L’électrique kapot?
Mischa van Oss
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28

- BX Chic
Gepost: 25 april 2007 11:49 PM

Hello everybody, ik heb weer wat nieuws.
van de een op de andere dag deed mijn centrale vergrendeling, radio, klokje, sigarettenaanst etc. het niet meer. Dit is buitengewoon onhandig, omdat ik mijn achterdeuren en achterbak niet meer kan afsluiten. Na wat onderzoek in mijn onderhoudsboekje blijkt dit inderdaad allemaal op één zekering te zitten. Toen ik deze wilde vervangen brandde deze onmiddelijk door. Het was een 30 ampère zekering en dat is zwaarste die ik in mijn kastje heb zitten.

Kan het zijn dat ik te lichte zekeringen gebruik, maw heb je daar verschil in kwaliteit in of ben ik de pineut en is er een kortsluiting. Hier ben ik een beetje bang voor, want dit klinkt alsof het hele elektrische circuit nagelopen moet worden. Is er manier om dat op een effectieve wijze aan te pakken met een klein beetje technisch inzicht of een klus voor de garage?

Hartelijk dank

Profiel  

rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201

Gepost: 26 april 2007 12:17 AM
  [ # 1 ]

electrique

Hallo Mischa

dat is wel zelf te doen.
eerst het electrische schema opzoeken wat bij jouw type BX hoort. Niet die uit een onbderhoudsboekje maar uit een manual. Dan kijken welke apparaten er op zitten. Dan alles losgooien. Dat is natuurlijk het lastigste deel en kost een hoop tijd om het uit te zoeken. Dan alle units één voor één aansluiten en opletten bij welke unit de zekering er uit gaat.
Bij deze methode overbelast je de boel niet langdurig

Maar ik zou zelf beginnen met de sigarettenaansteker los te gooien en er een zekering aan te wagen.

Groeten, Rob

Profiel  

macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 856

Gepost: 26 april 2007 12:33 AM
  [ # 2 ]

Re: L’électrique kapot?

Mischa van Oss schreef:

Hello everybody, ik heb weer wat nieuws.
van de een op de andere dag deed mijn centrale vergrendeling, radio, klokje, sigarettenaanst etc. het niet meer. Dit is buitengewoon onhandig, omdat ik mijn achterdeuren en achterbak niet meer kan afsluiten. Na wat onderzoek in mijn onderhoudsboekje blijkt dit inderdaad allemaal op één zekering te zitten. Toen ik deze wilde vervangen brandde deze onmiddelijk door. Het was een 30 ampère zekering en dat is zwaarste die ik in mijn kastje heb zitten.

Kan het zijn dat ik te lichte zekeringen gebruik, maw heb je daar verschil in kwaliteit in of ben ik de pineut en is er een kortsluiting. Hier ben ik een beetje bang voor, want dit klinkt alsof het hele elektrische circuit nagelopen moet worden. Is er manier om dat op een effectieve wijze aan te pakken met een klein beetje technisch inzicht of een klus voor de garage?

Hartelijk dank

Dit probleem heb ik ook eens gehad in Frankrijk met mijn huidige BX. Na lang zoeken en friemelen bleek dat de constante spanningsdraad van de radio was doorgesleten langs de metalen houder van de radio. Even een verbandje gelegd en nooit meer problemen hiermee gehad.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook