André schreef:De laatste verversing is er door Van Laar hier in Haarlem zelfs 5W40
in de BX gekomen.
Ik ga er van uit dat de olie zo goed mogelijk moet zijn, en 15W40 is
gewoon goedkope olie.
Prijs heeft natuurlijk te maken met de viscositeit van de olie, een 0w10 olie, vol synthetisch, zoals wij die hier voor een paar auto’s gebruiken kost je kapitalen, maar is niet noodzakelijkerwijs, helemaal niet eigenlijk, automatisch dus de beste olie voor je auto!!!!!
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Wat precies waar in moet weet ik niet uit mijn hoofd, dat zal als het goed is in je onderhouds boekje staan, je weet wel, dat ding dat niemand meer heeft
Een goede garage kan het je vertellen….., misschien iemand hier op het forum ook wel
@mod, eventueel een apart draadje anders???? weet eigenlijk niet of er al een bestaat… ops:
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
olie zorgt voor de benodigde soepel loop van je motor. als de olie te dun is zal er maar wrijving tussen de delen ontstaan en slijtage optreden?
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Misschien wat mosterd na de maaltijd. Maar 15W40 is volgens mij altijd een minerale olie, 10W40 is juist een halfsyntheet. Overigens heb ik nu ook 10W40 in de Xantia zitten. In eht boekje zal ongetwijfeld 15W40 staan. In de Berlingo is altijd een volsyntheet gegaan. Dat houd ik ook zo.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
hogervp schreef:10W40 is juist een halfsyntheet. .
Patrick
Ben ik niet helemaal met je eens ik ben ooit eens in de avond opzoek geweest naar 10w40 half syntheet. Is gewoon niet te koop bij de gemiddelde tankstation. De echt grote heeft het nog wel. Ook bij de halfords ofzo is het niet veel te koop. Het zijn meer vol syntheten
Ik heb even een nieuw draadje gemaakt over olie en BX-en. Je vindt het hier .
Schijt aan originaliteit.
Ik denk dat ik er gewoon 10W40 in pleur. Kan ik via Emiel krijgen. Dit weekend heb ik de volgende plannen: koelventilator repareren en de carterventilatieslang vervangen (ik heb al een andere). Dan kan ik meteen ook even naar de wasthermostaat kijken (afstellen) en de slang die de lucht naar het luchtfilter leidt monteren (heb ik ook al een andere voor). Als er dan nog tijd over is dan kijk ik even naar het kapotte ventilatorroostertje (volgens mij is daar niets stuk maar is alleen een stangetje los geklikt) en ga ik eens kijken waar dat filter zit wat de lucht filtert die het interieur in komt. Ik heb namelijk het idee dat dat helemaal vergaan is en nu in stukjes via de luchtroostertjes het interieur in geblazen wordt. Volgens mij is de kachelkraan ook toe aan een lik vet. Wellicht kan ik daar bij komen zonder het hele dashboard er uit te schroeven (doe ik liever niet in mijn eentje).
En maandag ga ik naar de vrijmarkt en zien of ik leuk 2e hands gereedschap kan scoren. Leuk om in Criezel te leggen, het is tenslotte een BX 19 TGD Break Service
Schijt aan originaliteit.
bij mijn TZD Turbo gooi ik ‘s-winters altijd 5W40 in en ‘s-zomers 10W40.
Beide olien zijn dan wel volsyntheet.
ik probeer het altijd wel zo uit te kienen dat ik de olie mee kan nemen uit Frankrijk, dat scheelt een behoorlijk bedrag.
Volgende week maar weer eens inslaan, olie en wat onderdelen voor de Cannes, makkelijk die Franse supermarkten!!!
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Elmer….ik heb nog nooit gehoord van een extra (pollen?) filter in een BX. :
Zit die er WEL in dan heb ik weer wat geleerd na al die jaren.
Je zult wel blaadjes horen die er altijd via de roosters uitgeblazen worden.
En heb je nu al naar je reservewiel (en bout) gekeken ?
Ik meende ergens gelezen te hebben dat er een interieurfilter in zou moeten zitten. Dus ben ik er van uit gegaan dat Criezel dat ook heeft, zeker omdat er allamaal stof en zooi naar binnen wordt geblazen (toen ik voor het eerst de ventilator aan zette was het net of de volle stofzuigerzak ontplofte).
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Lelijke Eend schreef:Ik meende ergens gelezen te hebben dat er een interieurfilter in zou moeten zitten. Dus ben ik er van uit gegaan dat Criezel dat ook heeft, zeker omdat er allamaal stof en zooi naar binnen wordt geblazen (toen ik voor het eerst de ventilator aan zette was het net of de volle stofzuigerzak ontplofte).
Standaard zit er in een BX geen interieurfilter. Dus je kan ervan uitgaan dat het in die van jou ook niet zit. Je kan wel een afzuigkapfilter afknippen en voor de inlaat van je interieurventilator monteren, dat werkt ook wel aardig.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ga ik dat doen ! Dat was ook hetgeen ik gelezen had, maar dat heb ik duidelijk met slechts een half oog gedaan.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Zou ik zeker doen! Ik heb het ook. Of het werkt valt moeilijk te meten, maar het voelt in ieder geval erg gezond om gefilterde lucht binnen te krijgen. Nu nog stoppen met roken en dan zit het helemaal snor met mijn longetjes
Eveneens ben ik tevens ook.
In een BX heb ik nog nooit een pollenfilter gezien, ik vervang ze dagelijks bij m’n werkgever en zie dat ze behoorlijk kunnen vervuilen.
Een pollenfilter was origineel bedoeld voor de ASTMA-patiëntjes onder ons (ik ook helaas) om zo de zo prikkelende pollen uit de auto te laten.
Een BX heeft een rond stuk gaas zitten bij de ingang van de kachelventilator, daar zou je dus iets op kunnen bedenken, het idee van het filter voor de afzuigkap is goed, echter ik heb m’n twijfels over de werking van een echt pollenfilter i.v.m. de diameter van het gaas… het zal snel vervuild zijn…
De panty van je moeder kan ook heel verfrissend zijn elmer…....
Emiel
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Maar ze bestaan wel. Citroenbx heeft er nog 2 nieuw liggen, was een optie destijds als ik het goed heb begrepen.
En inderdaad, fijn stof wordt niet tegengehouden door een afzuigkapfilter maar kleine dingesjes die van bomen af vallen blijven wel weg van het dashboard.
Eveneens ben ik tevens ook.