3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
airco compressor/pomp stuk.
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 24 april 2007 12:53 PM
  [ # 31 ]

Zit bij ons in de buurt;


http://www.aircohelper.nl/

Kb

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 28 april 2007 01:31 AM
  [ # 32 ]

Ik had bij een auto uit 1986 een lekke airco. De pomp was lek. Moest een nieuwe op, volgens vele specialisten (1000 euri..) Uiteindelijk heeft iemand voor mij er nieuwe O-ringen en een keerring ingezet voor 150 euro. Daarna de pomp weer gemonteerd en afgevuld met vervangend gas R-416. (120 euro)

Heb je een auto van na 1994 of een omgebouwd systeem (R-134a) dan kan een vullling veel goedkoper inderdaad. (kijk maar op marktplaats)

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 28 april 2007 04:33 AM
  [ # 33 ]

Ja ik geloof dat een nieuwe (nieuw) compressor/pomp erg duur is
zeker incluis montage.

Volgens mij had je eerst R12, wat nu niet meer mag. Wel
sporadisch via omwegen te krijgen. En anders ombouwen naar R134a (ofzo). R416 zegt me zo niet, maar dat zegt ook niets dat ik dat niet ken.

En ja via marktplaats kan veel.
Maar koop niet voor rond de 50 euro een spuitbus voor bijvullen.
Als je moet bijvullen, en dus te leeg dat de compressor niet aanslaat,
dan heb je ook vrijwel zeker lucht of water of andere vloeistoffen in
het airco systeem wat er niet hoort. En deze kunnen icm de andere
vloeistoffen zeer schadelijk worden (corrosie) voor de rest van het
systeem.

Maw, dan legen, vacuum trekken, en weer nieuw vullen.
Ga niet klungelen met zo’n spuitbus dit gaat je wellicht breken in
de toekomst.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 28 april 2007 01:52 PM
  [ # 34 ]

Ik ben inmiddels (helaas) ervaringsdeskundige met airco’s… Zo,n spuitbus kan prima, maar dan moet je wel zeker weten dat je airco verder in orde is.

-Bijvoorbeeld je hebt je auto al een paar jaar en hij gaat langzamerhand minder koelen. Dan is zo, n busje een goed idee. Er zit ook olie bij en een drukmeter, dus als je de instructies goed opvolgt kan het niet misgaan. Maar als de airco al jarenlang niet meer functioneert dan is ie voor 99 % zeker lek. Een busje is dan geen optie want er zit ook vocht en lucht dan in je systeem (funest). Dus…laat hem dan vullen/testen bij een Airco-boer/specialist.

Zo;n busje is er trouwens alleen voor het nieuwe systeem (R-134a) . Heb je het oude systeem (R-12):  In deze airco gaat: R-12 (moeilijk te krijgen/verboden) of R-416 of R-413a. Voor all deze gassen kun je geen busjes meer krijgen en zit je sowieso aan de airco-man vast.


Als je systeem lek is..
Je oude systeem (zelf) ombouwen is niet zo moeilijk: Laat hem eerst op druk testen of ie dicht is.. Zo ja, haal dan de pomp eraf en gooi alle oude olie eruit en vul deze met 100 cc pag olie. Monteer de pomp weer met nieuwe o-ringen. Monteer een nieuwe droger (30 euro) en twee retrofitkoppelingen op de vulaansluitingen (30 euro) Laat daarna de airco vullen met R-134 a. Totale kosten 150 euro. (het meeste geld zit in het arbeidsloon van de- en montage van de pomp en droger, maar dat doe je lekker zelf.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 29 april 2007 02:05 AM
  [ # 35 ]

Gloeiende,

Lijkt me airco het weer niet te doen.
Als ik AC indruk hoor ik duidelijk dat de motor belast wordt.
Maw de compressor wordt aangestuurd.
Maar of die nu ook daadwerkelijk z’n werk doet weet ik niet.

Rot dingen zijn het wel.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 30 april 2007 11:46 PM
  [ # 36 ]
KlaasBaas schreef:

Gloeiende,

Lijkt me airco het weer niet te doen.
Als ik AC indruk hoor ik duidelijk dat de motor belast wordt.
Maw de compressor wordt aangestuurd.
Maar of die nu ook daadwerkelijk z’n werk doet weet ik niet.

Rot dingen zijn het wel.

KB

Laat anders de werkdrukken even meten. (dat is in twee minuten bekeken bij de airco boer, dus dat moet niks kosten)

Lage druk moet zo;n twee bar zijn en hoge druk zo;n tien bar.  Bij te weinig koelgas of een ander mankement zijn deze drukken sterk anders.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 01 mei 2007 01:38 AM
  [ # 37 ]

Thnx,

Weet je toevallig ook hoeveel gram erin gaat.
XM TCT ‘96 ?

Ik meen dat de aircoboer er 750 gram in deed.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 02 mei 2007 12:14 AM
  [ # 38 ]

Hmm net terug van de specialist.

Na wat korte testjes en inspectie moest die mijn
vermoeden bevestigen.

Aircopomp (compressor) overleden.

Het hoort er allemaal bij, helaas.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 02 mei 2007 12:23 AM
  [ # 39 ]

Ga je nu voor een nieuwe (sparen), of voor een gebruikte? In mijn XM zit nu een gebruikte van Van Gompel Eindhoven. Dit was overigens een gevalletje “coulance” aangezien airco normaal niet onder de garantie valt (kunnen ze zelf niet aan werken, nu opgelost door ruilcompressor van Van Gompel en arbeidsloon zelf betaald).

IJskoud succes ermee Wink !

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 02 mei 2007 12:39 AM
  [ # 40 ]

Tja ik inventariseer even de mogelijkheden.

Wellicht een goede gebruikte (revisie ?), eventueel zelf monteren.

Eventueel door een XM specialist volledig laten doen (eventueel
gebruikte pomp). En dan gewoon betalen en direct vergeten dat
het ooit gebeurd is.

Voor nu, even alleen arko.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 02 mei 2007 01:47 PM
  [ # 41 ]
KlaasBaas schreef:

Hmm net terug van de specialist.

Na wat korte testjes en inspectie moest die mijn
vermoeden bevestigen.

Aircopomp (compressor) overleden.

Het hoort er allemaal bij, helaas.

KB

Het zou best kunnen zijn dat de Aircocompressor die ik nog heb liggen, en ik toch niet gebruik, voor jou de oplossing kan zijn.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 02 mei 2007 02:14 PM
  [ # 42 ]

Ja ik las zoiets ergens,

even verder via PB.

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook