denken wat er op de autobaan enkele uren eerder had kunnen gebeuren.
Uw spaanse afdeling vindt het blijkbaar niet nodig om hier aandacht aan te besteden.
(en dat die briefwisseling hier stopt?)
Je hebt het hier over een onderdeel wat 180.000 km. probleemloos meegaat, geen onderhoud of wat dan ook aan geweest is… en dan roepen dat het van een slechte kwaliteit is…
Bij schrijven van hedenmiddag hebben ze me laten weten dat de auto zich buiten Spanje bevindt en daarmee buiten hun controle en ze dus helaas niet meer kunnen doen…..
Wie heeft dat laten weten dan?
Zo gemakkelijk gaat dat dus niet. Het gaat om een Citroen waarvan u allen
het boegbeeld zijn en de C5 waarmee ik gisteren het ongeluk gekregen heb is een Citroen.
De auto is stilgelegd en benevens de directe en indirecte schade, zijn onze juristen van mening dat het hier om een gevaarlijk tijdbom gaat welke verplicht publieke aandacht verdient.
en van wie zijn dan die juristen?
De vraag komt op hoeveel meer autos rijden op deze manier nog op de weg. Inmidels heeft men hier en daar in Nederland nagevraagd en blijken er toch honderden gevallen bekend te zijn van mensen die het overleefd hebben en tijdig de kwestie is behandeld. Hoeveel mensen nog hiermee rondrijden in Europa of hoeveel het niet meer kunnen navertellen is niet bekend.
De C5-en waarvan de poelie er mee stopt zijn eigenlijk latijd HDi’s in dit geval weten we niet om wat voor een motor het gaat, maar bij de HDi’s begint het met herrie, hij dient zich aan… het komt dus niet zo maar op, negeer je het geluid.. tja… maar om nu te zeggen “hoeveel mensen het overleeft hebben” is wel erg overtrokken.
Ik ga ervan uit dat u de zaak beter gaat behandelen dan uw Spaanse medewerkers van Citroen want zó zal de kwestie niet blijven liggen. Ik wil dat u maatregelen neemt, vooral voor diegenen in Europa die nog plotseling geconfronteerd kunenn worden met dit levensgevaarlijke gedrag van de auto. Dat u de directe en indirecte schade weet te compenseren en daarmee het vertrouwen in Citroen wat we jaren hebben gehad weer terugkrijgt.
Ik ga ervan uit dat u de zaak beter gaat behandelen dan uw Spaanse medewerkers van Citroen want zó zal de kwestie niet blijven liggen. Mocht er geen afdoende antwoord komen , dan zullen we de zaak aanhanging maken en doorspelen naar de publieke opinie in Spanje, Nederland en zonodig in Frankrijk. Het gaat toch niet om
het land waar de auto nu staat of waar hij gekocht is ? Het gaat om de Citroen !
je hebt het over een briefwisseling, ik lees volgens mij alleen maar jouw brief die denk ik gericht aan Citroen Nederland?
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ik denk dat meneer de “indruk” kreeg niet meer te kunnen sturen. Het is een vreemde gewaarwording wanneer je SB tijdens het sturen stopt, en kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Echter, de auto blijft ten alle tijden bestuurbaar.
waarschijnlijk is de betreffende persoon zodanig geschrokken dat het in zijn ervaring leek dat de auto NIET mer stuurde.
Overigens vind ik het niet slim om hier je beklag te doen over een briefwisseling die meneer met Citroën NL heeft. Zeker wanneer er gedreigt wordt met verdere stappen. Mocht het ooit tot een rechtzaak van wat voor aard komen m.b.t. dit voorval, heb je nu voor 99% verloren door het voortijdig aan de grote klok te hangen. Mocht meneer al dan niet een advocaat in de armen willen nemen, zal deze niet blij zijn met de uitlatingen die meneer hier doet. Totdat er daadwerkelijk blijkt dat Citroën in gebreke is gebleven dien je dergelijke aantijdingen voor je te houden. Er is een woord voor zoiets: SMAAD. (kan dus ook tegen jezelf werken)
Dus nogmaals. Hou dit soort negatieve praat voor je zelf, en vogel eerst uit hoe de zaken werkelijk ervoor staan.
Ik ben dan ook bang dat er op dit forum nu al veel te veel woorden vuil zijn gemaakt aan deze kwestie.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: Poelie bij mij naar de vaantjes op 120.000 Km
peter1947 schreef:Ik vind het verhaal zeker niet overtrokken. Ik kan me best voorstellen dat als je plots zonder stuurbekrachtiging valt, dit de indruk geeft dat de auto plots onbestuurbaar is. Natuurlijk blijft de auto bestuurbaar , maar je dient dan wel serieus wat kracht te gebruiken.
Op mijn Xantia HDI 110pk heb ik op 120.000 km ook de poelie moeten vervangen, en dat is volgens ik op het forum gelezen heb wel heel vroeg. Het kondigt zich inderdaad aan met geratel , net of er een wiellager stuk is. Bij mijn speurwerk naar de oorzaak ontdekte ik ijzervijlsel op de afdekplaat onderaan de poelie. Na wat gesnuiter in die prachtige forum ben ik onmiddellijk naar de garage gereden en daar is het hersteld voor 249 euro.
Als dit onderdeel zo kritisch is en als blijkt dat het kan falen dan vind ik dat citroen dit moet voorzien in zijn onderhoudsschema. ( wat we in Belgie het “voorkomingsbeleid” noemen )Vervangen dus zou ik zeggen op 120.000 Km . De multiriem dient dan toch vervangen te worden, kan het gelijk meegaan.
Ben dus ook van mening dat citroen hierop mag aangesproken worden.
Als je op basis van ervaringen een lijstje moet gaan maken van wat er bij welke km stand vervangen moet worden, worden dat lange lijstjes en worden en ook onterecht onderdelen vervangen. Het lijkt vaker voor te komen, maar niet vaker dan een koppeling, dynamo of wat dan ook. En in ieder onderdeel wat defect kan raken zit een potentieel gevaar.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
peter1947 schreef:Dat is juist, maar waarom vervangt men dan preventief de multiriem ? Ik veronderstel juist om zo’n toestanden te voorkomen. Ik zou het wel weten. Als de poelie onbetrouwbaar is wat betreft levensduur dan gelijk met de multiriem een nieuwe poelie erop.
Het ligt er ook maar net aan hoe ver van te voren je kan aanzien dat ie kapot gaat.
Sorry hoor, maar is het nu echt nodig om weer eenzijdig alle fout van een kapotte krukaspoeli op Citroëns nek te schuiven. Als dit een probleem is voor een HDi motor dan geldt dit al zeker ook voor de volgende andere merken:
-Peugeot
-Ford
-Volvo
-Jaguar
-...
Mechanica onderdelen zijn onderhevig aan slijtage en zullen vroeg of laat kapot gaan. Tis al gelijk over welk onderdeel het gaat en of het nu op de onderhoudslijst staat of niet. (Dit geldt evenwel niet voor elektronica onderdelen, maar daarover kunnen we beter in een ander topic discussieren.)
Always Smile