2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Jay’s Progress ingestort. HELPIE! Garage-soap
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 april 2007 01:09 AM
  [ # 16 ]

ik denk dat je geen kans meer kan maken omdat het al min 6 maanden geleden is en het bedrijf zou aan voeren dat er in 6 maanden heel veel kan gebeuren met je auto daarbij moet jij ga zien te bewijzen dat die kwart liter van hun de schade heeft gemaakt bij jou auto dat me al erg moeilijk lijkt te worden

Profiel  
 
Jay2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 08-09-2006

Gepost: 24 april 2007 01:29 AM
  [ # 17 ]

Het is wel een Bovag garage. Het is alleen bijna 6 maanden geleden dat ik daar geweest ben, dus heel lastig om daar iets te behalen. Ik ga er vanuit dat ik geen cent krijg. Ik ga naar de garage zelf toe om eens te zien wat er eventueel nog geregeld kan worden. Het is gewoon erg lastig aan te tonen dat het hun fout is. Al was het maar om te verkomen dat ze dit een volgende BX (of andere Citroën) aandoen. Ik ben er wel erg pissig onder. Man wat ben ik gek op deze wagen en het idee dat ie langzaam aan vergiftigt is…. Het vervelendste is dat ik de auto zachtjes aan aan het opknappen was en er veel geld in heb gestoken. Nu zal ie toch weg moeten…

Morgen naar Speedy Veenendaal en dan verder kijken….

AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 april 2007 01:32 AM
  [ # 18 ]

waarom zou je hem weg doen probeer eerst eens de lekkage op te lossen en kijk even aan wat de auto doet daarna want wie zegt dat deze lekkage aan hun fout ligt voor het zelfde geld is het gewoon ouderdom Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 april 2007 01:33 AM
  [ # 19 ]
Jay2 schreef:

Het is wel een Bovag garage. Het is alleen bijna 6 maanden geleden dat ik daar geweest ben, dus heel lastig om daar iets te behalen. Ik ga er vanuit dat ik geen cent krijg. Ik ga naar de garage zelf toe om eens te zien wat er eventueel nog geregeld kan worden. Het is gewoon erg lastig aan te tonen dat het hun fout is. Al was het maar om te verkomen dat ze dit een volgende BX (of andere Citroën) aandoen. Ik ben er wel erg pissig onder. Man wat ben ik gek op deze wagen en het idee dat ie langzaam aan vergiftigt is…. Het vervelendste is dat ik de auto zachtjes aan aan het opknappen was en er veel geld in heb gestoken. Nu zal ie toch weg moeten…

Morgen naar Speedy Veenendaal en dan verder kijken….

hmm wegmoeten niet direct, maar er zit wel een slof werk onder de motorkap.
ik zal komende week ff de boeken induiken om te zien wat er allemaal gedaan moet worden om hem weer tippietoppie in orde tr krijgen, dan kun je zelf bekijken of het de moeite is of niet.

ikzelf zou overwegen als stap 1 om een goedkoop exemplaar erlangs te zetten, al dan niet met motor, eea overbouwen, wat leidingwerk vervangen en hopla, sjezen maar.

ik houd je op de hoogte.

remservo.
HDregelaar.
alle bollen.
stuurblok.
stuurbekrachtiging met stuurhuis.
alle 4 de veerpoten.
alle retourleidingen.
alle HD afdichtingen van alle stalen leidingen.
de pomp.

de belangrijkste componenten om te vervangen zijn.

remservo en veerpoten
en enkele retourleidingen.

de andere kunnen vervangen worden als lekkage duidelijk word.

 


mvgr wupke Wink

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 24 april 2007 01:40 AM
  [ # 20 ]

idee
stel je kent zelf niets van een auto en je bent nu met die lek naar een andere garage geweest, die zeggen dat er geen zuivere LHM in zit maar dat er dot 4 bij in zit
na controle van je bonnetje bij Speedy blijkt dit te kloppen ...

je houd jezelf heel dom en vraagt wat ze nu gaan doen   Rolling Eyes

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 24 april 2007 01:41 AM
  [ # 21 ]
citroenc2 schreef:

waarom zou je hem weg doen probeer eerst eens de lekkage op te lossen en kijk even aan wat de auto doet daarna want wie zegt dat deze lekkage aan hun fout ligt voor het zelfde geld is het gewoon ouderdom Wink

Zoals Wupke schrijft: DOT4 in LHM-systeem is einde oefening Sad

@Jay2: ik hoop dat je hier een zaak van kunt maken. Om een goedmakertje van dagwaarde-uitkering te proberen te vermijden, zal ‘t hoop ik wel helpen als je kunt aantonen wat je verder in de BX geïnvesteerd hebt.

Dat ‘t 6 maanden geleden is dat je er geweest bent maakt ‘t wel lastig, maar aan de andere kant, ‘t duurt kennelijk zo lang voordat die remmenreiniger door de slangen heen is. Gelukkig heb je de bon om ‘t aan te kunnen tonen, en hd-experts of een Citroendealer kunnen vast wel ondersteunende verklaringen afleggen. Succes Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 24 april 2007 01:52 AM
  [ # 22 ]
beerpeet schreef:
citroenc2 schreef:

waarom zou je hem weg doen probeer eerst eens de lekkage op te lossen en kijk even aan wat de auto doet daarna want wie zegt dat deze lekkage aan hun fout ligt voor het zelfde geld is het gewoon ouderdom Wink

Zoals Wupke schrijft: DOT4 in LHM-systeem is einde oefening Sad

@Jay2: ik hoop dat je hier een zaak van kunt maken. Om een goedmakertje van dagwaarde-uitkering te proberen te vermijden, zal ‘t hoop ik wel helpen als je kunt aantonen wat je verder in de BX geïnvesteerd hebt.

Dat ‘t 6 maanden geleden is dat je er geweest bent maakt ‘t wel lastig, maar aan de andere kant, ‘t duurt kennelijk zo lang voordat die remmenreiniger door de slangen heen is. Gelukkig heb je de bon om ‘t aan te kunnen tonen, en hd-experts of een Citroendealer kunnen vast wel ondersteunende verklaringen afleggen. Succes Wink

Wat ik een beetje mis in dit verhaal is de exacte diagnose. Er lekt iets - nog onbekend is wat precies, maar ondertussen zou wel het hele systeem zou vervangen moeten worden? Ik schat dat sterk vervuilde LHM al snel minstens net zo schadelijk is als 0.25 liter (een bekertje) dot4, en hoeveel BX-en dat al overleefd hebben…

De doorstroming is al met al toch vrij gering, zeker als je niet aan “ochtendgymnastieken” doet. Er wordt wel druk opgebouwd, maar dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat er LHM van én naar alle uiteinden van het systeem stroomt. 
Het grootste gedeelte van de hd-componenten van de BX moet je zelfs min of meer actief spoelen omdat er anders alleen maar oude LHM in het systeem blijft zitten. (Hier wees mijn BX me pas nog op, toen ik ‘m na vele maanden weer eens in de laagste stand zette, waarna de vering echt stukken beter was en de auto weer gewoon een werkdag hoog blijft staan.)

Het enige wat de zaak versneld/verergerd kan hebben is de doorspoel-actie, maar die geldt dan de remservo + klauwen en de achterveerpoten.
De meeste doorstroming gaat door pomp, drukregelaar, remservo en hoogteregelaars; de remmen en de meeste leidingen kun je gerust als dood eind beschouwen. De invloed van 0.25 l (op de factuur staat vaak meer, nooit minder) op het totaal van een kleine 5 l is me niet duidelijk maar moet denk ik niet overdreven worden.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 april 2007 02:12 AM
  [ # 23 ]

dot 4 is een aggeresief goedje.
vergelijk het met accuzuur.
als het op je kleren komt vreet het ook een gaatje, zij het minder snel.

wat dot 4 doet met niet bestendig rubber is het WEEK maken, dus ipv dat het zn vorm behoud, zal de maatvoering weg gaan, en zullen de rubbers uitlubberen.

in verdunde omstandigheden zal het proces alleen trager gaan.
om het te vergelijken met zwaar vervuilde LHM lijkt me moeilijk staande te houden.
daar LHM non agresief is, het is zelfs zo dat je het zou kunnen drinken,, ok je krijgt buikloop en je voelt je tijdelijk niet vrolijk, maar verder zul je er geen gevolgen aan overhouden.

doe je dit met DOT4 tja, dan is een ritje Hospitaal absoluut gewenst,en noodzaak.

dus idd om direct het doodssenario te nemen is zwaar, maar de dot 4 zal zonder grondig aanpakken van het HP systeem steeds weer de kop op steken.
maw je rent van de ene lekkage naar de andere.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 24 april 2007 02:30 AM
  [ # 24 ]

Ja, ik lees een heleboel slechts over dot4, en weet zelf ook wel hoe goed dat het doet als verfafbijt- praat me er niet van.

Maar ik blijf mijn vraagtekens houden totdat het volgende opgehelderd is:
1. Een diagnose hebben we niet - onduidelijk is nu of het huidige probleem met de dot4 te maken heeft - al sluit ik dat op voorhand zeker niet uit, maar een ander lekje, bijv. retour v/d veiligheidsklep, kan voor vergelijkbare ellende zorgen.
2. Hoe groot is de verspreiding van de dot4 in het systeem eigenlijk geweest, en welke componenten zijn dan het meest bedreigd?
3. Is de verdunning (bij benadering 1:8 a 1:10) wel zodanig geweest dat de dot4 significant afbreuk doet aan het veersysteem, of richt het zich dan hoofdzakelijk op de LHM?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 april 2007 02:42 AM
  [ # 25 ]
karel schreef:

Ja, ik lees een heleboel slechts over dot4, en weet zelf ook wel hoe goed dat het doet als verfafbijt- praat me er niet van.

Maar ik blijf mijn vraagtekens houden totdat het volgende opgehelderd is:
1. Een diagnose hebben we niet - onduidelijk is nu of het huidige probleem met de dot4 te maken heeft - al sluit ik dat op voorhand zeker niet uit, maar een ander lekje, bijv. retour v/d veiligheidsklep, kan voor vergelijkbare ellende zorgen.
2. Hoe groot is de verspreiding van de dot4 in het systeem eigenlijk geweest, en welke componenten zijn dan het meest bedreigd?
3. Is de verdunning (bij benadering 1:8 a 1:10) wel zodanig geweest dat de dot4 significant afbreuk doet aan het veersysteem, of richt het zich dan hoofdzakelijk op de LHM?

even los van de huidige diagnose, die zal wel volgen vermoed ik.
DOT 4 breekt veel van de eigenschappen van LHM af.
daarnaast vreet het zich in de rubber onderdelen van het HP systeem.
dat het zo sterk verdund is ,doet in principe niets af aan de gevolgen, enigste is, dat het langer zal duren dat het zich kenbaar maakt.

dus vele rubbers zullen langzaam maar zeker hun vorm verliezen, idd de bloodstelling aan de D4 en de verdunning zullen de bepalende factor zijn.
maar vervormen zullen ze, dus je zit met een onbetrouwbaar HP systeem.
en je blijft achter de feiten aan hollen,, lek hier mankement daar, alle gevolg van de D4.
dus vandaar dat ik stel,, het systeem is overleden en alleen een totaal revisie en vervang actie kan definitief soelaas bieden.

al ben ik met je eens dat de remmen een oneway street zijn ed, dus daar zal de schade niet zichtbaar zijn noch worden.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 24 april 2007 02:50 AM
  [ # 26 ]

Even een stapje terug er worden wat erg makkelijk conclusies getrokken zonder ook maar naar de auto te hebben gekeken!

tja.
ff Apeldoorn bellen dus.
DOT4 vreet zich in de porieen van alle rubber onderdelen .
sommige kunnen een tijd lang weerstand bieden maar andere gaan op den duur kapot.
in jou geval,,, ik zeg dit niet graag, en heb er al zeker geen lol an….

maar je HP systeem is min of meer overleden.

het is nu van de ene lekkage naar de andere rennen, met wat mazzel kun je het eronder krijgen, maar andersom bestaat de kans dat het een onbegonnen wedstrijd is.

mvgr wupke:die dit wel heel idioot vind,,, DOT4 in een LHM systeem,,, je kunt een poging wagen het te verhalen aan de hand van je rekening,, maar ik ben geen advokaat, en vrees het ergste.

Natuurlijk is remvloeistof (welke dot dan ook) niet gezond voor je veersysteem maar om het nou meteen overleden te verklaren lijkt me wat snel.
Allereerst een vraag je vertelde dat onlangs je octopus vervangen is was dit de grote of de kleine of misschien allebei?
Als je die octopus die nu lekt (als die het al is) laat vervangen en het systeem goed spoelt met spoelolie en daarna er lekker verse lhm instopt heb je best kans dat de schade nog helemaal niet zo groot is.
Kort samengevat even goed (laten) kijken wat er lekt en wat er verder aan de hand is en niet meteen bij de pakken neer gaan zitten. Wat betreft de kosten kan je misschien wel wat regelen als je probeert om het op deze manier op te lossen.
Bij de Hegru in Eindhoven kunnen ze een spin overigens voor relatief weinig geld vervangen.
Dan nog even dit, al die onderdelen die opgenoemd worden die dan meteen vervangen zouden moeten worden lijkt me ook erg voorbarig ik zou zeggen alleen vervangen wat nodig is, je kan daarna altijd nog kijken wat wel of niet goed meer functioneert.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
Jay2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 08-09-2006

Gepost: 24 april 2007 10:41 AM
  [ # 27 ]

Dank je wel iedereen! Ik zal vanmiddag nog maar weer eens onder de moterkap duiken. Ik moet zometeen werken en heb nu even weinig tijd. Ik houd jullie op de hoogte.

AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 24 april 2007 11:25 AM
  [ # 28 ]

Fijn, net nu mijn auto bij de speedy staat voor een apk lees ik dit Shocked
(is gelukkig geen citroen)

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 24 april 2007 12:53 PM
  [ # 29 ]

0,25 liter DOT4 tegen 5 liter LHM… Tja. Een verdunning van 1 op 20? Ik denk dat de LHM genoeg nare eigenschappen van de DOT4 ongedaan maakt. Vervelend is alleen dat DOT4 hygroscopisch is en dus water aantrekt.

Maar ik schaar me aan de zijde van Karel:

De kans dat er door willekeurige oorzaken een lekkage optreedt aan het veersysteem van een BX is veel groter dan de kans dat deze lekkage veroorzaakt is door 1 bekertje DOT4.

Daarnaast: Hoeveel garages zetten wel niet van alles op de rekening wat ze toch niet uitvoeren? Ruitesproeiervloeistof, etc….

Met respect voor alle technisch onderlegde mensen in dit topic; ik denk toch dat er wat te snel wordt gewezen naar een oorzaak zonder dat er wordt ingegaan op de feitelijke implicaties van die oorzaak…

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
Jay2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 08-09-2006

Gepost: 24 april 2007 01:55 PM
  [ # 30 ]
Robin schreef:

0,25 liter DOT4 tegen 5 liter LHM… Tja. Een verdunning van 1 op 20? Ik denk dat de LHM genoeg nare eigenschappen van de DOT4 ongedaan maakt. Vervelend is alleen dat DOT4 hygroscopisch is en dus water aantrekt….

De kans dat er door willekeurige oorzaken een lekkage optreedt aan het veersysteem van een BX is veel groter dan de kans dat deze lekkage veroorzaakt is door 1 bekertje DOT4.

....ik denk toch dat er wat te snel wordt gewezen naar een oorzaak zonder dat er wordt ingegaan op de feitelijke implicaties van die oorzaak…

Dat zei de monteur van de Speedy ook. Heb samen met de monteur even onder de kap gekeken. De lekkage nu is de oorzaak van een lekke (gescheurde) retourslang. Dit gaan ze verhelpen en ik vroeg of ze dan meteen ook even een uitgebreide spoelbeurt wilden doen. Waarschijnlijk gaat me dit wel geld kosten, al probeer ik de spoelbeurt+LHM op hun kosten te doen. Immers de DOT4 moet er wel uit…. De rest zal wel meevallen qua prijs.

De monteur die ik nu sprak had in het verleden ook een paar Bixjes gehad, die wist dan ook meteen waar ie kijken moest. De jongere monteur had geen idee wat ie met de hydrauliek aanmoest. Maar goed, ik kan het me enigzins wel voorstellen dat de fout gemaakt is. Alleen jammer voor de Progress. De pijn moet haast ondragelijk zijn geweest Sad

Nu afwachten hoe het verder gaat…

Nu weer snel in de SEAT….  Rolling Eyes ... (van m’n collega) naar m’n werk. Kan ik weer verder met hydraulische cylinders maken…

AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook