Wat een feest! Vandaag toch maar weer een jaartje legaal mogen rijden met APK. En dat wil ik dit keer toch maar eens melden in dit forum. Want dit was in alle jaren dat de APK bestaat de eerste keer dat ik er niks van snap. Ik kan jullie verzekeren, de roetmeting heeft me enige ellendige momenten opgeleverd.
De APK was al weer meer dan een maand verlopen en dan rij ik niet meer helemaal ontspannen rond in mijn TZD turbo uit ‘94. De laatste maand het nodige aan de BX versleuteld, 5 kapotte stofhoezen van de aandrijfassen moesten vervangen, uiteindelijk gekozen om voor 250 Euro er twee splinternieuwe onder te hangen, want helemaal jofel klonken de homokineten niet meer. Meteen ook de lekkende keerringen meegenomen. Verder lekten de retouren van de veerpoten aan beide kanten, daar dus ook nieuwe voor gemonteerd. Ziet er wel strak uit zo alles in het nieuw. Na alles dat door de keurmeester belangrijk geacht wordt nagelopen te hebben op naar de onafhankelijke APK keurder Rob Remmelts in Almelo. Met goed doorgassen alle roet uit de uitlaat gegooid door een even lekker te scheuren over de autoweg, dacht ik dat het allemaal wel weer soepeltjes zou gaan. En dat was zo, tot aan het eind van de keuring de roetmeting een hopeloze k > 10 opleverde. Met het advies om een dieselreiniger te gebruiken alvorens voor de (gratis) herkeuring terug te komen, kon ik vertrekken Afgelopen week de auto flink op z’n staart getrapt, ook maar eens de Duitse Autobahn met 170 genomen. en vanmorgen met nieuwe olie en zonder luchtfilter wederom naar de keuring. De BX met een goed heet gestookte motor aangeleverd. Kon meteen aan de roetmeting. Nagenoeg schoon uit de uitlaat, zonder roetwolk kwam de K toch nog op een waarde van ruim 8. En dat werd niet veel lager tijdens de vier volgende metingen. Samen met de keurder nog een rondje gereden om nog eens flink hoog in de toeren te blijven. Ik verwachtte er eigenlijk niks van, want dat had ik de afgelopen week al zo vaak gedaan. Maar toch, het wonder geschiedde, Na de eerste maal nog een K van 5 was de tweede meting 0,7 en daarmee de BX goedgekeurd.
Jullie snappen mijn juichstemming. Maar begrijpen doe ik het allemaal niet.
Misschien dat iemand hier een verklaring voor deze bizarre roetmeting heeft.
Dit is voor het eerst dat ik dit lees bij een TZD-turbo, zo hoog…...ik heb er 5 gehad en bij sommigen moest de keurmeester hem soms wel 6 keer vol gas gooien, maar uiteindelijk kwam hij altijd onder die beruchte 2.5 uit.
Het begon dan met 4 of 5 en zakte dan.
Het enige wat ik deed was even een rondje Rotterpolderplein maken vanuit mijn huis (de weg van Haarlem naar Halfweg is dat)... daar kun je even lekker doortrappen…op de terugweg meteen het industriegebied in naar het APK station waar ik hem tijdens het wachten tot ik aan de beurt was, stationair liet draaien.
Rij je soms vooral kleine stukjes ?
Hoeveel km staat er op de teller ?
Overigens alsnog Welkom hier .....ik zie in je profiel dat je in je eerste bijdrage, een jaar geleden jezelf hebt voorgesteld….maar dat is me dan ontschoten. ops:
Wel maf idd. Ik heb wel eens metingen gehad dat de eerste rond de 2.5 kwam (bij de oude motor) maar dan knalde hij daarna idd wel omlaag naar rond de 1.8. Bij de huidige motor rond de 0.4. Eerste meting misschien 1.2 ofzo.
Ik tankte 50 km vooraf altijd een paar liter benzine bij de (nagenoeg) volle tank, was een trucje dat ik geleerd had, om teleurstellingen te voorkomen?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Ja, hallo allemaal, was inderdaad al een jaar of wat terug m’n eerste en enige bericht.
Even wat info:
385000 km
Ik rijd wisselend korte en lange stukken en ben er niet vies van af en toe de max snelheid op de autobaan flink te overschrijden. Wissel rustig rijden af met ook wel eens flink te accelereren. En vooral in het donker met een achterligger zie ik dan wel eens flinke rookwolken. Dan weet ik weer dat ik de boel moet schoon blazen door eens lekker van de turbo te genieten.
Maar dat ineens van een hoge k -waarde naar een hele lage zakken snap ik voorlopig nog niet.
En als je nauwelijks rook ziet kan er dan toch nog zoveel roet in de uitlaatgassen zitten?
Wie weet het….....
De ‘beruchte’ 2,5 is bij een turbodiesel trouwens 3,0….
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Gergro….misschien zijn de verstuivers niet zo fris meer met 385.000 km ?
Als die nog nooit zijn vernieuwd en je wilt er nog een tijd mee blijven rijden, zou je die eens kunnen vervangen ?
En Robin….is dat zo ?
Ik meende dat zowel de 1.9D als de turbodiesel op 2,5 moeten zitten voor de roetmeting….maar je kunt best gelijk hebben hoor.
Bram schreef:
En Robin….is dat zo ?
Ik meende dat zowel de 1.9D als de turbodiesel op 2,5 moeten zitten voor de roetmeting….maar je kunt best gelijk hebben hoor.
Voer in de roetmeter de volgende gegevens in:
a. stationair toerental:
minimum : 400 omw/min, en
maximum: 1000 omw/min;
b. afregeltoerental:
een minimum en een maximum met een dusdanige waarde dat het geschatte afregeltoerental binnen deze waarden zal vallen;
c. minimum motorolietemperatuur: 60 °C
d. maximum k-waarde:1° 2,5 m-¹ voor een motor met natuurlijke aanzuiging, in gebruk genomen na 31-12-1979 en voor 01-07-2008 of
2° 3,0 m-¹ voor een motor met drukvulling, in gebruik genomen na 31-12-1979 en voor 01-07-2008 of
3° 1,5 m-¹ voor een motor met natuurlijke aanzuiging of voor een motor met drukvulling in gebruik genomen na 31-06-2008.(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Ah….duidelijk, weer wat geleerd hier
Na de eerste maal nog een K van 5 was de tweede meting 0,7 banana en daarmee de BX goedgekeurd.
Blijft de vraag hoe na zoveel hoge metingen de k-waarde ineens naar 0,7 terug kan zakken.
gergro schreef:Na de eerste maal nog een K van 5 was de tweede meting 0,7 banana en daarmee de BX goedgekeurd.
Blijft de vraag hoe na zoveel hoge metingen de k-waarde ineens naar 0,7 terug kan zakken.
Sensor helemaal onder het roet gesputterd
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:
Sensor helemaal onder het roet gesputterd
gergro schreef:Na de eerste maal nog een K van 5 was de tweede meting 0,7 banana en daarmee de BX goedgekeurd.
Blijft de vraag hoe na zoveel hoge metingen de k-waarde ineens naar 0,7 terug kan zakken.
Blijkbaar is het dan na die aktie’s van de APK keurmeester wel goed schoon geblazen binnenin ?
Blijkbaar is het dan na die aktie’s van de APK keurmeester wel goed schoon geblazen binnenin ?
Nou dat ritje (ik zat er als bijrijder bij) stelde niet veel voor, ik had de bx de afgelopen dagen heel wat meer doorgeblazen dan hij deed.
Ben geneigd het dan maar op toeval te laten, hoewel…...
Einstein zei ooit:
God dobbelt niet .....................Ik geloof namelijk niet dat het toeval bestaat,