Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Mijn Xantia wordt met dit weer erg warm in de file. De ventilator slaat namelijk niet aan…
Zekeringen zijn OK. Hoe is dit simpel te fixen.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Zijn de sensoren oké, zit er niet een stekkertje los of er af?
Motortje van de fan naar de kloten, kan je er misschien rechstreeks wat stroom op zetten om hem checken?
Succes er mee.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Heb je een Xantia met of zonder airco?
Zonder airco wordt de fan (of 2 fans?) aangestuurd door een simpel thermocontact. Heb je wel airco in je Xantia dan zit er één of ander kastje in de buurt van je linkerkoplamp die de fans aanstuurt.
Wat ook wel eens wil gebeuren, zeker met Xantia’s met airco, is dat de fan(s) stuk zijn.
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Eric Vertogen schreef:Heb je een Xantia met of zonder airco?
Zonder airco wordt de fan (of 2 fans?) aangestuurd door een simpel thermocontact. Heb je wel airco in je Xantia dan zit er één of ander kastje in de buurt van je linkerkoplamp die de fans aanstuurt.
Wat ook wel eens wil gebeuren, zeker met Xantia’s met airco, is dat de fan(s) stuk zijn.
Onze Xant had indertijd een koelvin die van de motor was afgebroken en dus niet meer echt ronddraaien wilde
Was vrij eenvoudig gerepareerd in ieder geval..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Misschien is de thermostaat kapot. Weet niet waar dat ding precies zit, maar als ie makkelijk (even) te demonteren is, haal het stekkertje van de thermostaat los en verbind de 2 contacten door (op de kabel vanaf de accu). Je fan moet nu aanslaan. Zo niet, kijk of een apart stuk kabel vanaf de accu naar de fan wel werkt, zo ja, oorzaak = bedrading, zo nee, oorzaak = fan
Als bij doorverbinden van de thermostaatcontacten de fan wel aan ging, oorzaak = thermostaat.
Suc6
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Hier wordt thermostaat en thermocontact door elkaar gegooid.
Thermostaat is een bi-metaal die zorgt voor de circulatie van de koelvloeistof door het gehele koelcircuit.
Thermocontact stuurt de fan’s aan voor de koeling. Hier zitten dus electriciteitsdraden aan. Thermocontact is meestal te vinden in de radiator.
Thermostaat is in het thermostaathuis op het motorblok te vinden. Vandaar uit gaat een dikke koelslang naar de radiator.
Voor Xantia’s met airco geldt een ander verhaal. Deze hebben geen thermocontact meer. Aansturing van de fan’s gaat via de elektronica.
Re: Motor wordt warm in de file
Simmetje schreef:Mijn Xantia wordt met dit weer erg warm in de file. De ventilator slaat namelijk niet aan…
Zekeringen zijn OK. Hoe is dit simpel te fixen.
Ik heb net hetzelfde probleem, bij mij is het een slecht contact in het stekkertje van één van de twee ventilatoren.
Ik ga ervan uit dat je twee ventilatoren hebt (airco) en dat de regeling van de ventilatoren elektronisch verloopt. De kans dat er dan iets aan deze regeling scheelt is heel klein.
Vermoedelijk is er één van de twee fans kapot of heb je ook een slecht contact. Je zal de bumper er moeten afhalen om dit uit te zoeken.
Vermoedelijk zal de motor nog niet direct oververhitten omdat in de hoogste snelheidsstand één van beide ventilatoren nog draait. De trage stand wordt echter verwezenlijkt door beide ventilatoren in serie te schakelen. Een slecht contact of kapotte ventilator zorgen dan voor een onderbroken circuit waardoor en niks draait. Dit zijn ook zaken die je al eens kunt uittesten. Je kan ook testen of de temperatuurmeter die de fans beveelt nog werkt, maar omdat dit per motortype anders is kan ik je niet direct helpen hiermee. Als je een foto maakt met een overzicht onder de motorkap en me die via pb opstuurt kan ik je hiermee misschien verder helpen.
Het is natuurlijk niet zeker dat het probleem hier ligt. Beide fans kunnen ook kapot zijn en dan zal ook de hoge snelheid niet werken. Voor alle duidelijkheid, ik ben er hier zomaar van uit gegaan dat je twee fans hebt, dit hoeft niet zo te zijn.
Wat je als eerste zou kunnen uittesten is dus of de temperatuurmeter nog werkt. Dit is heel makkelijk te doen. Met een foto help ik je verder.
Greetz
Always Smile
Wat voor een motor heb je ? ik heb een 3.0 v6 met arico bij langzaam rijden of stilstaan wordt de motor inderdaad heel erg warm. zo erg zelfs dat ik al 2x gestopt ben omdat ik dacht dat de thermostaat stuk was en bij beide keren sloeg de fan aan voor dat ik uit wilde stappen deze gaan dan wel zo hard draaien dat het merkbaar is in de wagen stuur begint er zelfs van te trillen. je zou haast denken dat ie echt wil opstijgen. ik ben er mee naar de garage geweest (2 verschillende) en beide beweren dat het zo hoort te zijn en dat het blok het makkelijk kan hebben en er op gebouwd is omdat deze wagen gemaakt is om prestatie te leveren. immers heb je bij hoge snelheid veel rijwind en loopt de temperatuur hoog op wat inderdaad klopt na een paar duitste ervaringen met een buiten temp tussen de 25 en 30 graden. dus opzich hoeft er niks aan de hand te zijn
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
hij heeft een 2.1td
dan kan ik maar beter stil zwijgend voor bij zweven haha
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven