Robin schreef:0,25 liter DOT4 tegen 5 liter LHM… Tja. Een verdunning van 1 op 20? Ik denk dat de LHM genoeg nare eigenschappen van de DOT4 ongedaan maakt. Vervelend is alleen dat DOT4 hygroscopisch is en dus water aantrekt.
Ik hield het op een liter of 4.5, een qua verdunning pessimistische schatting dus, en een deel daarvan (ik schat circa anderhalve liter) blijft min of meer altijd in je systeem zitten tenzij je ‘m echt bewust drukloos maakt met de ontlastschroef. Blijft nog het feit dat ik na een veel te lange zware werkdag niet meer zo heel goed kan rekenen
Ich bin ein Breaker
Jay2 schreef:Robin schreef:0,25 liter DOT4 tegen 5 liter LHM… Tja. Een verdunning van 1 op 20? Ik denk dat de LHM genoeg nare eigenschappen van de DOT4 ongedaan maakt. Vervelend is alleen dat DOT4 hygroscopisch is en dus water aantrekt….
De kans dat er door willekeurige oorzaken een lekkage optreedt aan het veersysteem van een BX is veel groter dan de kans dat deze lekkage veroorzaakt is door 1 bekertje DOT4.
....ik denk toch dat er wat te snel wordt gewezen naar een oorzaak zonder dat er wordt ingegaan op de feitelijke implicaties van die oorzaak…
Dat zei de monteur van de Speedy ook. Heb samen met de monteur even onder de kap gekeken. De lekkage nu is de oorzaak van een lekke (gescheurde) retourslang. Dit gaan ze verhelpen en ik vroeg of ze dan meteen ook even een uitgebreide spoelbeurt wilden doen. Waarschijnlijk gaat me dit wel geld kosten, al probeer ik de spoelbeurt+LHM op hun kosten te doen. Immers de DOT4 moet er wel uit…. De rest zal wel meevallen qua prijs.
De monteur die ik nu sprak had in het verleden ook een paar Bixjes gehad, die wist dan ook meteen waar ie kijken moest. De jongere monteur had geen idee wat ie met de hydrauliek aanmoest. Maar goed, ik kan het me enigzins wel voorstellen dat de fout gemaakt is. Alleen jammer voor de Progress. De pijn moet haast ondragelijk zijn geweest
Nu afwachten hoe het verder gaat…
Nu weer snel in de SEAT…. ... (van m’n collega) naar m’n werk. Kan ik weer verder met hydraulische cylinders maken…
Succes met de onderhandelingen; ik zou voorstellen: zij betalen tenminste de vergiftigde LHM? Kost ze ook maar een paar eur per liter, maar jou al snel 6 eur x 5. De rest valt misschien onder de post “schaamte”?
Ich bin ein Breaker
Nou de garage blijft stellig beweren dat het een standaard factuur was en dat er absoluut geen DOT4 in zit. Op de werkorder staat namelijk niets vermeld….
Grappig is dat toen ik binnenkwam eerst een monteur sprak. “Dag meneer, kan ik u helpen?” Ja zeker,” aldus ik “een poos terug heb ik mijn Citroën BX hier gebracht voor een grote beurt en toen hebben jullie onder andere mijn remvloeistof aangevuld of ververst. Kan dat kloppen?” Monteur: “Ja meneer dat kan zeker kloppen. Hoezo?”....
Later sprong een oudere collega van hem ‘m al snel bij dat dat dus heel typisch zou zijn als dat het geval was. Desalnietemin was de octopus poreus en gescheurd en dat kan ik dan ook wel duidelijk zien.
Het is dat ik verders geen tijd heb om me te verdiepen in het vervangen van de octopus, daarom mochten ze het van mij doen. 175 euro voor de bundel plus arbeidsloon.
Ik kan als consument niets maken en heb me er maar bij neergelegd, ben niet zo´n probleem-maker. Toch blijft het een uiterst dubieus verhaal. Ik heb de auto maandag nodig, daar ik dan met m’n nieuwe baan in Wolfheze begin.
Het moraal van het verhaal: Een algemene garage als Speedy is best aardig en relatief betaalbaar. Check wel goed of ze bekend zijn met onze juweeltjes…
Groetjes Jaco.
