Vanmiddag een zware en echte zware klapband op de snelweg gehad met een gangetje van 100km p/u. Gisteren rechtsvoor gewisseld, ik had nog een band liggen, een MIchelin XAS met behoorlijk wat meer profiel, ik reed al een tijdje met linksvoor 180 en rechts 165 gereden en had deze band nog liggen die ook een 180 was. Wel die heeft het 10km volgehouden en toen zag mijn zoon een stuk rubber door de lucht vliegen samen met een oorverdovend lawaai, in eerste instantie begon ik te vrezen voor mijn wielophanging, de dame trok even naar rechts maar was makkelijk te corrigeren en ik kon haar een 200mtr laten uitlopen in de berm zonder problemen. Na inspectie was de band volledig aan gort, een groot stuk eruit. Ik had mijn zoon als eens verteld van de Gaulle en zijn drie wielen en dat was nu zeer herkenbaar.
Pfoe, dat zal schrikken zijn geweest zeg. Gelukkig is het goed afgelopen!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik heb ook eens zo’n actie gehad met een id19p uit 1963.
de diagonaalbandjes waren denk ik 30 jaar oud die er onder zaten.
onderweg naar de sleutelclub in hoofddorp kreeg ik last van ernstige vibraties dus stoppen.
zat er een vuistdikke bobbel op de linker voorband. deze vervangen voor de w.s. nog oudere reserve band. Die sprong na 5 km helemaal uit elkaar. eerste het loopvlak door de lucht en daarna de rest. maar het is werkelijk ongelovelijk hoe weinig je hier feitelijk van merkt. geen enorme rukken aan je stuur of zwiepers van de ene naar de anderekant van de weg.. nee gewoon controleerbaar de auto aan de kant gezet.
vervolgens maar weer die band met de bobbel eronder geplaatst. die ging 10 km later lek
vervolgens een achterwiel gedemonteerd en voor erbi gezet en zo op 3 wielen doorgereden. Ook dat gaat prima dus. merk je eigenlijk weinig van alleen bij bochten naar rechts ( linker achterwiel was weg omdat dat leuker staat als je op de rechterbaan rijdt ) kon je merken dat er iets aan de hand was achter.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: En mijn zoon voelde zich als Charles met een klapband
pete72ds schreef:Vanmiddag een zware en echte zware klapband op de snelweg gehad met een gangetje van 100km p/u. Gisteren rechtsvoor gewisseld, ik had nog een band liggen, een MIchelin XAS met behoorlijk wat meer profiel, ik reed al een tijdje met linksvoor 180 en rechts 165 gereden en had deze band nog liggen die ook een 180 was. Wel die heeft het 10km volgehouden en toen zag mijn zoon een stuk rubber door de lucht vliegen samen met een oorverdovend lawaai, in eerste instantie begon ik te vrezen voor mijn wielophanging, de dame trok even naar rechts maar was makkelijk te corrigeren en ik kon haar een 200mtr laten uitlopen in de berm zonder problemen. Na inspectie was de band volledig aan gort, een groot stuk eruit. Ik had mijn zoon als eens verteld van de Gaulle en zijn drie wielen en dat was nu zeer herkenbaar.
Je hebt vette mazzel gehad! Wederom is dus bewezen dat gebruikte banden waar je niets van weet gevaarlijk kunnen zijn! Veligheid voorop!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Heb ik ook gehad met een oeroude XAS achterband. Het gebeurde natuurlijk bij zware regen, haast, huilend kind op de achterbank. Bij demonteren van de band van de velg, brokkelde de oude band als het ware van de velgrand. Ik heb er direct twee nieuwe onder laten zetten.
Ik heb helaas ook pech gehad met een band.
Ik hoorde eerst af en toe wat getik alsof er een steentje in de band zat. Naar verloop van tijd was het dan weer weg.Meermaals opzoek geweest naar het steentje, toen nog steeds niets aparts op de band kunnen vinden. toen op de snelweg met 120 kilometer per uur liep het loopvalk van de linker achterband af. Dat sloeg als een op hol geslagen rupsband op de kofferdeksel. Nadat het zijscherm er ook deels uitgebroken was en tegen het portier opgeduwd zat. zelfs mijn bumper was krom. Toern pas kwam ik er achter dat de vorige eigenaar de snoek op kufferbanden had gezet . De banden hadden wel het profiel van een michelin band. Tijdens dit gebeuren kon ik nog goed de snoek op de weg houden.Dat is een plus punt. Maar ik hoop ook niet weer zoiets mee te maken.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Ik heb twee jaar geleden op vakantie een klapband gehad, rechtsvoor. Dat was echter een nieuwe XVS band, net erop gelegd voordat we op vakantie gingen. Nog geen 1200 kilometer mee gereden, boem en weg 250 euro. Uiteindelijk wel teruggehad trouwens dat geld, waarschijnlijk uit coulance, omdat mijn garagist daar meer bestelde.
Overigens achteraf een ‘fantastische’ ervaring, met ruim 100 km/u en aanhanger erachter een klapband voor krijgen en helemaal niets in je stuur voelen, je kunt gewoon naar de kant sturen. Geweldig!
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Nadeel van dat niets voelen is weer dat je gemakkelijk je (lekke) band aan gort rijdt. Ik hoorde laatst in de stad héél zacht op de achtergrond iets rommelen. Aan de kant: band leeg, rookte al van de hitte!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Freek1971 schreef:Nadeel van dat niets voelen is weer dat je gemakkelijk je (lekke) band aan gort rijdt. Ik hoorde laatst in de stad héél zacht op de achtergrond iets rommelen. Aan de kant: band leeg, rookte al van de hitte!
Das waar, maar niet in mijn geval. Ik zei dat ik niets voelde, maar horen deed ik het zeker wel. Ik had mijn ramen open en hoorde duidelijk de knal. Ook daarvoor was er trouwens al iets loos, ik had nauwelijks acceleratie vanaf de laatste rotonde. Met moeite op snelheid gekomen en toen dus ‘boem’.
Overigens heb ik nooit kunnen bedenken hoe het moeizaam acceleren kan relateren aan de klapband, iemand een idee? Ik heb dat probleem alleen in de kilometers voor de klapband gehad, daarna nooit meer. (al weer 10.000 km verder).
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Een bal op je band die ergens tegenaan liep? Dan zou je wielkast een duidelijk verhaal moeten vertellen.
Corrosion sympa!