ZX-Enschede schreef:Is dop 35 geen speciale maat dan??
Helaas wel, in NL niet zo makkelijk te verkrijgen heb ik begrepen, maar in Frankrijk hangen ze gewoon aan het rek bij de Norauto of een soortgelijke zaak
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
ZX1.4i schreef:ZX-Enschede schreef:Is dop 35 geen speciale maat dan??
Helaas wel, in NL niet zo makkelijk te verkrijgen heb ik begrepen, maar in Frankrijk hangen ze gewoon aan het rek bij de Norauto of een soortgelijke zaak
Dat is best wel gek eigenlijk. Iedere auto heeft toch gewoon zo’n moer. Nou ja gelukkig is hij er. Ik dacht er vanmorgen toevallig nog aan. Johan was me al voor.
Peteryed schreef:Dat is best wel gek eigenlijk. Iedere auto heeft toch gewoon zo’n moer.
Die hebben meestal een normale maat, aangezien niet iedere auto is een Franse auto
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Peteryed schreef:De onderdelen zijn besteld. Gaat bijna €600 kosten maar ja dan is alles ook gedaan
Het gaat om de volgende onderdelen.
2 x krukaskeerring
1 x nokkenaskeering
5 liter olie
3 liter ATF
carterpanpakking
kleppendekselpakking
distibutieset riem +rol
Oliepeilstok
2 aandrijfassen (auto schud bij optrekken)€600 is ruim genomen heb de definitieve rekening nog niet maar ik hou het graag ruim aan dan valt het nooit tegen.
Als je nu toch de hele boel gaat vervangen zou ik er ook een waterpomp bijdoen. Wil nog weleens kapot gaan vlak nadat je de distri riem vernieuwd hebt.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
hendrik69 schreef:Peteryed schreef:De onderdelen zijn besteld. Gaat bijna €600 kosten maar ja dan is alles ook gedaan
Het gaat om de volgende onderdelen.
2 x krukaskeerring
1 x nokkenaskeering
5 liter olie
3 liter ATF
carterpanpakking
kleppendekselpakking
distibutieset riem +rol
Oliepeilstok
2 aandrijfassen (auto schud bij optrekken)€600 is ruim genomen heb de definitieve rekening nog niet maar ik hou het graag ruim aan dan valt het nooit tegen.
Als je nu toch de hele boel gaat vervangen zou ik er ook een waterpomp bijdoen. Wil nog weleens kapot gaan vlak nadat je de distri riem vernieuwd hebt.
Goede tip maar deze is net vervangen dus ik denk dat ik het zo laat. Maar wel bedankt voor het meedenken en welkom op het forum.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
De onderdelen zijn nu binnen. Ik heb nog een paar vragen.
Iemand bekend met het middel Forte? Dit middel moet alles waar olie langskomt schoonmaken. Daarna eruit halen en verversen. De oliedruk lijkt wat hoog te zijn en hierdoor kan je deze wat verlagen. Iemand hier ervaringen mee.
Ik heb op dit moment een oranje peilstok. Volgens de bestelling via klantnummer krijg ik nu een gele. Dit schijnt uit te maken. weet iemand hier ook meer van?
Bedankt.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Morgen gaat het gebeuren. Ik heb bijna alle onderdelen. Als ik vanavond thuis kom hoop ik dat de spanrol er zal zijn deze moest nog opgestuurt worden. Gister kwam ik nog een stuk PVC buis tegen. Deze had de zelfde dikte als de krukaskeering aan de bakzijde. Dus ik heb een mooie stempel om hem erin te slaan.
Citroen23 en wyedema helpen me met de hele operatie en ik hoop dat de auto zaterdag weer klaar.
Succes ermee. Het is een hele kluif maar ik geloof dat je goede hulp hebt.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Nou na twee erg lange dagen kan ik vertellen dat de operatie geslaagd is. Maar ongelovelijk wat een klus. Ik heb in twee dagen nog nooit zoveel gevloekt. ops:
Vrijdagochtend om half 9 was ik in Leek en iets later kwamen Citroen23 en wyedema. Ik was inmiddels bezig met het schoonmaken van de motor met Forte. Heb je een Xantia 2.0 dan moet je dat eens een keer doen bij de eerste beurt. Hij loopt een stuk mooier nou.
Toen dat eenmaal klaar was gingen we los. Auto op de brug olieen eruit. kleppendeksel eruit. En toen was het tijd voor de steekassen. De auto is in de hoogste stand op de brug gekomen, maar helaas de terugslagkleppen voorkomen dan dat de auto inzakt. Kleppendeksel er weer op goedkope Praxis olie erin en dan maar starten. Dan ben je weer een uur verder. Toen we bezig waren die olie weer af te tappen bleek dat het olie vat vol was. Maar ja je kijkt naar boven en pas als je oude olie en benzine luchten ruikt kijk je weer naar beneden. Tjonge wat een olie bad op de grond. Dit krijg je nooit meer schoon. ops: Er zal dus voor altijd een zwarte vlek liggen bij de achterste brug bij de sleutelclub Leek. Maar ja echt veel konden we er ook niet aan doen. Daarna ging het wel even lekker, op een paar onlogisch geplaatste bouten na. Citroen gaat er denk ik vanuit dat de bak nooit meer los hoeft. Want het verwijderen van de bak is bijna niet te doen. Voor iedereen die een Xantia 2.0 automaat heeft en dit na wil doen zouden we advieseren om de hele motor aan boven kant eruit te halen (het beste is gewoon niet doen). We konden na het laten zakken van de hele motor de bak er wel uit halen maar erin was een net zo groot probleem. De bak is erg zwaar en je hebt wel drie paar handen nodig. Heel even hebben we nog wel gedacht om de hele motor eruit te halen maar ja we liepen al erg achter op schema. Uiteindelijk is het wel gelukt de bak er goed voor te krijgen. De grootste grap lijkt te zijn dat hij niet echt veel lekte op de keerring. Misschien wel helemaal niet. Er was geen spoor van olie op het vliegwiel te vinden.
Het was 12 uur zaterdagmiddag toen de bak goed hing. De vrijdags zijn we tot 21:00 uur door gegaan. We waren zaterdag ook om half 9 begonnen. We konden toen de bak weer gaan vast zetten. Het kleppendeksel kon er weer op. Helaas had ik een kleppendeskel pakking van een 16v gekregen, zucht. Ik dacht nog dan doe ik dat thuis nog wel eens. Toen bleek de keerring voor de nokkenas veel te klein. Ik had nog zo gezegt er staat Xsara op de verpakking. Maar goed deze was wel lek. Dan maar op jacht. Naar de onderdelen boer in Leek (ASD). Daar hadden ze hem niet maar wel een kleppendekselpakking. Dan maar naar de Dealer. De man van het magazijn ging net weg maar hij wilde nog wel even kijken. Helaas het bakje was leeg. De man van Duckservice was er nog en ik heb hem gevraagt. Ik gaf het weinig kans want ja hij heeft meer met luchtgekoeld. Maar het is ondelovelijk hij had er een. . Deze erop en we konden weer verder. De keerring bij de distibutie was ook niet lek op de krukas. Deze hebben we dus laten zitten.
Toen we eenmaal klaar waren de auto gestart. Hij starte erg moeilijk maar hij sloeg aan. Het duurt altijd even voor de auto weer stijgt en ja hoor daar ging hij. Helaas ontstond er wel een plasje LHM onder de auto. Zucht. Hij lekt op de retourslang bij de rem. Het gaat om de kleinste slang. We hadden beide natuurlijk echt geen zin meer. HEt was toen 8 uur in de avond en we moesten ook nog opruimen. Er lag een enorme zwarte vlek van olie op de grond. Dit is echt niet schoon te krijgen. Als er iets voor is hoor ik het graag.
Nog even snel tanken en lekker naar huis. Zelfs snel tanken zat er niet in, want na het tanken leek het of de accu leeg was. Ik zou bijna de ANWB bellen, maar ik bedacht me het nog een keer te proberen. En ja nog net sloeg hij aan. Op naar huis. Daar bedacht Citroen23 zich dat de massa niet helemaal goed moet zijn. Dus een startkabel van de min naar het blok en jahoor geen probleem meer.
Morgen even bellen met de garage. Er kunnen wat onderdelen terug en kan hij gelijk de retourslang maken. Ook de distibutieset die gistermiddag pas kwam kan weer terug.
Ik ben vast nog wel wat vergeten. Dit wordt denk ik wel aangevuld en als jullie vragen hebben dan zie ik het wel.
en….... ook al ffff gecontroleerd of er olie in het 2e danwel 3e bougiegat staat : deze zou n.l. ook wel eens alle energie kunnen opeisen tijdens het starten wellicht is die massa kabel dan ook overbodig.
fff het bougietje eruit dan schoonmaken. waarschijlijk de bougiekabel dan doorgebrand t.g.v. al die olie dus zonodig fff vervangen. gaat wel goedkomen
Oh ja, volgende keer ops: ook maar fff een onderste fusee klem aanschaffen (scheelt weer een uurtje tijd….......)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
citroen23 schreef:en….... ook al ffff gecontroleerd of er olie in het 2e danwel 3e bougiegat staat : deze zou n.l. ook wel eens alle energie kunnen opeisen tijdens het starten wellicht is die massa kabel dan ook overbodig.
fff het bougietje eruit dan schoonmaken. waarschijlijk de bougiekabel dan doorgebrand t.g.v. al die olie dus zonodig fff vervangen. gaat wel goedkomenOh ja, volgende keer ops: ook maar fff een onderste fusee klem aanschaffen (scheelt weer een uurtje tijd….......)
Hij start al weer een stuk beter.
En die fusee ja daar droom ik nog eens eenkeer over denk ik.
Respect hoor, Peter….als ik dat lange verhaal van je lees.
En wat een pech allemaal…..dit is nu zo’n reden dat ik al jarenlang (noodgedwongen) dit soort reparatie’s niet meer doe (zeker niet aan een diesel)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Bram schreef:Respect hoor, Peter….als ik dat lange verhaal van je lees.
En wat een pech allemaal…..dit is nu zo’n reden dat ik al jarenlang (noodgedwongen) dit soort reparatie’s niet meer doe (zeker niet aan een diesel)
Nee dit is voor mij ook echt de laatste keer geweest. Maar ja wegdoen was gewoon zonde ik heb hem nog niet eens een jaar. Als ik dit door een garage had moeten laten doen was ik wel wel bijna 1500 euro kwijt. Maar zoals gezegt dit doe ik niet nog eens. Mijn volgende auto moet gewoon betrouwbaar zijn.
citroen23 schreef:Oh ja, volgende keer ops: ook maar fff een onderste fusee klem aanschaffen (scheelt weer een uurtje tijd….......)
Kijk op de Citro-mobile, vorig jaar heb ik zo een ding daar gekocht voor €10.