Mechuccio schreef:Ach ik heb al jaren een BX, en die hangt ook vol met hogedrukleidingen
Maar ik blijf erbij dat het sleutelen aan een diesel niet persé moeilijker is dan een benzinemotor. Misschien kun je een hoop meer verpesten aan een diesel, en afstellen zal ook wel specialistenwerk zijn. Maar dergelijk onderhoud blijft (naar mijn idee) hetzelfde, en natuurlijk kun je uitschieten en iets gigantisch verkloten, maar het lijkt mij (en dat weet ik uit ervaring ) dat dat bij een benzinemotor net zo gemakkelijk kan. Wat ik dan denk is dat je maar voorzichtig moet zijn met sleutelen
Die hoge druk leidingen zijn anders, de druk is lager en hij pulseert niet.
Een dieselleiding word veel zwaarder belast, ertegen uitschieten of een stukje verbuigen levert niet meteen zichtbare schade op, maar vroeg of laat scheurt de leiding, heb er helaas ervaring mee . Verder is het zo dat de bochten die in de leiding zitten precies zijn berekend op het uitzetten van de leiding tijden de drukstoot, dit om de opbrengst voor elke cylinder gelijk te houden.
Een diesel is en blijft echt specialisten werk, kom maar eens een dagje aapjes kijken op me werk.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ZX1.4i schreef:
Die hoge druk leidingen zijn anders, de druk is lager en hij pulseert niet.
Een dieselleiding word veel zwaarder belast, ertegen uitschieten of een stukje verbuigen levert niet meteen zichtbare schade op, maar vroeg of laat scheurt de leiding, heb er helaas ervaring mee . Verder is het zo dat de bochten die in de leiding zitten precies zijn berekend op het uitzetten van de leiding tijden de drukstoot, dit om de opbrengst voor elke cylinder gelijk te houden.Een diesel is en blijft echt specialisten werk, kom maar eens een dagje aapjes kijken op me werk.
Ok dat wist ik niet!, dat maakt de noodzaak tot een stuk secuurder werken wel wat groter idd. Maar dan neem ik aan dat je stalen leidingen bedoelt? of geldt dat dan ook voor de flexibele leidingen?
In ieder geval was het verder een vrij normaal klusje, auto op bokken, wiel eraf, wielkastkap weg, startmotor weg, tandwielen en vliegwiel blokkeren, motor ondersteunen met krik, motorsteun weg, spanrol los, riem verwijderen, keerrol vervangen, spanrol vervangen, riem plaatsen motor 2x tornen, tandwielen weer blokkeren, afbouwen en opzouten
En ik houd je graag aan je aanbod! Ik kick wel op grote GROTE motoren
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
ZX1.4i schreef:[Een diesel is en blijft echt specialisten werk
Precies !.....ik stond er niet voor niks met mijn neus bovenop toen een paar weken geleden de 4 gloeibougies van de tzd-turbo van Renz vernieuwd werden….ook al wist ik dat die (turkse) monteur een vakmannetje is.
Maar hij had dit nog nooit gedaan bij een TZD-turbo….toch zag ie meteen dat de intercooler eraf moest om makkelijker te kunnen sleutelen tussen die leidingen (dat Citroen dit ooit zo ontworpen heeft )
Mechuccio schreef:Ok dat wist ik niet!, dat maakt de noodzaak tot een stuk secuurder werken wel wat groter idd. Maar dan neem ik aan dat je stalen leidingen bedoelt? of geldt dat dan ook voor de flexibele leidingen?
In ieder geval was het verder een vrij normaal klusje, auto op bokken, wiel eraf, wielkastkap weg, startmotor weg, tandwielen en vliegwiel blokkeren, motor ondersteunen met krik, motorsteun weg, spanrol los, riem verwijderen, keerrol vervangen, spanrol vervangen, riem plaatsen motor 2x tornen, tandwielen weer blokkeren, afbouwen en opzouten
Inderdaad, zo een motor word aangezet om weken later weer eens uit te zetten als een schip aan de overkant van de oceaan ofzo is. Midden op zee kun je niet effe de ANWB bellen .
De stalen leidingen die van de pomp naar de verstuivers lopen zijn inderdaad kwetsbaar, ik had er eentje opzij zitten buigen om bij een gloeibougie te kunnen en een paar weken later gebeurde dit op de A13 . Bij een grote scheepsdiesel zijn dit soort leidingen tegenwoordig dubbelwandig, dat moet ivm brandveiligheid enzo.
Ik heb de D-riem bij een diesel al eens vervangen, mijn eigen Xantia om precies te zijn, zie Topic
Hiermee kun je Sohail trouwens uittekenen
Intussen een trouwe kameraad van je
david.tb schreef:
@piet
wat bedoel je met de pomp-as? Lekkage komt van de gashevel (die met die veer) weg, waar je ook de bevestiging van de kabel hebt en kunt spannen, is dat de pomp-as?
Er gaat een as de pomp in van de zijkant. Op die as zit het aandrijftandwiel gemonteerd voor de distributieriem. Door de verhoogde spanning op de d-riem (dat krijg je met een nieuwe) in combinatie met gare lagers (in de brandstofpomp) kan de pomp dan ineens op die as gaan lekken. Dat heb ik een keer gehad. Kost wel een paar centen, maar dan heb je wel meer mooie nieuwe lagers.
Maar goed: als het de as is van de gashevel, dan valt het wellicht wel weer mee qua kosten, als snap ik niet hoe juist dat ding ineens gaat lekken na een riemwissel. Nja, nik is uitgesloten natuurlijk.
mpostma schreef:Maar goed: als het de as is van de gashevel, dan valt het wellicht wel weer mee qua kosten, als snap ik niet hoe juist dat ding ineens gaat lekken na een riemwissel. Nja, nik is uitgesloten natuurlijk.
Ergens in dit draadje staat dat de gaskabel is losgemaakt en daarna weer te strak is vastgemaakt, denk dat dit de boosdoener is geweest. Al snap ik niet waarom de gaskabel is losgemaakt, is volgens mij niet nodig voor een D-riem wissel.
Of dat er tegen de gashevel is gestoten of geduwd, dat was het geval bij de ZX van die grappenmaker uit Den-Haag. Om de laatste gloeibougie eruit te krijgen is het wurmen met je hand achter de pomp.
Mechuccio schreef:We hebben gewoon mannenwerk verricht en de motor zo gedraaid
Nog effe hierover, ik kreeg de motor in mijn Xantia niet met de hand gedraaid, te veel compressie, hij sloeg steeds terug.
Toen bedacht ik me dat het eruit halen van de gloeibougies wel zo verstandig is, omdat de motor dan helemaal niet meer kan aanslaan. Voorkomen is beter dan genezen, de motor zal maar opeens aanslaan doordat er genoeg compressie is en er een druppeltje diesel uit de verstuiver valt . Heeft dus niets met mannenwerk te maken, maar met veilig werken
Maar goed dat blok had toen 130K achter zijn kiezen zitten, mag het dan een beetje compressie hebben
Ergens in dit draadje staat dat de gaskabel is losgemaakt en daarna weer te strak is vastgemaakt, denk dat dit de boosdoener is geweest. Al snap ik niet waarom de gaskabel is losgemaakt, is volgens mij niet nodig voor een D-riem wissel.
De kabel is niet los geweest, hij is omgelegd om ruimte bij de startmotor te maken. Daarna niet terug gelegd waardoor hij door z’n omweg tamelijk strak stond. In eerste instantie niet opgemerkt als zijnde erg omdat de kabel altijd stroef ging en ik ervoor in de GTi (met soepele kabel) gereden had en dacht dus enkel ff te moeten wennen aan m’n eigen kabel. Dus, zodoende.
Hoop vandaag een snipperdag te kunnen krijgen om naar Veenendaal te kunnen, dan eens kijken wat zij ervan zeggen en daarna bepalen hoe en door wie het gedaan wordt.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
update:
Ben net bij de dieselspecialist in Veenendaal geweest. De beste man had ongeveer 1 seconde nodig om te constateren dat de gashevel vervangen moet worden.
Maar goed: als het de as is van de gashevel, dan valt het wellicht wel weer mee qua kosten, als snap ik niet hoe juist dat ding ineens gaat lekken na een riemwissel. Nja, nik is uitgesloten natuurlijk.
@mpostma:
Het is dus de gashevel… De kosten voor deze operatie bij de dieselspecialist zijn 230Euro waarvan 80 euro materiaal… !!! Ze rekenen 2 uur werk zag ik in de gauwigheid en een beetje milieutoeslag. De deksel van de pomp kan er makkelijk vanaf zij hij. Ik vraag me af wat ik ermee moet, ik vind het een hele bak geld voor een auto die 550 heeft gekost en mischien nog ongeveer 6 maanden in mijn bezit zal zijn. Doorrijden is natuurlijk geen optie maar er is mij al hulp onder een dak aangeboden voor de reparatie. Ik moet hierover vlot beslissen want de apk begint te dringen. Dilemma!
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:update:
Ben net bij de dieselspecialist in Veenendaal geweest. De beste man had ongeveer 1 seconde nodig om te constateren dat de gashevel vervangen moet worden.
Dat zeiden ze bij mij ook toen ik O-Ringen ging halen voor de ZX van die grappenmaker uit Den Haag.
Ik wil je best helpen, als we duidelijke afspraken kunnen maken en dat je de gemaakte deal rondmaakt, je heb mijn nr/email, ik hoor het wel
Dat zeiden ze bij mij ook toen ik O-Ringen ging halen voor de ZX van die grappenmaker uit Den Haag
Je meent dat de gashevel niet vervangen hoeft te worden?
Uit het weefje topic haal ik dat je 2 o-ringen nodig hebt. Het deksel moet er af, moet daar geen nieuwe pakking onder? Speciaal gereedschap nodig? Heb 2 opties om te klussen, onder een carport of via een beviende monteur tegen arbeidsloon (beduidend lager dan de specialist overigens) en ook jouw aanbod natuurlijk. Ik lees ook dat met geduld en beleid het goed zelf te doen is. klopt?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Dat zeiden ze bij mij ook toen ik O-Ringen ging halen voor de ZX van die grappenmaker uit Den Haag
Je meent dat de gashevel niet vervangen hoeft te worden?
Uit het weefje topic haal ik dat je 2 o-ringen nodig hebt. Het deksel moet er af, moet daar geen nieuwe pakking onder? Speciaal gereedschap nodig? Heb 2 opties om te klussen, onder een carport of via een beviende monteur tegen arbeidsloon (beduidend lager dan de specialist overigens) en ook jouw aanbod natuurlijk. Ik lees ook dat met geduld en beleid het goed zelf te doen is. klopt?
De gashevel zelf slijt nauwelijks, het is echt de O-Ring die versleten en hard is.
Door opeens druk uit te oefenen of uit te schieten, druk je de oude O-ring plat en gaat de boel lekken.
Bij die grappenmaker (sorry ik wil zijn naam niet uitspreken) zat de boel met een nieuwe O-Ring een stuk strakker. De ruimte onder het deksel is lage druk, als de O-ring verrot is, lekt het eruit omdat de boel overstroomt.
Exacte hoeveelheid van de O-Ringen weet ik niet, het is 1 of 2, maar dat is het probleem niet, die dingen kosten geen drol, ik betaalde er €1,30/stuk voor.
Ik wil je niet afzeiken, het blijft jouw auto, maar zoals ik je ken zeg ik dat dit geen klusje voor jouw is, het vraagt nogal wat technisch inzicht. En dat heb jij niet, anders had je zelf wel de D-riem kunnen vervangen en de Koppaking, koppeling van je AX in het verleden.
En wat mijn aanbod betreft, tegenwoordig bied ik het maar één keer aan, morgen geld het aanbod niet meer. Dit klusje kan overigens gewoon voor de deur, ik denk dat je hooguit 2 uurtjes mee bezig ben als je het op je dooie gemak doet.
david.tb schreef:Ik vraag me af wat ik ermee moet, ik vind het een hele bak geld voor een auto die 550 heeft gekost en mischien nog ongeveer 6 maanden in mijn bezit zal zijn. Doorrijden is natuurlijk geen optie maar er is mij al hulp onder een dak aangeboden voor de reparatie. Ik moet hierover vlot beslissen want de apk begint te dringen. Dilemma!
In dit geval zijn er dus 3 mogelijke manieren om het te repareren.
1. De ultieme el-cheapo methode: 2 o-ringen erin steken en klaar. Sohail bood zijn hulp aan mits uiteraard zijn onkosten worden vergoed (begrijp ik: wat mij logisch lijkt). De vraag is: gaan de o-ringen lekken omdat er teveel speling op de as zit of omdat de o-ringen versleten zijn of is het een combinatie. Vaak is het het laatste. Met nieuwe o-ringen ben je het probleem weer een tijdje de baas, maar als er al veel speling op de gasklepas zit houden nieuwe o-ringen het niet lang. Als je niet al te krap in de tijd zit, kun je die methode met die o-ringen zonder meer proberen. Baat het niet dan schaadt het niet. Mocht het over 2 weken weer gaan lekken, dan zit je aan de duurdere methode vast.
Nadeel: je hebt hulp nodig van mensen op het forum en het is een gok of het niet weer opnieuw gaat lekken.
2. De gedegen DHZ methode. Dat houdt in om de gasklepas te vervangen met het dekseltje (of de zitting). Kosten: blijkbaar 80 EUR. Dan kun je er wat dat betreft zonder meer weer 3 ton tegenaan. Nadeel: je hebt hulp nodig van mensen op het forum.
3. De duurste methode is natuurlijk laten doen. Vanzelfsprekend ga je geen 150 EUR aan arbeidsloon uitgeven voor alleen 2 o-ringetjes. Dan doe je die 80 EUR er ook bij om het 1 x goed te hebben. Verder heb je geen hulp nodig van mensne op het forum en je hebt een zekere vorm van garantie op de kwaliteit.
Toch wil ik nog wel een paar kanttekeningen plaatsen bij je dilemma. Waarom kom je toch altijd weer dat dogma tegen dat reparatiekosten bekeken moeten worden t.ov. de aanschafkosten. Bekijk het t.o.v. de tijd dat je ermee wilt rijden, de kms dat je er mee wilt rijden, de huidige staat EN de verwachte waarde aan het eind van je gebruiksperiode.
Je hebt er al het een en ander aan opgeleukt, bovendien heeft Tony voor jou al een hoop geld bespaard door die riem voor je te vervangen.
Ik kan je geld niet uitgeven nog in je portemonnee kijken, maar je weet van te voren dat autorijden en onderhouden geld kost. Soms zul je met een goedkoper aangeschafte auto met veel kms wel eens wat extra onderhoud moeten plegen. En dan nog hebben we het hier nog steeds over peanuts. De reparatie aan de gasklepas is zelfs uitgevoerd bij een dieselspecialist niet erg begrotelijk. En met bovenstaande tips kun je hier nog in belangrijke mate op besparen. Hehe, genoeg gemopper: veel wijsheid toegewenst bij deze beslissing.
mopper mopper
Aanschaf tegen reparatie afwegen is idd niet reeel, klopt. Moet ik ook niet doen maar sluipt er in.
Mijn portemonnaie is knap dun (leerling in de gezondheidszorg…) en daar moet ik terdege rekening mee houden, dat is ook de reden een oudere auto te rijden en zoveel mogelijk de garages te mijden en op het forum te bivakkeren. Dat er dan weleens iets kapot gaat is het risico wat je loopt.
Ook wil ik graag omdat ik het enorm leuk vind zelf sleutelen (leren)
Ik weet dat wanneer ik het uitbesteedt aan een specialist dat het knaken kost maar dan met garantie goed gebeurt. Echter is het de vraag hoe lang ik in deze auto blijf rijden, was in beginsel voor 1 jaar gezien de kilometrage en ik weet niet zeker of ik langer dan augustus op deze afdeling werkzaam blijf.
Aan de andere kant, hij moet nog zeker 10.000km meedraaien, bij voorkeur zonder verdere grote problemen.
Bij je 1e keuze moet ik vermelden dat de monteur aan de as voelde en vertelde dat er teveel speling op staat en derhalve lekt. Is dan enkel de o-ringen vervangen voldoende?
Ik moet de financien er eens naast leggen zo 1 maand voor het vakantiegeld En gezien het feit dat er nog 2 vakanties aan zitten te komen en een boel woon-werk kilometers toch moet kiezen voor de meest betrouwbare methode, dat is dan denk ik de specialist… Ook gezien het feit dat voor 3 mei de apk moet zijn afgegeven en ik nog handremkabels moet vervangen, de specialist kan vrijdag ochtend klaar zijn.
Tsja, nog ff nadenken dus.
edit:
Sohail, had niet gezien dat je ook alweer gereageerd had….
Ik bel je vanavond ff ok?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
ZX1.4i schreef:
En wat mijn aanbod betreft, tegenwoordig bied ik het maar één keer aan, morgen geld het aanbod niet meer. Dit klusje kan overigens gewoon voor de deur, ik denk dat je hooguit 2 uurtjes mee bezig ben als je het op je dooie gemak doet.
En terecht: graag of niet.
@David.tb: ik ga er vanuit dat Sohail prima weet waar hij het over heeft.
Ik heb al vaker gehoord dat dieselpompen hiermee weer een hele tijd gered mee kunnen zijn. Vergeet ook niet dat specialisten garantie moeten geven en uiteindelijk gewoon geld op de plank moeten overhouden. Dus voor hun is het een stuk minder aanlokkelijk om een gokje te nemen: zeker als het materiaal minder is dan het arbeidsloon totaal.
@David.tb: voor mij is het eigenlijk is het heel simpel. Als je 10.000 km wilt kunnen rijden zul je ook geld moeten hebben voor dit soort onderhoud.
Maar goed, met bovenstaand aanbod hoeft het helemaal niet veel te kosten. Althans: ik ga er altijd wel vanuit (ook bij vrijwillig aangeboden klussen) dat je iemand uit de kosten helpt (diesel enzo) en niet met een lege maag naar huis laat gaan. Dus een paar tientjes kost het altijd nog wel. Maar dan nog bespaar je pakweg 80 % van je oorspronkelijke kosten