Ben niet goed in alinea’s. Heb al geprobeerd zoveel mogelijk te hakken.
Schijt aan originaliteit.
Mijn 19TGD break rijdt bijv. al weer 5 jaar rond met relatief dure volsynthetische olie, iets van 0w40 dacht ik.
Ik heb het nagezocht, 5w50 volsynteet. De motor loopt er beter dan ooit op.
Ich bin ein Breaker
Matthijs2006 schreef:Kun je wat meer alinea’s in je tekst opnemen?
Vooral die grootste lap tekst leest niet lekker….
Het gaat om de inhoud
Emiel
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ook liet hij een boek zien van Comma waarin staat dat mijn BX toch echt 15W40 zou moeten hebben. Resultaat: ik heb niets gekocht en zou inmiddels niet meer weten wat ik het beste in Criezel kan gieten qua motorolie ...
In je instructieboekje wordt ook 15W40 aangeraden. In mijn vorige BX-en diesel deed ik dat ook.
Jeroen
Lelijke Eend schreef:Ik ben dus gister naar de lokale olieboer geweest en die had het niet. De verkoper vertelde mij dat er 15W40 in moest, maar omdat ik on de Olving 10W40 las, was ik het daar niet mee eens. Dat vond de verkoper niet grappig want hij verkocht al 40 jaar olie en zal het daarom wel beter weten dan zo’n broekje van 25 (kan ik me wel iets bij indenken, maar toch…). Ook liet hij een boek zien van Comma waarin staat dat mijn BX toch echt 15W40 zou moeten hebben. Resultaat: ik heb niets gekocht en zou inmiddels niet meer weten wat ik het beste in Criezel kan gieten qua motorolie ...
Mooi. Idd gewoon poot stijf houden. Wat een ontzettende prutsers dat ze geen 10w40 hebben!! Elke zichzelf respecterende autozaak moet dat hebben. Verkopers willen altijd verkopen, dus zullen ze zeggen dat er 15w40 moet.
Ik ben meestal geneigd mijn hakken in het zand te zetten als zo’n verkoper mij iets probeert aan te smeren, zeker als ie alleen maar zijn info uit zo’n stom computersysteem kan halen en ook als ze totaal geen kennis van zaken lijken te hebben. Met goede argumenten ben ik daarentegen zo overtuigd
Trouwens: mooi dat ie weer zo soepel schakelt!!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
k ben meestal geneigd mijn hakken in het zand te zetten als zo’n verkoper mij iets probeert aan te smeren, zeker als ie alleen maar zijn info uit zo’n stom computersysteem kan halen en ook als ze totaal geen kennis van zaken lijken te hebben. Met goede argumenten ben ik daarentegen zo overtuigd
Dat staat toch ook in het instructieboekje, dat lijkt me een redelijk goed argument.
Met onze huidige winters zie ik het voordeel niet zo van 10W40. Leg me eens uit waarom 10W40 beter zou zijn dan 15W40?
Ik heb altijd begrepen dat 10W slaat op de dikte bij koude temperaturen. Bij hogere temperaturen is 10W40 netzo dik als 15W40. Misschien sla ik de plank wel mis hoor.
Jeroen
toniclight schreef:k ben meestal geneigd mijn hakken in het zand te zetten als zo’n verkoper mij iets probeert aan te smeren, zeker als ie alleen maar zijn info uit zo’n stom computersysteem kan halen en ook als ze totaal geen kennis van zaken lijken te hebben. Met goede argumenten ben ik daarentegen zo overtuigd
Dat staat toch ook in het instructieboekje, dat lijkt me een redelijk goed argument.
Met onze huidige winters zie ik het voordeel niet zo van 10W40. Leg me eens uit waarom 10W40 beter zou zijn dan 15W40?
Ik heb altijd begrepen dat 10W slaat op de dikte bij koude temperaturen. Bij hogere temperaturen is 10W40 netzo dik als 15W40. Misschien sla ik de plank wel mis hoor.Jeroen
Genoeg leesvoer over te vinden, bijv:
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
of:
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil
Ich bin ein Breaker
Lelijke Eend schreef:(...) Ik heb bij wijze van test met 60km/u terug geschakeld van z’n 2 naar z’n 4. (...)
Dat moet dus van z’n 4 naar z’n 2 zijn.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Lelijke Eend schreef:(...) Ik heb bij wijze van test met 60km/u terug geschakeld van z’n 2 naar z’n 4. (...)
Dat moet dus van z’n 4 naar z’n 2 zijn.
och, kan je rustig doen hoor, de tijd dat dat niet mocht is al weer een poosje voorbij
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Toevallig vanmiddag de olie laten verversen (voor de 2e keer sinds ik hem heb) en daar is Comma 15W 40 in gegaan.
(speciaal voor diesel stond er op de can)
Tegen de tijd dat het weer gaat vriezen ben ik wel weer toe aan nieuwe olie..en dan zien we wel weer
Hmm, gek is dat. Ik was er van overtuigd dat er 10w40 inmoet. Misschien omdat dealer van Empel 10w40 erin gooide “ooit” toen er nog een 19d motor in mijn BX zat. Later heb ik in de turbodiesels (18 TD/21 TD) altijd 10w40 gehad. Een kwalitatief goede olie die tegen hoge termperaturen kan (met name vanwege de turbo) vond ik helemaal niet zo’n verkeerd idee. Dat laatste hangt natuurlijhk niet zo van die 10w40 af. Maar het is vaak wel zo dat hoe beter de olie, hoe lager de viscositeitswaarde.
Bestond er ueberhaupt al semisynthetische motorolie toen de BX ontworpen werd? Zo ja, dan is het niet zo raar dat 10W40 er niet in staat,want dat is toch bijna altijd een semisyntheet….
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
mpostma schreef:Hmm, gek is dat. Ik was er van overtuigd dat er 10w40 inmoet. Misschien omdat dealer van Empel 10w40 erin gooide “ooit” toen er nog een 19d motor in mijn BX zat. Later heb ik in de turbodiesels (18 TD/21 TD) altijd 10w40 gehad. Een kwalitatief goede olie die tegen hoge termperaturen kan (met name vanwege de turbo) vond ik helemaal niet zo’n verkeerd idee.
Zou best eens waar kunnen zijn wat je zegt hoor….eerlijk gezegd heb ik daar tijdens de 5 Tzd-turbo’s van mij ook nooit op gelet. ops:
In mijn herinnering was het altijd 15W 40….zal het de volgende oliewissel toch eens aan ze vragen, of ze ook 10W 40 hebben….als het voor de turbodiesel goed is, is het voor de gewone TZD zeker goed.
Wat is het verschil tussen al die olies?
waarschijnlijk wel bekend, maar dan toch maar even
hoe lager het eerste getal, hoe dunner de olie(lees lage viscositeit) kan worden bij een lage temperatuur.
maw als het -10 C is zal een olie als 5w nogwat beter tussen de onderdelen stromen als een 15w nogwat…..
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop