Hallo BX-liefhebbers
Ik wil graag airco laten inbouwen in mijn BX. Ik heb geen idee hoe dat moet en ik heb de materialen ook niet. Zou iemand mij daar aan kunnen helpen? Zou iemand het ook voor mij in kunnen laten bouwen of is inbouwen onmogelijk? Moeten er ook nog een aantal dingen aangepast worden?
Ik vraag wel veel maar ik hoop dat iemand mij toch kan en wil helpen.
Alvast bedankt.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
het is een hoop werk. ik weet dat Harm het heeft gedaan ...
Ik zou persoonlijk gewoon genieten avn je ARKeO
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik weet uit betrouwbare bron dat Ruben de Belg (citroenbx hiero, pb ‘m maar eens) een complete set airco heeft, een originele. Kost 250 euro meen ik, dan moet je als je het goed wil doen nog nieuwe slangen van 200 euro hebben, een nieuwe filter/droger van 50 euro en laten vullen, 90 euro. En dan moet je ‘m er nog ff inbouwen, en da’s niet makkelijk
ik persoonlijk zou de nooit mee beginnen veel te veel werk en daarbij komt het heel veel voor dat de airco op een bx kapot gaat
Bij de meeste BXen met airco werkt ie niet, omdat ie (net als vaak de rest van de BX) verwaarloosd is, en het systeem gewoon leeg is….
Mocht je nog meer informatie willen over wat een hels karwei het is, in dit topic is ‘t met plaatjes en al beschreven:
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
ik persoonlijk zou de nooit mee beginnen veel te veel werk en daarbij komt het heel veel voor dat de airco op een bx kapot gaat
Nu is mijn vraag hoe kom je daarbij? Heb je er zelf ervaring mee of roep je zo maar iets?
Airco in een BX gaat zeker niet vaker kapot dan in iedere andere auto, probleem is wel het onderhoud (jaja een airco heeft ook onderhoud nodig!) wordt meestal bij de hele BX al op een minimum gezet laat staan voor het aircosysteem.
Ik heb destijds “in opdracht van” en samen met Harm het inbouwen van een origineel aircosysteem in zijn BXGTi gedaan, het is wel veel werk maar zeker te doen en het werkt heel erg goed.
Harm gaf al een linkje naar de topic die ik daar destijds over gemaakt heb met foto’s en al, de technische beschrijving is wel minimaal maar als je daar wat over wilt weten kan je mij altijd pb’en.
Groeten Gijs
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Naar aanleiding van deze vraag weet ik eindelijk waar dat speciale stofvanggleufje boven de kachelbediening voor bedoeld is…
Ik dacht altijd dat het stofvanggleufje gewoon een designfeature was. Heeft het nog een funktie ook
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Harm schreef:Bij de meeste BXen met airco werkt ie niet, omdat ie (net als vaak de rest van de BX) verwaarloosd is, en het systeem gewoon leeg is….
Ik moet Harm helemaal gelijk geven….ik heb 2x een BX met airco gehad die het beiden niet meer deden…eentje in de blauwe Tzd-turbo (ook met CC) en eentje in een witte RD break (was ingevoerd uit Zwitserland)...beiden origineel af fabriek.
Onlangs stond er op MP ook een Tzd-turbo te koop met airco, je moest er alleen *effe* een nieuwe pomp in laten zetten…jaja
Toen ik 4 jaar geleden met die blauwe tzd-turbo naar een officieel airco-station ging in Heemskerk…kreeg ik te horen dat het me zeker 6 a 800 euro ging kosten (hij had hem met stikstof afgeperst)...Defroster was lek…de Compressor ook….de relais werkten ook niet zoals het hoorde, dus ben ik maar weer met alle ramen open gaan rijden…het was die zomer ook ruim 30 graden.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Persoonlijk ben ik van mening dat een airco in een BX prima kan werken, mits er zo nu en dan onderhoud aan gepleegd wordt. Het inbouwen van airco is inderdaad een mega klus ( ik heb dat ook wel eens voor een klant gedaan ) maar, indien netjes ingebouwd, met goede onderdelen werkt het prima. Belangrijk is het systeem vaak te gebruiken. In een airco zit namelijk smeermiddel wat met het koelmiddel vermengd wordt rondgepompt in het systeem en dus keeringen soepel houdt. Neem bij inbouw wel altijd een nieuwe filter/droger, en laat de onderdelen voor je ze monteert afpersen met stikstof. Ook is het verstanding om de slangen die in de motorruimte lopen heel goed na te zien en zo nodig daar nieuwe voor te laten maken. Dat kost wel geld, maar is op den duur wel zo prettig. Succes!
Overigens, Airco’s gaan wel eens stuk, maar ik ben niet van mening dat die van een BX sneller stuk gaat dan die van welke andere auto!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ha BX19TZI,
Ik heb dus airco in m’n bx, welke vlak na aankoop achteraf is ingebouwd door de dealer. Toen ik deze wagen kocht, werkte de airco niet. Dit bleek later een probleem in de stroomvoorziening. Ik heb de gok/investering eraan gewaagd om het systeem op gang te helpen. Er zat na 7 jaar zonder hervullen zowaar nog wat in het systeem; ik heb ‘m een maand terug nu laten vullen en vlak daarna een check op lekkage laten doen (alles ok toen!). Eerlijk gezegd lijkt de aircowerking nu met de dag minder te worden, dus ik moet volgende week eigenlijk weer terug naar de aircospecialist. Voordat het goed zal gaan werken, zal ik gerust een paar honderd euro lichter zijn. En dan doe ik er nog wat zelf aan, want ik vermoed eigenlijk een kapotte verdamper, maar het dashboard maak ik zelf dan wel open. Maar het is het mij echt waard, want met deze warme dagen in een bloedhete auto zitten is ook geen pretje.
Bezint eer ge begint is mijn advies! Maar wat Gijs en Harm zeggen (die het dan ook nog zelf gedaan hebben), het lijkt mij wel te doen. Een blik onder de kap leert trouwens wel dat er genoeg plaats was om het netjes in te bouwen, dus dat zou je zelf ook nog kunnen proberen en dan een goede specialist in de arm nemen voor de moeilijkere vraagstukken.
Misschien kun je beter deze kopen en dan de airco overzetten (heb je ook een voorbeeld hoe het moet) en de auto doorverkopen of gewoon met dit exemplaar verdergaan. Mits de airco werkt natuurlijk en dan zou ik nog de slangen vervangen.
ze gaan zo vaak kapot omdat de eigenaar geen geld overheeft voor onderhoud daarbij komt vaak ook het probleem dat de airco omgebouwd moet worden om ze te vullen vanwege het oude koudemiddel
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:ze gaan zo vaak kapot omdat de eigenaar geen geld overheeft voor onderhoud daarbij komt vaak ook het probleem dat de airco omgebouwd moet worden om ze te vullen vanwege het oude koudemiddel
Dat ombouwen daar doen mensen zó moeilijk over
- systeem drukloos maken
- pomp uitbouwen
- oude olie uit pomp laten lopen, pomp met stikstof uitblazen
- nieuwe olie in de pomp doen, speciaal voor r134a
- pomp weer inbouwen
- nieuwe, R134a vulnippels op de pomp plaatsen
- filter/droger vernieuwen
- systeem afpersen met stikstof
- systeem vacumeren
- systeem vullen met R134a
en klaar is kees. Kostte bij ons vroeger 300 euro, soms iets meer, soms iets minder en is in 4/5 uurtjes te regelen. Ben je handig dan bouw je de pomp zelf in en uit, vervang je zlef het filter/droger en hoef je de zaak alleen maar te laten controleren en vullen. En, geloof het of niet, mijn SM airco heb ik op deze manier omgebouwd, met notabene een 2e hands pomp van een CX. Werkt al 70.000 kilometer en wordt ijs en ijskoud.
Je hoeft dus echt geen condensors te vernieuwen en alle O-ringen te vervangen zolang de zaak niet lekt!!! Airco ombouwen kan, geheel in BX-rijder stijl, ook voor weinig….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
kijk 300 euri is erg veel geld voor een auto die over het algemeen maar 750 euro waard is
kijk de zijn altijd modellen waarbij het zinvol is zoals de 16v enz
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:kijk 300 euri is erg veel geld voor een auto die over het algemeen maar 750 euro waard is
Er zijn mensen die daar anders over denken op dit forum
Wat ik alleen wil aangeven is dat een airco heel goed kan werken en dat het ombouwen ook voordelig kan. Als je het graag koud wilt hebben dan is dat dus heel goed mogelijk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste