Hallo allemaal,
Vandaag heb ik mijn “nieuwe” XM 2.0 16 V uit ‘95 opgehaald. Na ruim 2 jaar te hebben stil gestaan ziet ze weer het levenslicht. Ik heb de distributieriem en waterpomp laten vervangen en nog wat kleine dingen, APK erop en zweven maar (wel eerst ff langs de wasbeer geweest want allejezus wat gaat een auto eruit zien na 2 jaar stilstaan).
Nu heb ik wel het idee dat ik de versnellingsbak (handbak) hoor. Moet er ergens iets van olie in en zo ja, waar…..?
Oh ja, de foto die je ziet is van mijn vorige XM. Recente foto volgt nog.
Groetjes, Hans
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
Hoi stadgenoot
Goed dat je weer kunt zweven….
Kan je helaas niet helpen met je vraag…wegens zelf een beginner… ops:
Maar waar heb jij je XM heengebracht voor die dingetjes die je hebt laten doen?
Je moet het linker voorwiel er ff afhalen, dan dat kunststof spatschildje verwijderen door de plastic doppen met stiftje er voorzichtig uit te trekken en het ene moertje aan de onderkant los te draaien.
Je kijkt dan zo tegen de versnellingsbak aan en je ziet de peil/vulplug met dat vierkante gat in het centrum.
Die haal je los met een passende sleutel en met een stukje installatiedraad door dat gat schuin naar beneden te steken kun je kijken of er nog olie genoeg in zit.
Wat je nog beter kunt doen als je toch bezig bent is de bak aftappen en nieuwe olie er in, dat zal je goed bevallen en het kost niet veel.
De olie is API GL5 75W/80W en er gaat ongeveer 1.8 liter in.
Dank je wel Han. Ik ga morgen meteen de olie verversen.
Matthijs: heb ik laten doen bij Wil Wijnhoven in Boxmeer. Is een rasechte XM en CX kenner/specialist.
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
Thanks Hans.
Ben ik niet meer alleen aangewezen op Bart Ebben.
Zeker niet doen…Die is teringDUUR!!!!
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
Ja klopt….
Bart Hebben…
Nou, ik heb dus de bakolie ververst en het geluid is er nog steeds. Het vermoeden is dat er iets aan de hand is met het differentieel. Hoe erg is dit en kan je het zelf vervangen. Zo ja, hoe??? :
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
Het kan ook een lager zijn, in ieder geval zul je de bak moeten demonteren of er een andere bak aan hangen.
Kun je het geluid beschrijven en wanneer hoor je het?
Ook als je stilstaat bij stationair toerental of alleen tijdens het rijden en neemt het geluid toe met de snelheid of toeren van de motor?
Kan het niet zijn dat het de drukgroep is? Hoe is het koppelingpedaal ? Zwaar?
Zover ik heb begrepen gaat een versleten drukgroep naast zwaarder koppelen ook geluidjes maken…
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Han S schreef:Het kan ook een lager zijn, in ieder geval zul je de bak moeten demonteren of er een andere bak aan hangen.
éérts wiellagers en het lagertje van de lange aandrijfas controleren !!!
Als het daar niet zit kan je verder beginnen zoeken .
Heb laatst nog een voortse wiellager vervangen , was het geluid nog niet weg , bleek het een ACHTERwiellager te zijn .
Dus opletten met beweringen , ” dan moet de bak eronderuit “
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Hij meent een geluid uit de bak te horen, hij zal dus eerst moeten bepalen of dat ook werkelijk uit de bak afkomstig is idd en als dat zo blijkt te zijn is er geen andere oplossing dan de bak demonteren.
Als het een wiellager is zal een automonteur dat kunnen horen omdat dat geluid nogal afwijkt van baklagergeluiden, bovendien verandert dat gewoonlijk als je bochten maakt omdat de zijdelingse druk op het lager dan toe of afneemt.
Een versnelllingsbak lager hoor je ook als de auto stil staat, als je de koppeling dan helemaal intrapt is het meestal weg.
Het beste is om met een ervaren automonteur even een stukje te rijden en zijn mening vragen. Er zitten hier (ex)automonteurs op het forum.
Het steunlagertje op de rechter aandrijfas zit in de motorsteun, die weer van het chassis is gescheiden middels een flink stuk rubber, dus is het de vraag of je die in de auto zal horen, of hij moet wel heel erg gaan kraken.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Wat je nog beter kunt doen als je toch bezig bent is de bak aftappen en nieuwe olie er in, dat zal je goed bevallen en het kost niet veel.
De olie is API GL5 75W/80W en er gaat ongeveer 1.8 liter in.
Wel grappig om te lezen dat er weer een ander soort olie in de bak gaat,
bij mij is er door de garage gewone motor olie in gegaan ik meen 10w40.
Raar maar waar.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Wat je nog beter kunt doen als je toch bezig bent is de bak aftappen en nieuwe olie er in, dat zal je goed bevallen en het kost niet veel
Nou, ik heb dus de bakolie ververst en het geluid is er nog steeds
Volgens mij is dat aardig hetzelfde
kalmah01 schreef:Zeker niet doen…Die is teringDUUR!!!!
Ligt er maar net aan wat je bij Bart koopt .
Voor dynamo`s en startmotoren is ìe 1 van de goedkopere , en nagekeken allemaal .
Ik heb er wel goede ervaringen mee , maar voor je wat koopt even op de site kijken kan geen kwaad .
Voor sommige onderdelen is `ie idd erg duur .
XM TCT Ambiance`94