metro2005 schreef:mijn bxie rookt ook behoorlijk, dat duidt er dus op dat de klepsteelrubbers vervangen moeten worden? is dat erg als je dat niet doet? is het nodig voor de apk enz?
Als een BX rookt, wil dat niet meteen zeggen dat het de klepsteelrubbers zijn. Het kunnen die rubbers zijn, maar dan zul je dat eerst op de juiste manier moeten controleren, zoals hierboven ergens omschreven staat.
Als je er niets aan doet, zal de olieconsumptie alleen maar toenemen zodat je uiteindelijk moet tanken en olie bijvullen. Blijft dan de vraag wat voordeliger is want de kans dat je met een te laag oliepeil rondrijdt, neemt natuurlijk behoorlijk toe, of peil jij iedere dag je olie?
Serge schreef:Ik heb het idee dat ie nadat de motor enigzins warm is, niet of nauwelijks rookt. Misschien houdt de katalysator wel veel tegen… de rook is ook gewoon wit ipv blauw. Maar ik zal je aanwijzingen even nagaan. Bedankt voor de tip!
Katalysator zal niets tegen houden, maar zoals ik al zei, zie je dit zelf ook niet, maar zal er echt iemand achter je moeten rijden of staan om dat te constateren.
De olie die de auto verbruikt zal ergens moeten blijven. Of je hebt een olielekkage of de motor verbrandt de olie.
Eric Vertogen schreef:Serge schreef:Ik heb het idee dat ie nadat de motor enigzins warm is, niet of nauwelijks rookt. Misschien houdt de katalysator wel veel tegen… de rook is ook gewoon wit ipv blauw. Maar ik zal je aanwijzingen even nagaan. Bedankt voor de tip!
Katalysator zal niets tegen houden, maar zoals ik al zei, zie je dit zelf ook niet, maar zal er echt iemand achter je moeten rijden of staan om dat te constateren.
De olie die de auto verbruikt zal ergens moeten blijven. Of je hebt een olielekkage of de motor verbrandt de olie.
Wat ik zo al aan oliezuipende BXjes gezien heb houdt de kat wel degelijk een boel blauwigheid tegen. Als het écht te gek wordt zie je wel eens een pluimpje; verder ruik je het wel een beetje.
Ich bin ein Breaker
Re: Hard remmen, snelle bocht: lampjes
heb ik ook gehad is net je LHM niveau te laag. groet ben
De kat zal het dan wel tegenhouden, maar KAN deze er ook tegen ?!
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Eric Vertogen schreef:Serge schreef:Ik heb het idee dat ie nadat de motor enigzins warm is, niet of nauwelijks rookt. Misschien houdt de katalysator wel veel tegen… de rook is ook gewoon wit ipv blauw. Maar ik zal je aanwijzingen even nagaan. Bedankt voor de tip!
Katalysator zal niets tegen houden, maar zoals ik al zei, zie je dit zelf ook niet, maar zal er echt iemand achter je moeten rijden of staan om dat te constateren.
De olie die de auto verbruikt zal ergens moeten blijven. Of je hebt een olielekkage of de motor verbrandt de olie.
ik peil wel regelmatig maar echt veel olie gebruikt ie niet.
(halve liter per 1000km ofzo)
de rook die eruit komt ik gewoon wit. misschien gewoon condens?
heb bovendien het idee dat het wel ERG lang duurt voor mijn motor op temperatuur is. (pas na driekwartier of meer rijden kruipt de temperatuurmeter voorbij de 70 graden ook blijft mijn kachel lang koud) kan het zijn dat mijn thermostaat open blijft staan ?
zou de rook misschien een beetje verklaren. als de motor erg lang koud blijft
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Eric Vertogen schreef:Serge schreef:Ik heb het idee dat ie nadat de motor enigzins warm is, niet of nauwelijks rookt. Misschien houdt de katalysator wel veel tegen… de rook is ook gewoon wit ipv blauw. Maar ik zal je aanwijzingen even nagaan. Bedankt voor de tip!
Katalysator zal niets tegen houden, maar zoals ik al zei, zie je dit zelf ook niet, maar zal er echt iemand achter je moeten rijden of staan om dat te constateren.
De olie die de auto verbruikt zal ergens moeten blijven. Of je hebt een olielekkage of de motor verbrandt de olie.ik peil wel regelmatig maar echt veel olie gebruikt ie niet.
(halve liter per 1000km ofzo)
de rook die eruit komt ik gewoon wit. misschien gewoon condens?
heb bovendien het idee dat het wel ERG lang duurt voor mijn motor op temperatuur is. (pas na driekwartier of meer rijden kruipt de temperatuurmeter voorbij de 70 graden ook blijft mijn kachel lang koud) kan het zijn dat mijn thermostaat open blijft staan ?
zou de rook misschien een beetje verklaren. als de motor erg lang koud blijft
Als het zo lang duurt tijdens normaal gebruik voordat de koelvloeistof op temperatuur is, dan blijft de thermostaat open staan of zit er ene thermostaat in die erg vroeg opengaat. Deze worden nog wel eens gebruikt bij LPG-auto’s. In mijn BX zat ook een thermostaat die te vroeg open ging met als resultaat dat de motor met winterse omstandigheden te koud bleef.
De koevloeistof is binnen 15 minuten op temperatuur bij normaal gebruik.
Condens (witte rook) uit de uitlaat is vrij normaal met deze temperaturen en LPG rijden, zeker bij koude motor. Naar mate de motor warmer wordt en de stukken die je rijdt langer zijn, zal het roken minder zijn.
Ik heb de rooksignalen vandaag eens nagekeken, maar kan er eigenlijk geen zinnig woord over zeggen. Als ie stationair loopt rookt ie een beetje (wit) (zowel koud als warm) en als er een dot gas bij gegeven wordt, rookt ie meer (ook wit). Maar dat doen alle auto’s op straat heb ik gezien. De rook ruikt ook niet echt naar olie. Vanochtend lagen er wel een paar druppels olie onder m’n bx (had ik niet eerder bij ‘m gezien), maar waar ie vanmiddag geparkeerd stond (±5uur lang) lag nadien niks. Ik denk dat ik maandag maar es ff naar de garagist rij, kijken wat hij zegt.
Animal triste post coitum
Bij mij blijft m’n koelwaterlampje branden in de bochten.
Ik heb em helemaal bijgevuld, voor de verandering tot 3cm onder de dop wat ik normaal gesproken dus nooit zou doen! Maar het stoplampje met koelvloeistofniveau blijft branden in de bochten. De bochten hoeven niet eens zo scherp te zijn, hij doet het zelfs al bij flauwe bochten.
WYD schreef:Bij mij blijft m’n koelwaterlampje branden in de bochten.
Ik heb em helemaal bijgevuld, voor de verandering tot 3cm onder de dop wat ik normaal gesproken dus nooit zou doen! Maar het stoplampje met koelvloeistofniveau blijft branden in de bochten. De bochten hoeven niet eens zo scherp te zijn, hij doet het zelfs al bij flauwe bochten.
Niet in de war met het LHM-peil, wat nogal eens gebeurt?
(Met die diagnose zelfs eens een auto gekocht: “jaaa de koelvloeistof lekt weer weg.” ding zat propvol maar er bleek een drupje LHM te weinig in te zitten, oorzaak was een lekke wielretour geloof ik).
Anders moet je het -inmiddels veelbesproken in andere draadjes- sensortje aan de zijkant van de vulbuis van de radiateur of anders onderaan het exansievat eens schoonkrabben.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Niet in de war met het LHM-peil, wat nogal eens gebeurt?
(Met die diagnose zelfs eens een auto gekocht: “jaaa de koelvloeistof lekt weer weg.” ding zat propvol maar er bleek een drupje LHM te weinig in te zitten, oorzaak was een lekke wielretour geloof ik).
Anders moet je het -inmiddels veelbesproken in andere draadjes- sensortje aan de zijkant van de vulbuis van de radiateur of anders onderaan het exansievat eens schoonkrabben.
Ik ga zodra ik vakantie heb (vanaf vrijdag), de auto op alle punten nakijken. Helemaal schoonmaken achter het dashboard enzo. Nieuwe kachelschuif. etc. Hopelijk is dan het euvel voorbij. M’n LHM-pijl staat bovenin.
Is je reservoir vol o vertrouw je dat paraplu’tje?
Dat paraplu’tje wil nog weleens blijven hangen…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Is je reservoir vol o vertrouw je dat paraplu’tje?
Dat paraplu’tje wil nog weleens blijven hangen…
Dat paraplutje zit wel goed.
Het reservoir zit namelijk vol.
Heb nog zo’n raar kwaaltje.
M’n ruitenwissersproeier doet het soms gewoon niet, en het andere moment doet ie het in 1 keer weer.
Bevriezen de leidingen soms? Anders moet ik een soort antivries er doorheen doen.
Er moet inderdaad een soort antivries bij ruitenwisservloeistof.
WYD schreef:Simpele Ziel schreef:Is je reservoir vol o vertrouw je dat paraplu’tje?
Dat paraplu’tje wil nog weleens blijven hangen…Dat paraplutje zit wel goed.
Het reservoir zit namelijk vol.
Heb nog zo’n raar kwaaltje.
M’n ruitenwissersproeier doet het soms gewoon niet, en het andere moment doet ie het in 1 keer weer.
Bevriezen de leidingen soms? Anders moet ik een soort antivries er doorheen doen.
Als dit ruim boven nul gebeurt, het schuifstekkertje onderaan het pompje, onder/zij aan de tank, maakt nog wel eens slecht contact; even eraf, beetje kopervet erop en dan weer erop drukken en dan ben je er heel lang vanaf.
Ich bin ein Breaker