Mijn Furio maakt als ik een bocht naar rechts maak een tikkend geluid aan de linkerkant, ook als ik hard rem of hard accelereer hoor ik iets of wat van dat tikken.
Wat is dat geluid, het lijkt alsof het iets van een wiellager is ofzo?
Orvan
Dat is waarschijnlijk een kapotte homokineet.
Bedankt voor je snelle antwoord.
Maar wat is een homokineet dan?
En is het duur om dat te (laten) repareren of vervangen?
Aan de uiteinden van je aandrijfassen -wielzijde- zit een stofhoes. Daaronder zit de homokineet, die ervoor zorgt dat je zonder horten en stoten de bochten kunt nemen. Als de homokineet is gesneuveld krijg je de door jou beschreven tikgeluiden. Als je je wiel eraf draait en de homokineet uit de naaf tikt kun je wel voelen of ‘ie stuk is (beetje heen-en-weer draaien). Als dit niet soepel gaat is ‘ie in de meeste gevallen naar z’n grootje.
Weet niet wat vervangen van zo’n ding bij een ZX kost. Bij veel merken zit je gelijk aan een nieuwe aandrijfas vast, omdat de homokineet hiermee een geheel vormt. Ik weet niet of dat bij een ZX ook het geval is.
Een bezoekje aan de sloop wil nog weleens gunstig uitpakken. Vervangen is gemakkelijk zelf te doen.
Zelf ben ik niet overdreven handig met auto’s, maar ik ken een Piet, die kan er alles mee, dus ik denk dat ik maandagavind maar eens naar hem rij, die rekent ook niet veel voor zijn uren, dat scheelt ook weer (Er staat al 240.000 op de teller, dus wil er niet al te veel geld meer in pompen, ook al rijdt hij enorm lekker verder).
In ieder geval hartstikke bedankt voor je uitleg, weer wat bijgeleerd, haha
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Orvan schreef:Zelf ben ik niet overdreven handig met auto’s, maar ik ken een Piet, die kan er alles mee, dus ik denk dat ik maandagavind maar eens naar hem rij, die rekent ook niet veel voor zijn uren, dat scheelt ook weer (Er staat al 240.000 op de teller, dus wil er niet al te veel geld meer in pompen, ook al rijdt hij enorm lekker verder).
In ieder geval hartstikke bedankt voor je uitleg, weer wat bijgeleerd, haha
Als een homokinetische koppeling van de aandrijfas naar z’n grootje is moet je bij een ZX de hele as vervangen. Gereviseerde as kostte mij 75 euro bij een bedrijfje in Barendrecht. Bij de garage laten doen kost je zo 200 euro.
hoeft niet persé de homokineet te zijn.
Soms ook last van één tik bij acc of remmen.
De homokoneet is het niet.
Wat het wel is geen idee, net zomin als 2 andere automonteurs.
Homokineet is wel makkelijk te testen:
tikkende geluiden bij het rijden door een bocht met gasgeven (tikken)
Bocht andere kant op met gasgeven (geen tikken)
homokineet kapot
nieuwe homokineet kost 90 euro, nieuwe aandrijfas 140 , prijs van een citroen servicepunt.
Dan is het zeker mijn homokineer, want het tikken is alleen als ik accelereer in een bocht naar rechts.
In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden op mijn vraag, ik ga nu eens kijken of ik dit euvel op een goedkope mannier kan laten maken.
Groetjes
Orvan
Op de sloop kost een complete as (met homokineet) zo’n 40 euro.
Ik heb er daar 2 van inzitten en ze gaan al zo’n 10.000 km mee, je kan natuurlijk pech hebben dat ie snel stuk gaat maar voor 40 euro kun je de gok wel wagen.
Officieel moet je de keerringen ook vervangen geloof ik maar dat heb ik ook niet gedaan en het lekt niet ofzo..
Je moet er waarschijnlijk wel even nieuwe olie in je versnellingsbak doen (stroomt eruit bij het verwisselen van de as) maar dat kost ook geen fortuin.
Ik ben vanavond bij een monteur geweest, die heeft bevestigd dat het om de linker homokineet gaat, dus die moet ik idd vervangen. Zeker omdat mijn vriendin oorspronkelijk uit Oostenrijk komt en ik toch een paar keer per jaar die kant op rij.
Die monteur wil het voor mij wel repareren, dus ik hoef nu alleen nog maar een asje met homokineet te vinden. (heb al een oproep geplaatst op onderdelenzoeker.nl, dus ik hoop er snel een te vinden.