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Jay2 schreef:Later sprong een oudere collega van hem ‘m al snel bij dat dat dus heel typisch zou zijn als dat het geval was. Desalnietemin was de octopus poreus en gescheurd en dat kan ik dan ook wel duidelijk zien.
Het is dat ik verders geen tijd heb om me te verdiepen in het vervangen van de octopus, daarom mochten ze het van mij doen. 175 euro voor de bundel plus arbeidsloon.
Maar ho, je zegt eerder:
Een poosje terug is dus mijn octopus vervangen.
Dan is dit wel de 1e BX waarvan ik hoor dat er voor de 2e keer de octopus vervangen wordt. Niets is onmogelijk maar uitzonderlijk is het toch wel.
Of is er spraakverwarring en is ooit de kleine, en nu de grote octopus vervangen?
Ich bin ein Breaker
Jay2 schreef:Nou de garage blijft stellig beweren dat het een standaard factuur was en dat er absoluut geen DOT4 in zit. Op de werkorder staat namelijk niets vermeld….
Dat dacht ik dus al. Maar het staat wel op de rekening en je hebt er zeker wel voor betaald? Stelletje oplichters.
D. Peters schreef:
Ik denk dat 175 euro voor een octopus, inclusief montage nog wel meevalt.
Maar Jay zegt 175 euro PLUS arbeidsloon
Dus als ze er niet mee bekend zijn kan het nog wel eens een dure grap worden.
Al met al zou ik die lui in het vervolg mijden als de pest, als ik het zo hoor…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:
Maar Jay zegt 175 euro PLUS arbeidsloon
Ook hier geldt: niet té snel conclusies trekken. Vraag aan Jay: bedoel je ‘175 euro voor “de bundel plus arbeidsloon”’, of “175 euro voor de bundel” plus arbeidsloon?
175 eur voor alleen de bundel, en de montage dan nog extra betalen, is pure oplichterij; 175 eur voor de bundel incl. montage is op zich geen heel erg gekke prijs.
Ich bin ein Breaker
In totaal kom ik op 220 á 250 euro en dat is inclusief arbeidsloon. Dat dat duur is is inderdaad waar. Andere garage bij mij in de buurt deed dat voor hetzelfde bedrag. Ik weet dat het goedkoper kan en ik ben er ook niet echt super-goed-gemutst op. Vorige keer bij de Hegru dacht ik inderdaad dat mijn octopus was vervangen. Ik was daar met een kameraad en die dacht dat ook. Op de rekening (voor zover je van de Hegru een rekening meekrijgt ) stond dat er een retourslang was vervangen. Sorry dus voor de verwarring. Was er zelf dan ook wat van in de war.
Inderdaad is dit de laatste keer dat ik bij deze garage was. Naja, weer een wijze les geleerd niet meer zo gemakzuctig te zijn en te goed van vertrouwen. Vanmiddag kan ik de auto ophalen en dan denk ik dat ik nog wel ga schrikken van de prijs. Met een auto als deze loop je nou eenmaal het risico dat je tegen plotselinge onderhoud aanloopt.
Helaas een beetje pech, maar het is toch nog goedgekomen. Nu nog mijn vrouw ervan overtuigen dat het allemaal best meevalt.
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Laten we wel hopen dat ze voor die 250 euro minimaal 6 uur aan het mieren, foeteren, klooien, hannessen, prutsen, klagen en schelden met die octopus zijn
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Robin schreef:Laten we wel hopen dat ze voor die 250 euro minimaal 6 uur aan het mieren, foeteren, klooien, hannessen, prutsen, klagen en schelden met die octopus zijn
En dan zo’n student zeker die zijn geduld verliest en als een idioot lomp gaat lopen slaan en trekken aan de auto en zo nog wel wat meer verzout (zou ook de eerste niet zijn )
Iig hoop ik dat het vervangen van de octo de BiX weer een hele poos uit de garage weet te houden!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Blijf het wel knap vinden dat een “monteur” remolie in een overduidelijk hydraulisch geveerde citroen denk te moeten gieten. Wat zullen zijn gedachten zijn geweest toen hij dat grote groene vat zag en er vervolgens de olie indumpte Schandalig. Speedy op de blacklist! Benieuwd hoe de biks eruit komt.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Ondertussen staat de Progress al drie dagen bij de Speedy en begin ik er flink de P in te hebben .... Gisteren had ik ze aan de lijn dat m’n onderdeel binnen was. “Ze hadden er een rare naam voor, ik weet het niet meer…” Ik: “Ehm, iets van octopus ofzo?” Ja dat was ‘m. Maar ze haddende verkeerde binnen. “Dus mijn onderdeel is niet binnen en ik wordt gebeld omdat….?”
In de loop van vandaag zou ie klaar zijn. Volgens de monteur was het erg veel werk om de twee retourleidingen te vervangen die naar achteren lopen. Naar voren dus… Terwijl hij dat dinsdag ook al zei en dat het een kleine klus zou zijn van drie kwartier.
Nou ben ik dus niet van plan al die arbeids uren te gaan betalen die over de drie kwartier gaan. Ik heb ‘m verteld dat ie het voor die 220 á 250 euro mocht doen anders vond ik het te duur worden.
Er staat toch zo’n drie kwartier voor het vervangen van een octopus? Ik weet dat het met name een vies karwei is, maar niet al te lastig als ie op de brug staat….
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tjsa, je moet natuurlijk wel weten waar alles aangesloten zit, en goed franse handjes hebben natuurlijk, bijna niets is zichtbaar dus het is echt een blinde reparatie bijna. Reken maar dat zo’n speedy gonzales als ie het niet een paar keer eerder gedaan heeft er nog een beste tijd mee aan het spelen is. en dat op zijn kosten hoop ik!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Jay2 schreef:Ondertussen staat de Progress al drie dagen bij de Speedy en begin ik er flink de P in te hebben .... Gisteren had ik ze aan de lijn dat m’n onderdeel binnen was. “Ze hadden er een rare naam voor, ik weet het niet meer…” Ik: “Ehm, iets van octopus ofzo?” Ja dat was ‘m. Maar ze haddende verkeerde binnen. “Dus mijn onderdeel is niet binnen en ik wordt gebeld omdat….?”
In de loop van vandaag zou ie klaar zijn. Volgens de monteur was het erg veel werk om de twee retourleidingen te vervangen die naar achteren lopen. Naar voren dus… Terwijl hij dat dinsdag ook al zei en dat het een kleine klus zou zijn van drie kwartier.
Huh? Die man weet duidelijk niet waar ie wel en niet moet zijn. De retourleidingen naar achter moet hij vooral lekker laten zitten en maken geen deel uit van de octopus.
Het lijkt me dat ze gewoon de goede hebben maar niet weten wat ermee te doen.
Nou ben ik dus niet van plan al die arbeids uren te gaan betalen die over de drie kwartier gaan. Ik heb ‘m verteld dat ie het voor die 220 á 250 euro mocht doen anders vond ik het te duur worden.
Er staat toch zo’n drie kwartier voor het vervangen van een octopus? Ik weet dat het met name een vies karwei is, maar niet al te lastig als ie op de brug staat….
Mwah, 3 kwartier is wel érg snel, maar als je het de hele dag doet….
Maar afspraak is afspraak, en vanwege zo’n knurft mag je auto toch niet op de sloop belanden?
Ich bin ein Breaker
Eindelijk is het avontuur ten einde!
Net m’n Progress opgehaald. Rekening viel me best mee: 240 euro. De retourbundel is vervangen (147 euro) en er is 2 liter LHM gevuld. Voor het aantal uur is één uur en een kwartier gerekend (65 euro) BTW er natuurlijk nog bij. Daarnaast kreeg ik nog 35 euro korting van ze, voor het gedoe…. Blijft een raar verhaal en ik hoop heel erg dat de rest van de leidingen zich gaan houden!
Afijn, al met al vind ik dat ze nog wel aardig netjes hebben gehandeld.
Ik kan wel merken dat de Progress weer beter rijdt en remt. En hij stort nu niet meer net na het afzetten in elkaar. Blijf er nog wel bij dat ik de hoogte regelaar onder handen ga nemen. Weer een nieuw projectje..
Jaco
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
gelukkig en veel plezier weer!!
enne, projectjes moet je altijd hebben, anders is het geen hobby meer
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar