hallo,
mijn xm zijn kilometerteller hapert, trilt eigelijk tot een snelheid van 70 a 80 per uur. ik vermoed dat de kilometerkabel zijn beste tijd heeft gehad. heeft iemand enig ervaring hiermee?
Van welk jaar is de auto, of welk ORGA nummer?
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Als het een mechanische teller is (waarschijnlijk wel, zeker als hij van voor ‘94 is) dan zit de oorzaak waarschijnlijk in de onderste tellerkabel, deze bestaat namelijk uit twee delen, in het midden zit de snelheidssensor.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Waarom persé de onderste? Bij mij heb ik zowel het bovenste deel als het onderste en ook wel eens dat pulsgever-blokje vervangen. Dat spul is op den duur gewoon versleten.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Ik heb/had hetzelfde probleem en een simpele en goedkope oplossing is om de tellerklok even los te halen en de koppeling van de snelheidssenor, vervolgens met een oliespuitje (met gewone motorolie) net zo lang kleine hoeveelheden olie bovenin de kabels (onderste en bovenste) spuiten tot het er helemaal doorheen loopt. Ook een drupje olie in de snelheidssensor, weer vastschroeven en 9 van de 10 keer is het trillen helemaal weg.
Als een van de twee kabels echter echt helemaal “op” is dan is vervangen de enige optie, meestal is dit de onderste omdat die het langste is en in een scherpe bocht ligt en daardoor meer te lijden heeft.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Chevron schreef:Als het een mechanische teller is (waarschijnlijk wel, zeker als hij van voor ‘94 is) dan zit de oorzaak waarschijnlijk in de onderste tellerkabel, deze bestaat namelijk uit twee delen, in het midden zit de snelheidssensor.
Groeten Gijs.
Mijn xm is van 91, ik dacht aan de onderste stuk omdat deze het langste is en ook zoals iemand al vermeld heeft, omdat hij in een bocht ligt, bovendien is deze dicht bij de motorblok, ik weet niet hoe het zit bij de andere xm’s, maar bij de v6 ligt deze redelijk dicht bij de motor, waardoor deze ook veel hitte te verduren krijgt. Heeft iemand enige tips bij het vervangen van deze kabel, de onderste stuk is een simpel klus, maar dat bovenste deel dat naar de teller gaat is iets moeilijker om los te krijgen geloof ik.
Vergeet niet dat het bovenste deel 2x bijna onder een hoek van 90? wordt gezet vanaf het schutbord tot aan het tellerblok.
Animal triste post coitum
xm_V6 schreef:
Heeft iemand enige tips bij het vervangen van deze kabel, de onderste stuk is een simpel klus, maar dat bovenste deel dat naar de teller gaat is iets moeilijker om los te krijgen geloof ik.
Je kunt de kabel bij de pulsgevers los maken en daarna voorzichtig ‘naar binnen’ door het schutbord duwen. Niet te veel want dan knikt hij. Dan maak je de kabel bij de teller los. Vervolgens kun je de kabel die schuin over de stuuras loopt voorzichtig naar beneden trekken. De kabel zit met een grote rubber ‘dop’ in het schutbord vast. Druk die ‘dop’ vanuit het motorcompartiment met een schroevedraaier terug. Dit is een beetje wurmen want je ziet niet veel.
In het interieur hoeft je alleen maar de ondertse kap vlak boven de pedalen los te maken. Voor de teller moeten de twee schroeven achter de kapjes links en rechts op de tellerunit los. Daarna het hele cover voorzichtig iets naar boven bewegen en dan direct naaar je toe trekken. Je moet even rustig de tijd nemen om te zien hoe het cover over de teller unit heen vast zit, dan blijft de boel heel. Ik heb zelf ooit eens het halve bord verwijderd, maar dat is echt niet nodig. De kabel op de teller zit vast met een bajonet. Klik de bajonet met een lange schroevedraaier naar achteren (van je af) los. Je hand zal er waarschijnlijk niet tussen passen. Vaak is de verbinding van de bajonet met de kabel gescheurd door ondeskundig demonteren. Gewoon even een stukje slang, die er netjes overheen past, open snijden en er over heen schuiven en vastzetten met tyraps.
Succes!
Citroën SM
French show, Italian go…
Bedankt allemaal voor de tips, en voor de uitleg hoe ik tewerk moet gaan, ik heb de kabels bestelt en zodra ze binnen zijn ga ik ze vervangen.
groetjes
Wat kost zo’n setje?
Citroën SM
French show, Italian go…
adiante schreef:Wat kost zo’n setje?
Hier in belgie betaal je bij citroen zo een 23 euro voor het onderste kabeltje en een 42 euro voor het kabeltje dat naar de teller gaat