hoe dempergaatje veerbol kleiner maken?
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 22 april 2007 11:24 PM

voor de vindingrijken:

ik wil een dempergaatje kleiner (0,8 -> 0,7) maken in een veerbol, iemand een idee hoe ik dat zou kunnen realiseren?

ikzelf dacht aan dichtlassen en dan kleiner gaatje boren, welke route leidt nog meer naar rome?

Sjako

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 22 april 2007 11:29 PM
  [ # 1 ]

Andere demperplaatjes kopen bij chyparse bij voorbeeld?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 april 2007 12:00 AM
  [ # 2 ]

Re: hoe dempergaatje veerbol kleiner maken?

Sjaak81 schreef:

voor de vindingrijken:

ik wil een dempergaatje kleiner (0,8 -> 0,7) maken in een veerbol, iemand een idee hoe ik dat zou kunnen realiseren?

ikzelf dacht aan dichtlassen en dan kleiner gaatje boren, welke route leidt nog meer naar rome?

Sjako

center naast het gaatje slaan, en dan ff doorboren met 0,7.
lassen zou kunnen, maar ik hoop dan wel dat er geen hete vonken ed op het membraam komen.

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 24 april 2007 03:04 AM
  [ # 3 ]

Mag ik vragen waarom je het gaatje kleiner wilt maken, is dat omdat je het veercomfort naar je hand wilt zetten of omdat je de verkeerde bollen hebt?

Groeten Gijs

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 24 april 2007 04:50 PM
  [ # 4 ]

ikzelf dacht aan dichtlassen en dan kleiner gaatje boren, welke route leidt nog meer naar rome?

Bol vervangen; ik bedoel die van de XM Wink

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 25 april 2007 03:38 PM
  [ # 5 ]
Chevron schreef:

Mag ik vragen waarom je het gaatje kleiner wilt maken, is dat omdat je het veercomfort naar je hand wilt zetten of omdat je de verkeerde bollen hebt?

Groeten Gijs

Dat laatste….achterbollen met dubbel membraan, nooit meer te vervangen…

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 25 april 2007 04:26 PM
  [ # 6 ]

Dat laatste….achterbollen met dubbel membraan, nooit meer te vervangen…

Nooit . . . dat is heel erg lang Grin

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 27 april 2007 02:32 AM
  [ # 7 ]

Als je bij de dealer nieuwe originele veerbollen voor een XM achter koopt dan zijn dat meteen de goede en hebben ze ook wat jij noemt een dubbel membraam.
Wat eigenlijk alleen wil zeggen dat er een speciale coating over het membraam zit waardoor er minder (lees geen) stikstof meer door het membraam kan lekken zodat je ze minder vaak hoeft te vullen en ze inderdaad een veel langere levensduur hebben.
Je kunt deze bollen herkennen aan drie kleine deukjes die ingeslagen zijn rondom het “vulventiel”.

Kort samengevat, gewoon de originele, juiste bollen kopen en er onder schroeven en probleem opgelost.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 27 april 2007 10:13 PM
  [ # 8 ]

Stikstof ontsnapt trouwens door diffusie door het metaal, niet door het membraan.
Heb ik me laten wijsmaken…

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 27 april 2007 10:56 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor het antwoord op mijn vraag, KreazyV8wuppo!
Ik denk dat jouw oplossing ook wel gaat werken.

Grtz
Sjako

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 27 april 2007 11:17 PM
  [ # 10 ]
Sjaak81 schreef:

Bedankt voor het antwoord op mijn vraag, KreazyV8wuppo!
Ik denk dat jouw oplossing ook wel gaat werken.

Grtz
Sjako

graag gedaan.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 28 april 2007 12:54 AM
  [ # 11 ]
Ries schreef:

Stikstof ontsnapt trouwens door diffusie door het metaal, niet door het membraan.
Heb ik me laten wijsmaken…

Martin van Chyparse vertelde dat het door het membraam verdwijnt en dan in je LHM terechtkomt. (En dan via retourslangen, via t voorraadvat de lucht ingaat..?)
Dichtheid van harde metaal van de bol zal hoger zijn dan het soepele materiaal van het membraam (kunststof/rubber?) waardoor de gasmoleculen voor t membraam kiezen omdat ze daar makkelijker tussen de “membraam"moleculen door kunnen.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 28 april 2007 01:51 AM
  [ # 12 ]

Hmmm, ik had het eens ergens gelezen.
Die nieuwe bollen dan, die hun hele leven op druk blijven, hebben die dan een ander membraan of is de wand van de bovenste helft van de sfeer eveneens bekleed met weet ik wat….

De afvrager

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 28 april 2007 02:56 AM
  [ # 13 ]

yep, dacht dat t membraam bekleed was met kevlar oid en dan schijnen ze een autoleven mee te gaan… maar ja, wat is een autoleven tegenwoordig…? Rolling Eyes

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook