1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
bx 19 tzi, motorproblemen: afslaan, starten, inhouden
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 12 maart 2007 12:44 AM

Ik heb sinds 1en1/2 jaar een bx(break)19tzi, rijdt geweldig als die rijdt, maar dus met de volgende -nog niet opgeloste- problemen bij een beetje gas geven valt toerental iets terug, met kans op afslaan, als de motor warm is krijg je hem dan nauwlijks meer gestart. Soms brandt het mm-lampje dan, soms niet.
Bij gewoon rijden (snelweg) gebeurt het (niet vaak) dat hij plotseling even inhoudt.
Verder vind ik dat de motor nogal snel heet wordt (koelwater bijna in het rood) bij iets hogere dan normale belasting. Op reis heb ik de indruk dat hij soms een tank 112 rijdt en soms een tank 110, bij gelijke rijstijl en buitentemperatuur.
Ja, misschien dat iemand deze verschijnselen kent en ze inmiddels opgelost heeft?

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 12 maart 2007 01:19 AM
  [ # 1 ]

Zuiniger dan 1op10 tot 1op12 zul je met deze auto ook niet gaan rijden. Kleine verschillen maken dan al veel uit (meer verkeerslichten/optrekken/file/snelweg dan anders).

Je koelvloeistof-temperatuur lijkt me handig om eerst je niveau te checken en indien nodig bij te vullen. Daarnaast ook wel goed om je temp-sensor en thermostaat te testen.

Elders op het forum staat een ruim aanbod aan te doorlopen check-adviezen!

Voor het slechte lopen: dit lijkt een kwestie te zijn van noodloop. In eerste instantie denk ik daarbij aan de lambda-sonde (katalysator) maar het kunnen legio mogelijkheden zijn. Probeer vóór alle andere dingen je ECU eens te resetten door je accupolen een tijdje los te halen!

Good luck! Wink

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 12 maart 2007 01:33 AM
  [ # 2 ]

Dank voor je reaktie.
Ik verwacht inderdaad niet zuiniger dan 112 te rijden, vind ik al best mooi, wat me verbaasde is het verschil, dus niet 111.
Koelvloeistofniveau houd ik in de gaten. Ik denk aan een slecht rendement waardoor meer hitte vrijkomt dan waarvoor het systeem ontworpen is, toch zou die inderdaad die warmte wel kwijt moeten kunnen raken. Ik zal -als al het andere in orde is- eens kijken naar thermostaat.
Ik heb de accu een paar keer ontkoppeld gedurende 20-30 minuten. Ik dacht dat dat lang genoeg was (??), leverde echter niet veel op. Dat legio-mogelijkheden is inderdaad mijn wanhoop. Je zou zeggen dat er inmiddels zoveel ervaring met deze motor is dat er een te volgens strategie is.k

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 maart 2007 02:42 AM
  [ # 3 ]
oudelut schreef:

In eerste instantie denk ik daarbij aan de lambda-sonde (katalysator) maar het kunnen legio mogelijkheden zijn.

Ik wilde hierbij even opmerken dat katalysator en lambda-sonde twee volstrekt gescheiden componenten zijn.

De lambda-sonde is een “actieve” component, dwz het is een soort sensor die een stuursignaal afgeeft aan het motormanagement; deze kan een vrij grote rol hebben in het lopen van de motor. De auto kan bijv. erg onzuinig lopen als deze sonde vervuild of defect is.

De katalysator is een soort “naverbrander” voor allerlei rommel die we liever niet in de vrije lucht hebben. De enige manier waarop deze het al dan niet goed lopen van de motor kan beïnvloeden is door het uit elkaar vallen, waardoor er een verstopping in het uitlaatsysteem kan optreden.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 maart 2007 02:45 AM
  [ # 4 ]
landweer schreef:

Dank voor je reaktie.
Ik verwacht inderdaad niet zuiniger dan 1:12 te rijden, vind ik al best mooi, wat me verbaasde is het verschil, dus niet 1:11.
Koelvloeistofniveau houd ik in de gaten. Ik denk aan een slecht rendement waardoor meer hitte vrijkomt dan waarvoor het systeem ontworpen is, toch zou die inderdaad die warmte wel kwijt moeten kunnen raken. Ik zal -als al het andere in orde is- eens kijken naar thermostaat.
Ik heb de accu een paar keer ontkoppeld gedurende 20-30 minuten. Ik dacht dat dat lang genoeg was (??), leverde echter niet veel op. Dat legio-mogelijkheden is inderdaad mijn wanhoop. Je zou zeggen dat er inmiddels zoveel ervaring met deze motor is dat er een te volgens strategie is.k

Een motor die te arm loopt wordt veel heter en is onzuiniger; er zijn talloze oorzaken mogelijk waaronder een luchtlek in het inlaatsysteem of een slecht werkende lambdasonde. Een keertje goed doorblazen misschien?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 13 maart 2007 12:32 AM
  [ # 5 ]

ik lees elders dat vervangen van stappenmotor (waarvoor is die eigenlijk?) en gaskleppositiesensor mogelijke oplossing biedt. Kun je aan die dingen zien of ze defect zijn, nadat je ze uit elkaar gehaald hebt? Vervangen, betekent dat door nieuwe of is door andere oude het proberen waard? Vandaar ook mijn eerste vraag, kun je er iets aan zien, of testen? Ik heb wel inmiddels de debietmeter vervangen, verandert niets aan gedrag.
Soortgelijke vragen ook voor de lambda-sonde. In een eerdere bx heb ik die wel eens vervangen, op aanraden van de garage, leverde ook niets op, vervangen door een andere oude dus. Maar aan die sonde kun je ook niets zien, of kun je iets meten als de motor loopt en als je gas geeft ofzo? Dan moet je de preciese werking van dat ding weten. kortom, nog een hoop te doen.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 13 maart 2007 12:51 AM
  [ # 6 ]

Wij hebben een 19TZI Break, lokatie Leerdam. Is misschien een goed idee een keertje langs te komen, dan meten we beide auto’s door en vergelijken meetwaarden. Ik weet ook het 1 en ander van injectiesystemen en fouten opsporen kan ik ook.

Als je het wat lijkt, stuur maar een pb.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 21 april 2007 01:05 PM
  [ # 7 ]

Dank Alcyone voor je aanbod. Mogelijk maak ik daar iets later, als de meest voor de hand liggende zaken uitgesloten zijn, graag gebruik van.
De BX is deze week apk-goedgekeurd daar had ik wat tijd voor nodig nieuwe achterremschijven, nieuwe remslangen voor en nieuwe handremkabels. Het werken aan een goedgekeurde auto is motiverender dan aan een nog te keuren auto.
De problemen die ik beschreven heb worden in dit forum nogal eens gerelateerd aan een BDP-sensor. Ik heb daar vluchtig naar gekeken (geen verrotte connector), tijdens het stationair lopen heb ik de steker naar de BDP-sensor los getrokken, hij slaat onmiddellijk af, en zelfs als ik heel kort het signaal onderbreek dan slaat de motot af en blijft natuurlijk afgeslagen, d.w.z. het lijkt niet een kwestie van haperen t.g.v. problemen aan de sensor maar dat hij het wel of niet doet.
Ik heb een dergelijk experiment (steker los) ook gedaan bij de debietmeter, het effect daarvan is merkbaar maar niet zo 1/0 als bij de BDP-sensor.
Verder heb ik nog niet gekeken naar de gaskleppositiemeter…
Nog even het probleem waarop ik me nu concentreer Als de auto een possje gereden heeft en niet al te lang stil gestaan (15 - 60 min) dan slaat hij bij staretn even aan, loopt rot en slaat af (dit alles binnen 10 seconden). Dan geeft hij bij langdurig herstarten eerst geen enkele kik, en vervolgens gbegint de motor mee te doen tijdens het starten en na weer een possje slaat hij eindelijk aan, dit laatste alleen bij helemaal ingedrukt gaspedaal, het toerental komt dan rond de 5000, dna pas blijft hij lopen. En eerst nogal beroerd maar dat is logisch want de boel is natuurlijk aardig ontregeld na zolang tevergeefs starten.

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 21 april 2007 11:26 PM
  [ # 8 ]

Ik zou toch eens proberen de ECU te resetten door de polen een uurtje van de accu te halen. Gemakkelijk gedaan en kost niets. In principe zou hij daarna het weer goed moeten doen totdat hij weer rottig begint te doen en waarschijnlijk het mm-lampje weer brandt. Dan heb je direct de goede reden te pakken om hem uit te laten lezen en als het meezit de reden waarom hij zo vervelend doet Wink

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 22 april 2007 12:17 AM
  [ # 9 ]

Ik heb twee keer de accu losgegooid, gedurende zo’n half uur. Moet het een uur zijn, ik kan hem natuurlijk ook een hele nacht losgooien. Ik heb ergens gelezen dat je na het aankoppelen de motor 10 min stationair moet laten draaien. Is dat zo. Graag zou ik van al dit soort akties het waarom weten.
Als de accu los was is de computer weer schoon geheugen gewist en het een en ander gereset. Ik heb wel eens gehoord dat zo’n computer zelflerend zou zijn, d.w.z. instellingen aanpast aan wijzigende omstandigheden?
Ik probeer het nog wel eens. Als je dan meteen nadat het mm-lamplje is gaan branden uitleest, weet je dan welk ding het probleem geeft?

Profiel  
 
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 22 april 2007 08:57 PM
  [ # 10 ]

Die Ecu, kun je die bij de bx (19tzi) op dezelfde manier uitlezen zoals bij de ax (elders op het ax-forum beschreven, via dashbordlampjes)? Waar zit die ecu bij de bx of waar lees je hem uit?

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 22 april 2007 09:48 PM
  [ # 11 ]
landweer schreef:

Die Ecu, kun je die bij de bx (19tzi) op dezelfde manier uitlezen zoals bij de ax (elders op het ax-forum beschreven, via dashbordlampjes)? Waar zit die ecu bij de bx of waar lees je hem uit?

De ecu zit onder de passagiersstoel, uitlezen doe je volgens mij met een stekker onder de motorkap. Waar pecies dat weet ik even niet, maar als ik het me goed herinner is het een stekker die gewoon makkelijk bereikbaar is.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 24 april 2007 05:21 PM
  [ # 12 ]

Er heeft bij mij wel eens een beetje olie in de verdelerkap gezeten, doorgelekt vanuit de nokkenas, door keerringen heen (een beetje vreemd op zich?) Problemen die zich niet altijd voordoen zijn heel moielijk op te lossen, je zoekt altijd naar een regelmaat, overeenkomst tussen overeenkomstige problemen. Als de motor soms(koud) heel goed loopt en na korte pauze opeens niet meer aanslaat en dat regelmatig, zoek ik naar het verband hiertussen en een enbetrouwbaar werkende onstekingsmodule, of problemen met de verdelerkap (kun je niet aan de binnenzijde van de verdelerkap, met goed licht zien of er stroombanen o.i.d. ingebrand zijn?) Ik zie die relatie niet 123, anderen mogelijk wel. Onbevredigend, maar wel nuttig natuurlijk, is wanneer een probleem zomaar opgelost is na het vervangen van een opzich niet direkt defect onderdeel.
Wat betreft het warme startprobleem heb ik iets gelezen op het zx-forum, dat de injecteoren zouden nadruppelen en de motor doen verzuipen. Heeft te maken met vervuilde injectoren of te reviseren injectoren? Is dat hetzelfde? Ik hoorde dat een middeltje inspuiten ergens in de gemeenschappelijke toevoer voor de injectoren zou kunnen helpen.
Kortom, heeft iemand ervaring met de nadruppelende injectoren en ook met het verhelpen daarvan middels een goedje, zo ja, welk goedje en waar toevoegen en zo?

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 24 april 2007 05:24 PM
  [ # 13 ]
landweer schreef:

Er heeft bij mij wel eens een beetje olie in de verdelerkap gezeten, doorgelekt vanuit de nokkenas, door keerringen heen (een beetje vreemd op zich?) Problemen die zich niet altijd voordoen zijn heel moielijk op te lossen, je zoekt altijd naar een regelmaat, overeenkomst tussen overeenkomstige problemen. Als de motor soms(koud) heel goed loopt en na korte pauze opeens niet meer aanslaat en dat regelmatig, zoek ik naar het verband hiertussen en een enbetrouwbaar werkende onstekingsmodule, of problemen met de verdelerkap (kun je niet aan de binnenzijde van de verdelerkap, met goed licht zien of er stroombanen o.i.d. ingebrand zijn?) Ik zie die relatie niet 123, anderen mogelijk wel. Onbevredigend, maar wel nuttig natuurlijk, is wanneer een probleem zomaar opgelost is na het vervangen van een opzich niet direkt defect onderdeel.
Wat betreft het warme startprobleem heb ik iets gelezen op het zx-forum, dat de injecteoren zouden nadruppelen en de motor doen verzuipen. Heeft te maken met vervuilde injectoren of te reviseren injectoren? Is dat hetzelfde? Ik hoorde dat een middeltje inspuiten ergens in de gemeenschappelijke toevoer voor de injectoren zou kunnen helpen.
Kortom, heeft iemand ervaring met de nadruppelende injectoren en ook met het verhelpen daarvan middels een goedje, zo ja, welk goedje en waar toevoegen en zo?

Mechuccio, een medeforummer, heeft daar een trucje voor. Iets met een bypass. Zoek hem maar eens op en stuur hem een pb.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 24 april 2007 06:53 PM
  [ # 14 ]

Ik heb zojuist de ecu uitgelezen volgens een truc genoemd onder het AX-forum ergens (ik ben niet zo handig in het zoeken en refereren), via het dahbord mm-lampje. Ik heb foutcode 14 (koelwatertempmeter) en 33 Gaskleppositiesensor (ingeval van Moto-jetronic). Kunnen deze zaken van invloed zijn op haperen. Niet op slecht starten bij warem motor denk ik. Waarschijnlijk heb ik twee problemen door elkaar lopen.
De koelwatertemp sensor, is dat die op de radiator onderaan? En wat kan de aard van de storing zijn? Gewoon kapot?
En die gaskleppositie. kan het voldoende zijn te demonteren uit elkaar te halen, schoon maken, goed kijken, en weer monteren?

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 24 april 2007 07:05 PM
  [ # 15 ]

Je hebt het probleem gevonden! het is je temperatuursensor!

Hij geeft storing aan op de sensor, en al je rij en start/aansla-problemen wijzen naar een verkeerde mengselbereiding, deze sensor heeft een cruciale factor in het bereiden van je mengsel voor zowel koude als warme start.
De sensor op je radiateur is de thermoschakelaar, je zult je temperatuursensor moeten zoeken op het huis van je thermostaat of je cilinderkop.

Je gasklephuis zal het ook niet erg vinden om eens grondig gereinigd te worden met en goede carburateur cleaner, vergeet als ie erop zit ook de stationair-regelaar niet te reinigen.

Succes

Emiel

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook