1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Hogedrukpomp
CC24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 07-04-2007

Gepost: 22 april 2007 01:18 AM

Hallo vrienden,

Weet niet of dit verkeerd is maar, mijn pomp slaat om de 15 seconden aan, kan iemand mij hier iets over vertellen?

Groetjes

Citroen c5, 2003, 2.0, benzine, deference.

Profiel  
 
Cees78
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 22 april 2007 01:23 AM
  [ # 1 ]

Dat is 4 keer per minuut. Dat is heel erg netjes; de meeste DS’sen halen dat niet.

Elke weg leidt weer naar een andere weg

DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 22 april 2007 02:03 AM
  [ # 2 ]

Re: Hogedrukpomp

CC24 schreef:

Hallo vrienden,

Weet niet of dit verkeerd is maar, mijn pomp slaat om de 15 seconden aan, kan iemand mij hier iets over vertellen?

Groetjes

 

je hp systeem.

je hebt een x druk nodig om alles werkend te houden.
die druk is bv 100 bar.

nu heb je een pomp die 180 bar kan leveren.
dus je zet er een drukregelaar tussen,die de zaak op 100 bar houd.
daarnaast gebeurt het volgende.

je pomp heeft de zaak op 100 bar, dus de regelaar slaat af. tik..
verolgens heb je een stukje druk nodig, bv je remt.
meteen slaat de pomp weer aan, om het verlies op te vangen, waarna de druk weer word aangevult.
direct daarna slaat de pomp (drukregelaar ) weer af. TIK.

om dat aan en afslaan van de pomp(drukregelaar) op te vangen, is er een VOORRAADBOL.
het woord zegt het al.
Nadat er voldoende druk is geleverd aan het systeem, word de restdruk (overcapaciteit) van de pomp ,in een voorraadvat gedrukt.
en pas daarna slaat de pomp(drukregelaar) af.

als je nu wederom remt, zal eerst de druk uit de voorraad gehaald worden, pas als je druk onder een X waarde komt, zal je pomp weer bijspringen.

hopende dat eea nu duidelijker is, zou je dus tot de conclusie kunnen komen, dat de voorraadbol(len) aan hervullen of vervangen toe zijn.
echter als ik lees dat om de 15 sec voor een DS normaal is, tja..


mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 23 april 2007 12:50 AM
  [ # 3 ]

Ik voel hier weer een topic “borrelpraat” opkomen, want over de frequentie van aanslaan van de pomp valt een hoop te discussieren!

Aan de uitleg hierboven valt toe te voegen dat er nogal wat gebruikers van druk zijn: remmen, veercylinders, stuurhuis en evt je halfautomaat. Die gaan na verloop van tijd allemaal een beetje intern lekken. Om dit “als nieuw” te krijgen heb je dus heel wat te vervangen…

Om de 15 seconden is niet “als nieuw” maar absoluut geen reden tot zorg. het maakt trouwens nogal uit of je seconden telt bij stationair draaien of tijdens het rijden, de uitleg van kreazyV8wuppo maakt dat duidelijk. Maar zelfs als de pomp tijdens het rijden vaker aanslaat is er voorlopig niks aan de hand. Belangrijker is of het constant blijft.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 april 2007 01:11 AM
  [ # 4 ]

mocht je het irritant vinden dat hij te vaak TIKT.
bestaat de mogenlijkheid om er een extra voorraadbol bij te monteren.
deze kun je linksvoor bij een CX vinden, inclusief voet en leidingaansluitingen.

monteer hem NA je drukregelaar, en monteer een 0,5 ltr (ei)bol,welke op 63 bar is gezet.

hierdoor zal je systeem eerst druk wegnemen (volume) uit die bol, alvorens de drukregelaar zijn voorraadbol aan te spreken.
als die 1e bol dan onder de initiaaldruk komt, zal de pomp de zaak weer bijvullen,maar eerst zal de systeemdruk weer op initiaaldruk worden gezet, waarna de 1e bol gevuld word, waarna de drukregelaar afslaat.

je kunt ook de bol op de drukregelaar vervangen door een 0,5 ltr exemplaar, en deze op 70 tot 90 bar zetten.

beide is mogenlijk , zowel 1 op zich of een combinatie van de 2.

en als je dan nog last hebt van veel tikken, zou ik toch eens een grondig onderzoek doen waar je interne lekkage vandaan komt.
want als je 1 LTR lhm binnen 10 seconden wegspoeld is er toch echt wat stuk aan het gaan.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 april 2007 01:01 PM
  [ # 5 ]
Freek1971 schreef:

Ik voel hier weer een topic “borrelpraat” opkomen, want over de frequentie van aanslaan van de pomp valt een hoop te discussieren!

Aan de uitleg hierboven valt toe te voegen dat er nogal wat gebruikers van druk zijn: remmen, veercylinders, stuurhuis en evt je halfautomaat. Die gaan na verloop van tijd allemaal een beetje intern lekken. Om dit “als nieuw” te krijgen heb je dus heel wat te vervangen…

Om de 15 seconden is niet “als nieuw” maar absoluut geen reden tot zorg. het maakt trouwens nogal uit of je seconden telt bij stationair draaien of tijdens het rijden, de uitleg van kreazyV8wuppo maakt dat duidelijk. Maar zelfs als de pomp tijdens het rijden vaker aanslaat is er voorlopig niks aan de hand. Belangrijker is of het constant blijft.

Juist! als het constant blijft is het ok. Mijn ds is stationair ruim 2 minuten stil BTW. Dit verlengt wel de levensduur van je pomp.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 april 2007 01:25 PM
  [ # 6 ]

Re: Hogedrukpomp

CC24 schreef:

Hallo vrienden,

Weet niet of dit verkeerd is maar, mijn pomp slaat om de 15 seconden aan, kan iemand mij hier iets over vertellen?

Groetjes

Wat voor een DS is het, half-automaat of handbak? een handbak heeft per saldo namelijk minder hydraulische onderdelen, en dus ook minder inwendige lekkage.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 april 2007 03:04 PM
  [ # 7 ]

Zoveel olie als wupke aangeeft spoelt niet weg, denk ik.
Heeft te maken met volume en druk: als het volume zakt door lekkage naar het systeem zakt de druk ook en slaat de pomp al in voordat de bollen helemaal leeg zijn.

Andere overweging: bij stationair draaien (=1000t/m) levert de pomp maar een derde aantal cc olie als bij gebruik in praktijk (op snelweg draait de motor rond de 3000t/m).

Mijn insteek: als je bij parkeren oliedruk te kort komt (zwaarder sturen) moet je er wat aan gaan doen…

knuffel

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 23 april 2007 06:14 PM
  [ # 8 ]

Of dat voor lief nemen…

Bogaard heeft wel een point, het vaak aanslaan is voor het aanslaan van de pomp niet bevorderlijk. De mijne heeft het anderzijds 120.000 kilometer volgehouden (plus alles van voor mijn tijd), met aanslaan om de drie/vier seconden.

Voorraadbolletje wisselen is een remedie die je wel zou kunnen proberen. Helpt vaak behoorlijk en moeilijk noch duur.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 april 2007 09:01 PM
  [ # 9 ]

het vinden van de grote lekkerd is niet zo ingewikkeld.
neem een voor een de retourleidingen los bij de veerpoten, remcilinder, stuurinrichting enz.
het is wel een kliederklusje, en je zult wat LHM na moeten gieten.

maar de slang waar het uit gutst is de boosdoener.

normaliter op bv veerpoten is er een drupsgewijs retour lekkage.
op de remservo ook tot een klein seipelstraaltje (minder dan een uk van 1 jr in de luier doet.)

stuurinrichting dito, een miniscuul seipelstraaltje.

dus als alles binnen grenzen is, dan zijn/is je voorraadbol aan vervanging toe,of je laat hem hervullen.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
CC24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 07-04-2007

Gepost: 24 april 2007 01:17 AM
  [ # 10 ]

Hogedrukpomp

Hallo,

Het is een handbak, eenvoudig dus. Heb al de berichtjes gelezen, bedankt uiteraad iedereen. Ga eens wat testjes doen. Uitslag volgt… soon.

Nogmaals bedankt,

Citroen c5, 2003, 2.0, benzine, deference.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 24 april 2007 04:07 AM
  [ # 11 ]

Ik heb een hydraulique en die tikt ook om de +/- 15 sec
Maar nu heb ik onlangs het volgende gemerkt ;
alsk op stationair toerental laat draaien, zo’n 900rpm en draai aan mijn stuurwiel ( bekrachtigd ), dan kan ik aan mijn stuur voelen wanneer de pomp druk levert, want dan draai mijn stuur iets makkelijker door. Is dit normaal ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 april 2007 12:39 PM
  [ # 12 ]

Ja. Als de pomp draait gaat alle geleverde druk je systeem in.

Om de grote lekkage te vinden zal je eerst alle bollen op de voorgeschreven druk moeten hebben. Anders heeft testen geen zin. Daarna stapsgewijs testen. Eerst de HD regelaar testen door het dunne leidinkje af te sluiten. Slaat je pomp nog steeds vaak aan, dan is die gaar. Is je pomp nu een dag stil. OK.

Is het aanslaan verschillend in de hoogste stand? hoogteregelaars en of veer poten.

enz. enz.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
CC24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 07-04-2007

Gepost: 01 mei 2007 12:03 AM
  [ # 13 ]

Hallo beste vrienden,

Ik heb al jullie tips ter harte genomen en ben aan de slag gegaan. Hogedrukverdeler gecontroleerd door middel van afsluiting, deze was nog goed, niet gaar dus. Daarna heb ik het stuurhuis geblokkeerd, door middel van een plaatje te stoppen tussen de aansluiting. Auto gestart en wel pomp tikt niet meer. Dus was mij al snel duidelijk dat er een interne lekkage was in het stuurhuis dus. Vanmiddag heb ik een ander stuurhuis gemonteerd wel een gebruikt nu slaat de pomp om de 2 minuten, dit lijkt me goed. Nogmaals met vr. gr. en bedankt voor de uitleg.

Citroen c5, 2003, 2.0, benzine, deference.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 mei 2007 12:06 AM
  [ # 14 ]

clap clap clap clap clap clap

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 01 mei 2007 02:58 AM
  [ # 15 ]

Kijk, da’s aanpakken! Toch een stimulans om die klus, die er bij mij al drie jaar zit aan te komen, eens ter hand te nemen…. Gefeliciteerd!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook