Matthijs2006 schreef:Zeg, zal deze BX ooit nog van zijn crisis-imago afkomen? :
Geen idee.
Bram schreef:Lelijke Eend schreef:Zoals ik het (uiteindelijk) gedaan heb: metalen houder in Criezel persen (ik moest behoorlijk kracht zetten) en dan de radio (met kunststof sierrand en al) er in. Niets geen schroeven. De rotzooi zit zo klem, dat gaat geen kant meer op. Wel heb ik vantevoren goed gekeken hoe het demonteren werkt. Ik kon wel die radio er zo in rossen, maar als hij er dan niet meer uit kan, heb ik t.z.t. een probleem. Echter, om de radio er uit te krijgen moet de kunststof sierrand er af. Maar dat staat absoluut niet in de nederlandse handleiding beschreven hoe dat moet. Wel in de engelse (gelukkig). Toen ik dat wist was het even proberen. Het werkte, dus er in met dat ding.
Ik begrijp er eerlijk gezegd geen jota van .....kunstof sierrand ??
Heb je niet gezien dat toen je de radio uit de doos haalde, er een rechthoekige METALEN houder over geschoven was ??
Ik weet niet wat je hebt zitten doen, er komt met het inbouwen geen plastic aan te pas.
Bij het inbouwen niet, bij het uitbouwen wel. Dan moet er een rand af zodat je 2 lipjes (los bijgeleverd) er in kan steken om zo de radio te ontgrendelen. Maar die heb jij niet gebruikt want die zaten nog in het dichtgesealde zakje.
Overigens, die metalen houder die om de radio zat, zit er nu nog om. Die heb ik eerst van de radio af gehaald en in het gat in het dashboard geperst (ging ench moeilijk, het was net alsof ... eh ... Nee, laat maar ) en vervolgens de radio daar weer in. Natuurlijk tussendoor even draadjes aansluiten
bxbressers schreef:het wordt ooit “Piesel”..........
PIMP-DIESEL
Nee, het is, was en blijft Criezel
Schijt aan originaliteit.
Matthijs2006 schreef:Die metalen houder is het inbouwframe. LE zegt toch dat ie die erin gerot heeft? Nou dan is het goed.
En dat sierrandje zit om het frontje heen, is alleen voor de mooi.
Jij snaptum
Schijt aan originaliteit.
Leer in je Criezel, een ideetje?
Nope ! Van leer krijg ik een zweetreet.
Schijt aan originaliteit.
Matthijs2006 schreef:Leer in je Criezel, een ideetje?
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Lelijke Eend schreef:Nope ! Van leer krijg ik een zweetreet.
HAHAHAHAHAHAHA…......
Lelijke Eend schreef:Ohja, even een heel concrete vraag: de wasthermostaatkoudestartdinges moet afgesteld worden als de motor koud is. Maar hoe lang duurt dat ? Ik haal morgenochtend n.l. eerst Alex op en dan zal Criezel lekker warm zijn.
Als je hem s’avonds stilzet…is hij de volgende ochtend wel koud, zeker in deze periode.
Ik weet het niet zeker, omdat ik het zelf nog nooit gedaan heb…..maar volgens mij moet je hem juist bij warme motor afstellen (erin zetten is uiteraard prettiger als hij koud is)...het kabeltje moet dan net iets los staan…en als hij dan afkoelt trekt ie hem weer strak.
Mocht ik het mis hebben dan verbeteren Karel en/of Marten mij wel.
Karel of Marten? hej criezel is onder mijn bezielende begeleiding weer tot leven gekomen
De wasthermostaat moet bij koude motor de koudestarthevel aantrekken
ik controleer dat altijd door zowel bij koude als bij warme motor te bekijken, koud moet de thermostaatkabel de hevel aantrekken en warm moet de kabelinippel net los hangen van de hevel, zodra dat het geval is (en dat kan soms 2 a 3 keer afstellen duren) dan is het goed.
Emiel
BX19trs schreef:Karel of Marten? hej criezel is onder mijn bezielende begeleiding weer tot leven gekomen
De wasthermostaat moet bij koude motor de koudestarthevel aantrekken
ik controleer dat altijd door zowel bij koude als bij warme motor te bekijken, koud moet de thermostaatkabel de hevel aantrekken en warm moet de kabelinippel net los hangen van de hevel, zodra dat het geval is (en dat kan soms 2 a 3 keer afstellen duren) dan is het goed.Emiel
Klopt…..en ik wilde je niet beledigen hoor
Bram schreef:BX19trs schreef:Karel of Marten? hej criezel is onder mijn bezielende begeleiding weer tot leven gekomen
De wasthermostaat moet bij koude motor de koudestarthevel aantrekken
ik controleer dat altijd door zowel bij koude als bij warme motor te bekijken, koud moet de thermostaatkabel de hevel aantrekken en warm moet de kabelinippel net los hangen van de hevel, zodra dat het geval is (en dat kan soms 2 a 3 keer afstellen duren) dan is het goed.Emiel
Klopt…..en ik wilde je niet beledigen hoor
Maakt niet uit..
