Motor wordt warm in de file
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 28 april 2007 03:42 AM

Mijn Xantia wordt met dit weer erg warm in de file. De ventilator slaat namelijk niet aan…

Zekeringen zijn OK. Hoe is dit simpel te fixen.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 28 april 2007 03:46 AM
  [ # 1 ]

Zijn de sensoren oké, zit er niet een stekkertje los of er af?
Motortje van de fan naar de kloten, kan je er misschien rechstreeks wat stroom op zetten om hem checken?
Succes er mee. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 28 april 2007 01:46 PM
  [ # 2 ]

Heb je een Xantia met of zonder airco?
Zonder airco wordt de fan (of 2 fans?) aangestuurd door een simpel thermocontact. Heb je wel airco in je Xantia dan zit er één of ander kastje in de buurt van je linkerkoplamp die de fans aanstuurt.
Wat ook wel eens wil gebeuren, zeker met Xantia’s met airco, is dat de fan(s) stuk zijn.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 28 april 2007 04:24 PM
  [ # 3 ]
Eric Vertogen schreef:

Heb je een Xantia met of zonder airco?
Zonder airco wordt de fan (of 2 fans?) aangestuurd door een simpel thermocontact. Heb je wel airco in je Xantia dan zit er één of ander kastje in de buurt van je linkerkoplamp die de fans aanstuurt.
Wat ook wel eens wil gebeuren, zeker met Xantia’s met airco, is dat de fan(s) stuk zijn.

Onze Xant had indertijd een koelvin die van de motor was afgebroken en dus niet meer echt ronddraaien wilde Wink

Was vrij eenvoudig gerepareerd in ieder geval..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 01 mei 2007 01:53 AM
  [ # 4 ]

Misschien is de thermostaat kapot. Weet niet waar dat ding precies zit, maar als ie makkelijk (even) te demonteren is, haal het stekkertje van de thermostaat los en verbind de 2 contacten door (op de kabel vanaf de accu). Je fan moet nu aanslaan. Zo niet, kijk of een apart stuk kabel vanaf de accu naar de fan wel werkt, zo ja, oorzaak = bedrading, zo nee, oorzaak = fan
Als bij doorverbinden van de thermostaatcontacten de fan wel aan ging, oorzaak = thermostaat.

Suc6

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 29 mei 2007 01:38 PM
  [ # 5 ]

Hier wordt thermostaat en thermocontact door elkaar gegooid.
Thermostaat is een bi-metaal die zorgt voor de circulatie van de koelvloeistof door het gehele koelcircuit.
Thermocontact stuurt de fan’s aan voor de koeling. Hier zitten dus electriciteitsdraden aan. Thermocontact is meestal te vinden in de radiator.
Thermostaat is in het thermostaathuis op het motorblok te vinden. Vandaar uit gaat een dikke koelslang naar de radiator.
Voor Xantia’s met airco geldt een ander verhaal. Deze hebben geen thermocontact meer. Aansturing van de fan’s gaat via de elektronica.

Profiel  
 
Double Chevron
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 16-05-2006

Gepost: 31 mei 2007 10:32 PM
  [ # 6 ]

Re: Motor wordt warm in de file

Simmetje schreef:

Mijn Xantia wordt met dit weer erg warm in de file. De ventilator slaat namelijk niet aan…

Zekeringen zijn OK. Hoe is dit simpel te fixen.

Ik heb net hetzelfde probleem, bij mij is het een slecht contact in het stekkertje van één van de twee ventilatoren.

Ik ga ervan uit dat je twee ventilatoren hebt (airco) en dat de regeling van de ventilatoren elektronisch verloopt. De kans dat er dan iets aan deze regeling scheelt is heel klein.

Vermoedelijk is er één van de twee fans kapot of heb je ook een slecht contact. Je zal de bumper er moeten afhalen om dit uit te zoeken.

Vermoedelijk zal de motor nog niet direct oververhitten omdat in de hoogste snelheidsstand één van beide ventilatoren nog draait. De trage stand wordt echter verwezenlijkt door beide ventilatoren in serie te schakelen. Een slecht contact of kapotte ventilator zorgen dan voor een onderbroken circuit waardoor en niks draait. Dit zijn ook zaken die je al eens kunt uittesten. Je kan ook testen of de temperatuurmeter die de fans beveelt nog werkt, maar omdat dit per motortype anders is kan ik je niet direct helpen hiermee. Als je een foto maakt met een overzicht onder de motorkap en me die via pb opstuurt kan ik je hiermee misschien verder helpen.

Het is natuurlijk niet zeker dat het probleem hier ligt. Beide fans kunnen ook kapot zijn en dan zal ook de hoge snelheid niet werken. Voor alle duidelijkheid, ik ben er hier zomaar van uit gegaan dat je twee fans hebt, dit hoeft niet zo te zijn.

Wat je als eerste zou kunnen uittesten is dus of de temperatuurmeter nog werkt. Dit is heel makkelijk te doen. Met een foto help ik je verder.

Greetz

Always Smile Smile

Profiel  
 
R.Nicolaas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 30-11-2004

Gepost: 08 juni 2007 01:47 AM
  [ # 7 ]

Wat voor een motor heb je ? ik heb een 3.0 v6 met arico bij langzaam rijden of stilstaan wordt de motor inderdaad heel erg warm. zo erg zelfs dat ik al 2x gestopt ben omdat ik dacht dat de thermostaat stuk was en bij beide keren sloeg de fan aan voor dat ik uit wilde stappen deze gaan dan wel zo hard draaien dat het merkbaar is in de wagen stuur begint er zelfs van te trillen. je zou haast denken dat ie echt wil opstijgen. ik ben er mee naar de garage geweest (2 verschillende) en beide beweren dat het zo hoort te zijn en dat het blok het makkelijk kan hebben en er op gebouwd is omdat deze wagen gemaakt is om prestatie te leveren. immers heb je bij hoge snelheid veel rijwind en loopt de temperatuur hoog op wat inderdaad klopt na een paar duitste ervaringen met een buiten temp tussen de 25 en 30 graden. dus opzich hoeft er niks aan de hand te zijn

Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven Smile

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 08 juni 2007 01:49 AM
  [ # 8 ]

hij heeft een 2.1td Wink

Profiel  
 
R.Nicolaas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 30-11-2004

Gepost: 08 juni 2007 01:55 AM
  [ # 9 ]

dan kan ik maar beter stil zwijgend voor bij zweven haha Laughing

Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook