knäckor schreef:Maar ze bestaan wel. Citroenbx heeft er nog 2 nieuw liggen, was een optie destijds als ik het goed heb begrepen.
En inderdaad, fijn stof wordt niet tegengehouden door een afzuigkapfilter maar kleine dingesjes die van bomen af vallen blijven wel weg van het dashboard.
En dus het irritante geratel van een blaadje hahaha
Emiel
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ja dat heb ik inderdaad al een tijdje niet gehad. Wel heb ik last van een piepende ventilator. Daar helpt het dus niet tegen
Eveneens ben ik tevens ook.
BX19trs schreef:De panty van je moeder kan ook heel verfrissend zijn elmer…....
Bram schreef:BX19trs schreef:De panty van je moeder kan ook heel verfrissend zijn elmer…....
Het zal ongetwijfeld goed filteren, alleen die lucht
Ik koop wel een nieuwe panty.
Maar ik ben mij aan het voorbereiden op het repareren van de koelventilator. Echter, electriciteit is niet mijn sterkste punt ... Mijn plan is om de draadjes eerst te voorzien van nieuwe stekkers en dan te gaan meten (zo weet ik zeker dat het niet aan een slecht contact ligt). Alleen alle drie de draadjes zijn van dezelfde kleur voorzien Ook beide stekkertjes (stekkertje nummer 3 ontbreekt) hebben geen kenmerken waardoor ik ze van elkaar kan onderscheiden of zou kunnen bepalen met wat voor draadje/stekkertje ik te maken heb. De codes in het electrisch schema van de Olving kan ik dus fijn negeren.
Even ter bevestiging: ik heb voor mij pagina 206 van de 2e druk van de Olving over de BX. Is het cirkeltje linksboven met daarin de letter M en aan weerszijden een zwart blokje en er boven de text ‘KV’ het symbool voor de motor van de koelventilator ? En is het rechthoekje links onder dat symbool het relais wat in de radiator geschroefd zit ? Dan ga ik morgen kloten met draadjes en proberen uit te vinden welk draadje waar op hoort en welk draadje onderbroken is. Ik vermoed namelijk dat het een kabelbreuk is omdat ik geen kapotte zekering gevonden heb. Echter, in de meest rechtse positie in de zekeringenlade (ik vind dat het geen kastje is ) zat geen zekering. Volgens mij is dat een lege ruimte voor een reservezekering. Klopt dat ?
En ik heb vanmiddag met de Hegru gebeld. Afgesproken is dat ik a.s. donderdag nog even bel om dan een (definitieve) afspraak te maken voor dinsdag 8 mei. Dan wordt de octopus vervangen, de hoofdbol en wordt het hele systeem gespoeld en van verse LHM voorzien. Wellicht een beetje voorbarig (als Criezel inzakt doordat hij een paar uur stil staat lekt er niets, het lekt pas als hij handmatig in een lagere stand gezet wordt), maar liever zo dan dat ik ergens in de middle of nowhere de laatste drup reserve-LHM in het LHM vat laat lopen en deze er aan de onderkant van Criezel er gelijk weer uit pleurt.
Schijt aan originaliteit.
Vandaag wat aan het prutsen geweest. Als eerste de draadjes van de thermostaat (of hoe dat ding ook maar moge heten) in de radiator voorzoen van verse stekkertjes. Doen ben ik wat gaan kloten met die draadjes, de draadjes in/achter de voorbumper, een multimeter en een losse draad. Ik had er wel een schema uit de Olving bij (copie) maar het was net of de + en de - in dat hele schema omgedraaid waren. Maar dat kan ook aan mij liggen want mijn electroknobbel is nou niet bepaald groot te noemen. In ieder geval, op een gegeven moment had ik alle stekkertjes van het temperatuurrelais in de radiator met elkaar verbonden en verbond ik de stekkertjes achter de bumper weer en de koelventilator begon te draaien. Waarschijnlijk een draadbreuk of een vuil, geoxideerd contact. Ik ga uit van dat laatste. Met nog wat gevogel weet ik ook welk stekkertje waar voor is (dan heb ik het weer over de stekkertjes van het temperatuurrelais in de radiator) maar ik weet niet op welk lipje elk stekkertje dan moet. Er zijn 3 lipjes: 1 horizontale en 2 verticalen (soort U vorm) maar kan iemand mij uitleggen welke stekkertje waar op moet ?
Vervolgens ben ik bezig gegaan met de motorkap + scharnier, het rooster onder het voorruit en het filter voor de interieurventilator. Dat filter (oude panty) was zo geplaatst d.m.v. een elastiek. Dat rooster was ook zo vervangen en het motorkapscharnier ook. Maar toch bleek dat bij het testen de motorkap nog steeds langs dat rooster gleed wat een soort klik gaf. Als oplossing heb ik de motorkap weer losgehaald en zo ver mogelijk naar voren weer vast gezet. Ook heb ik dat rooster weer los gehaald, naar beneden gedrukt en weer vast gezet. Nu gaat m’n motorkap zonder klikken open. Echter, ik kwam er wel achter dat m’n spatbord rechts er niet op zit zoals het hoort. Het zit te ver naar voren waardoor de motorkap nog steeds scheef lijkt te zitten. Ook is de naad tussen het portier en het spatbord aan de rechterkant veel groter dan aan de linker kant. Kan ik niet mee zitten.
Als laatste ben ik bezig geweest met de carterventilatieslang. Die was er zomaar af (even wat ruimte gemaakt door de grote zwarte kunststof doos boven het kleppendeksel te demonteren) maar bij het monteren van de ‘nieuwe’ slang scheurde er een kunststof dieselleiding af. Ik heb geprobeerd de leiding weer op de verstuiver te duwen, maar dat lukte niet omdat de leiding knikte en nogmaals brak waardoor deze te kort was. Als oplossing zit er nu een andere leiding op van doorzichtig materiaal. Ik weet niet of deze dieselbestendig is, dus als test heb ik 2 stukjes van die leiding in een bakje diesel gelegd. mat een beetje geluk wordt die leiding niet aangetast en kan ik het zo laten ...
Morgen mar eens kijken naar de ruitenwisser achter en de ruitensproeier achter. Alleen weet ik niet met welke knop die dingen bediend worden ... ops:
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Morgen maar eens kijken naar de ruitenwisser achter en de ruitensproeier achter.
Alleen weet ik niet met welke knop die dingen bediend worden ... ops:
Op je klokkenwinkel rechts onderaan…daarboven zit de alarmknop.
Lelijke Eend schreef:Er zijn 3 lipjes: 1 horizontale en 2 verticalen (soort U vorm) maar kan iemand mij uitleggen welke stekkertje waar op moet ?
Oei, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. Maar dat kun je vrij makkelijk zelf uitvinden, als je een multimeter hebt, en los thermocontact en deze in een pannetje met een klein laagje water verwarmt totdat de contacten één voor één opengaan.
Door het doorverbinden van draden moet je 2 combinaties vinden; 1 waarin de fan langzaam draait en 1 waarin ie snel draait.
Het contact wat altijd meedoet is de gemeenschappelijke poot; dezelfde strategie voer je uit bij het verwarmen v/h thermocontact.
Als laatste ben ik bezig geweest met de carterventilatieslang. Die was er zomaar af (even wat ruimte gemaakt door de grote zwarte kunststof doos boven het kleppendeksel te demonteren) maar bij het monteren van de ‘nieuwe’ slang scheurde er een kunststof dieselleiding af. Ik heb geprobeerd de leiding weer op de verstuiver te duwen, maar dat lukte niet omdat de leiding knikte en nogmaals brak waardoor deze te kort was. Als oplossing zit er nu een andere leiding op van doorzichtig materiaal. Ik weet niet of deze dieselbestendig is, dus als test heb ik 2 stukjes van die leiding in een bakje diesel gelegd. mat een beetje geluk wordt die leiding niet aangetast en kan ik het zo laten ...
Die diesel is het minste probleem; het moet ook vrij heet kunnen worden. Kijk er mee uit, je hebt zomaar een hoop ellende als er diesel lekt op een kokend heet blok of de HD-pompsnaar (waar het al snel overheen stroomt).
Morgen mar eens kijken naar de ruitenwisser achter en de ruitensproeier achter. Alleen weet ik niet met welke knop die dingen bediend worden ... ops:
Dat gaat met die knop onder de alarmlichtenknop. Die knop hoort een klik te hebben. Heeft deze geen klik dan zit er een verkeerde knop op en ik meen me te herinneren dat dan ook de sproeier het nooit doet. (zoiets hadden ze mij ooit geflikt).
Het gaat via een relais wat onder het dashboardvak zit, en een flatcable die onder de voetenruimte v/d bijrijder zit. Als die geoxideerd is doet de ruitenwisser het niet meer; de ruitenwissermotoren zelf sneuvelen ook nog wel eens.
Ich bin ein Breaker
Bram schreef:Lelijke Eend schreef:Morgen maar eens kijken naar de ruitenwisser achter en de ruitensproeier achter.
Alleen weet ik niet met welke knop die dingen bediend worden ... ops:Op je klokkenwinkel rechts onderaan…daarboven zit de alarmknop.
Dankje !
karel schreef:Lelijke Eend schreef:Er zijn 3 lipjes: 1 horizontale en 2 verticalen (soort U vorm) maar kan iemand mij uitleggen welke stekkertje waar op moet ?
Oei, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. Maar dat kun je vrij makkelijk zelf uitvinden, als je een multimeter hebt, en los thermocontact en deze in een pannetje met een klein laagje water verwarmt totdat de contacten één voor één opengaan.
Als ik dat thermocontact (ik vergeet altijd alle namen van alle onderdelen ops: ) uit m’n radiator draai, dan stroomt toch de koelvloeistof er uit ? Ik heb geen ‘verse’ koelvloeistof en koelen met water lijkt me niet de bedoeling.
Door het doorverbinden van draden moet je 2 combinaties vinden; 1 waarin de fan langzaam draait en 1 waarin ie snel draait.
Het contact wat altijd meedoet is de gemeenschappelijke poot; dezelfde strategie voer je uit bij het verwarmen v/h thermocontact.
Die combinatie(s) heb ik reeds uitgevonden door alle 3 de stekkers tegen elkaar te houden en er telkens 1 los te halen. Er is 1 ‘basistekker’ (+ volgens mij) en 2 voor de verschillende snelheden.
Als laatste ben ik bezig geweest met de carterventilatieslang. Die was er zomaar af (even wat ruimte gemaakt door de grote zwarte kunststof doos boven het kleppendeksel te demonteren) maar bij het monteren van de ‘nieuwe’ slang scheurde er een kunststof dieselleiding af. Ik heb geprobeerd de leiding weer op de verstuiver te duwen, maar dat lukte niet omdat de leiding knikte en nogmaals brak waardoor deze te kort was. Als oplossing zit er nu een andere leiding op van doorzichtig materiaal. Ik weet niet of deze dieselbestendig is, dus als test heb ik 2 stukjes van die leiding in een bakje diesel gelegd. mat een beetje geluk wordt die leiding niet aangetast en kan ik het zo laten ...
Die diesel is het minste probleem; het moet ook vrij heet kunnen worden. Kijk er mee uit, je hebt zomaar een hoop ellende als er diesel lekt op een kokend heet blok of de HD-pompsnaar (waar het al snel overheen stroomt).
Wordt dat echt zo heet ? ops: Dan ros ik heel rap die leiding er af en ga ik op zoek naar iets wat beter is. Overigens, waarvoor zijn die leidinkjes eigenlijk ?
Morgen mar eens kijken naar de ruitenwisser achter en de ruitensproeier achter. Alleen weet ik niet met welke knop die dingen bediend worden ... ops:
Dat gaat met die knop onder de alarmlichtenknop. Die knop hoort een klik te hebben. Heeft deze geen klik dan zit er een verkeerde knop op en ik meen me te herinneren dat dan ook de sproeier het nooit doet. (zoiets hadden ze mij ooit geflikt).
Ik heb op alle knoppen al eens gedrukt en hij klikt !
Het gaat via een relais wat onder het dashboardvak zit, en een flatcable die onder de voetenruimte v/d bijrijder zit. Als die geoxideerd is doet de ruitenwisser het niet meer; de ruitenwissermotoren zelf sneuvelen ook nog wel eens.
Morgen maar eens wat meten en spelen. Ik hoop niet dat het hele dashboard er uit hoeft !
Schijt aan originaliteit.
Criezeltjhe lust wel een nieuwe radiator. Natuurlijk zal de radiator van een 1.9 D passen, maar welke radiatoren zouden nog meer passen ? En hoeveel gedoe is het eventueel om het passend te maken ? Ik krijg van Wup n.l. de tip om een radiator van een TZD er in te schroeven.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Criezeltjhe lust wel een nieuwe radiator. Natuurlijk zal de radiator van een 1.9 D passen, maar welke radiatoren zouden nog meer passen ? En hoeveel gedoe is het eventueel om het passend te maken ? Ik krijg van Wup n.l. de tip om een radiator van een TZD er in te schroeven.
Er zit bij mijn weten geen enkel verschil tussen de radiator van een TGD break of een 1.9 TZD…..als ze rond hetzelfde bouwjaar zitten.
Alleen heb je bij oudere types een apart expansievat (boven/naast de motor zeg maar)....in mijn TZD zit die in de radiateur zelf.
Bij mijn weten zijn de slang aansluitingen dan ook iets verschillend.
Ben er wel blij mee trouwens dat ik veel onderdelen van de Xantia 1.9 D gewoon kan gebruiken.
TZD is toch met turbo en TGD zonder ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:TZD is toch met turbo en TGD zonder ?
Nee nee Elmer….je hebt een TZD zonder turbo en met.
Ik heb dus een 1.9 TZD, die qua motor gewoon hetzelfde is als die van jou (71 pk dus).....de Tzd-turbo is een 1769 cc motor met een turbo en die heeft 90 pk.
De TZD heeft dezelfde optie’s als een TZI of zelfs een GTI (op een paar dingetjes na)...zoals 4 electr ramen, STB, CV met AB…kaartleeslampjes en natuurlijk die fijne GTI stoelen.
ben er al ff uit, maar is de radiator voor een Turbo D niet een slagje dikker cq meer koelcpaciteit dan een kale 19 D?
mvgr wupke:die toch duidelijk meende dat daar verschil in zat…
kreazyV8wuppo schreef:ben er al ff uit, maar is de radiator voor een Turbo D niet een slagje dikker cq meer koelcpaciteit dan een kale 19 D?
mvgr wupke:die toch duidelijk meende dat daar verschil in zat…
Maar we hebben het hier helemaal niet over de radiateur van een Tzd-turbo….maar over die van een TGD, TZD…of zelfs een kale D (zoals de BX Deauville diesel).
Alleen rond eind 1992 (of in die buurt) hebben ze in de BX 1905 diesel al de motor van de Xantia (en ZX) gelegd en toen zijn er een paar wijzigingen opgetreden, in de radiateur (geen los expantievat meer)...het brandstoffilter op het schutbord verdween en zat toen op het thermostaathuis…bij lege tank moet je dus een knijpballetje gebruiken i.p.v. dat vaak roestige drukknopje op dat oude filter (die willen nog weleens valse lucht gaan aanzuigen trouwens)...en de HD pomp zit nu onder de motor bij de multiriem…en daardoor heb je ook een veel lichter werkende STB.
Maar Elmer heeft dus duidelijk nog het *oude type* 1.9 D….dus moet je ook een radiateur zoeken in die hoek.
(zonder expantievat dus)