Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
nou ben benieuwd of het is gelukt ?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:nou ben benieuwd of het is gelukt ?
Hij is vast nog aan het vloeken…
Ik ben nog bezig. In je eentje een koppeling doen is een onmogelijke kutklus . Gelukkig heb ik wat hulp van mijn pa gehad met het eraf trekken van de versnellingsbak. Ik heb zojuist de nieuwe koppelingsplaat en drukgroep gemonteerd, het nieuwe druklager en 2 verse askeringen.
Zometeen als mijn pa terug is hangen we de versnellingsbak weer op zijn plek. Dan reviseer ik nog even mijn debietregelaar en vind ik het wel weer genoeg geweest voor vandaag. Morgen weer een dag.
Foto’s en een uitgebreid verhaal volgen later vanavond wel
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ben benieuwd
veel succes nog!
Zo dan, hier de beloofde update. Vanmorgen om 11 uur ben ik begonnen aan de klus. Allereerst de auto maar es op bokjes gezet.
Vervolgens de voorwielen maar eens verwijdert. Hierna de fusees losgetikt, en de assen eruit getrokken. Alle rommel die aan de versnellingsbak vast zat losgemaakt. Voor het mooie ook de radiateur en condensor losgehaald om de debietregelaar te demonteren, en wat extra ruimte is nooit weg.
De o-ringen van de HD leidingen aan de debietregelaar waren compleet verteerd, dus dat verklaart de lekkage wel .
Daarna de bak maar es losgejutterd en deze op de ex-achterbank van mijn vaders xantia laten mieteren. Het was toen inmiddels etenstijd dus na een fijne maaltijd ben ik weer verder gegaan. Drukgroep en koppelingsplaat los. Ik heb deze eens naast de nieuwe gelegd. Nou ja, kijk en vergelijk zou ik zeggen.
Koppelingsplaten
Schuifmaat op oude plaat
Schuifmaat op de nieuwe plaat
Nou ja, dat zegt genoeg denk ik. Hierna de nieuwe plaat + drukgroep gemonteerd, nieuwe druklager met een fijne laag kopervet weer op de bak geschoven, en 2 nieuwe askeringen geplaatst. Daarna fijn samen met mijn pa een half uur lopen kloten om die bak weer op zijn plek te krijgen. Maar goed, hij zit er weer onder! Morgen de asjes weer terugsteken, debieteregelaar terugbouwen, sapjes verversen en karren maar weer!
Ik heb ook al stiekem mijn koppelingspedaal weer geprobeert, en die is heeeeeeerlijk licht . Afijn, hieronder de rest van de plaatjes:
Versnellingsbak
Algemene indruk
Oude drukgroep
Keringen oud/nieuw
Drukgroepen
Nieuwe drukgroep op zijn plek
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
das lekker weer zo’n lichte koppeling
komt allemaal goed zo te horen
Ziet er goed uit! Heb je nu je achterbankleuning onder de versnellingsbak liggen ?
B_iks schreef:Ziet er goed uit! Heb je nu je achterbankleuning onder de versnellingsbak liggen ?
Ja, das de oude rugleuning uit mijn vaders Xantia. Die heeft er laatst een ander interieur in geschroeft. Het oude was echt helemaal afgeleefd. De rugleuning deed nu mooi dienst als vesnellingsbakvalnet
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:B_iks schreef:Ziet er goed uit! Heb je nu je achterbankleuning onder de versnellingsbak liggen ?
Ja, das de oude rugleuning uit mijn vaders Xantia. Die heeft er laatst een ander interieur in geschroeft. Het oude was echt helemaal afgeleefd. De rugleuning deed nu mooi dienst als vesnellingsbakvalnet
Altijd handig, onderdelen hergebruiken.
Lekker klusje he? Zo’n koppeling. Maar je bent al aardig op dreef, dus kun je er binnenkort weer van genieten.
Fijn klusje idd . Had al een keer een koppeling gedaan bij Erik zijn TD ombouw destijds. Maar dat was met het blok naast de auto. Verder een aantal keer mijn vader geholpen. Dus ik wist wel dat het geen peulenschil zou zijn. Maar ja, morgen ga ik eerst maar es een uitgebreide proefrit maken
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Mooi werk!
en het overgrote deel is al achter de kiezen he morgen fijn karren met hem! altijd prettig een nieuwe koppeling! Binnenkort is de 16V ook weer aan de beurt
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
PrutsyLJ schreef:B_iks schreef:Ziet er goed uit! Heb je nu je achterbankleuning onder de versnellingsbak liggen ?
Ja, das de oude rugleuning uit mijn vaders Xantia. Die heeft er laatst een ander interieur in geschroeft. Het oude was echt helemaal afgeleefd. De rugleuning deed nu mooi dienst als vesnellingsbakvalnet
Ik wilde al meteen kijken of de rugleuning in mijn Xantia er nog in zat, heb hetzelfde interrieur
In iedergeval, netjes gedaan op straat, enkel met krikken zo te zien.
Respect voor je, Pruts
(wat een klus)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
en hoe rijd dat nou??
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:en hoe rijd dat nou??
Als het goed is rijd dat wel weer ja….
Test