Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Piet Visser schreef:Dat de lekkage is begonnen na een db-riem vervangen maakt de pompkeering eerste verdachte.
Controleer even of de lekkage niet bij de pomp-as vandaan komt.
Kan worden veroorzaakt door nieuwe riem, de spanning op de riem loopt gedurende de levensduur iets terug.
Als het idd de pompas is rest er niets anders dan pomp uitbouwen en een nieuwe keerring erin.
Success!!
Als de keering gaat lekken door een hogere riemspanning betekend dit dat er speling op het voorste lager van de pompas zit. Immers, zonder deze speling zou de pompas niet kunnen bewegen en zou de hogere spanning van de riem geen invloed hebben op de druk die de pompas aan 1 zijde van de keering geeft. Mocht de pompas lekken op de keering, dan is het dus zeker zaak de as eens vast te pakken en te voelen of er ruimte op het voorste lager zit. Dit is een kwaal die nog wel eens voorkomt op lucaspompen. Enkel de keering vervangen helpt dan niet, je kunt dan beter een andere pomp gaan zoeken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
David.tb schreef toch duidelijk dit :
Net de plaatselijke berger erbij gehad en na wat schoonvegen en kijken komen we tot de conclusie dat het het keerringetje is onder de gashefboom.
Dus niet de pompas-keerring.
Een nieuw deksel is natuurlijk het beste ja….maar ik vraag me af of de jongere 1.9D’s nog dat koperen busje in het deksel hebben ?
Zowel het oude als het nieuwe deksel waren niet voorzien van een koperen busje.
De stalen hefboomas draagt direct op het aluminium van het deksel.
Wil nog wel benadrukken dat het probleem zich afspeelt op een bosch-pomp.
Dit is een kwaal die nog wel eens voorkomt op lucaspompen. Enkel de keering vervangen helpt dan niet, je kunt dan beter een andere pomp gaan zoeken.
Bij 395.000 idd gebeurd
Vraag me alleen wel af of de deksel er nou vanaf moet of niet. Ik zal morgen sobieso met een dieselspecialist te Veenendaal bellen, iemand ervaring met ‘Hoogeveen’?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Vraag me alleen wel af of de deksel er nou vanaf moet of niet. Ik zal morgen sobieso met een dieselspecialist te Veenendaal bellen, iemand ervaring met ‘Hoogeveen’?
Het deksel moet er van af, anders krijg je de nieuwe O-ring(en) er nooit in, laat staan de oude eruit, die O-Ring is nog geen 5mm in doorsnede, een klein ding dus. Op de gashevel zit een groef waar de O-Ring in moet vallen, ook dit moet je voorzichtig doen mbv O-Ring vet, het is dus verstandig om een paar extra O-Ringen te kopen, voor het geval je er eentje sloopt.
Bijna iedere diesel-specialist zal zeggen dat revisie van het deksel (koperen busje vervangen) nodig is, op zich ook wel logisch, ze willen geen gezeur als het weer gaat lekken. Het mooie is dat een dieselspecialist je wel aan de juiste O-Ring kan helpen als je het type pomp opgeeft.
Volgens mij vergeten te vertellen, onder het deksel zitten hier en daar veertje vast, dus niet lomp eraf trekken, goed kijken en een pincet kunnen wonderen doen.
De ZX van onze “Vriend” die nu in het bezit is van een ex-collega rijd overigens nog steeds rond, met een nieuwe O-Ring, en dat is alweer ruim 2 jaar
Mechuccio schreef:We hebben gewoon mannenwerk verricht en de motor zo gedraaid alleen de startmotor is los geweest om het vliegwiel te blokkeren.
Had niet gehoeven, er zit een mooi blokkeergat in het blok, net achter de startmotor.
Maar goed, je heb op de één of andere manier toch tegen de gashevel gestoten of geduwd waardoor deze nu is gaan lekken. Is niets bijzonders, bij een wat oudere auto met de nodige kilometers kunnen dit soort dingen gebeuren . Net als koelslangen die uitgedroogd en hard zijn en opeens gaan lekken omdat er aan getrokken en geduwd is tijdens een reparatie.
Mechuccio schreef:
We hebben gewoon mannenwerk verricht en de motor zo gedraaid alleen de startmotor is los geweest om het vliegwiel te blokkeren.Had niet gehoeven, er zit een mooi blokkeergat in het blok, net achter de startmotor.
Is dat niet hetzelfde…?
zx, wij hebben het over hetzelfde wat betreft het defect? Diesel komt uit de opening waar de hevel de deksel in gaat. Daar zit een soort pakking tussen, mijns inziens is die lek en lijkt hij er van boven ingelegd te kunnen worden. De lekkage kan ook vanuit het binnenste van de popm komen? Wat jij bedoeld? Heeft iemand de capaciteiten om eens schematisch een doorsnee te maken van de pomp? Ik wil wel eens zien wat er nou onder dat deksel zit, waar de hevel aan vast zit etc… Dan heb ik een beter idee van wat me te wachten staat en kan ik me er een voorstelling van maken.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:zx, wij hebben het over hetzelfde wat betreft het defect? Diesel komt uit de opening waar de hevel de deksel in gaat.
Daar zit een soort pakking tussen, mijns inziens is die lek en lijkt hij er van boven ingelegd te kunnen worden. De lekkage kan ook vanuit het binnenste van de popm komen?
Geloof ZX1.4 en mij nu….het gaat inderdaad om dat O-ringetje en wellicht slijtage in het deksel waar die gashevel doorheen gaat.
En geloof me….het is nog een hele toer om dat deksel eraf te halen, omdat er allerlei mechaniek onderaan hangt en zo.
Je moet dan ook de rookstop eruit schroeven, maar dat kan weer afstel-problemen gaan geven.
Dat kun je allemaal lezen in het draadje over Weefje z’n ZX van 2 jaar geleden.
Tenslotte : sleutelen aan een diesel is niet hetzelfde als aan een benzine.
Bram schreef:david.tb schreef:zx, wij hebben het over hetzelfde wat betreft het defect? Diesel komt uit de opening waar de hevel de deksel in gaat.
Daar zit een soort pakking tussen, mijns inziens is die lek en lijkt hij er van boven ingelegd te kunnen worden. De lekkage kan ook vanuit het binnenste van de popm komen?Geloof ZX1.4 en mij nu….het gaat inderdaad om dat O-ringetje en wellicht slijtage in het deksel waar die gashevel doorheen gaat.
En geloof me….het is nog een hele toer om dat deksel eraf te halen, omdat er allerlei mechaniek onderaan hangt en zo.
Je moet dan ook de rookstop eruit schroeven, maar dat kan weer afstel-problemen gaan geven.Tenslotte : sleutelen aan een diesel is niet hetzelfde als aan een benzine.
Een dergelijke constructie kan niet dmv een pakking afsluiten, dat gaat met een O-RING, wat Bram en ik je vertellen is gewoon de bittere waarheid en we praten beiden uit ervaring. Rookstop afstellen is niet zo lastig, als je weet wat je aan het doen ben.
Een schematische doorsnede van de pomp zou mooi zijn, die zoek ik ook, helaas worden dat soort tekeningen niet effe weggegeven.
Sleutelen aan een diesel is helaas niet zo makkelijk als aan een Benzine motor, gelukkig is het mijn hobby geworden. Denk dat mijn werkgever het een schande zou vinden als ik niet aan een diesel kon sleutelen
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ZX1.4i schreef:Mechuccio schreef:We hebben gewoon mannenwerk verricht en de motor zo gedraaid alleen de startmotor is los geweest om het vliegwiel te blokkeren.
Had niet gehoeven, er zit een mooi blokkeergat in het blok, net achter de startmotor.
Haha dat zeg ik ik heb eerst nog een pennetje gebogen om het met de startmotor op zijn plek te proberen, maar die viel, en toen moest ik aslsnog die startmotor losdraaien, mja, die 3 bouten zijn ook de moeite niet natuurlijk.
Verder voor wat betreft de verschillen tussen diesel en benzinemotoren, ok, die brandstofpomp is een apart gevalletje, en daar blijf ik vanaf, maar verder is het echt niet zo misterieus, een driem blijft een driem, een koppeling blijft een koppeling en een pakking blijft een pakking. Verder lijkt me dat juist een dieselmotor zoveel vriendelijker is om aan te sleutelen (of zeg ik nu iets doms ) buiten die brandstofpomp is er lijkt me toch niet al teveel te verneuken.
Maar ik ben blij dat ik het eens een keer gedaan heb bij een diesel, nou weet ik dat ik er voortaan ver van weg blijf als iemand met een zx diesel en een versleten riem komt
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
@bram en ZX, geloof jullie meteen maar wil voor mezelf wel duidelijk dat we het over dezelfde problemen hebben. Morgen bellen met de Dieselspecialist en dan idd het draadje van weefje z’n zx d’rbij ALS ik er zelf aan begin.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:@bram en ZX, geloof jullie meteen maar wil voor mezelf wel duidelijk dat we het over dezelfde problemen hebben. Morgen bellen met de Dieselspecialist en dan idd het draadje van weefje z’n zx d’rbij ALS ik er zelf aan begin.
Oke, succes alvast…...als je het wel zelf doet, zal dat i.i.g. een dagje stinken naar de diesel worden.
Mechuccio schreef:Verder voor wat betreft de verschillen tussen diesel en benzinemotoren, ok, die brandstofpomp is een apart gevalletje, en daar blijf ik vanaf, maar verder is het echt niet zo misterieus, een driem blijft een driem, een koppeling blijft een koppeling en een pakking blijft een pakking. Verder lijkt me dat juist een dieselmotor zoveel vriendelijker is om aan te sleutelen (of zeg ik nu iets doms ) buiten die brandstofpomp is er lijkt me toch niet al teveel te verneuken.
Maar ik ben blij dat ik het eens een keer gedaan heb bij een diesel, nou weet ik dat ik er voortaan ver van weg blijf als iemand met een zx diesel en een versleten riem komt
Niet alleen de pomp is een geval apart, wat dacht je van de hoge druk leidingen en de verstuivers
Ik mag toch hopen dat jullie niet tegen de leidingen aan zijn uitgeschoten of hebben verbogen???
Simpel gezegd, bij een benzine motor heb je een ruimere marge om te blunderen en fouten te maken, bij een diesel bijna niet of het is einde motor, pomp of verstuivers.
Het punt is dat je niet zo vaak iets aan een diesel heb, maar als er wat aan de hand is, dan is het meestal feest, zoals je nu gezien heb met de D-riem en de lekkage aan de hevel.
david.tb schreef:@bram en ZX, geloof jullie meteen maar wil voor mezelf wel duidelijk dat we het over dezelfde problemen hebben. Morgen bellen met de Dieselspecialist en dan idd het draadje van weefje z’n zx d’rbij ALS ik er zelf aan begin.
Het is hetzelfde probleem, dat ding kan nergens anders lekken en het is een bekend kwaaltje, lijkt mij dus duidelijk genoeg.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ZX1.4i schreef:mechuccio schreef:
Maar ik ben blij dat ik het eens een keer gedaan heb bij een diesel, nou weet ik dat ik er voortaan ver van weg blijf als iemand met een zx diesel en een versleten riem komt
Niet alleen de pomp is een geval apart, wat dacht je van de hoge druk leidingen en de verstuivers
Ik mag toch hopen dat jullie niet tegen de leidingen aan zijn uitgeschoten of hebben verbogen???
Simpel gezegd, bij een benzine motor heb je een ruimere marge om te blunderen en fouten te maken, bij een diesel bijna niet of het is einde motor, pomp of verstuivers.Het punt is dat je niet zo vaak iets aan een diesel heb, maar als er wat aan de hand is, dan is het meestal feest, zoals je nu gezien heb met de D-riem en de lekkage aan de hevel.
Ach ik heb al jaren een BX, en die hangt ook vol met hogedrukleidingen
Maar ik blijf erbij dat het sleutelen aan een diesel niet persé moeilijker is dan een benzinemotor. Misschien kun je een hoop meer verpesten aan een diesel, en afstellen zal ook wel specialistenwerk zijn. Maar dergelijk onderhoud blijft (naar mijn idee) hetzelfde, en natuurlijk kun je uitschieten en iets gigantisch verkloten, maar het lijkt mij (en dat weet ik uit ervaring ) dat dat bij een benzinemotor net zo gemakkelijk kan. Wat ik dan denk is dat je maar voorzichtig moet zijn met sleutelen
Maar deze lekkage is echt tijdens de rit naar huis ontstaan, wellicht door een te strakke spanning van de kabel, ik weet niet hoe heftig hij lekt, maar we hebben de motor meerdere malen laten draaien en ik heb op die momenten geen diesel geroken behalve die wat verbrand uit de achterkant kwam. Als ie nu echt aan het sissen/spuiten/nevelen is, dan moet dat wel tijdens de terugrit zijn begonnen want dat hadden we gewoon gezien/geroken bij het afbouwen van de ZX. Ik denk dus dat het een samenloop van omstandigheden en een heeeeele hoge kilometerstand is geweest waardoor dat ringetje dan de geest gegeven heeft. Ik kocht deze ZX in 2004 met 350DKM en aan de brandstofpomp heb ik nooit iets laten doen (want die deed het altijd) vaders in zijn tijd met de ZX ook niet, en nu is het dan een keertje tijd geworden.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX