Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Wat betreft het aantal tanden van je ABS ringen, dat is heel belangrijk en je kunt de ringen niet verwisselen.
Vervang ook je aandrijfaskeerringen, als die nog niet lekken gaan ze wel lekken met de nieuwe aandrijfassen. Dan moet je alsnog weer alles uit elkaar trekken. Neem ook 2 liter verse versnellingsbakolie en een nieuwe plugring. Bijvullen via de achteruitschakelaar, van bovenaf dus met een trechter en een slang eraan oid.
Let ook op je tussenlager van de lange as, bij mij zat die erg vast. Maak eerst de 2 moertjes van de l-vormige boutjes los die het tussenlager op zijn plek houdt (en niet kwijt raken!). Spuit veel kruipolie op het lager en het huis. Tik voorzichtig op het huis en dan komt die wel los.
Verder hoef je alleen de draagarmen van het fuseehuis los te maken, de vering in de laagste stand zetten.
Kun je wel op een brug werken, op straat zal het alleen maar moeilijk gaan. Als je een (ervaren) persoon erbij hebt zal het inderdaad wel makkelijker gaan.
Succes,
Citrophile
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Citrophile schreef:Wat betreft het aantal tanden van je ABS ringen, dat is heel belangrijk en je kunt de ringen niet verwisselen.
Vervang ook je aandrijfaskeerringen, als die nog niet lekken gaan ze wel lekken met de nieuwe aandrijfassen. Dan moet je alsnog weer alles uit elkaar trekken. Neem ook 2 liter verse versnellingsbakolie en een nieuwe plugring. Bijvullen via de achteruitschakelaar, van bovenaf dus met een trechter en een slang eraan oid.
Let ook op je tussenlager van de lange as, bij mij zat die erg vast. Maak eerst de 2 moertjes van de l-vormige boutjes los die het tussenlager op zijn plek houdt (en niet kwijt raken!). Spuit veel kruipolie op het lager en het huis. Tik voorzichtig op het huis en dan komt die wel los.
Verder hoef je alleen de draagarmen van het fuseehuis los te maken, de vering in de laagste stand zetten.
Kun je wel op een brug werken, op straat zal het alleen maar moeilijk gaan. Als je een (ervaren) persoon erbij hebt zal het inderdaad wel makkelijker gaan.Succes,
Citrophile
Thanks. Als je een keer tijd hebt om te klussen hoor ik het graag
Maar die ABS-tanden: ik neem aan dat ik als ik het wiel eraf haal gewoon bij de assen die er nu onder zitten kan zien hoeveel tandjes er onder zitten? Dat had ik natuurlijk eerst moeten doen, maarja, 2 nieuwe aandrijfassen voor 100 euro/stuk kon ik niet laten liggen
BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Als je een brug kunt regelen met perslucht, elektra en de benodigde gereedschappen wil ik je best helpen. Ik zou geen raad weten als ik deze klus op straat moet doen, tevens vind ik het gevaarlijk.
Op zaterdag moet ik werken en doordeweeks studeren, maar er kan altijd wel iets afgesproken worden .
Gr,
Citrophile
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Citrophile schreef:Als je een brug kunt regelen met perslucht, elektra en de benodigde gereedschappen wil ik je best helpen. Ik zou geen raad weten als ik deze klus op straat moet doen, tevens vind ik het gevaarlijk.
Op zaterdag moet ik werken en doordeweeks studeren, maar er kan altijd wel iets afgesproken worden .Gr,
Citrophile
D’r zit een goede DHZ-garage hier in Tilburg die over alle faciliteiten beschikt. Anders zit er in Eindhoven ook nog eentje waar ik wel eens kom. Die is volgens mij ook ‘s avonds open. Wat mij betreft hoeft het niet op stel en sprong; de auto rijdt nog prima. Ik schik me helemaal naar jou. Voor mij erg leerzaam!
BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010
mochten jullie dit klusje gaan aanpakken.
Kan /wil je me dan een seintje geven ? Hier wil ik mijn opgen ook erg graag de kost bij geven… ops:
Ik kan de auto nu even niet omhoog krikken om te kijken welke ABS ring ik heb. Ik heb maar even naar de ABS computer gekeken en dat is een Bendix. Kan ik er nu van uitgaan dat ik dus de 48 tands ABS variant moet hebben, of is ook Bosch geleverd met 48 tands ABS ring? Volgens mijn informatie is Bosch alleen mogelijk icm 29 tands.
BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010
bxsport.com schreef:Ik kan de auto nu even niet omhoog krikken om te kijken welke ABS ring ik heb. Ik heb maar even naar de ABS computer gekeken en dat is een Bendix. Kan ik er nu van uitgaan dat ik dus de 48 tands ABS variant moet hebben, of is ook Bosch geleverd met 48 tands ABS ring? Volgens mijn informatie is Bosch alleen mogelijk icm 29 tands.
Iemand een idee?
BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
bxsport.com schreef:bxsport.com schreef:Ik kan de auto nu even niet omhoog krikken om te kijken welke ABS ring ik heb. Ik heb maar even naar de ABS computer gekeken en dat is een Bendix. Kan ik er nu van uitgaan dat ik dus de 48 tands ABS variant moet hebben, of is ook Bosch geleverd met 48 tands ABS ring? Volgens mijn informatie is Bosch alleen mogelijk icm 29 tands.
Iemand een idee?
Mijn ring is 48 tands…schijnt ook wel de meest gangbare te zijn.
‘k Heb Bendix.
Stiekem heb ik het idee dat jij dat ook hebt.
See, buy, fly C5 V6
Hmm, waar kan ik vinden wat voor versnellingsbak ik heb? Staat er ergens een codering op de bak? Ik heb keerringen nodig maar ik weet niet of ik een BE3 of ME5T bak heb
BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
ME5T, de gewone 2 liters en 2.1 diesels hebben de BE3 bak
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Zo, gisteren zijn Jean-Paul (hier op het forum aanwezig als Citrophile) en ik begonnen met het vervangen van de assen. Alles verliep naar wens, totdat we de bakolie bij moesten vullen. Wat een k*t gedoe om het stekkertje van de achteruit rij sensor los te krijgen… LHM vat moet los, accubak moet los, luchtfilter huis moet los. Kan dat niet handiger?
Na het vullen bleek dat de rechteraandrijfas nog langs de keerring lekte. Waarschijnlijk zat ie er toch iets scheef in. Uiteraard was er op dat tijdstip nergens nog een keering te krijgen, dus hebben we de auto laten staan bij de garage. Volgende week dinsdag ga ik de rechteras er weer onderuit halen en het bakolie vul circus weer opnieuw opstarten. Maar ach, je leert er wel van, samen sleutelen dus nu moet ik het in m’n eentje ook kunnen
BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010
Het (bij)vullen van de versnellingsbak is toch een eitje?
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=179908
En heb je mijn draadje over de aandrijfassen gelezen?
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=179711&sid=8fc62d2bc6e538394ae3afff350b9503
Succes!
Han S schreef:Het (bij)vullen van de versnellingsbak is toch een eitje?
Ik zal je zeggen hoe wij het hebben gedaan:
- verwijder het LHM reservoir
- verwijder het luchtfilterhuis
- verwijder de accu
- verwijder de accubak
- haal het stekkertje van de achteruit rij sensor los
- draai de achteruitrijsensor los
- wurm een trechter in het gat van de achteruitrij sensor
- vul de bak met olie
- draai alles weer vast
De bak laten leeglopen hebben we wel op de juiste manier gedaan geloof ik. Ik wist echt niet dat je de versnellingsbak ook op een normale manier kon vullen ops: ops: Nouja, al doende leert men!
En heb je mijn draadje over de aandrijfassen gelezen?
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=179711&sid=8fc62d2bc6e538394ae3afff350b9503
Succes!
Jazeker, en daar hebben we veel aan gehad, bedankt! En die aandrijfassen waren ook geen probleem. Hij lekte alleen langs de rechterkeering. En da’s net de vervelendste, ivm dat tussenlager. Nog tips hoe je de keering er nou netjes in krijgt???
BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010
Je moet voordat je de as er voorzichtig in steekt de keerring even insmeren met olie, een droge keerring beschadigt heel makkelijk en dan heb je gegarandeerd lekkage.
Er zijn een aantal verschillen in de maat, neem je oude mee als je een nieuwe gaat halen.
De nieuwe keerring zet je recht op het gat en tikt hem er met een hamer voorzichtig in, no problemo.
Han S schreef:Je moet voordat je de as er voorzichtig in steekt de keerring even insmeren met olie, een droge keerring beschadigt heel makkelijk en dan heb je gegarandeerd lekkage.
Er zijn een aantal verschillen in de maat, neem je oude mee als je een nieuwe gaat halen.
De nieuwe keerring zet je recht op het gat en tikt hem er met een hamer voorzichtig in, no problemo.
Die verschillen in maat hebben toch alleen te maken met het soort versnellingsbak? Bij mijn ME5T bak had de dealer 2 keeringen: links (klein) en rechts (groot, of omgekeerd, moet ik even kijken). De oude ring zat behoorlijk vast, die heb ik weggegooid… ops:
BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010