Emiel
BX19trs schreef:Karel of Marten? hej criezel is onder mijn bezielende begeleiding weer tot leven gekomen
De wasthermostaat moet bij koude motor de koudestarthevel aantrekken
ik controleer dat altijd door zowel bij koude als bij warme motor te bekijken, koud moet de thermostaatkabel de hevel aantrekken en warm moet de kabelinippel net los hangen van de hevel, zodra dat het geval is (en dat kan soms 2 a 3 keer afstellen duren) dan is het goed.Emiel
Ja, klopt. Duidelijk. Het is me alleen niet duidelijk waarom je dit tegen mij zegt? Ik denk dat het wat lastig is. Elmer vraagt hier van alles, terwijl het voor jou gesneden koek is. Wij kunnen niet ruiken of jij er al mee bezig bent geweest of dat het nu net iets was waar Elmer zelf mee aan de gang wilde gaan. Kortom: als ik eens iets uitleg aan Elmer doe ik dat om hem iets uit te leggen en niet omdat ik denk dat jij het niet weet ofzo.
Verder alle lof voor de tijd die je erin steekt om Elmer op gang te helpen.
Ik heb de Criezel gisteren gezien bij de sleutelmeeting. Volgens mij wel een aardig bruikbaar hok voor Elmer. Kan ie nog wel effe plezier van hebben. Alleen het deurscharnier zal nog ff gelast moeten worden, want dat zag er niet zo jofel uit. Elmer zou onderhand al wel moeten weten hoe hij een deur los moet kunnen krijgen
Ik liet Elmer tevens nog even zien waar hij de pluggen kan vinden om de bak af te tappen, bij te vullen enzo. Nu hadden we nog discussies over bakolie.
Citroen schrijft voor 75w80w.
Sommigen zeggen: 75w90 of 80w90 gaat ook prima. Anderen gooien er ATF olie in. Het zal wel allemaal. En natuurlijk is er voor elk type olie wel mensen zijn die zeggen dat je het juist wel of juist niet erin moet doen.
Persoonlijk gooi ik er bij voorkeur 75w80w in, maar als ik het niet bij de hand heb en er moet toch wat in, dan denk ik niet dat de bak er (veel) slechter van zal worden. Ik geloof niet dat er zo snel een bak kapot zou lopen daardoor. Het kan natuurlijk wel invloed hebben op het schakelgedrag.
Verder heb ik niet veel tijd besteed aan de Criezel. Niet omdat ik daar geen zin in had (ik wilde met een multimeter best wel even kijken naar t probleem van de niet werkende fan) maar we waren gisteren bij elkaar om wat BX-en te slachten voor het forum en dus had dat voorrang.
BX19trs schreef:Karel of Marten? hej criezel is onder mijn bezielende begeleiding weer tot leven gekomen
De wasthermostaat moet bij koude motor de koudestarthevel aantrekken
ik controleer dat altijd door zowel bij koude als bij warme motor te bekijken, koud moet de thermostaatkabel de hevel aantrekken en warm moet de kabelinippel net los hangen van de hevel, zodra dat het geval is (en dat kan soms 2 a 3 keer afstellen duren) dan is het goed.Emiel
Das dus de reden waarom ik een hekel heb aan afstellen. Maar ik heb nog een grotere hekel aan wagens die technisch niet helemaal 100 zijn dus ik duik weer onder de kap voor de wasthermostaat (en voor de motorolie en de LHM en de carterontluchting en de lucht-aanzuigbuis en de versnellingzbakolie ...).
mpostma schreef:Ja, klopt. Duidelijk. Het is me alleen niet duidelijk waarom je dit tegen mij zegt? Ik denk dat het wat lastig is. Elmer vraagt hier van alles, terwijl het voor jou gesneden koek is. Wij kunnen niet ruiken of jij er al mee bezig bent geweest of dat het nu net iets was waar Elmer zelf mee aan de gang wilde gaan. Kortom: als ik eens iets uitleg aan Elmer doe ik dat om hem iets uit te leggen en niet omdat ik denk dat jij het niet weet ofzo.
Verder alle lof voor de tijd die je erin steekt om Elmer op gang te helpen.Ik heb de Criezel gisteren gezien bij de sleutelmeeting. Volgens mij wel een aardig bruikbaar hok voor Elmer.
Niks geen hok ! Het is een schuur !
Kan ie nog wel effe plezier van hebben. Alleen het deurscharnier zal nog ff gelast moeten worden, want dat zag er niet zo jofel uit. Elmer zou onderhand al wel moeten weten hoe hij een deur los moet kunnen krijgen
Deur los lukt wel, maar plaatwerk lassen vind ik nog wat eng ... Ik kan het misschien wel, maar dan zou ik eerst willen oefenen.
Ik liet Elmer tevens nog even zien waar hij de pluggen kan vinden om de bak af te tappen, bij te vullen enzo. Nu hadden we nog discussies over bakolie.
Citroen schrijft voor 75w80w.
Sommigen zeggen: 75w90 of 80w90 gaat ook prima. Anderen gooien er ATF olie in. Het zal wel allemaal. En natuurlijk is er voor elk type olie wel mensen zijn die zeggen dat je het juist wel of juist niet erin moet doen.
Persoonlijk gooi ik er bij voorkeur 75w80w in, maar als ik het niet bij de hand heb en er moet toch wat in, dan denk ik niet dat de bak er (veel) slechter van zal worden. Ik geloof niet dat er zo snel een bak kapot zou lopen daardoor. Het kan natuurlijk wel invloed hebben op het schakelgedrag.
Ik heb vanmiddag gekocht: Comma gear oil EP75W-80 GL5. Op de achterkant staat het volgende:
Een hoogwaardige minerale SAE 75W-80 transmissieolie, bestand tegen extreme drukken. Geschikt voor handgeschakelde Rover versnellingsbakken waar deze kwaliteit aanbevolen wordt en voor Peugeot, Citroën en Renault versnellingsbakken van voor 1996. Ook geschikt voor andere toepassingen waar een GL-5, 75W-80 product aanbevolen is.
Is deze olie geschikt voor m’n versnellingsbak?
Verder heb ik niet veel tijd besteed aan de Criezel. Niet omdat ik daar geen zin in had (ik wilde met een multimeter best wel even kijken naar t probleem van de niet werkende fan) maar we waren gisteren bij elkaar om wat BX-en te slachten voor het forum en dus had dat voorrang.
Terecht !
Ook nog zeker vermeldingswaardig: mijn dashboardkastje werkt weer. Okee, ik moet hem 3 keer dicht drukken voor hij daadwerkelijk sluit, maar dat valt wat mij betreft in de categorie ‘karakter’. Ook is m’n koppeling bijgesteld en laat Criezel zich volgens de kenners zwaar bedienen (koppeling, schakelen en hoogteregelaarspookje). Dus alles maar smeren. Daarvoor heb ik instructies gekregen: stangenstelsel van de versnellingsbak smeren door de stangen los te wippen (schroevendraaier er onder) en de cupjes vol te smeren met vet (Kroon Oil, heb ik nog staan) en de hoogteregelaarstangen insmeren met kruipolie en wat jojo-en (wel op de brug, die heb ik niet, maar ik verzin wel even wat met oprijbokken ofzo waarbij ik sterk rekening ga houden met de veranderende wielbasis tijdens het jojo-en.
En ik kwam er ook achter dat naast de lage stand, de rijstand en de hoge stand er een nog hogere stand is ops:
Schijt aan originaliteit.
Ohja, alles en iedereen die mij tot nog toe voorzien heeft van hulp en/of advies (al is het maar aanwijzen waar een vulplugje zit ) bedankt ! ! !
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:...Ook nog zeker vermeldingswaardig: mijn dashboardkastje werkt weer. Okee, ik moet hem 3 keer dicht drukken voor hij daadwerkelijk sluit, maar dat valt wat mij betreft in de categorie ‘karakter’.
Hahaha…..ik zie het al, je leert de BX ook al kennen….man, hou op over dat *kolere* kastje (boven)......hoe vaak het me al niet voorgekomen is bij de diverse BX’en dat ie opeens spontaan openspringt ?
En ik kwam er ook achter dat naast de lage stand, de rijstand en de hoge stand er een nog hogere stand is ops:
Ja….mooi hè ?
Je zult nog wel wat meer *geheimen* ontdekken van de BX vermoed ik…de komende tijd.
Mocht je al eens het zekeringskastje eronder uit gehaald hebben…moet je niet gek opkijken als ie opeens onder het rijden plotseling op je koppelingsvoet ligt
(die bajonetsluiting wil nog weleens gammel zijn)
Of dat je opeens je extra kentekenplaat kwijt bent, die je toch echt aan de zijkant in 1 van de 2 vakken had gelegd….die is dan dus achter de kunststofplaat gevallen.
Nog een tip voor je…..zorg dat je die lange bout in je kofferbak waarmee je je reservewiel er onderuit draait…..eerst even inspuit met WD40,....en daarna evt invetten….je zult niet de eerste zijn die opeens een lekke band krijgt, (uiteraard in de stromende regen )....en dan die bout niet loskrijgt…sta je mooi.
Toen ik de Tzd-turbo van Renz nog in bezit had, vorig jaar….heeft de monteur van mijn Carfitter hem eerst heet moeten stoken en toen met een luchtsleutel los moeten draaien (zo vast zat ie)...daarna ingesmeerd met kopervet of zo…..en je zult altijd zien, dan krijg je dus nooit een lekke band.
Ik bedenk me net dat er nog meer te vertellen valt ...
Afgelopen zaterdag zou ik ‘even’ een nieuwe koudestartwasthermostaatdinges installeren en olie verversen (versnellingsbak, motor+vering) Draadje los, thermostaatje los schroeven en de ‘nieuwe’ van Emiel in omgekeerde volgorde er weer in zetten. Klinkt eenvoudig, maar is het niet als de oude thermostaatdinges afknapt. Niet leuk, zeker niet als het apparaat diezelfde avond mij nog ergens heen moet brengen en hij door de geknapte thermostaat koelvloeistof lekt. Resultaat: 1 Elmer in paniek. Dus Emiel maar even bellen. Die kwam met de tip het hele thermostaathuis te vervangen. In Joure zit nog een sloop (dat had ik zelf moeten bedenken, maarja, paniek is een slechte geheugensteun), daar kon ik mooi neuzen voor zo’n ding. Inderdaad, op de sloop stond een rooie Break met dieselmotor. Bedankt voor de tip Emiel ! Daar gauw het thermostaathuis van af geplukt, evenals een carterventilatieslang (de mijne is lek, Criezel is een regelrechte olieboot daardoor) en een lucht-aanzuigbuis (die van Criezel was verteerd). Gauw €20,- afgetikt (wie zei dat BX Diesel rijden duur was ? ) en weer naar huis. Thuis hetzelfde truucje herhalen met het orginele thermostaathuis. dat was het plan in ieder geval ... Er knapte namelijk een boutje. Eerst geprobeerd uit te boren, maar aangezien een aluminum thermostaathuis zachter is dan een stalen bout, groef de boor zich weg in het aluminium. Dan maar de haakse slijper er op en het laatste hoekje van het huis af zagen. Dan kon ik wellicht dat hoekje (met het restje bout en al) losschroeven. Echter, de haakse slijper kwam niet diep genoeg zonder dingen kapot te maken die heel moesten blijven. Dus dan de beitel maar. Uiteindelijk Schoof het huis om het restje bout weg, maar toen zat dat verrekte restje bout er nog. Dat heb ik los gekregen met een enorme bahco (made in Sweden dacht ik) van de buurman. Daarvoor moest echter wel de accu er uit ... Dus accu er uit, bahco er op, restje bout er uit en de hele rotzooi weer monteren. Echter, ik had geen pakkingpapier. Dus maar naar de buurman (andere buurman) voor pakkingpapier. Dat gehaald en toen bedacht ik mij dat de oude pakking ook nog onder de motorkap vandaan moest. Dus met een stanleymes die er voorzichtig af gekrabt. Inmiddels kwam Alex ook aan kachelen in z’n Visa om wat te assisteren. Dus samen de pakkingzooi er af geprutst, een nieuwe pakking geknipt, pakking ingesmeerd met vloeibare pakking (jeweetmaarnooitweetjewel) en het thermostaathuis met nieuwe bouten (ik heb een hele zwik M7 bouten voor o.a. de Eend ) + kopervet gemonteerd. Helaas had Alex maar kort tijd, dus die ging toen weer weg. Ik moest ook weg, maar de hele rotzooi zat nog niet oip z’n plek. Dus zo snel als maar verantwoord kan alles weer terug schroeven (alleen slangen en accu eigenlijk), koelvloeistof bijvullen, douchen en gassen met Criezel ! Echter, bij 140 ging het oranje temperatuurlampje branden. Bij 120 ging dat weer uit. Dan maar wat later maar ik was toch nog (enigzins) op tijd voor het personeelsfeestje waar ik moest wezen.
Schijt aan originaliteit.