1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Koppelingsprobleem (trillen)
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 21 april 2007 12:58 AM

Ook het volgende probleem zou ik graag in de groep gooien. Weer iets raars trouwens.

Mijn koppeling functioneert voor 50% van de tijd perfect. Mooi zacht aangrijpen, geen bijgeluiden en geen merkbaarspoor van slijtage.

De andere 50% echter, zit er een trilling in. Die varieert van licht merkbaar, tot enorme schokken bij het optrekken. Opmerkelijk is dat de koppeling eerst voor de helft goed aangrijpt (ik rijd dan, zoals dat hoort, weg) en pas dan, bij het verder loslaten van het pedaal om de koppeling helemaal te laten aangrijpen, gaat schokken. Hij doet het in alle versnellingen, bij warm en koud weer/motor, regen en zon, kortom daar valt geen pijl op te trekken. Steeds is het er ineens, en het is zomaar ook weer weg. Het kan verbeelding zijn, maar ik heb de indruk dat het druklager licht gonst tijdens het rijden als de kwaal er is. Als de koppeling goed werkt hoor ik niets.

Tips? Valt hier bijvoorbeeld iets aan te smeren? Bij montage van een nieuwe koppeling olie je immers de prise-as licht in, en ik weet van een niet nader te noemen Tjechisch voertuig dat het druklager regelmatig gesmeerd moet worden. Mijn theorie is namelijk, dat eens in de zoveel tijd één van de bewegende delen niet soepel over de prise-as schuift zodat de koppeling scheef aangrijpt.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
C5V6-CXGTITURBO2
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 21 april 2007 01:14 AM
  [ # 1 ]

Wij hebben het ook gehad met de ds zat een imitatie koppelingsplaat in Evil or Very Mad  was nog niet eens versleten hebben er nieuwe in gezet (originele van luk) en probleem was weg Laughing
Maar kan ook zijn dat ie idd niet goed over de prise-as glijdt.
maar als dat bij montage goed is gebeurt heb je er normaal geen omkijken meer naar Confused  tenzij er olie lekt in het koppelingshuis Confused:
Hoop dat wat aan deze info hebt Exclamation

Greetz Martijn joint

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 21 april 2007 01:37 AM
  [ # 2 ]

Dank je wel! Olie op de plaat heb ik ook aan gedacht, maar dan zou het constant moeten zijn dacht ik. Bij mij deed het probleem zich verder voor na jarenlang goed functioneren. Die koppeling gaat al tonnen mee.

Ik zou willen dat bij mij de boel eens gewoon flink kapot gaat, dan weet ik wat me te doen staat. Die vage klachten de hele tijd…. Smile

Corrosion sympa!

Profiel  
 
C5V6-CXGTITURBO2
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 21 april 2007 01:42 AM
  [ # 3 ]
Freek1971 schreef:

Dank je wel! Olie op de plaat heb ik ook aan gedacht, maar dan zou het constant moeten zijn dacht ik. Bij mij deed het probleem zich verder voor na jarenlang goed functioneren. Die koppeling gaat al tonnen mee.

Ik zou willen dat bij mij de boel eens gewoon flink kapot gaat, dan weet ik wat me te doen staat. Die vage klachten de hele tijd…. Smile

Je kan het ook preventief doen Rolling Eyes  straks sta je ergens onderweg en dat weet je het wel…... Crying or Very sad
afslepen door anwb die geen reet verstand hebben van Citroën en meer kapot maken dan er al kapot is Twisted Evil

Greetz Martijn joint

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 21 april 2007 01:44 AM
  [ # 4 ]

bak eraf is niet het allerergste hoor. beetje doorbikkelen met twee/drieman, heb je t zo uit elkaar.


mooi weer helpt..

.komma

Profiel  
 
Jaap de Schipper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 21 april 2007 01:58 AM
  [ # 5 ]

Wat jij beschrijft heb ik eens gehad met eend ; de motor en de bak blen niet goed (meer) aan elkaar vast te zitten en daardoor was de koppelingsplaat schuin afgesleten.
Soms niet, soms weinig, soms heftig.
Na het vervangen van de koppelingsplaat en het goed vastzetten van de bak aan het motorblok was het natuurlijk over.

Dit is geen auto ; het is een schip.

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 21 april 2007 02:11 AM
  [ # 6 ]

He, da’s een boeiende gedachte… prima verklaring voor het grillige van de kwaal. Morgen die verbinding tussen motor en bak maar eens controleren!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
hstaart
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 30-12-2005

Gepost: 21 april 2007 01:40 PM
  [ # 7 ]

Koppelingsprobleem (trillen)

ik heb drie keer mijn bak eruit moeten halen om ook over dit probleem te komen. Uiteindelijk was het een kwestie van diafragma drukplaat erin in plaats van het oude veer assemblage. Ik heb ook het vliegwiel (nieuw type) laten slijpen en de “fork and thrust bearing” vervangen.
Hans

Hans Staartjes

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 23 april 2007 12:54 AM
  [ # 8 ]

Hmm, da’s niet bemoedigend. Had je hetzelfde Hans? Dus soms goed en soms trillen? en zo te lezen is het bij jou nooit precies helder geworden wat het probleem was? Ik ga denk ik eigenwijs zijn en de prise-as smeren via het gat van de hefboom.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 april 2007 01:11 PM
  [ # 9 ]

Als je een vinger drukgroep hebt kan dat de oorzaak zijn. Er blijft dan een vinger hangen en je koppeling grijpt scheef aan.
Als het optreedt in zn vrij een paar keer de koppeling intrappen en op laten komen. Verder een koppelings wissel inplannen en op zoek gaan naar een originele drukgroep! geen gereviseerde erin zetten.

BTW C5V6,  een originele plaat van LUK?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 23 april 2007 01:42 PM
  [ # 10 ]

Ok, helemaal duidelijk en klinkt zeer plausibel. Inderdaad helpt krachtig “pompen”. Ik ruim wat sleuteltijd in. Dank je!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 april 2007 02:59 PM
  [ # 11 ]
bogaard77 schreef:

Als je een vinger drukgroep hebt kan dat de oorzaak zijn. Er blijft dan een vinger hangen en je koppeling grijpt scheef aan.

Heb ooit een vingerdrukgroep vervangen, klacht was het niet goed vrijkomen van de koppeling, dus kraken met schakelen, achteruit moeilijk inschakelen.
Eerst kabel versteld, hielp te weinig/steeds minder.
Na demontage bleek een drukvinger gebroken, dus de ontkoppeling gebeurde door de twee overgebleven vingers, en dat is natuurlijk scheef en niet voldoende slag.
Vervangingsdrukgroep diafragma met bijpassende plaat en lager gekozen.
Tevens steunlager en oliekeerring vervangen (!)

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 april 2007 04:54 PM
  [ # 12 ]

FYI,

een diafragma drukgroep heeft ook een ander vliegwiel en daarmee een andere startmotor.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 24 april 2007 01:16 AM
  [ # 13 ]
bogaard77 schreef:

FYI,

een diafragma drukgroep heeft ook een ander vliegwiel en daarmee een andere startmotor.

FYI (?) toch niet iets lelijks?
Is geen woord van verzonnen, heb de oude drukgroep en koppelingsplaat meegenomen naar het clubmagazijn en gereviseerd meegekregen (diafragma dus) en die paste gewoon erop…
Herinner me wel dat ik iets heb aangepast aan het druklager.

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 april 2007 12:56 PM
  [ # 14 ]

FYI For Your Info.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 april 2007 01:25 PM
  [ # 15 ]
vlietmansje schreef:
bogaard77 schreef:

Als je een vinger drukgroep hebt kan dat de oorzaak zijn. Er blijft dan een vinger hangen en je koppeling grijpt scheef aan.

Heb ooit een vingerdrukgroep vervangen, klacht was het niet goed vrijkomen van de koppeling, dus kraken met schakelen, achteruit moeilijk inschakelen.
Eerst kabel versteld, hielp te weinig/steeds minder.
Na demontage bleek een drukvinger gebroken, dus de ontkoppeling gebeurde door de twee overgebleven vingers, en dat is natuurlijk scheef en niet voldoende slag.
Vervangingsdrukgroep diafragma met bijpassende plaat en lager gekozen.
Tevens steunlager en oliekeerring vervangen (!)


Er bestaat voor het oude type vliegwiel met vingerdrukgrope geen diafragma vervangingsdrukgroep. Als je een diafragmadrukgroep op je ID19 wil hebben zul je een nieuw model vliegwiel moeten gaan zoeken, daar hoort dan meteen een ander model startmotor bij. ook moet je een ander type druklager hebben en een andere koppelingsvork en kabel.  dat vliegwiel is te vinden op auto’s vanaf ca 1972. Als je een ID hebt van voor 1970 heeft deze een vliegwiel met minder tanden op de starterkrans en zal je een andere startmotor moeten plaatsen als je een later vliegwiel gaat monteren….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook