Heeft er misschien iemand een beschrijving van hoe de deurpanelen te verwijderen i.v.m. kapotte kabel voor de electrische ramen?
Check even de Haynes boven aan het XM-forum.
je hebt pb
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Toeval ?
Ik heb dit net afgelopen weekend gedaan.
Er loopt ergens een topic waar Serge het mooi heeft uitgelegd.
Het zijn maar een paar schroeven, het lastigste is met beleid
daarna het paneel los te wrikken. Ik heb een metalen kookspatel
uit mijn keuken gebruikt.
Om daarna het mechanisme eruit te halen moet je wat isolatie
materiaal weghalen. Drie schroeven voor de motor, en 2 voor
de geleiderbaan. En voorzichtig de circlip loshalen die je raam
vasthoud aan het geleidermechanisme. En dan wrikken en puzzelen
om het er allemaal uit te krijgen.
En de Haynes is ook wel prettig.
Ik heb in mijn type 2 een type 1 mechanisme gezet (bijrijders deur).
Dit past (bij mij) en type 1 is veel degelijker.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Dank voor de tips! mijn citroenspecialist wil het boeltje repareren (nieuwe kabel inzetten) voor 100 euro per deur. Is het de moeite waard om zelf te gaan knutselen of zeggen jullie: laten doen! scheelt een hoop ergernis en gekloot.
By the way misschien iets voor mensen met hetzelfde probleem een link om die kabels te bestellen voor zacht prijsje! i.p.v. nieuwe unit voor 500 euro.
Het is niet altijd te repareren met een kabel.
Vaak (in mijn geval tenminste) was er een wormwieltje echt
te veel beschadigd. En dan ontkom je er niet aan om een donor
te zoeken.
100 euri per deur. Is niet duur denk ik.
50 euri uurloon (arbeid)
4 euro materiaal
Denk dat je toch zeker 2 uur per deur bezig bent. En die kabel er
inreigen met de tonnetjes etc. Nee niet duur.
Op de sloop halen en erin schroeven is wel goedkoper.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Ik vind 100e per deur een godsvermogen! Het paneel heb je in minder dan 3 minuten eraf, het raammechanisme is even wurmen maar ook niet meer dan een kwartier en alles repareren met misschien wat sloop/nieuwe onderdeeltjes, dat kan veeeeel goedkoper!
Maar je kan het natuurlijk ook de dealer laten doen…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Het paneel in minder dan 3 minuten er af - dat kan door iemand die het al honderd keer gedaan heeft en alle kneepjes kent. Als je het voor het eerst doet ben je toch wel iets langer bezig. Je wilt het ook zo doen zonder iets the beschadigen en dan ook hopen dat je de plastic pluggen er zonder afbreken uit krijgt. Bereid je voor op de noodzaak nieuwe aan te schaffen.
Achter het paneel zit (bij mij in ieder geval; nog origineel) spons dat moeilijk intakt te verwijderen is, dus dit dient ook vervangen te worden.
100 euro bespaart je inderdaad heel wat gekl. . . . en gv…s. De echte hardnekkige knutselaar doet het natuurlijk zelf
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
heb nu nog slingers achterin, gaan elektrisch worden, maar was het wel zelf van plan…...., en als ik al denk dat ik het kan…......
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Jan-hendrik schreef:Het paneel in minder dan 3 minuten er af - dat kan door iemand die het al honderd keer gedaan heeft en alle kneepjes kent. Als je het voor het eerst doet ben je toch wel iets langer bezig. Je wilt het ook zo doen zonder iets the beschadigen en dan ook hopen dat je de plastic pluggen er zonder afbreken uit krijgt. Bereid je voor op de noodzaak nieuwe aan te schaffen.
Achter het paneel zit (bij mij in ieder geval; nog origineel) spons dat moeilijk intakt te verwijderen is, dus dit dient ook vervangen te worden.
100 euro bespaart je inderdaad heel wat gekl. . . . en gv…s. De echte hardnekkige knutselaar doet het natuurlijk zelf
Daar heb je een puntje, maar dan nog, het zijn maar 2 schroeven en 8 plugjes die allemaal aan de rand zitten. Zelfs de beginner doet daar niet lang over…Het bespaart je een hoop, maar ik heb dan zoiets, laat de echte noodzakelijke ingrepen aan de dealer over (als je dat dan toch overweegt) en doe dit soort minder noodzakelijke dingen lekker zelf, leerzaam, leuk en versterkt de band tussen auto en mens
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Okay, ik denk dat ik overtuigt ben. Ga het zelf proberen. (overigens zijn het wel lederen met houtinleg, maar dat zal toch niets uitmaken?) Ik heb bij mijn CX-en het altijd zelf gedaan en dat ging opzich erg eenvoudig hoewel inderdaad die plastic dingetjes vaak afbraken.
Voor ±€30 per stuk haal je op de sloop nieuwe raammechanismes. Vraag dan of je ze er zelf uit mag halen, zodat je een beetje vingeroefening krijgt (dat laatste moet je natuurlijk niet tegen de sloperij zeggen ). Op die manier kom je er achter hoe alles in elkaar zit, zonder eventuele negatieve gevolgen voor je eigen kar. Neem dan ook meteen alle wit-plastiken deurpaneelpluggen mee van de deurpanelen die je loshaald, zodat je een voorraadje hebt. Voor de verdere uitgebreide beschrijving moet je hier op het forum ff zoeken. Ik heb ooit eens 1,5 A4tje volgeschreven over de how-to van raammechanismen. De eerste keer ben je denk ik wel een uurtje zoet per portier en leuk werk is het niet, want -metname bij de serie 2 voorportieren- is het een hoop gepiel, waarbij je flink wat schrammen oploopt van de scherpe randen van het binnenpaneel. Maargoed, het is maar wat je wilt, voor €100 per portier ga ik liever eens goed uit eten.
Animal triste post coitum
Serge schreef:Voor ±€30 per stuk haal je op de sloop nieuwe raammechanismes. Vraag dan of je ze er zelf uit mag halen, zodat je een beetje vingeroefening krijgt (dat laatste moet je natuurlijk niet tegen de sloperij zeggen ). Op die manier kom je er achter hoe alles in elkaar zit, zonder eventuele negatieve gevolgen voor je eigen kar. Neem dan ook meteen alle wit-plastiken deurpaneelpluggen mee van de deurpanelen die je loshaald, zodat je een voorraadje hebt. Voor de verdere uitgebreide beschrijving moet je hier op het forum ff zoeken. Ik heb ooit eens 1,5 A4tje volgeschreven over de how-to van raammechanismen. De eerste keer ben je denk ik wel een uurtje zoet per portier en leuk werk is het niet, want -metname bij de serie 2 voorportieren- is het een hoop gepiel, waarbij je flink wat schrammen oploopt van de scherpe randen van het binnenpaneel. Maargoed, het is maar wat je wilt, voor €100 per portier ga ik liever eens goed uit eten.[/quote]
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Serge schreef:voor €100 per portier ga ik liever eens goed uit eten.[/quote]
Dat is natuurlijk ook de gedachte van die specialist